byZan Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 Min ena son frågar om tips på en DAC som helst ska vara trådlös. Har vi någon kunnig som skulle kunna hjälpa mig med ett tips? /byZan Quote
JockeX Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 Min ena son frågar om tips på en DAC som helst ska vara trådlös. Har vi någon kunnig som skulle kunna hjälpa mig med ett tips? /byZan AirPort express? Quote
plundin™ Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 Min ena son frågar om tips på en DAC som helst ska vara trådlös. ..Trådlös hur? Som att koppla till nätverk eller "trådlös" som koneckta mobila enheter till via bluetooth? Om det senare så finns det ett gäng bluetooth till digitalsignal-inteface (NuForce, Sony etc) som du kan hänga på vilken DAC som helst, tror även att det finns ett par DACar med inbygd bluethoothmottagare (Arcam rBlink, Cambridge DacMagic+, YBA Passion & Genesis Pre's etc)... Det gäller bara att välja vilken ekonomisk och teknisk nivå som passar! /ptr Quote
byZan Posted December 13, 2013 Author Posted December 13, 2013 ..Trådlös hur? Som att koppla till nätverk eller "trådlös" som koneckta mobila enheter till via bluetooth? Om det senare så finns det ett gäng bluetooth till digitalsignal-inteface (NuForce, Sony etc) som du kan hänga på vilken DAC som helst, tror även att det finns ett par DACar med inbygd bluethoothmottagare (Arcam rBlink, Cambridge DacMagic+, YBA Passion & Genesis Pre's etc)... Det gäller bara att välja vilken ekonomisk och teknisk nivå som passar! /ptr Han hade sett en NAD Dac 1 som föll honom i smaken rent användarvänligt, sedan kom frågan till mig om vad/vilka som är bra? Just rätt person att fråga som inte är bevandrad i de tekniska bitarna. Plundin - Tack för för förslagen men vilka är bra, bättre och bäst? För och nackdelar? Sedan får han avgöra i vilken prisklass han väljer /byZan Quote
byZan Posted December 14, 2013 Author Posted December 14, 2013 Tips eller mer förslag? Julen närmar sig med stormsteg och det vore bra om klappen han bli inslagen /byZan Quote
plundin™ Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Plundin - Tack för för förslagen men vilka är bra, bättre och bäst? För och nackdelar? Sedan får han avgöra i vilken prisklass han väljer Sorry byZ, jag har bara använt/testat NuForce Bluetoothadaptern och YBA Passion-försteget och bägge funkar klanderfritt med iPhone/iPad och Nokias Windows telefoner, medan alla telefoner med Android har varit mer trixiga att få till en bra bluetooth-handskaking med (har testat flera olika märken och generationer av Android och det verkar som bluetooth har sämre implementation där! jag upplever tex. att räckvidden på Android Bluetooth är kortare än för tex iPhone..)... Dock antyder sonens förslag om NADs DAC 1 att han bara tänker köra sin dator? (DAC 1 har inga andra "möjligheter" än just detta! Det finns liknande system får andra tillverkare som man kan hänga på en existerande DAC... ) Min känsla är dock att detta med bluetooth och HiFi är en rörelse stadd i exponentiell utveckling så min känsla är att man inte skall investera i för dyra grejer! /ptr Quote
byZan Posted December 14, 2013 Author Posted December 14, 2013 Sorry byZ, jag har bara använt/testat NuForce Bluetoothadaptern och YBA Passion-försteget och bägge funkar klanderfritt med iPhone/iPad och Nokias Windows telefoner, medan alla telefoner med Android har varit mer trixiga att få till en bra bluetooth-handskaking med (har testat flera olika märken och generationer av Android och det verkar som bluetooth har sämre implementation där! jag upplever tex. att räckvidden på Android Bluetooth är kortare än för tex iPhone..)