ukiro Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Finns här någon som fraktat högtalare och vinylskivor från Sverige till USA, eller har insikter om hur man lämpligast går tillväga? Jag skulle helst se en dörr-till-dörr-lösning från Stockholm till New York. I forumet för föreningen Svenskar i Världen nämns flyttfirmorna Alfa Moving och Travel Cargo, men då handlar det förstås om mer ordinärt bohag. Är det kanske smartare att gå via UPS, Fedex, DHL eller TNT direkt? Utmaningen handlar om att hitta säker transport till ett ganska högt försäkringsvärde som ändå inte kostar många tiotusentals kronor. En annan tanke är att hitta separata lösningar för högtalare respektive skivor, så den som har koll på bra sätt att frakta några hundra vinyler får gärna höra av sig. (Större delen av samlingen får bo kvar i Sverige tills vidare, om det inte är kanonbilligt att skicka 5000+ skivor…) Quote
Bebop Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Finns här någon som fraktat högtalare och vinylskivor från Sverige till USA, eller har insikter om hur man lämpligast går tillväga? Jag skulle helst se en dörr-till-dörr-lösning från Stockholm till New York. När jag flyttade till Canada 2005 så beställdes en flyttfirma som packade ner allt på hemmaplan i vanlig flyttbil som sedan gick till terminal där allt packades om i en container som fylldes till bredden och är containern för stor låser de det fria utrymmet med en vägg av stöttor och liggande panel. Varenda flyttlåda märktes med nummer som också noterades i protokoll med innehåll och sedan förseglades lådorna. Till mina dåvarande högtalare (Dynaudio C2) byggde man egen kassett. Vinyl packades i vanliga flyttkartonger. Varenda pryl kom fram helt utan någon som helst skada. I mitt fall rörde det sig om helt bohag och det kostade en hel del men det stod min arbetsgivare för. Fördelen med att anlita en speditör är att de hanterar all dokumenthantering, försäkringar, inklarering med mera. Om du skulle vilja "smyga" hem ett par Wilson och du inte hade med dem ut så kan du åka på både tull och moms när du flyttar hem. Risken för detta är mindre om du anlitar proffs som vet hur man fyller i papper ordentligt. Att ha ordentliga dokument och innehållsförteckningar (och även bilder) är viktigt. De skall också stämplas och registreras när flyttlasset går ut och kommer fram. Annars kan du få problem när det skall hem igen, inte minst i Sverige så att du slipper tull och införseluppgifter på det som en gång köpts i Sverige. Om du bara skall flytta fåtal prylar så kan du åka med en styckegodscontainer. Det är inga problem det heller men skaderisken är högre vilket kräver lite mer omsorg om hur det packas. Du kan börja med att söka här lära dig branschen här och sedan spinna vidare. Det finns många länkar på nätet. Quote
ukiro Posted November 25, 2013 Author Posted November 25, 2013 Tack Bebop! Hur högt försäkringsvärde hade du på grejerna? Tänker främst på högtalarna. Quote
Bebop Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Tack Bebop! Hur högt försäkringsvärde hade du på grejerna? Tänker främst på högtalarna. Jag flyttade ett helt bohag så det var någon form av fullvärdeförsäkring men jag kan inte säga beloppet och det var inget specifikt belopp på enstaka prylar. Jag räknade samman ett uppskattat pris på om jag skall köpa allt igen inklusive möbler, glas, bestick, kläder etc. Innan jag flyttade fotograferade jag alla rum med tavlor på väggarna, skivor i hyllorna osv. Och jag fyllde i en blankett med mina uträkningar och då satte jag säkert anskaffningsvärde och inköpsår. Skulle något hända hade det säkert blivit nerskrivning efter ålder på prylarna precis som med hemförsäkringar. Jag vet inte med jag antar det. Det räcker dock inte med flyttbolagens försäkrningar. De ersätter normalt max 20 USD per kg oavsett om det är högtalare eller diamanter. Så vill man ha mer än så måste man ta tilläggsförsäkring, sk flyttgodsförsäkring eller varuförsäkring. Det finns mycket att googla om i ämnet och försäkringsbolagen svarar gärna på sådana frågor. Ett annat sätt är att kontakta en försäkringsmäklare som har bättre överblick, t ex en sådan här. Jag kan dock inte gå i god hur bra just den kontakten är. Jag skall se om jag hittar lite gamla papper. Jag återkommer. Quote
