Jump to content

Hos mig


zood

Recommended Posts

Varsågod, du behövde uppenbarligen den upplysningen.

Och det är inte viktigt för mig alls men jag vill påstå att det är en lat och felaktig beskrivning/generalisering.

De här produkterna har ingenting gemensamt och om de har en liknande karaktär så vore det en fantastisk slump.

Tack för att du tillför så mycket matnyttigt med dessa påståenden i denna tråd..

Link to comment
Share on other sites

Gillar din strategi, för du har ju förstått att jag kommer att låna hem en Devialet igen

och skulle det komma några negativa intryck från den lyssningen så skulle ju det enbart uppfattas som en aktion mot dig och egentligen inte säga så mycket om produkten och dess kvalité.

Oops! avslöjade jag dig nu?

För någon annan förklaring till dina inlägg ser jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Du börjar bli paranoid ser jag? :D

Jag skiter fullständigt i vad du har för intryck av Devialet framöver, av dina kommentarer här att döma så kan man undra om du ens har lyssnat på någon av de här produkerna jag ser bara en kavalkad av klassiska fördomar och dessutom mot tre produkter som är radikalt olika.

Link to comment
Share on other sites

Varsågod återigen, kul att du uppskattar det.

Ser fram emot kommande generaliseringar och fördomar.

Du har en gåva att tycka om vad andra tycker och anser, Ekman. Jag tycker det hade varit intressant att läsa om dina intryck av Devialet. Du har ju också en bra referens att jämföra mot (Krell).

Att Zood inte delar din bedömning gör det väl inte till en fördom. Tycker du verkligen det? Det skulle ju kunna tolkas som att de som tycker det låter OK tycker rätt och de som tycker något annat har fördomar...

De gånger jag hört Devialet har det låtit utmärkt, men jag är möjligen fördomsfull.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Att Zood inte delar din bedömning gör det väl inte till en fördom. Tycker du verkligen det? Det skulle ju kunna tolkas som att de som tycker det låter OK tycker rätt och de som tycker något annat har fördomar...

Det här handlar inte det minsta om att tycka samma som jag...

Tror du själv att Audio Research DS200 som inte ens har en dac och Wadian och Devialet har samma grundkaraktär?

Jag ser egentligen inga andra lyssningsintryck här förutom ehhh digitalt usch och fy det låter alltid likadant... däri ligger fördomen.

Link to comment
Share on other sites

Det här handlar inte det minsta om att tycka samma som jag...

Tror du själv att Audio Research DS200 som inte ens har en dac och Wadian och Devialet har samma grundkaraktär?

Jag ser egentligen inga andra lyssningsintryck här förutom ehhh digitalt usch och fy det låter alltid likadant... däri ligger fördomen.

Karaktär, inte grundkaraktär. vad du ska vrida på saker o ting.

Har ju både jobbat i en butik där Devialet såldes redan på den tiden och varit hemma hos Björn och lyssnat och haft hemma hos mig själv.

De intryck du ser har ingen nämnt, vem är det som har fördomar?

Link to comment
Share on other sites

Karaktär eller grundkaraktär så är det ändå otroligt märkligt om de här produkterna har samma på något sätt.

Har de flesta rörförstärkare eller de flesta klass ABförstärkare samma karaktär också eller hörde du det du ville höra?

Det skrivs väldigt lite överlag om hur Wadian låter förutom att den låter som hemsk klass d men det kanske var det viktiga.

Link to comment
Share on other sites

Karaktär eller grundkaraktär så är det ändå otroligt märkligt om de här produkterna har samma på något sätt.

Har de flesta rörförstärkare eller de flesta klass ABförstärkare samma karaktär också eller hörde du det du ville höra?

Det skrivs väldigt lite överlag om hur Wadian låter förutom att den låter som hemsk klass d men det kanske var det viktiga.

Menar du att jag skrivit väldigt lite om Wadian eller menar du generellt, får du det jag skrivit till att bli hemsk klass d ja då vet jag inte vilka inlägg du läst, men som sagt du kanske pratar om andra poster än här.

Jag har läst både fantastiska och katastrofala intryck av Wadian och de övriga två förstärkarna

det var därför jag ville testa den själv.

Men att du ifrågasätter min upplevelse är för mig märkligt.

Tror det framgick att om jag haft en smalare mer inriktad musiksmak så kunde den varit ett alternativ, förmodligen Devialet med.

Men det känns som att du gärna missar dessa och liknande inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Det är också lite lustigt att du försöker få det till att Devialet och Wadian inte passar om man har bred musiksmak :icon_smile_cool:

Ja jag menar att du har skrivit ganska lite om Wadian annat än att du inte gillar den för att alla digitala produkter har samma "karaktär". Fanns det något den var bättre än pass/burmester på?

Och ja det är fler än du som har grova fördomar mot klass d i den här tråden och det är väl helt ok att ha det men jag vägrar tro att alla digitala produkter har samma karaktär oavsett om konstruktionerna är helt radikalt olika.

