conan Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Efter nästan ett års uppehåll är vinylspelaren uppackad igen. Det här med barn och katter satte stopp för snurrande skivor och ömtåliga pickuper under en tid. Kanske finns det fler med samma bekymmer därute? Lösningen för min del blev så uppenbar när vi köpte en hylla på IKEA där jag direkt såg att vinylspelaren skulle få plats bakom en lucka och rörförstärkarna kunde stå ovanpå hyllan, allt på betryggande avstånd från klåfingriga händer och klösande tassar. Skulle katterna hoppa upp så hamnar de nära de varma rörförstärkarna, vilka de inte kommer att röra i så fall. De ser också om något inte går att hoppa på, en viktig aspekt när man har rören i det fria. Hyllan är IKEA:s BESTÅ med så kallad "ekeffekt", alltså en lätt och billig hylla. Det som är intressant är att dessa hyllor har akustiska egenskaper som verkar vara gynnsamma för skivspelare. Hyllplan med sidor är uppbyggda av två tunna pappskivor med någon plastbeläggning och fyllda med veckad papp för att styva upp det hela. Jag har inte mätt akustiskt på hyllan men den verkar ha kort efterklang när man knackar på den ... Det funkar och kanske är vi fler i samma situation som vill spela vinyl men drar sig för det ... men det går att lösa problemen. Huruvida man väljer IKEA. MIO eller andra leverantörer är upp till var och en förstås. Quote
calle_jr Posted November 29, 2013 Posted November 29, 2013 Trevligt! Småbarnsåren innebar en tonarm som vreds 180 grader kring sin egen axel och diverse krigare, bilar etc i basportar, intryckta membran mm. Ikeas "Lack" blev ju populär som skivspelarbänk, och "Bestå" är väl liknande uppbyggd. Man ska nog räkna med att tweaka själv, men du kanske har fått till det spot on? Quote
conan Posted November 29, 2013 Author Posted November 29, 2013 Ja, det är en helt ny dimension att också tänka på barn och katter. Det enda som behövdes för hyllan (128x64x38cm) var en plats att ställa den (ovanpå subben) och att göra två hål med hålsåg på baksidan, ett för spänningskablar och det andra för lågnivåkablar. Sedan monterade jag en dörr för hyllan med skivspelaren. Det hade varit trevligast med vitrindörr men den skulle kunna gå sönder ifall den för ett slag med en innebandyklubba ... Quote
lindome Posted November 29, 2013 Posted November 29, 2013 Innebandyklubba :Nail Biting: Kommentar i världsklass Quote
conan Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Innebandyklubba :Nail Biting: Kommentar i världsklass Vår 1-åring brukar veva med innebandyklubban ... Men nu är läget under kontroll ... barnen blir märkbart lugnare när vinylen snurrar och elektrostaterna brummar fram toner från 70-talets irländska bolag Tara, artister som Planxty, Clannad och Christy Moore ... Det sägs att barn är analoga Quote
new order Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 En sådan där ikea hylla borde vara rätt enkel att tweaka lite? Skivorna är ihåliga va?Borde funka att borra ett hål på baksidan och fylla med sand.Eller kanske fogskum? Quote
lindvall Posted December 2, 2013 Posted December 2, 2013 Grattis conan! Jag har varit i samma sits, men med den skillnaden att skivspelaren stått still i runt 5 år. Men nu är den på service i några månader hos Calle på Ljudprodukter, så nästa år kommer det nog bli lite snurr på några lakritspizzor i det lindvallska hemmet! Jag har haft sånt flyt att jag fått tag på en vägghängd hylla som jag utan större blessyrer lyckats sätta upp på väggen. Quote
conan Posted December 2, 2013 Author Posted December 2, 2013 Tack! Vägghylla hade jag i tankarna också. Ett bra alternativ som sägs vara bättre än golvhylla för att undvika "rumble". Quote
shaft Posted December 4, 2013 Posted December 4, 2013 Tack! Vägghylla hade jag i tankarna också. Ett bra alternativ som sägs vara bättre än golvhylla för att undvika "rumble". Vägghylla mot stadig vägg - bästa jag gjort med min Rega 3! Quote
Lars Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Skivspelaren står på en vägghylla 1,25 m högt upp i ett hörn. Det har klarat barn och andra besökare. Katter har inte varit inne i lägenheten. Quote
conan Posted January 4, 2014 Author Posted January 4, 2014 Ja, det var ytterst nära att våran rakade katt hoppade in i vinylskåpet. Snurrande saker är högintressanta för våran fyrfota vän. Den andra orakade katten syntes inte till men hade säkert varit minst lika nyfiken. I övrigt har det fungerat fint med "IKEA-lösningen". Quote
