Jump to content

Recommended Posts

Posted

På Engelholm Audio har vi inte byggt många 3-vägs golvhögtalare. Varför? Fördelarna med 2-vägare är enkelheten. Men till nackdelarna (för 2-vägare) tillskriver jag bland annat omöjligheten att få exakt kontroll på basen i termer av både kvantitet och kvalitet samt att mellanregistret får svettigare arbetsuppgifter. En 3-vägare behöver av sin natur en delning lågt ner i frekvens för att låta bra. Något som både är svårt, kräver stora, dyra komponenter och tar TID att utveckla.

Det var därför en extra spännande utmaning när vi (för rätt länge sedan) började skissa på hur vi bäst gör en högtalare mellan den mindre Trill och den större Solo M. Vi ville såklart behålla våra paradgrenar med stor ljudbild, lätt last för förstärkaren, musikaliskt ljud och äkta svenskt hantverk men lägga till en tonalitet som passar sig i större rum där en riktigt bra bas kan få utrymme att spela!

Vi stod inför utmaningn som en 3-vägare innebär. Vi var taggade till tusen.

Sven Bilén har lyssnat och delger sina intryck här:

testhvid300.png

Link

Posted
Kul.

Vad kan den landa på i pris?

Det står 87000kr i testet, så det är nog ungefär där det landar :)

Jag gillade verkligen Solo M när jag lyssnade på dem på en mässa.

Staff låter ju verkligen intressant om den är som Sven beskriver dem.

Ser verkligen fram emot att lyssna på dem i framtiden.

Posted
Det står 87000kr i testet, så det är nog ungefär där det landar :)

Jag gillade verkligen Solo M när jag lyssnade på dem på en mässa.

Staff låter ju verkligen intressant om den är som Sven beskriver dem.

Ser verkligen fram emot att lyssna på dem i framtiden.

Ja det stämmer, 87'000 kr per par i ek, 2500 kr extra för valnöt och vill man så finns även EA Coda Feet som tillval för en extra slant.

Vitt eller svart skinn är fritt val.

Posted
Varför? Fördelarna med 2-vägare är enkelheten. Men till nackdelarna (för 2-vägare) tillskriver jag bland annat omöjligheten att få exakt kontroll på basen i termer av både kvantitet och kvalitet samt att mellanregistret får svettigare arbetsuppgifter.

Det finns högtalare som klarar av detta galant, JBL har en lång erfarenhet av två vägs system. Den senaste är denna högtalare.

JBL M2

Kanske något att ta lärdom av :app:

Posted
Det finns högtalare som klarar av detta galant, JBL har en lång erfarenhet av två vägs system. Den senaste är denna högtalare.

JBL M2

Kanske något att ta lärdom av :app:

Även om det är en aktningsvärd högtalare så uppfyller den inte mina krav.

Jag föreslår vi tar en diskussion vid första bästa tillfälle! :)