JockeX Posted December 9, 2013 Posted December 9, 2013 När jag skaffade Dynaudio Contour S3.4 så visste jag att diskantens placering var i perfekt höjd för min 3-åring. Det höll ändå ett halvår innan det hände, men nu är den definitivt inpetad och sannolikt bortom reparation. Nåja, det är väl det här man har hemförsäkring till. Två oundvikliga frågorna måste därför ställas: 1. Byta en eller bägge diskanterna? 2. Uppgradera från Esotec till Esotar2? Quote
Vox Posted December 9, 2013 Posted December 9, 2013 Om byta av bägge diskanterna skall täckas av hemförsäkringen får du be 3-åringen att peta in den andra också. Quote
Bebop Posted December 9, 2013 Posted December 9, 2013 1. Byta en eller bägge diskanterna? 2. Uppgradera från Esotec till Esotar2? Dina högtalare är så pass nya att det räcker med att byta en. Efter ca 200 timmar låter de samma igen. Är du säker på att du kan byta till Esotar2? Normalt sett är högtalarelementen hos Dynaudio anpassade till varandra, inte minst i delningsfiltret. Kolla först med Dynaudio och följ deras rekommendation är mitt tips. Quote
JockeX Posted December 9, 2013 Author Posted December 9, 2013 Dina högtalare är så pass nya att det räcker med att byta en. Efter ca 200 timmar låter de samma igen. Är du säker på att du kan byta till Esotar2? Normalt sett är högtalarelementen hos Dynaudio anpassade till varandra, inte minst i delningsfiltret. Kolla först med Dynaudio och följ deras rekommendation är mitt tips. Kanske skulle nämnt att högtalarna köptes begagnade så de har säkert 5+ år på nacken. Vad jag vet så har de inte förändrat något över tiden förutom designmässiga saker, men ändock. Det är en intressant tanke att byta upp sig till Esotar2, tydligen är det exakt samma crossover och S5.4 har ju denna diskant. Har läst om andra som gjort det med gott resultat. Men sannolikheten finns ju att min klåfingrige son är framme igen... Bebop, du som är bevandrad i Dynaudio, vet du om det finns något typ av diskantskydd att köpa nånstans? Confidence-serien har ju något som skulle kunna hjälpa vid oskyldiga handflator i alla fall... Quote
Bebop Posted December 9, 2013 Posted December 9, 2013 Kanske skulle nämnt att högtalarna köptes begagnade så de har säkert 5+ år på nacken. Vad jag vet så har de inte förändrat något över tiden förutom designmässiga saker, men ändock. Det är en intressant tanke att byta upp sig till Esotar2, tydligen är det exakt samma crossover och S5.4 har ju denna diskant. Har läst om andra som gjort det med gott resultat. Men sannolikheten finns ju att min klåfingrige son är framme igen... Bebop, du som är bevandrad i Dynaudio, vet du om det finns något typ av diskantskydd att köpa nånstans? Confidence-serien har ju något som skulle kunna hjälpa vid oskyldiga handflator i alla fall... Om de är fem år gamla så kan det kanske vara idé att byta båda, men det är bara en gissning. Mejla dem. De brukar svara snabbt. Om inte högtalarskyddet hjälper så skulle du kunna köpa ett finmaskigt metallnät och forma till en lämplig storlek och kupa den mot en bordtennisboll till lämplig storlek. Skaffa sedan en metallring som stämmer överens med skruvarna runt diskanten och kläm fast nätet mellan metallbrickan och aluminiumplåten där elementet sitter. jag skulle prova något ditåt. Jag har inte sett några färdiga lösningar. Quote
