Jump to content

Recommended Posts

Posted

Återförening i den högre skolan

Om rumsakustik och lyssning

För några veckor sedan hade jag möjlighet att likt många stifta bekantskap med denna lilla kombo, som presenterats tidigare under våren med en Europapremiär.

Alexia009_zpsb65ecc9b.jpg

Inte så svårt att gissa vad denna tråd kommer att handla om, men utgången vet bara jag och Sker om än så länge.

Calm

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Det ska bli mycket spännande att läsa om dina intryck av dessa majestäter under mer kontrollerade former. Jag har bänkat mig med popcorn och kvällsté :)

Edited by Hyperion
Posted

Jag vill inte hålla er vakna onödigt länge men här verkar ett litet tekniskt problem uppstått i bildöverföringen så jag kommer igen när det är löst. Vi kör i vanligt slow internet tempo. :(;)

Suck!

Jag går och tar en Java istället!

Calm

Posted
Jag vill inte hålla er vakna onödigt länge men här verkar ett litet tekniskt problem uppstått i bildöverföringen så jag kommer igen när det är löst. Vi kör i vanligt slow internet tempo. :(;)

Suck!

Jag går och tar en Java istället!

Calm

Vi håller oss vakna....eller om det är den retande halsen och näsan som gör det.... ;):D

\\K-man

Posted (edited)

Utgångspunkten var denna "lilla" högtalare som visades upp tidigare i våras med en utrustning i världsklass, men som tyvärr inte hade rummet med sig på noterna då. Vi pratar naturligtvis om Alexia, Wilsons näst största under Alexandria.

Alexia021_zps8e8963d0.jpg

Vi fick höra den igen på Sweet Spot på Clarion hotell nu i höstas och då lät det betydligt bättre, men i mina öron en lite orolig och stressad diskant. Jag insåg tidigt i våras att detta var en högtalare av rang, men att förutsättningarna då vad gäller rummet kunde vara bättre.

Jag och Sker fick då möjlighet att bevista en alldeles egen lyssning hemma hos Daniel på Stylus. En inbjudan som vi inte var sena att acceptera.

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Posted

Högtalarna stod uppställda i ett relativt litet rum jag skulle bedöma det till ca 20 kvadratmeter, med snedtak som möjligen komplicerar ljudvågornas utbredning. Ett gavelfönster gav en intressant och dekorativ effekt åt väggen.

Alexia020_zpsa32a64d4.jpg

Bortsett från ett antal absorbenter så fanns inga akustiska åtgärder i rummet. Bakväggen var dock medvetet byggd i olika brutna vinklar för att motverka stående vågor.

Rumsakustiken upplevde jag som naturlig och otvungen, ett uns åt det torra hållet men inte påtagligt. Jag återkommer till detta i lyssningskommentarerna.

På bänken tronar två Atlas-slutsteg.

Calm

Posted

Lyckliga du som fått höra på detta. Riktigt grym borde denna rigg vara. Idel produkter där jag gillar ljudet. Alexia tror jag skulle kunna konkurrera med TAD R1. Kul att höra vad du tycker. :mm: :mm: :mm: :mm: :mm:

Posted

På något sätt har rör blivit på modet och det kan man förstå om vi pratar öppna hornkonstruktioner på högtalarna. Men jag är mer intresserad av kraft och pondus som man kan uppleva i en livekonsert av bästa slag.

422_zps7cd4b8d4.jpg

Pratar vi "State of the Art" vad gäller rör så är det väl denna som man får i tankarna VTL Sigfied. Men med 24 rör så kommer också kraften.

Då tycker jag att matchningen blir perfekt.

Calm

Posted

Men som sagt så var VTL-uppsättningen i våras och senare på Clarion hade vi nöjet att lyssna på en Moon-rigg.

Här blev den en rigg av Aesthetix, med lite komplement för Brinkmann-spelaren förstås.

Alexia024_zpsc07310e7.jpg

Snyggt uppställda på Infiniti-rackar under snedtaket.

Calm

Posted (edited)

Om vi kollar elektroniken från vänster till höger.

Alexia024_zpsc07310e7.jpg

Längst upp till vänster har vi den tidigare omskrivna CD/DAC:en Romulus. Under denna försteget det rördrivna Callisto Eclipse med tillhörande PSU.

I mitten en Brinkmann-spelare med den nya Sinusmotorn och en Brinkmann-arm som är svår att identifiera. Vi återkommer till pickupen som är av särskilt intresse i sammanhanget.

Under denna en Philipsappart som jag misstänker är en DVD eller möjligen Blueray-spelare. Ovanpå Philipsspelaren, med en sifferindikator sitter en enhet för styrning via fjärrkontrollen.