regamannen Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 Jag satte en gång upp en skivspelare på en stabil hylla på en stabil vägg. Trodde jag. Tills jag insåg att grannen hade ett förråd på andra sidan väggen, så när de slog i dörren så hoppade pickupen till. Innan jag kopplade ihop orsak och verkan och fattade vad som hände höll jag på att bli galen. Quote
calle_jr Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Jag satte en gång upp en skivspelare på en stabil hylla på en stabil vägg. Trodde jag. Tills jag insåg att grannen hade ett förråd på andra sidan väggen, så när de slog i dörren så hoppade pickupen till. Innan jag kopplade ihop orsak och verkan och fattade vad som hände höll jag på att bli galen. Det borde i de flesta fall vara bäst med en vägghylla som stöttas vertikalt i golvvinkeln: I I____ II / II/ II________ Då för man den största belastningen till krysset mellan bjälklag och vägg, där det är som svårast att excitera stommen. På detta sätt kunde man kanske t.o.m helt undvika fast koppling i horisontalplanet mellan skivspelare och vägg. Quote
Muffin Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Det borde i de flesta fall vara bäst med en vägghylla som stöttas vertikalt i golvvinkeln: I I____ II / II/ II________ Då för man den största belastningen till krysset mellan bjälklag och vägg, där det är som svårast att excitera stommen. På detta sätt kunde man kanske t.o.m helt undvika fast koppling i horisontalplanet mellan skivspelare och vägg. Elegant teckenskiss, den gillade jag! Quote
calm Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Bytte min tidigare Nordic Concept-spelare som stod på någon form av Base-plattform, till en begagnad Clearaudio Anniversery med Everest-stativet. NC-spelaren har en mycket hög klass, men Everest-stativet på Clearaudion gör egentligen den stora skillnaden. Framförallt i basregionen, men även generellt. Mer fokus och lugn, mer preciserad ljudbild. Stativet är format som tre pelare av solitt stål som sammantaget väger säker upp mot 100 kg. Dessa pelare står på tre små spikes med underlägg. Själva spelaren är också avkopplad mot stativet med spikes. Jobbar just nu med anpassning av kablaget och finliret i inställningar av ASR:ens phonoförstärkare. Finns en uppsjö av inställningar av resistanslast och kapacitans som förändrar ljudbilden. Testar lite olika för att lyssna mig till det som låter bäst. Det är lite kul att hittat tillbaka till vinylen också, när den digitala signalkällan ligger på en så hög nivå. Beställer nu lite intressanta vinyler också. Calm Quote
YYZ Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 Jag tragglar fortfarande med tanken på högvarv med hur jag ska placera mitt kommande vinylspelarköp. Knepigt med att inte riktigt ha plats, men problem är till för att lösas, och det är ju kul. Quote
calle_jr Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 YYZ, kan det verkligen vara så tight att du inte får plats Det borde väl räcka att stacka lite skivor Elegant teckenskiss, den gillade jag! Ja, tack I brist på andra verktyg... Tips om hyfsad bildbehandlingsapp samt ftp-klient för iPad mottages Quote
YYZ Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 YYZ, kan det verkligen vara så tight att du inte får plats Det borde väl räcka att stacka lite skivor Jovars... knökfullt i den del av vardagsrummet där jag och familjen har möjlighet ha ljud och bild. Enda möjlighet att ha ny vinylspelare ensamt stå och trona på egen hylla, är att få upp tv lite mer på höjden för att få plats med högre bänk (4 hyllor). Då centern på 3:e hyllan och spelaren på 4:e. Till tv används golvställ. Tv kommer inte hängas på väggen. Litar inte på den där "pappersväggen" att hänga vår något tjockare plattv Panasonic plasma Måste släng in ett bildbevis på "sardinburken" Quote
conan Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 Jovars... knökfullt i den del av vardagsrummet där jag och familjen har möjlighet ha ljud och bild. Enda möjlighet att ha ny vinylspelare ensamt stå och trona på egen hylla, är att få upp tv lite mer på höjden för att få plats med högre bänk (4 hyllor). Då centern på 3:e hyllan och spelaren på 4:e. Något att tänka på är att en vinylsvarv ovanpå en högtalare inte alltid fungerar så bra. Det är risk för brum och kanske andra störningar. Det vore nog bättre att sätta spelaren på en sidovägg tillsammans med RIAA:t och sedan köra lågnivå till förstärkaren. Quote