... Dock antyder sonens förslag om NADs DAC 1 att han bara tänker köra sin dator? (DAC 1 har inga andra "möjligheter" än just detta! Det finns liknande system får andra tillverkare som man kan hänga på en existerande DAC... ) Min känsla är dock att detta med bluetooth och HiFi är en rörelse stadd i exponentiell utveckling så min känsla är att man inte skall investera i för dyra grejer! /ptr Du ska inte vara ledsen Vi är glada för alla synpunkter vi kan få En Devialet kanske skulle funka? kanske för dyrt för honom men tekniken gillar han säkert, om den låter bättre än hans Thule har jag ingen aning om? Sonen får avgöra hur han vill göra och ha det, tror han förstår dina tips bättre än jag gör Tack så länge /byZan Quote
Guest dicdac Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 (edited) Tips eller mer förslag? Julen närmar sig med stormsteg och det vore bra om klappen han bli inslagen /byZan Om jag förstått det rätt så har din son en dator i ett annat rum än där han har stereoanläggningen och han vill kunna streama ifrån datorn till stereon utan att behöva dra någon kabel mellan rummen. Det finns lite olika sätt att lösa detta på. 1.) Bluethooth är en teknik som är lätt att använda eftersom den stöds av i stort sätt alla mobiltelefontillverkare och datortillverkare. I Bluetooth används ett protokoll som heter A2DP som i sin tur använder sig av en komprimeringsteknik som heter SBC (Smart bitrate conroll). SBC är inte så smart som namnet antyder. Av det skälet så går det inte att få ut så bra ljud i från Bluetooth/A2DP som man skulle önska. Det finns ett annat protokoll som stöds av Bluetooth som heter aptX som är betydligt bättre än a2dp men för att kunna använda den tekniken så måste både sändare och mottagare ha stöd för aptX. Tex, Apple iPhone har inte stöd för aptX. Det finns visserligen en adapter att köpa som man kan koppla till sin mobiltelefon för att få stöd för aptX man det känns lite krångligt därför tycker jag att man ska välja bort Bluetooth om man inte redan har en mobiltelefon/dator som stödjer aptX. Här är en länk till en Bluetotooth reciever som har stöd för aptX och går att koppla till valfri dac http://www.hifiklubben.se/Products/argon-b...receiver-62663/ 2.) Apple Airplay har blivit en mycket populär streamingteknik. Tyvärr så stöds den bara av Apple och deras partners vilket gör att man inte kan dra nytta av tekniken från en mobiltelelfon/surfplatta från annan tillverkare än Apple. Har man en iPryl från Apple så som iPhone iPad eller iPod Toutch så är Airplay ett intressant allternativ. Med Airplay kan man streama från en dator eller iPryl till en Apple Airport Express, Apple TV eller någon hembioförstärkare/mediastreamer som stödjer Airplay. 3.) Det finns ett antal andra streaming tekniker på marknaden som bygger på propritär teknik. Här är en länk till ett exempel på en sådan. http://www.referenceaudio.se/tradlost-ljud...io-pro-wfd-200/ Det man ska tänka på om man köper sådana här apparater är att den dac som sitter i dom här små apparaterna oftast är av ganska dålig kvalité, därför bör man köpa sådana som har digital utgång så att man kan koppla dom till en bättre dac. Vilken teknik ska man välja då? Det finns påkostade musikspelare som har bra inbyggda da-omvandlare och stöd för flera olika streraming tekniker, men precis som Plundin är inne på, så kommer det nya streamingtekniker och tjänster på löpande band vilket kan göra att den apparat man köpt är föråldrad redan efter något år. Av den anledningen så tror jag att man ska försöka hålla isär den apparat som "gör ljudet" ifrån den apparat som står för "kommunikation och funktionalitet". Det är da-omvandlaren som står för ljudkvalitén och det kan vara värt att lägga lite pengar på den apparaten för att få ett hyggligt ljud. Sedan