Fjärrkontrollen är lite speciell eftersom den är rent mekanisk och påverkar axlarna i volymkontrollen etc. med en liten motor.

http://www.aesthetix.net/jupiter.php?product=remotecontrol

Underst i mittkonsolen finns Brinkmannspelarens PSU.

http://www.brinkmann-audio.de/main.php?pro...ent〈=en

Stapeln längst till höger skall vi titta lite närmare på.

Calm

Edited by calm
Posted

Här en bild mer direkt mot fronten.

Alexia013_zps7823284a.jpg

Den lilla burken längs ner till höger i mitten har jag inte lyckats identifiera?

Racken till höger är phonoförstärkare i tre enheter, varav två PSU:er.

Enligt Daniel så är den kombon en av de få phonoförstärkare som förmår att fullt ut leverera den dynamik som finns ingraverad i vinylspåren.

Vi får väl undersöka saken vidare.

Calm

Posted
Här en bild mer direkt mot fronten.

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zps7823284a.jpg

Den lilla burken längs ner till höger i mitten har jag inte lyckats identifiera?

Racken till höger är phonoförstärkare i tre enheter, varav två PSU:er.

Enligt Daniel så är den kombon en av de få phonoförstärkare som förmår att fullt ut leverera den dynamik som finns ingraverad i vinylspåren.

Vi får väl undersöka saken vidare.

Calm

Trevligt reportage!

Skulle gärna lyssna på den uppställningen!

Ser ut som om Daniel bytt lyssningsrum.

Aesthetix IO Eclipse RIAA med custom finish har jag inte sett innan

Posted
Trevligt reportage!

Skulle gärna lyssna på den uppställningen!

Ser ut som om Daniel bytt lyssningsrum.

Aesthetix IO Eclipse RIAA med custom finish har jag inte sett innan

Jag ser att jag har åtminstonde en burk mindre i RIIA-delen. Min ASR Basic Exklusive ser närmast sparsmakad ut. ;)

Jodå han har bytt bostad och gjort renovering med viss anpassning till goda lyssningsförutsättningar. Lägenheten är i två plan, med övre planet med gavelrummet som lyssningsdito. Snyggt och sparsmakad design som är tilltalande. Väggar delvis anpassade för att undvika vanliga akustiska fel, men i övrigt inga speciella akustikhjälpmedel utöver de absorbenter som syns på bilderna.

Enda abret vad gäller tung hifi är den smala trappan upp till övre planet. Han berättade att man var tre man som med gemensamma krafter lyckades lyfta basdelen på Alexian, dryga hundra kilo, med hjälp av en pirra. En sak som han knappast gör om i brådrasket.

Calm

Posted

Då har vi uppställning klar för oss inför spelningen. Men jag lovade att återkomma i en detalj, nämligen pick-upen.

Alexia017_zps7bc464d5.jpg

Den här har ni säkerligen inte sett tidigare! :mm::mm:

LYRA ETNA

http://lyraanalog.com/etna/

Det här är serienummer 4, där Michael Fremer har nummer 1 för test just. Han lär väl återkomma med sin recension vad det lider.

http://www.analogplanet.com/content/lyras-...idge-first-time

Så här blir det lite av Sverigepremiär som jag förstår, i vart fall på detta forum.

Calm

Posted

Vi kan ta en sista koll av högtalarna innan vi kör igång.

Alexia016_zps676a7822.jpg

Alexia015_zps3d90ac9f.jpg

Alexia007_zps81649a0b.jpg

Jag tycker att den ger ett ganska modest intryck sett framifrån, inte den stora volymen som den sannolikt besitter mht bestyckningen i basdelen. Två rejäla baselement svarar för de nedre regionerna.

Mellanregisterdelen och diskantmodulen är fullt justerbara i såväl djupdel som i invinkling upp och ned.

Alexia009_zpsb65ecc9b.jpg

Justeringsmöjligheterna är också graderade så att man kan dokumentera inställningarna och återvända efter test.

Alexia036_zps8dde6a32.jpg

Alexia035_zpsa1f91448.jpg

Vi testade aldrig olika inställningar utan setupen var mycket riktad på optimerat ljud i sweetspot. Men Daniel berättade att det kan bli stor skilland i ljudbilden med bara någon mindre förskjutning av diskant/mellanregister fram och åter.

Calm

Posted

Vad som kanske inte tydligt framgår av bilderna är att baselementen har olika storlekar 8" respektive 10". Detta för att klara olika delar i basregistret utan resonansproblem. Basen är värd ett särskilt kapitel, men jag återkommer i lyssningsavsnittet i den delen.

Calm

Posted
Vad som kanske inte tydligt framgår av bilderna är att baselementen har olika storlekar 8" respektive 10". Detta för att klara olika delar i basregistret utan resonansproblem. Basen är värd ett särskilt kapitel, men jag återkommer i lyssningsavsnittet i den delen.

