calle_jr Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 40th Mega Platen & CD Beurs 23 & 24 November 2013 - Jaarbeurs Utrecht I tjugo års tid har man två gånger om året ordnat en internationell sammankomst för musikfans, lådgrävare, DJs och vinylfreaks. Platsen är Utrecht strax söder om Amsterdam, och över 500 utställare från hela världen har tagit med lådvis med LP, singlar och rariteter. Euphonia Audioforum var där och här kommer en rapport... Concertgebouw Amsterdam börjar här. Quote
Guest BTS Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Ett perfekt ställe att ruinera sig på... Quote
lindome Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Det här blir spännande! Känner några som har varit där och både sålt o köpt plattor. Brukar finnas det mesta har jag förstått Blev det några fynd? Quote
K-man Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Var ett tag sedan jag köpte en ny platta...börjar få lite blodad tand igen...så detta sätter kanske fart på det.... \\K-man Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Ett perfekt ställe att ruinera sig på... Mannen som förhandlar i ingressbilden försökte undvika just detta. Han kanske känns igen? Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Var ett tag sedan jag köpte en ny platta...börjar få lite blodad tand igen...så detta sätter kanske fart på det.... En storkonsument som Musicus skulle som jag hamna i en slags trans inför denna oerhörda skivskatt. Jag vet inte hur du skulle reagera K-man, men säkert du också. Jahbeurs är välbesökt, och denna dag var det förutom skivmässa i två hallar även en allmän antikvitetsmässa. Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Hall 11 och 12 var dedikerade för över 500 utställare varav man kunde bedöma att minst 85% sålde vinyl: Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Många här vet ju vad det handlar om. Och mannen här vet till exempel att man kan få slanta $500 för Psychedelic Sounds med grön-gul IA-etikett i så fint skick. Här kunde man få se på skivor som man normalt bara hört talas om. Quote
eliot Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 En storkonsument som Musicus skulle som jag hamna i en slags trans inför denna oerhörda skivskatt. Jag vet inte hur du skulle reagera K-man, men säkert du också. Jag blir "skitstressad" och vet inte var jag skall börja.... - Hur var prisläget Det är väl svårt att göra fynd eftersom säljarna är mycket kunniga Quote
P-pan Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Uj uj.... tur att man inte var med ... skulle nog ha blivit rejält skuldsatt bara på att köpa skivor för omslagens skull Kul att få åka med så här lite postumt framför skärmen Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Jag blir "skitstressad" och vet inte var jag skall börja.... Eliot! Du hade gått ner i spagat fem meter innaför entrén! Utbudet inom klassiskt var ganska litet. Men där är du ju hyfsat välförsedd redan De flesta backarna innehöll pop, heavy, prog, metal, psyk, folk, blues, soul, jazz, kraut. Här ser vi Bebop konferera med Michael Fremer om SYD, kabeltester, Kuzma. Quote
Bebop Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Jag kikade mest efter intressanta jazzplattor. Jag hittade en del men inte så mycket som jag förväntat mig. Som väl är har jag en hel del av det man "måste" vilket var bra för plånboken. Jag hade också förväntat mig större utbud av audiofilutgåvor men det var rätt så tunnt av den varan också. Samma sak med klassisk musik. Jag såg bara ett ställer som var dedikerat till klassisk musik. I huvudsak handlar mässan om pop o rock och samlarobjekt inom samma genrer. Jag köpte 30 plattor vilket får väl anses som lite magert med tanke på utbudet. Jag hittade helt enkelt inte mer än så som jag tyckte var värt pengarna. Det fanns dock en hel del japanska pressningar som var intressanta, men prisnivån var nästan det dubbla mot vad jag brukar betala direkt från Japan. Här är några av de plattor jag beslag på som alla inhandlades för mellan €5-10 styck. En trio Contemporary plattor i orignalutförande (mono) som är en av mina favoritetiketter. Omslagen på Contemporary trycktes utan skyddslack så de blir lätt slitna. Själva plattorna är dock utan anmärkningar. Contemporary är nästan alltid säkra kort musikaliskt och de låter bra också. En Albert King platta på engelska Charly som jag inte sett tidigare. En kund beklagade sig över den här Richard Thompson plattan gick för endast €5 då han köpt samma utgåva för €20. Så den la jag beslag på. Har inte hört den ännu men enligt den besvikna kunden skall det vara en av hans bästa. Vi får väl se/höra... En tidig Jazz Crusaders på Pacific Jazz slank också ner samt en DJ-copy av Dexter Gordon från 1972 som är en av de tidigaste plattorna med Stanley Clarke på bas. Slutligen en bra platta med Buddy Rich Sextett på Verve från 1961. I sextetten ingår bl a svenske trumpetaren Roffe Ericson. Quote