calle_jr Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Måste släng in ett bildbevis på "sardinburken" http://i1330.photobucket.com/albums/w563/m...zpsc8412724.jpg Det var ju det jag misstänkte. Det där är väl ingen sardinburk. Detta är en sardinburk: Bild: Luke @ www.htforum.com ;) Quote
P-pan Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Det var ju det jag misstänkte. Det där är väl ingen sardinburk. Detta är en sardinburk: Sardinburk ... Det där är ju ett paradis Quote
YYZ Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 :D Sardinburk & Paradis skulle kunna passa bra som titel för humorprogram på radio eller tv Quote
Harryup Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Något att tänka på är att en vinylsvarv ovanpå en högtalare inte alltid fungerar så bra. Det är risk för brum och kanske andra störningar. Det vore nog bättre att sätta spelaren på en sidovägg tillsammans med RIAA:t och sedan köra lågnivå till förstärkaren. Jag skulle försöka sätta centern på konsoler ovanför TV'n så att bänken blir ledig. Tror t.o.m att du kanske kommer tycka att det låter bättre också. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Jag skulle försöka sätta centern på konsoler ovanför TV'n så att bänken blir ledig. Tror t.o.m att du kanske kommer tycka att det låter bättre också. mvh/Harryup Bra tips. Man kan också sätta bänken på socklar och få upp den i höjd och stuva om lägga centern i botten med liten uppvinkling. Ett annat tips är en ny musikhylla som är både bredare och högre. Då kan du också få bättre separering mellan skivspelare och center. Om kassan är skral kan man göra fina hyllor av Ikeas lackbord som man kan ställa/limma på varandra med ett styrstift. Benen kan kapas så att man får rätt höjd mellan planen. Det finns ju också mängder av färdiga alternativ. Solid Tech har kanske de mest flexibla. Det är öppna plan som inte döljer kabelhärvor, men det kan lösa ett plywoodstycke därbak med hål för kablar och med passande färg. Hyllplan finns i flera nyanser och stommarna i aluminium eller svarteloxerad aluminium. Hyllorna går att kombinera på många sätt med olika höjd mellan planen och staplarna. Se här. Det finns naturligtvis andra tillverkare också. Med de begränsningar du har tror jag lösningen ligger i en bättre möbel där du kan utnyttja både bredd och höjd mer optimalt. Quote
YYZ Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Tack för era tips och att ni eldar på lite.. Solid Tech har jag kikat på och finns med som ett klart alternativ. Vad bör man ta hänsyn till i att använda ca 4 meter RCA-kabel mellan Riaa och förstärkare? Quote
conan Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 Tack för era tips och att ni eldar på lite.. Solid Tech har jag kikat på och finns med som ett klart alternativ. Vad bör man ta hänsyn till i att använda ca 4 meter RCA-kabel mellan Riaa och förstärkare? Om du har balanserad utgång på RIAA:t och balanserad ingång på förstärkaren så är det högintressant att testa detta, t ex med en lånad kabel. Är både RIAA och förstärkare välkonstruerade är en balanserad överföring riktigt bra. Annars är väl en vettig dragning att föredra av en RCA-kabel, dvs undvik direktkontakt med andra kablar (nätkabel/högtalarkabel/elkablar i väggar). Det är bättre med 5 centimeters avstånd men ännu bättre med 25 centimeter ... och korsa kablar i 90 graders vinkel. Quote
YYZ Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Med de begränsningar du har tror jag lösningen ligger i en bättre möbel där du kan utnyttja både bredd och höjd mer optimalt. Tror jag hittat lösningen i djupet att till befintlig bänk (B100 H50 D40 cm) köpt från Hyllcenter i Stockholm, köpa till ytterligare en svartlackerad sektion (B100 H100 D30) och kopplar samman med tillbehöret monteringsjärn gjort för ändamålet. Ett hyllplan högst upp för att placera tv på och nästa hyllplan blir en s.k krönskiva med en lite mer utstickande del framåt att placera centerhögtalaren på. Detta borde bli bra även i praktiken Blir ett besök nu i veckan så får vi se vad Hyllcenter säger.... Quote
YYZ Posted September 10, 2014 Posted September 10, 2014 Inte ett kanonintressant inlägg. Inredningsforum är det ju inte á la sköna hem, men jag blev så nöjd att äntligen löst mitt problem att inte haft utrymme för vinylspelaren att få stå på helt egen plats. Det blev i alla fall så här, och snart står det en ny vinylspelare på plats. Inte helt bestämt ännu vilken det blir. Quote
Recommended Posts