Calm

Gamla ( ? ) MAXX 2orna hade också 2 olika storlekar på basarna, men drevs via samma filter. :o

Jag fick en förklaring på varför, hur och såvidare...men begrep det aldrig och "köpte" det heller inte.

Finns där nån intressant dokumentation i ämnet?

Posted (edited)
Gamla ( ? ) MAXX 2orna hade också 2 olika storlekar på basarna, men drevs via samma filter. :o

Jag fick en förklaring på varför, hur och såvidare...men begrep det aldrig och "köpte" det heller inte.

Finns där nån intressant dokumentation i ämnet?

Nej egentligen inte vad jag vet. Jag förstår att du som högtalarbyggare har ett särskilt intresse, men jag är som du säkert vet inte särskilt tekniskt intresserad, men det finns säkert någon rimlig förklaring till varför. Frågan passar jag vidare till Daniel.

När jag pratar om basen gör jag det endast på grunval av lyssningsintrycket och där tycker jag att jag fann en särskild kvalitet. Om det hade just koppling till olika elementstorlekar vet jag inte. Men jag återkommer i lyssningsdelen.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Posted
I mitten en Brinkmann Sinus med en Brinkmann-arm som är svår att identifiera. Vi återkommer till pickupen som är av särskilt intresse i sammanhanget.

Jag blev nyfiken på Brinkmann Sinus och fann denna informationen :mm:

Modellen LaGrange har upphört och ny är Sinus som utmärker sig av en ny (AC-)motor som bygger på erfarenhet från de direktdrivna modellerna Oasis och Bardo ;)

Posted (edited)
Jag blev nyfiken på Brinkmann Sinus och fann denna informationen :mm:

Modellen LaGrange har upphört och ny är Sinus som utmärker sig av en ny (AC-)motor som bygger på erfarenhet från de direktdrivna modellerna Oasis och Bardo ;)

För tydlighetens skull. Sinus är en ny motor, vilken egenutvecklats av Helmut Brinkmann i syfte att förbättra prestandan ytterligare hos deras finaste skivspelare - Balance. Den passar även La Grange, vilken helt korrekt har utgått ur sortimentet nyligen.

Mer info och bilder hittar ni här.

Edited by Hyperion
Posted
LYRA ETNA

Säkert ett magnifik pickup. Titan var ju känd för att vara lite för energirik i övre registren eller i vart fall ytterst känslig för att få den att låta maximalt. Så var det även med en del äldre pickuper, t ex Argo. Med Skala, Delos och Kleos introducerades en mer avrullad balanserad frekvenskurva utan att för den skull vara utslätad. Kleos är bland det bästa som jag har hört i hemmiljö och Etna får väl då betraktas som en budgetvariant av Atlas.

Budget och budget... riktpriset i USA är USD 6,995 enligt hemsidan och det är utan någon moms, så här hamnar vi förmodligen över 60 av de stora sedlarna. Mycket pengar men kanske prisvärt. Skall bli spännande att höra ditt omdöme.

Posted
För tydlighetens skull. Sinus är en ny motor, vilken egenutvecklats av Helmut Brinkmann i syfte att förbättra prestandan ytterligare hos deras finaste skivspelare - Balance.

Det var behövligt för när vi besökte min vän Robert Merker i Schweiz och jämförde Balance och Oasis så föredrog vi helt klart den direktdrivna - det var klart mer "drive" i den :mm:

Posted
Det var behövligt för när vi besökte min vän Robert Merker i Schweiz och jämförde Balance och Oasis så föredrog vi helt klart den direktdrivna - det var klart mer "drive" i den :mm:

Om Bardo är Ronaldo (kvick, pigg och utmanande), så är Balance Zlatan (stabil, erfaren och pålitlig). Vem man gillar bäst varierar. Portugiser verkar gilla Ronaldo.

Jag provar fotbolls-analogin. Känns tveksam. Dessa är de enda fotbollsspelare jag kan för övrigt (förutom Maradona).

Posted

Nå då så! Nu är utrustningen presenterad efter bästa förmåga och jag antar att det mesta virats ihop med för ändamålet högpresterande kablar.

Första spår från vinylen var ett orkestralt verk av Rachmaninov som jag väl känner igen men inte kan namnet på. I vart fall inte något av hans pianokonserter vad jag förstår. Börjar med stråkar, trumpetfanfarer och kraftiga pukslag. Efter några satser övergår stycket i lungnare tempo med en ensam oboe eller möjligen en klarinett. Den överväldigande känslan är att ljudbilden brer ut sig som en stor gobeläng över rummet och fyller det med dynamiskt och kraftfullt ljud.

Calm

Posted
Första spår från vinylen var ett orkestralt verk av Rachmaninov som jag väl känner igen men inte kan namnet på. I vart fall inte något av hans pianokonserter vad jag förstår. Börjar med stråkar, trumpetfanfarer och kraftiga pukslag.

Låter som Symphonic Dances