kan man komplettera med en lite billigare media-streamer av något slag som har stöd för den streamingteknik som man vill använda. Om jag idag var ute efter en da-omvandlare i prisspannet 10-15tkr så skulle jag definitivt titta på Nad M51. Stereophile har placerat den på sin "heta lista" (Recommended components 2013) på nivån A+. Det är på samma nivå som Stereophile placerat Weiss DAC202, MSB Diamond och dCS Debussy. Nad M51 kostar bara en bråkdel av vad dom här andra da-omvandlarna kostar. Det gör den till en mycket intressant och (förhoppningsvis) prisvärd dac. Som streaming teknik har jag redan valt Apple Airplay. Eftersom jag har en iPad så passar den tekniken mej bra. Jag kan spela spotify eller Wimp på paddan och streama trådlöst till en Apple TV som i sin tur är kopplad till en dac. Om man vill kan man streama från en dator via nätverk, trådat eller trådlöst, till en Apple TV eller annan pryl som har stöd för Airplay. Använder man en PC dator så behöver man en programvara på den för att göra det möjligt att streama över Airplay. Här är en länk till ett exempel på en sådan programvara https://rogueamoeba.com/airfoil/windows/ Jag tror att den kostar runt 25 dollar. Happy streaming! Edited December 14, 2013 by dicdac Quote
byZan Posted December 14, 2013 Author Posted December 14, 2013 Tack dicdac för ett långt och informativt inlägg Jag ska be honom läsa igenom texten och sedan får vi se vad han nappar på? /byZan Quote
Ekman Posted December 15, 2013 Posted December 15, 2013 Låt honom lyssna på en Devialet så är valet enkelt sen. Quote
calle_jr Posted December 15, 2013 Posted December 15, 2013 Jag får väl föreslå Oppo BDP-105, även om jag inte testat streama till den själv. Streaming är väl en nödlösning om alla andra möjligheter är uttömda? Quote
byZan Posted December 15, 2013 Author Posted December 15, 2013 Jag får väl föreslå Oppo BDP-105, även om jag inte testat streama till den själv. Streaming är väl en nödlösning om alla andra möjligheter är uttömda? Jag erkänner att jag misslyckats med att uppfostra honom till en riktigt sann audiofi Nu har han förvisso både mina gamla grejer såsom skivspelare, rör-riia, Thule förstärkare och Signatur Diamond, så lite av generna har fastnat Sedan tror jag att han är på god väg och klok nog att förstå att pappa alltid har rätt Jag har föreslagit en del alternativ själv och han vill nog gärna, men andra utgifter går före, klok ung man Så jag tror att ett billigare alternativ och att iPad funkar för att få musik i huset även när han inte är hemma själv (sambon ska fixa det lätt) är prio ett för honom i dagsläget? Men känner jag honom rätt så har han redan gått vidare i tankarna mot framtida mål, han är duktig på att ge sin kära för-och nackdelar vid sådana här investeringar så vi får väl se vad det månne bliva? Calle_jr - han vill inte ha cd/dvd han tycker att dator och digital lysning är fullt tillräckligt, konstiga de är nu för tiden Använder mig själv av Oppo BDP-105 i stugan för både film och musik och tycker den är riktigt bra, men kör den via min Weiss 202 och tycker det blir bättre så… Tack alla för tipsen. /byZan Quote
Guest dicdac Posted December 15, 2013 Posted December 15, 2013 Jag erkänner att jag misslyckats med att uppfostra honom till en riktigt sann audiofi Nu har han förvisso både mina gamla grejer såsom skivspelare, rör-riia, Thule förstärkare och Signatur Diamond, så lite av generna har fastnat Sedan tror jag att han är på god väg och klok nog att förstå att pappa alltid har rätt Jag har föreslagit en del alternativ själv och han vill nog gärna, men andra utgifter går före, klok ung man Så jag tror att ett billigare alternativ och att iPad funkar för att få musik i huset även när han