Patrick82 Posted December 3, 2013 Posted December 3, 2013 (edited) FLAC till WAV ger mjukare ljud, men även mp3 till WAV ger mjukare ljud! Det negativa är att filstorleken blir 10 gånger större från mp3 till WAV. Jag jämförde 1TB SSD mot 1TB WD Greenpower (5400 RPM). SSD lät mycket mjukare. Skillnaden var större än mp3 till WAV. Mp3 från SSD lät mjukare än WAV från WD Greenpower. Det är bättre att behålla filerna i mp3 om man använder SSD. Om man använder standard hårddiskar i hela datorn, är det bättre att konvertera mp3 till WAV. Edited December 3, 2013 by Patrick82 Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted December 3, 2013 Posted December 3, 2013 (edited) FLAC till WAV ger mjukare ljud, men även mp3 till WAV ger mjukare ljud! Det negativa är att filstorleken blir 10 gånger större från mp3 till WAV. Jag jämförde 1TB SSD mot 1TB WD Greenpower (5400 RPM). SSD lät mycket mjukare. Skillnaden var större än mp3 till WAV. Mp3 från SSD lät mjukare än WAV från WD Greenpower. Det är bättre att behålla filerna i mp3 om man använder SSD. Om man använder standard hårddiskar i hela datorn, är det bättre att konvertera mp3 till WAV. Är mjukt ljud alltid av godo? Edited December 3, 2013 by FFrrEEddRRiiKK Quote
Patrick82 Posted December 5, 2013 Author Posted December 5, 2013 Är mjukt ljud alltid av godo? Om man har många hårddiskar i datorn och kopplar bort en så det blir mjukare, då blir ljudet alltid bättre. Om man byter en kabel till någon annan och det blir mjukare, då blir ljudet ibland sämre. Quote
Grottmannen Posted December 6, 2013 Posted December 6, 2013 Om man har många hårddiskar i datorn och kopplar bort en så det blir mjukare, då blir ljudet alltid bättre. Om man byter en kabel till någon annan och det blir mjukare, då blir ljudet ibland sämre. Jag har 97 hårddiskar i min dator, hur hårt låter det då Quote
Patrick82 Posted December 8, 2013 Author Posted December 8, 2013 Jag har 97 hårddiskar i min dator, hur hårt låter det då Jag har haft 8 hårddiskar som mest. Skillnaden mellan 8 och 7 är liten, men skillnaden mellan 1 och 2 är enorm. 7200 rpm och 5400 rpm låter olika också. 5400 rpm låter mycket bättre. Men SSD är ännu bättre. Man kan också ha filerna på RAM, men det får inte plats så mycket. Jag brukade köra Puppy Linux från RAM med en undervoltad Netbook (3 watt), filerna från RAM lät bättre än om de var på SSD. Men WAV från SSD lät ändå bättre än FLAC från RAM. Så skillnaden mellan RAM och SSD är inte så stor som 5400 rpm och SSD. USB hårddiskar hjälper inte, det blir kantigt och ljust ändå. Om man lyssnar på musik ska man ha SSD med filerna i WAV. Det låter mycket mjukare än DSD upsampling med dCS Verdi Encore SACD, och kostar mycket mindre. Quote
JockeX Posted December 8, 2013 Posted December 8, 2013 Det måste vara extremt jobbigt att vara audiofil när man hör skillnad på precis alla förändringar man gör. Har du testat olika RAM-minnen också, Patrick? Quote
Patrick82 Posted December 8, 2013 Author Posted December 8, 2013 Det måste vara extremt jobbigt att vara audiofil när man hör skillnad på precis alla förändringar man gör. Har du testat olika RAM-minnen också, Patrick? Jag hörde skillnad mellan nakna RAM minnen och de med metall runt. De med metall lät bättre. Fläktkylning och vattenkylning låter olika också. Quote
JockeX Posted December 8, 2013 Posted December 8, 2013 (edited) Jag hörde skillnad mellan nakna RAM minnen och de med metall runt. De med metall lät bättre. Fläktkylning och vattenkylning låter olika också. Hur är det med vintertid och sommartid när klockorna ställs om? Vad tycker du låter bäst där? Edited December 8, 2013 by JockeX Quote
Patrick82 Posted December 8, 2013 Author Posted December 8, 2013 Hur är det med vintertid och sommartid när klockorna ställs om? Vad tycker du låter bäst där? Klockan har ingen betydelse, men årstiden har. Anläggningen låter olika på sommaren och vintern. Störst skillnad är i slutet av november när luftfuktigheten sjunker. Då är det dags att sätta på luftfuktaren. Quote
Recommended Posts