Jump to content

Recommended Posts

Posted

40th Mega Platen & CD Beurs

23 & 24 November 2013 - Jaarbeurs Utrecht

I tjugo års tid har man två gånger om året ordnat en internationell sammankomst för musikfans, lådgrävare, DJs och vinylfreaks.

Platsen är Utrecht strax söder om Amsterdam, och över 500 utställare från hela världen har tagit med lådvis med LP, singlar och rariteter.

Euphonia Audioforum var där och här kommer en rapport...

DSC_7950.JPG

:)

Concertgebouw Amsterdam börjar här.

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Var ett tag sedan jag köpte en ny platta...börjar få lite blodad tand igen...så detta sätter kanske fart på det....

En storkonsument som Musicus skulle som jag hamna i en slags trans inför denna oerhörda skivskatt.

Jag vet inte hur du skulle reagera K-man, men säkert du också.

Jahbeurs är välbesökt, och denna dag var det förutom skivmässa i två hallar även en allmän antikvitetsmässa.

DSC_7909.JPG

DSC_7913.JPG

DSC_7914.JPG

Posted

Många här vet ju vad det handlar om.

Och mannen här vet till exempel att man kan få slanta $500 för Psychedelic Sounds med grön-gul IA-etikett i så fint skick.

Här kunde man få se på skivor som man normalt bara hört talas om.

DSC_8006.JPG

Posted
En storkonsument som Musicus skulle som jag hamna i en slags trans inför denna oerhörda skivskatt.

Jag blir "skitstressad" och vet inte var jag skall börja.... :shy:

- Hur var prisläget :?:

Det är väl svårt att göra fynd eftersom säljarna är mycket kunniga ;)

Posted

Uj uj....

tur att man inte var med :Praying: ...

skulle nog ha blivit rejält skuldsatt bara på att köpa skivor för omslagens skull :icon_smile_cool:

Kul att få åka med så här lite postumt framför skärmen :)

Posted
Jag blir "skitstressad" och vet inte var jag skall börja.... :shy:

Eliot!

Du hade gått ner i spagat fem meter innaför entrén!

Utbudet inom klassiskt var ganska litet. Men där är du ju hyfsat välförsedd redan ;)

De flesta backarna innehöll pop, heavy, prog, metal, psyk, folk, blues, soul, jazz, kraut.

DSC_7953.JPG

DSC_7985.JPG

Här ser vi Bebop konferera med Michael Fremer om SYD, kabeltester, Kuzma.

DSC_7977.JPG

Posted

Jag kikade mest efter intressanta jazzplattor. Jag hittade en del men inte så mycket som jag förväntat mig. Som väl är har jag en hel del av det man "måste" vilket var bra för plånboken. Jag hade också förväntat mig större utbud av audiofilutgåvor men det var rätt så tunnt av den varan också. Samma sak med klassisk musik. Jag såg bara ett ställer som var dedikerat till klassisk musik. I huvudsak handlar mässan om pop o rock och samlarobjekt inom samma genrer. Jag köpte 30 plattor vilket får väl anses som lite magert med tanke på utbudet. Jag hittade helt enkelt inte mer än så som jag tyckte var värt pengarna.

Det fanns dock en hel del japanska pressningar som var intressanta, men prisnivån var nästan det dubbla mot vad jag brukar betala direkt från Japan.

Här är några av de plattor jag beslag på som alla inhandlades för mellan €5-10 styck.

En trio Contemporary plattor i orignalutförande (mono) som är en av mina favoritetiketter. Omslagen på Contemporary trycktes utan skyddslack så de blir lätt slitna. Själva plattorna är dock utan anmärkningar. Contemporary är nästan alltid säkra kort musikaliskt och de låter bra också.

chpu.jpg

En Albert King platta på engelska Charly som jag inte sett tidigare. En kund beklagade sig över den här Richard Thompson plattan gick för endast €5 då han köpt samma utgåva för €20. Så den la jag beslag på. Har inte hört den ännu men enligt den besvikna kunden skall det vara en av hans bästa. Vi får väl se/höra...

rbvl.jpg

En tidig Jazz Crusaders Pacific Jazz slank också ner samt en DJ-copy av Dexter Gordon från 1972 som är en av de tidigaste plattorna med Stanley Clarke på bas.

lqfr.jpg

Slutligen en bra platta med Buddy Rich SextettVerve från 1961. I sextetten ingår bl a svenske trumpetaren Roffe Ericson.

qma8.jpg

Posted

Oj, vilket ställe. Jag skulle blivit som ett barn i en godisaffär. Dvs vilja ha allt, men sedan inte kunna välja då pengarna är begränsade.

Posted
En kund beklagade sig över den här Richard Thompson plattan gick för endast €5 då han köpt samma utgåva för €20. Så den la jag beslag på. Har inte hört den ännu men enligt den besvikna kunden skall det vara en av hans bästa. Vi får väl se/höra...

Kom gärna med ett omdöme om "Hand of kindness" när du lyssnat på . Det är en av mina favoritplattor med Richard Thompson.

Posted

Då jag lyckats hålla mig ifrån vinylträsket rätt så bra så kanske man klarat sig hyfsat... :D:blush

\\K-man

Posted
Det var inga ungdomar direkt

John Mayall är 80, Eric Burdon är 72, Springsteen är 64...

Men besökare kom i alla vuxna åldrar.

Jag hade med mig en dubbelsidig, inplastad önskelista som jag fixat från Discogs.

En tredjedel av skivorna har jag redan, men jag är ute efter andra utgåvor :mm:

wantlist.gif

Posted
John Mayall är 80, Eric Burdon är 72, Springsteen är 64...

Men besökare kom i alla vuxna åldrar.

Jag hade med mig en dubbelsidig, inplastad önskelista som jag fixat från Discogs.

En tredjedel av skivorna har jag redan, men jag är ute efter andra utgåvor :mm:

Perfekt förarbete! Ser ännu en nytta av discogs mao!

\\K-man

Posted
Perfekt förarbete! Ser ännu en nytta av discogs mao!

Vi träffade representanter från Discogs i deras monter.

Very nice people.

Det var en besökare som beklagade sig över att han inte kunde skriva ut sin enorma önskelista på ett enkelt sätt. Exportera till Excel var inte hans grej.

Då drog jag upp min inplastade lista och han blev rätt lång i synen :D

- Oh, thats-a-way-todo-it. For sure...

DSC_7927.JPG

DSC_7928.JPG

Posted
Vi träffade representanter från Discogs i deras monter.

Very nice people.

Det var en besökare som beklagade sig över att han inte kunde skriva ut sin enorma önskelista på ett enkelt sätt. Exportera till Excel var inte hans grej.

Då drog jag upp min inplastade lista och han blev rätt lång i synen :D

- Oh, thats-a-way-todo-it. For sure...

Och där var den diskussionen över! :icon_smile_cool: :icon_smile_cool:

\\K-man

Posted
Och där var den diskussionen över! :icon_smile_cool: :icon_smile_cool:

Preciss!

Här ser vi en singel av Beatles från Nigeria. Den var _inte_ med på min wantlist;

DSC_8030.JPG

DSC_8034.JPG