calle_jr Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Fantastiskt spännande! Finns ju inget som slår NY. Speciellt när du nu får tillfälle att bo där en längre tid. Personligen skulle jag inte ta med mer än lite kläder, snus, telefon och en hårddisk. Magasinera skivorna och sälj stereon. Quote
calm Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Häftigt att flytta till New York! Staden med allt! Åker dit minst en gång om året, men att få bo där är snarast en dröm. Lycka till, är inte ett uns avundsjuk! Calm Quote
Apexorca Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Ja, NY finns även i mitt hjärta. Jag längtar dit mest hela tiden faktiskt. Kan vi inte ha euphonia träff hos dig sedan? Det blir nog fantastiskt. Mvh Apexorca Quote
ukiro Posted November 27, 2013 Author Posted November 27, 2013 Flyttlasset har faktiskt redan gått, men stereon är enormt saknad. Den här tråden vevade jag igång för att lista ut hur jag under nästa Sverigevisit ska fixa frakten, och jag har flera bra spår nu. Jag och frugan, som köpte högtalarna tillsammans, är så pass förtjusta i dem att det inte kändes aktuellt att sälja dem och försöka hitta något annat. Förstärkaren, en Pass Labs INT-150, går inte på jänkarström så den försökte jag sälja men ingen nappade förrän jag åkte så den är långtidsutlånad nu. Är någon sugen kan man höra av sig med ett bud… Så nyinköpen här i USA kommer bli förstärkare, skivspelare och lite kablar. Efter mässan i februari och framför allt Tonkraft-rummet med B.A.T. är jag lite sugen på att testa rör, men vi får se hur det blir med den saken. Någon Euphonia-träff vet jag inte om vi har plats med men jag lovar bilder och rapporter när systemet börjar ta form. Quote
Apexorca Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 Någon Euphonia-träff vet jag inte om vi har plats med men jag lovar bilder och rapporter när systemet börjar ta form. Jag förtydligar att det var ett skämt om Euphoniaträff i NY. Men det var en kul syn för mitt inre. HiFi resa i USA med Euphonia. Ser fram mot bilder och gärna omdöme om HiFibutiker i NY när jag var där fick jag så svalt intresse från butikspersonal att jag gick ut med svansen mellan benen. Hoppas du får bättre mottagande när du visar att du vill köpa och inte som jag bara snoka. Mvh Apexorca Quote
ukiro Posted November 30, 2013 Author Posted November 30, 2013 Jag har hunnit besöka några hittills och blivit ganska bra bemött. Från närmast orimligt trevligt och artigt på alla parametrar till ett annat ställe där bemötandet var gott men kryddat med en tydlig underton av att deras ganska strikta ljudfilosofi var den enda rätta. När jag svarade på frågan om vad jag spelade med i dag så har de förstås ingen skyldighet att beröma mig för mina val, men den mellan raderna förmedlade attityden att de valen varit direkt dåliga känns lite unket. Sedan kan de förstås ha hur rätt som helst: Jag kanske HAR varit fel ute och handlödda fåwattiga japanska rörförstärkare kanske är det mest fantastiska som existerar. Och som sagt, bemötandet var över lag trevligt. Men jag ska inte döma någon för hårt efter mina ganska korta visiter hittills. Det får komma lite senare när högtalarna är på ingång och jag börjar turnera runt bland butikerna lite mer på allvar i jakt på förstärkare och vinylspelare. En sak kan jag i alla fall säga: Utbudet i de butiker jag hunnit beta av är inte direkt dåligt men det får definitivt "min" handlare Audio Concept att framstå som yttersta världsklass. Quote
calle_jr Posted November 30, 2013 Posted November 30, 2013 När jag svarade på frågan om vad jag spelade med i dag så har de förstås ingen skyldighet att beröma mig för mina val, men den mellan raderna förmedlade attityden att de valen varit direkt dåliga känns lite unket. Betänk att du hamnat på en annan kontinent med helt andra utgångspunkter. Min lilla insikt är att man i us har ett avsevärt annorlunda ljudideal, vilket gör det än mer spännande när du adderar dina erfarenheter. Quote
Apexorca Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Betänk att du hamnat på en annan kontinent med helt andra utgångspunkter. Min lilla insikt är att man i us har ett avsevärt annorlunda ljudideal, vilket gör det än mer spännande när du adderar dina erfarenheter. Intressant. Beskriv din insikt om ljudideal in the U.S. Quote