Vox Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Oj, vilket ställe. Jag skulle blivit som ett barn i en godisaffär. Dvs vilja ha allt, men sedan inte kunna välja då pengarna är begränsade. Quote
torbjorn Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 En kund beklagade sig över den här Richard Thompson plattan gick för endast €5 då han köpt samma utgåva för €20. Så den la jag beslag på. Har inte hört den ännu men enligt den besvikna kunden skall det vara en av hans bästa. Vi får väl se/höra... Kom gärna med ett omdöme om "Hand of kindness" när du lyssnat på . Det är en av mina favoritplattor med Richard Thompson. Quote
K-man Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 En storkonsument som Musicus skulle som jag hamna i en slags trans inför denna oerhörda skivskatt. Jag vet inte hur du skulle reagera K-man, men säkert du också. Då jag lyckats hålla mig ifrån vinylträsket rätt så bra så kanske man klarat sig hyfsat... \\K-man Quote
K-man Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Antar att det stod minst en sån här hos varje säljare?http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...showtopic=10731 \\K-man Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Antar att det stod minst en sån här hos varje säljare?http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...showtopic=10731 Inte alls! Besökare som ville granska skivor innan köp hade som regel med sig egna spelare. Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Vi fick se vad som är på gång från Music On Vinyl, och det är inga dussinutgåvor; Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Blev det några fynd? Som syntes gjorde ju Le Bebop några kap. Ber att få återkomma med mina då jag inte kommit riktigt i ordning än. Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Vid ett-tiden tog Bebop och jag en öl och en paus. Och det var många som följde vårt exempel med en slags vinylkontemplation; Quote
eliot Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Det var inga ungdomar direkt - var det någon som kom med rullator Quote
calle_jr Posted December 1, 2013 Author Posted December 1, 2013 Det var inga ungdomar direkt John Mayall är 80, Eric Burdon är 72, Springsteen är 64... Men besökare kom i alla vuxna åldrar. Jag hade med mig en dubbelsidig, inplastad önskelista som jag fixat från Discogs. En tredjedel av skivorna har jag redan, men jag är ute efter andra utgåvor Quote
K-man Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 John Mayall är 80, Eric Burdon är 72, Springsteen är 64... Men besökare kom i alla vuxna åldrar. Jag hade med mig en dubbelsidig, inplastad önskelista som jag fixat från Discogs. En tredjedel av skivorna har jag redan, men jag är ute efter andra utgåvor Perfekt förarbete! Ser ännu en nytta av discogs mao! \\K-man Quote
K-man Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Inte alls! Besökare som ville granska skivor innan köp hade som regel med sig egna spelare. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...23/DSC_8024.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...23/DSC_8025.JPG Åh, det var seriöst! Men med de prislappar som ibland kan vara så är det ju helt rätt att verkligen kolla av och inte bara köpa! \\K-man Quote
calle_jr Posted December 1, 2013 Author Posted December 1, 2013 Perfekt förarbete! Ser ännu en nytta av discogs mao! Vi träffade representanter från Discogs i deras monter. Very nice people. Det var en besökare som beklagade sig över att han inte kunde skriva ut sin enorma önskelista på ett enkelt sätt. Exportera till Excel var inte hans grej. Då drog jag upp min inplastade lista och han blev rätt lång i synen - Oh, thats-a-way-todo-it. For sure... Quote
K-man Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Vi träffade representanter från Discogs i deras monter. Very nice people. Det var en besökare som beklagade sig över att han inte kunde skriva ut sin enorma önskelista på ett enkelt sätt. Exportera till Excel var inte hans grej. Då drog jag upp min inplastade lista och han blev rätt lång i synen - Oh, thats-a-way-todo-it. For sure... Och där var den diskussionen över! :icon_smile_cool: \\K-man Quote
calle_jr Posted December 2, 2013 Author Posted December 2, 2013 Och där var den diskussionen över! :icon_smile_cool: Preciss! Här ser vi en singel av Beatles från Nigeria. Den var _inte_ med på min wantlist; Quote
Bebop Posted December 2, 2013 Posted December 2, 2013 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...23/DSC_8034.JPG Han sökte med ljus och lykta efter en värdering. I brist på sådan vägrade han att sälja. Quote
Recommended Posts