Jump to content

Hos mig

zood
 Share

Recommended Posts

17 minutes ago, zood said:

Skulle man ju kunna tro eftersom jag skyller allt på @VoicesInMyHead men nä, här är något annat. 

Något som innehåller någonting som jag nyss helt otippat gick ifrån, men ovan nämnd person har i sin tråd fångat mitt intresse och fick mig att se nya möjligheter inom det digitala. När dessa tankar började gro så vart det mycket läsning som gällde för att sedan låna hem och testa ett lämpligt objekt. 

Ohh, jag brukar tydligen ha dåligt inflytande på mina vänners barn då de har en tendens att säga och göra som jag... :think:

När det kommer till hifi så känns det dock bara som en ära om man kan inspirera till nyfikenhet och testande... :smilingeyes: Hehe...

Line Magnetic alltså.... :thumbsup:

22 hours ago, P-pan said:

Ahhh, till den där har jag jättefina gamla rör som passar :app:

Vill du ha min adress?

9 hours ago, plind said:

Den där låter väldigt bra:satisfied:  Antar att det är samma ex som jag nyss haft hemma till låns medan min AMR varit inne på reparation.

Säkert så att det var samma ex som jag lånade. Den gjorde samma sak med mig som Rega gjorde när jag lånade den utan att ha några direkt förväntningar..

22 hours ago, VoicesInMyHead said:

Ohh, jag brukar tydligen ha dåligt inflytande på mina vänners barn då de har en tendens att säga och göra som jag... :think:

När det kommer till hifi så känns det dock bara som en ära om man kan inspirera till nyfikenhet och testande... :smilingeyes: Hehe...

Line Magnetic alltså.... :thumbsup:

Då kan du vara nöjd, hade ju vart fint om det stannade vid att testa...:grinquint:

Mycket riktigt är det en LM-32 Dac från Line Magnetic som hittat hit.

Men... (inspirerad av @VoicesInMyHead )

så skulle jag bara testa den för att se hur det kunde bli med en dac som innehöll rör nu när jag helt plötsligt bytt till trissor i förstärkarväg. 

Lånade denna dac ett antal dagar och spisade massort med musik. Tyckte den var helt fantastisk på att lira musik med själ och känslor.

Det bara flödade musik, allt ifrån litet och intimt till större orkestrar till tung klubbmusik osv. osv. Sällan varit så kul att lyssna på musik.

Kopplade sedan ur den och åkte tillbaka till butiken med den, för att bli helt sänkt. Var inte alls samma upplevelse här hemma nu.

Kunde det verkligen vara den skillnaden??

Blev så förvirrad av mina intryck att jag efter några dagar bad att få låna samma dac igen, för att se om samma intryck skulle uppstå.

Det vart precis samma visa på nytt, det spelade så "organiskt" och lättflytande och med en sån nerv att det det var bara till att ge efter, inte ens intresserad av att testa något annat. Stämmer det så stämmer det... och resten är historia som man säger i branschen. Så ja, det blev visst en familjemedlem till i bänken här hemma.

Johan_Stephan_Gfx-6246.jpg

5 minutes ago, zood said:

så skulle jag bara testa den för att se hur det kunde bli med en dac som innehöll rör

Grattis! :smile:

De gamla visdomsorden om att man inte ska låna hem saker man inte har råd att köpa gäller fortfarande. kan bli jobbigt att fortsätta leva om man MÅSTE lämna tillbaka.

Som jag förstår det kan du välja transistor eller rör på utgången på LM'n? Har du testat och jämfört, eller känns det inte ens intressant? :think:

52 minutes ago, zood said:

Mycket riktigt är det en LM-32 Dac från Line Magnetic som hittat hit.

Men... (inspirerad av @VoicesInMyHead )

så skulle jag bara testa den för att se hur det kunde bli med en dac som innehöll rör nu när jag helt plötsligt bytt till trissor i förstärkarväg. 

Lånade denna dac ett antal dagar och spisade massort med musik. Tyckte den var helt fantastisk på att lira musik med själ och känslor.

Det bara flödade musik, allt ifrån litet och intimt till större orkestrar till tung klubbmusik osv. osv. Sällan varit så kul att lyssna på musik.

Kopplade sedan ur den och åkte tillbaka till butiken med den, för att bli helt sänkt. Var inte alls samma upplevelse här hemma nu.

Kunde det verkligen vara den skillnaden??

Blev så förvirrad av mina intryck att jag efter några dagar bad att få låna samma dac igen, för att se om samma intryck skulle uppstå.

Det vart precis samma visa på nytt, det spelade så "organiskt" och lättflytande och med en sån nerv att det det var bara till att ge efter, inte ens intresserad av att testa något annat. Stämmer det så stämmer det... och resten är historia som man säger i branschen. Så ja, det blev visst en familjemedlem till i bänken här hemma.

Johan_Stephan_Gfx-6246.jpg

Gratulerar!  Ryktet förtäljer oxå att den blir än bättre med NOS-rör och bättre konding på utgången:winktongue: Sitter en Mundorf M-Cap supreme där nu som förstås är bra men det finns bättre..

