Jump to content

40th Mega Platen & CD Beurs & Concertgebouw


calle_jr

Recommended Posts

Han sökte med ljus och lykta efter en värdering. I brist på sådan vägrade han att sälja.

Jadu, det kan man väl nästan förstå, Beatles ting kan ju dra iväg...men varför då ha den med kan man undra...eller det kanske var en del av mässan att det visades upp saker som inte var till salu?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jadu, det kan man väl nästan förstå, Beatles ting kan ju dra iväg...men varför då ha den med kan man undra...eller det kanske var en del av mässan att det visades upp saker som inte var till salu?

Han hade under disken och närde vissa förhoppningar att få den värderad av någon singel-/Beatlesnörd

Link to comment
Share on other sites

Oh där var många bra plattor jag gärna hade lagt beslag på

Fast några av dem har jag redan :)

Tror inte jag har någon av dessa, det får bli en Skåneresa tror jag ;)

Trevligt reportage och jag hade gärna varit med i vimlet som en av spekulanterna på alldeles för många skivor som jag velat ha :D

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tror inte jag har någon av dessa, det får bli en Skåneresa tror jag ;)

Jag har ju varit i butiker i dina hemtrakter och det är skillnad vilket jag ser som positivt.

Välkommen på en spelning hos mig, så kan vi kombinera det med besök i några butiker här i Malmö eller K-hamn.

BTW, det fladdrade inte förbi någon Harvest SHVL 781 i ospelat skick :?:;)

JO! jag såg ett superfint ex av den. Lustigt att du frågar.

Dock har jag den som svensk Harvest, så det blev inget köp.

Ummagumma - original UK eller?

Den lyssnade vi på igår vid en trevlig musikträff.

Det är en UK SHDW 1/2, men det är en boxad EMI på den och förstapressen var från '69 utan EMI.

Link to comment
Share on other sites

...med dessa omgivningar;

DSC_8039.JPG

För att göra reseskildringen komplett tarvas en fördjupning bakom ovanstående bild. Jag fällde kommentaren; här har de stöttat upp huset från 1600-talet med någon form av kryssbalkar i fönstren för att hålla ihop byggnaden. Calle var inte sen med att svinga sin Nikon till fotoläge för att föreviga lösningen för eventuella framtida Skanska-projekt i sjunkande städer. Vad han inte genast noterade var att i bottenvåningen till vänster om den blå Stads Herstel skylten stod en madam och putsade fönstren på insidan.

Vid en närmare betraktelse var hon klädd i svarta spetsar, nylonhåsor och strumpeband. Calle_Jr hade dock sitt fokus på kryssen i fönstren, rätt bländare, tid och fotografisk vinkel. Jag stod på motstående sida och undrade vad som skulle hända. Han kom allt närmre den professionella damen... :o

Plötsligt var allt över. Calle gick tillbaka och fällde den naturliga kommentaren som sammanfattade situationen.

Det där var ingen vanlig fönsterputsare. :26::dry:

Link to comment
Share on other sites

I närheten ligger Stedelijk Museum, vars enorma badkar (100x40m) är byggtekniskt mycket imponerande;

DSC_8093.JPG

DSC_8089.JPG

DSC_8091.JPG

DSC_8088.JPG

The smooth white surface of the facade is made up of 271 panels of a pioneering new composite material with Twaron® fiber as its key ingredient. The panels are attached to the steel structure by 1,100 aluminum brackets. Twaron, a synthetic fiber, is extremely lightweight (27 kilograms per square meter, or less than half the weight of a normal curtain wall), is five times as strong as steel, maintains its shape and strength in varying weather conditions and does not melt in fire. Because the composite with carbon fiber and Twaron can be molded, it permits the creation of a smooth, seamless surface of virtually any area. Twaron is ordinarily used for the hulls of motorboats and racing yachts, sailcloth, aerospace and industrial components. - See more at: http://www.stedelijk.nl/en/visit-us/buildi...h.VsPGAiit.dpuf
Link to comment
Share on other sites

Oj, Legends "Red Boot"-album! Undrar vad dom skulle ha för den?

En engelsk Vertigo enligt utsago mint condition, skulle gissa €200.

Det var ett helt otroligt utbud av mycket eftertraktade album; Pete Brown, Strangely Strange, Can, Ben, Gravy Train, Linda Hoyle, Ramases, Czar, Catapilla, Raw Material etc.

Link to comment
Share on other sites

Mitt favoritkonserthus i hela långa världen!

Det var lite förvånande för envar att Plundin skulle vurma för en romantisk sal.

Men jag antar att det inte gick att stå emot.

Denna sal suger in en i ett tillstånd som man inte kommer ur innan paus.

Ljudet är fett men klart och distinkt, även på balkong.

DSC_8095.JPG

DSC_8101.JPG

DSC_8131.JPG

DSC_8133.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mitt favoritkonserthus i hela långa världen! Hörde en orgelkonsert där för ett tio-tal år sedan med Piet Kee som var helt fantastisk, till och med bättre än en bal på slottet! ;)

Det var säkert en upplevelse. Den orgel som finns idag har bara utseendet gemensamt med den orgel som invigdes 1890, dvs två år efter konserthusets öppnande. Under 70- och 80-tal spelades det allt mer sällan på orgeln som redan då sett sina bästa dagar. Så snart finansieringen för en helrenovering var säkrad så satte man igång med en fullständig restaurering som tog 3 år. Samtliga pipor plockades ner och gicks igenom, hela mekanikpaketet byttes mm. 1993 stod orgeln klar igen och används numer ofta och är mycket populär bland organister.

Link to comment
Share on other sites

Det var lite förvånande för envar att Plundin skulle vurma för en romantisk sal.

Men jag antar att det inte gick att stå emot.

Denna sal suger in en i ett tillstånd som man inte kommer ur innan paus.

Ljudet är fett men klart och distinkt, även på balkong.

DSC_8095.JPG

DSC_8101.JPG

DSC_8131.JPG

DSC_8133.JPG

Påminner utseendemässig tmycket om Goldener Saal i Musikverein i Wien. Kassettak som dåtidens diffusorer och lite oregelbundna väggar med samma effekt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...