calm Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Jag har hunnit besöka några hittills och blivit ganska bra bemött. Från närmast orimligt trevligt och artigt på alla parametrar till ett annat ställe där bemötandet var gott men kryddat med en tydlig underton av att deras ganska strikta ljudfilosofi var den enda rätta. När jag svarade på frågan om vad jag spelade med i dag så har de förstås ingen skyldighet att beröma mig för mina val, men den mellan raderna förmedlade attityden att de valen varit direkt dåliga känns lite unket. Sedan kan de förstås ha hur rätt som helst: Jag kanske HAR varit fel ute och handlödda fåwattiga japanska rörförstärkare kanske är det mest fantastiska som existerar. Och som sagt, bemötandet var över lag trevligt. Men jag ska inte döma någon för hårt efter mina ganska korta visiter hittills. Det får komma lite senare när högtalarna är på ingång och jag börjar turnera runt bland butikerna lite mer på allvar i jakt på förstärkare och vinylspelare. En sak kan jag i alla fall säga: Utbudet i de butiker jag hunnit beta av är inte direkt dåligt men det får definitivt "min" handlare Audio Concept att framstå som yttersta världsklass. Jo jag tror att handlarna i NYC fått fila lite på sina kaxiga attityder efter diverse finanskriser som fått en del att sonika klappa igen. Butiken med handlödda japanska fåwatts förstärkare, misstänker jag är Living Stereo som jag besökte i våras. Faktiskt ett trevligt gäng, inte minst han som sålde vinyler. Alltid lättare att utgå från lite inköp när man sedan äntrar lyssningsrummen. Jag däremot inte om jag blev så särdeles imponerad av ljudet de åstadkom i det större lyssningsrummet, det är en klart annan ljudfilosofi jämfört med mitt eget. Funkar bra på äldre orginalvax med deras begränsningar, men kanske inte på moderna digitala inspelningar. Jag håller med dig om AC utbud, det slår det mesta. Calm Quote
byZan Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Jag har hunnit besöka några hittills och blivit ganska bra bemött. Från närmast orimligt trevligt och artigt på alla parametrar till ett annat ställe där bemötandet var gott men kryddat med en tydlig underton av att deras ganska strikta ljudfilosofi var den enda rätta. När jag svarade på frågan om vad jag spelade med i dag så har de förstås ingen skyldighet att beröma mig för mina val, men den mellan raderna förmedlade attityden att de valen varit direkt dåliga känns lite unket. Sedan kan de förstås ha hur rätt som helst: Jag kanske HAR varit fel ute och handlödda fåwattiga japanska rörförstärkare kanske är det mest fantastiska som existerar. Och som sagt, bemötandet var över lag trevligt. Men jag ska inte döma någon för hårt efter mina ganska korta visiter hittills. Det får komma lite senare när högtalarna är på ingång och jag börjar turnera runt bland butikerna lite mer på allvar i jakt på förstärkare och vinylspelare. En sak kan jag i alla fall säga: Utbudet i de butiker jag hunnit beta av är inte direkt dåligt men det får definitivt "min" handlare Audio Concept att framstå som yttersta världsklass. Inte annat än att jag blir lite avundsjuk på dig, gillar verkligen NYC och pulsen där. Att sedan få gå omkring bland butiker och titta, få intryck, lyssna, fundera, låter som en härlig sysselsättning. När jag var där för några år sedan så tyckte jag att de flesta var trevliga i de butiker jag besökte. Att dissa en kunds val av anläggning är inte främjande för framtida affärer, det har tyvärr hänt mig i Sverige också Ser fram emot dina val och får tyvärr följa din resa på avstånd men är glad att få vara med ändå /byZan PS det finns en butik på nedre Manhattan (71 Nassau Street, Suite 15C) som säljer Viola som jag läst mycket om men aldrig hört, skulle vara roligt om du hittade den butiken och att jag fick lyssna på deras utbud genom dina öron, de har visst TAD också DS Quote
eliot Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 PS det finns en butik på nedre Manhattan (71 Nassau Street, Suite 15C) som säljer Viola som jag läst mycket om men aldrig hört, skulle vara roligt om du hittade den butiken och att jag fick lyssna på deras utbud genom dina öron, de har visst TAD också DS Ciamara heter affären Quote
calle_jr Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Intressant. Beskriv din insikt om ljudideal in the U.S. Stora rum med mycket absorption och textilmatta, tungt förstärkeri och tungt högtaleri. Hellre kraft än finess. Där drog jag en hel världsdel över en kam vilket förstås inte är helt juste. Quote
Recommended Posts