inte är hemma själv (sambon ska fixa det lätt) är prio ett för honom i dagsläget? Men känner jag honom rätt så har han redan gått vidare i tankarna mot framtida mål, han är duktig på att ge sin kära för-och nackdelar vid sådana här investeringar så vi får väl se vad det månne bliva? Calle_jr - han vill inte ha cd/dvd han tycker att dator och digital lysning är fullt tillräckligt, konstiga de är nu för tiden Använder mig själv av Oppo BDP-105 i stugan för både film och musik och tycker den är riktigt bra, men kör den via min Weiss 202 och tycker det blir bättre så… Tack alla för tipsen. /byZan Så din son har förstått att cd/dvd-spelare är forntida skapelsers som inte hör hemma i nutid Låter som en klok man Jag kompletterar med några fler förslag. Musical Fidelity v90 är en dac med en minimalistisk konstruktion som fått många positiva omdömen. Se länk. http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omv...delity-v90-dac/ Hegel HD11 är en dac som i mitt tycke låter mycket bra för dom pengarna. http://www.hembioconsult.se/DA-omvandlare/...ckID=Prisjakt-9 Streaming Nu när jag läste att han hade en sambo så vill jag nog avråda från en streaminglösning som bygger på att man streamar från en dator i annat rum än där ljudanläggningen står. Det blir i stort sätt alltid lite krångel med tekniken med en sådan lösning. Man kan nog säga att en sådan lösning är lite mer av en "ungkarls lösning". Jag gissar att han vill ha tillgång till Spotify och liknade tjänster och jag tror att en Sonos Connect kopplad till en bra dac skulle passa bra. Jag har en yngre släkting som hade en squeezebox som han var mycket nöjd med. Men så flyttade han ihop med en tjej och vid ett tillfälle så sa han att han nog måste köpa en cd-spelare för att hans flickvän kunde inte hantera squeezebox Jag föreslog att han skulle testa Sonos och den blev hans flickvän nöjd med. För att få ut maximalt från en Sonos Connect ska man koppa den till en extern dac med optisk kabel. Då riskerar man inte att få med några elektriska störningar från sonos in i den analoga signalvägen. Quote
byZan Posted December 16, 2013 Author Posted December 16, 2013 Fick följande mail från sonen idag: Tycker typ en sån här, Musical Fidelity V90-DAC verkar vettig. http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omv...delity-v90-dac/ 2990kr. Sen streamar jag till den via Apple TV... det kommer ju fungera fr ipaden...! Kollar runt lite mer, men ligger i en bra prisklass. Tack för hjälpen och tacka dina hifi-polare också PS följer tråden med stort intresse! DS Sedan kom ett till mail, han är het nu grabben Hittade en annan som heter Maverick Tubemagic D2, finns ej i Sverige men det går säkert att lösa…. http://www.mav-audio.com/base/product/tubemagic_d2 Kolla om/vad dina polare tycker om den... kostar 1990kr. Så jag frågar vidare……… /byZan Quote
Guest dicdac Posted December 16, 2013 Posted December 16, 2013 (edited) Jag har inte hört talas om "Maverick Tubemagic D2" tidigare. Jag gjorde en snabb googling på den och såg att det är en del personer som skrivit positiva omdömen om den. Ingen välkänd hifi tidning dock. Jag tittade lite på specen för den och om jag förstått det rätt så har den inte asynkron USB ingång men ska man inte koppla den till en dator så har det mindre betydelse. Edited December 16, 2013 by dicdac Quote
AlfaGTV Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Jag är fortfarande inne på Marantz NA-7004 eller Pioneer N-50... De kostar nya runt 5Tkr men då har du inbyggd AirPlay OCH Internet radio OCH UPnP Streaming OCH en mycket anständig DAC som jag tror utmanar även de som nämns här ovan. Dessutom är det en snygg och smidig lösning i standard rack-bredd! VH Micke Quote
Recommended Posts