1 hour ago, plind said:

Ryktet förtäljer oxå att den blir än bättre med NOS-rör

Det tror jag inte man kan säga som en generell sanning. Det beror ju på vilket man hittar. NOS- eller NIB-rör är ingen garanti för att det skall låta bra, men hittar man rätt så... Jag har t ex Philips i skolådan som får fina vitsord men de jag fick tag på brusar för mycket. Jag har även ett par Cifte som inte klingar ut som jag vet de kan. Det finns också nytillverkade rör som kan låta mycket bra. JJ's nya smårrör från den nya fabriken har spottat upp sig rejält. Genalex gör också bra smårör.

Med rör handlar det ofta om att hitta rätt individer än rätt tillverkare, framför allt på smårör som 12au7 och 12ax7.

On 2020-12-15 at 17:14, VoicesInMyHead said:

Grattis! :smile:

De gamla visdomsorden om att man inte ska låna hem saker man inte har råd att köpa gäller fortfarande. kan bli jobbigt att fortsätta leva om man MÅSTE lämna tillbaka.

Som jag förstår det kan du välja transistor eller rör på utgången på LM'n? Har du testat och jämfört, eller känns det inte ens intressant? :think:

Du har förstått helt rätt, det blir helt klart en skillnad om jag slår om tills transistor och det är möjligt att det kan vara något som blir riktigt bra vid en viss matchning av övriga produkter. Hos mig funkar det nästan mer som ett sätt att kunna visa vilken jädra magi rören medför. Jag kommer enbart köra via rör då det är här som det verkligen uppstår magi av sällan skådat slag hemma hos mig.

On 2020-12-15 at 18:04, plind said:

Gratulerar!  Ryktet förtäljer oxå att den blir än bättre med NOS-rör och bättre konding på utgången:winktongue: Sitter en Mundorf M-Cap supreme där nu som förstås är bra men det finns bättre..

Hade faktiskt möjligheten att gå på en sådan variant, men den i orignalutförande (dock uppgraderad med JJ ecc802s goldpin)var den som verkligen stämde fullt ut i matchning för mig. 

Har läst många som bytt ut det du skriver och fått väldigt fina resultat, men hos mig vart det full pott med originalet. Sedan kan hända att jag kommer labba lite med smårören som idag är JJ ecc802s goldpin, som sagt. Dessa rör är tusan inte dåliga och det blir först den dagen jag får ett sug efter att göra något som jag kommer testa några andra rör.

11 hours ago, zood said:

Hos mig funkar det nästan mer som ett sätt att kunna visa vilken jädra magi rören medför. Jag kommer enbart köra via rör då det är här som det verkligen uppstår magi av sällan skådat slag hemma hos mig.

Japp, det är nog mest så det är tänkt, eller om ett rör skulle gå sönder och man inte har något i reserv så är det ju praktiskt att kunna fortsätta använda DAC:en under tiden man väntar på ett nytt. Kul att det blivit ett lyft där hemma iaf! :smile:

• 4 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Om jag skulle försöka ge någon form av utlåtande efter att ha lyssnat till denna Holo Audio May (Kitsune Edition) dac i mitt eget system dårå.

(är du beredd @sprudel ;-) )

Grymt kul att @ishoot hade plockat med sig den, inget jag visste om före han dök upp. (visste inte att jag eventuellt behövde en ny kabel före han dök upp heller...)

Jag kan börja med att skriva att jag är fullkomligt ointresserad av tekniken i sig eller av mätvärden, jag vet hur grejerna funkar och det räcker för mig.

DÄREMOT så är jag ruskigt kräsen när det kommer till lyssnandet och huruvida jag blir berörd eller ej. Det är vad allt handlar om för mig och mitt system är verkligen ihopsatt för att beröra mig maximalt och där min befintliga rördac som jag fullkomligt älskar är en väldigt viktig pusselbit.

Med det sagt.

Det första som slog mig var vilken imponerande byggkvalitet dacen hade, passformen på alla delar, känslan i knapparna och hur hela härligheten kändes när man lyft den på plats. Det var tusan inget hafsverk man hade att göra med. (efter detta har jag även blivit visad bilder på insidan och jäklar vilket prydligt bygge!) Nästa sak som jag omgående uppmärksammade efter att vi startat upp den var hur bra displayen var i all sin enkelhet. Otroligt behaglig att titta på med en lagom stark ljusstyrka. (möjligt att ljusstyrkan är justerbar)

Sedan var det då dags att skicka över signalen till dacen för att se om det skulle komma något ljud, och i så fall...hur skulle detta uppskattas av mina sinnen.

Detta var lite häftigt, för det tog inte lång tid före jag fattade att detta var en dac i min smak. 

Jag uppmärksammade direkt vilken otrolig svärta som uppstod och hur "tyst" det blev när det blev tyst. Lägg här till en väldig rymd med massor av luft där rumsinformationen som plockades fram var något av det bättre jag har hört. Hmm, det bådade gott detta.

Jag vet att jag vid ett tillfälle sa till ishoot att det känns nästan som om man inte stoppat in en pryl i anläggningen utan bara tagit bort en annan, som om den inte gör något väsen alls av sig. Den bara förmedlar signalen vidare som om den vore helt fjäderlätt och varken lägger till, drar ifrån eller påverkar något alls. (den påverkar säkert signalen, såklart, men det var känslan...om ni förstår) Min dac har i jämförelse någon form av karaktär som jag dessutom kan påverka med olika rör.

Då har vi klarat av detta med luftighet och svärta...hur har vi det då med ljudbild/separation (inte viktigaste parametern för mig) spelglädje och engagemang?