JockeX Posted December 9, 2013 Author Posted December 9, 2013 Om de är fem år gamla så kan det kanske vara idé att byta båda, men det är bara en gissning. Mejla dem. De brukar svara snabbt. Om inte högtalarskyddet hjälper så skulle du kunna köpa ett finmaskigt metallnät och forma till en lämplig storlek och kupa den mot en bordtennisboll till lämplig storlek. Skaffa sedan en metallring som stämmer överens med skruvarna runt diskanten och kläm fast nätet mellan metallbrickan och aluminiumplåten där elementet sitter. jag skulle prova något ditåt. Jag har inte sett några färdiga lösningar. Hmm, eller kanske ett finmaskigt metallnät som jag fäster (på något sätt) i högtalarskyddet? Har alltid skydden på förutom om jag är hemma själv och lyssnar, vilket händer försvinnande sällan. Quote
warp56 Posted December 9, 2013 Posted December 9, 2013 Hmm, eller kanske ett finmaskigt metallnät som jag fäster (på något sätt) i högtalarskyddet? Har alltid skydden på förutom om jag är hemma själv och lyssnar, vilket händer försvinnande sällan. Nu vet jag inte hur det ser ut då jag inte sett nån bild på dina diskanter men det är inte så att det är själva "dammskyddet" som inbuktat? Fick en demo på detta i butik för ett tag sedan då jag förskräckt påpekade att en dynaudio-diskant var intryckt på en ht i butik!! Butiksägaren sa lugnt, ingen fara det är bara dammskyddet och smekte lätt med fingret i en rörelse runt själv damskyddet och vips så poppade skyddet ut igen! Quote
JockeX Posted December 9, 2013 Author Posted December 9, 2013 Nu vet jag inte hur det ser ut då jag inte sett nån bild på dina diskanter men det är inte så att det är själva "dammskyddet" som inbuktat? Fick en demo på detta i butik för ett tag sedan då jag förskräckt påpekade att en dynaudio-diskant var intryckt på en ht i butik!! Butiksägaren sa lugnt, ingen fara det är bara dammskyddet och smekte lätt med fingret i en rörelse runt själv damskyddet och vips så poppade skyddet ut igen! Hmm... smekning med finger-tricket har jag inte hört talas om. Däremot körde jag toarulle-tricket och har fått tillbaka en anständig form. Men vad jag vet så är "dammskyddet" integrerat i softdomen på dynaudios diskanter, så en förändring på det innebär en förändring ljudmässigt. Sen hur mycket förändring det är kan såklart vara en akademisk fråga. Min center har råkat ut för samma behandling fast i mindre omfattning sedan ett tag tillbaka, men där märkte jag ingen skillnad och det var dessutom svårt att se att något hänt efter återställning. Men en center är en center, och frontar är frontar. Och intryckningen denna gång var rätt rejäl. Jag kommer ta det säkra före det osäkra och fixa problemet. Det är det man har en drulleförsäkring till. Quote
JockeX Posted December 9, 2013 Author Posted December 9, 2013 Före toarulletrick: Efter toarulletrick: Quote
Richard Posted December 9, 2013 Posted December 9, 2013 Före toarulletrick: http://imageshack.us/a/img191/5954/ta6w.jpg Efter toarulletrick: http://imageshack.us/a/img585/4102/1rky.jpg Tycker det ser väldigt bra ut efter operation toarulle. Skulle nog ligga lågt och kolla om det verkligen hörs någon försämring, sen är ju vetskapen besvärlig naturligtvis. Åtminstone tills du har en lösning på skydd ala bebop eller en äldre treåring som är lite mer förstående rörande :Shame On You: Richard Quote
warp56 Posted December 9, 2013 Posted December 9, 2013 (edited) Hmm... smekning med finger-tricket har jag inte hört talas om. Men det funkade ! Precis sådär såg diskanten ut i butik! Med van hand fixade han till problemet på nån sekund. Var absolut ingen fara och inget som gjorde nåt för ljudet, mest som en "dustcap" i hyffsat mjukt tyg eller nåt. Lite lätt snurr runt om gjorde att den poppade ut av sig själv. Edited December 10, 2013 by warp56 Quote
Recommended Posts