Link to comment
Share on other sites

Det är också lite lustigt att du försöker få det till att Devialet och Wadian inte passar om man har bred musiksmak :icon_smile_cool:

Ja jag menar att du har skrivit ganska lite om Wadian annat än att du inte gillar den för att alla digitala produkter har samma "karaktär". Fanns det något den var bättre än pass/burmester på?

Och ja det är fler än du som har grova fördomar mot klass d i den här tråden och det är väl helt ok att ha det men jag vägrar tro att alla digitala produkter har samma karaktär oavsett om konstruktionerna är helt radikalt olika.

Det blir ju inte mycket rätt när du väljer vad du vill se...hos MIG funkade den inte med all musik, hur kan det bli till att något inte funkar om MAN har en viss musiksmak?

Jag började väl skriva att jag gillade den?

Var skriver jag att jag inte gillar den för att alla digitala produkter har samma karaktär?

Och vad är det jag skrivit som skulle visa på att jag har grova fördomar mot något?

Jag tror inte heller alla digitala produkter har samma karaktär, jag skriver om 3st här.

Lär finnas väldigt många fler.

Jag tycker inte den var bättre på någon punkt med med musik där det stämde så var den nära i nivå, kanske lite mindre ljudbild än befintlig elektronik.

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

De gånger jag hört Devialet har det låtit utmärkt, men jag är möjligen fördomsfull.

Det har aldrig jag gjort! Men om jag suttit med dig där du lyssnat så hade jag kanske gjort det? Så enkelt att förstå om man bara vill - olika förutsättningar - olika öron - olika högtalare - olika kablar - olika musik - dagsform o s v

Ekman/ Det finns inga rätt eller fel och det är ingen tävling, bara olika upplevelser, så det är väl bara att acceptera och låta zood fortsätta att leta efter sitt ljud.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Fördomar eller ikke, när Hr Ekman hyllade Krell över all annat på jorden, tiden innan han föll pladask för den lilla Fransyskan gjorde han liknande utfall mot dom som hade mage att ha divergerande åsikt om den tillverkaren...

Det är inte lätt när dom stora stygga farbröderna kritiserar hans små älsklingar, då är det lätt att "du förstår ingenting" argumenten bubblar upp!

Jag har bara hört Devialet på mässor, senast i Stockholm i vintras och då imponerade den inte, men det kan ju bero på valet av högtalare, uppspelningsapperatur eller ett uselt rum eller att den som satte upp systemet inte hade Hr Ekmans fingertoppskänsla... :black:

Jag fortsätter att stolt ha fördomar mot Class-D och liknande lösningar till motsatsen bevisats!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag kritiserar bara idiotiska inlägg herr plundin, din smak skiter jag fullständigt i.

Fortsätt du vara fördomsfull och dryg jag hade inga som helst förhoppningar om att det skulle ändras.

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Så enbarmligt tramsigt Ekman. Här redogörs för intryck av en Wadia, som enligt lyssnaren har brister som påminner om de brister han tidigare uppfattat hos andra klass-D steg jämfört med hans Pass.

Och du går fullständigt bananas för att han nämner Devialet i samma mening som Wadia. Gemensamt är klass-D, och han refererar till sina erfarenheter av klass-D.

Mina erfarenheter är liknande, jag väntar fortfarande att de ska kunna spela fullregister så att jag känner igen mig.

Nu spelar mina Hypex NCore bas, och det gör de förnämligt upp till 80Hz. Det tror jag för övrigt andra klass-D steg som nämnts i tråden gör också, det är övertonerna i basen som brister, inte baskapaciteten.

Reagerar man inte på detta fenomen så är det ju kanoners, bara att lira på, men respektera de som upplever bristerna, oavsett namn på produkten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga problem med de upplevda bristerna jag har också hört klass d låta allt annat än bra men de svepande generaliseringarna om tre radikalt olika produkter är bara korkade, som jag nämnt innan så är Devialet inte klass d och de har helt olika dac-chip, wadia har ess sabre har jag för mig och de låter enligt vad jag har hört och i recensioner inte speciellt lika men ändå så har dom uppenbarligen samma "karaktär".

De flesta här hade reagerat om någon hade sagt att alla rörförstärkare eller alla klass ab hade samma karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Ekman har en synpunkt och möjligen en poäng som begreps redan vid första kommentaren, så han behöver ju inte gå bananas i tråden för det.

Han har balanserat detta på sitt eget vis nu så då kan vi väl få fortsätta läsa om zoods utmärkta redogörelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga problem med de upplevda bristerna jag har också hört klass d låta allt annat än bra men de svepande generaliseringarna om tre radikalt olika produkter är bara korkade, som jag nämnt innan så är Devialet inte klass d och de har helt olika dac-chip, wadia har ess sabre har jag för mig och de låter enligt vad jag har hört och i recensioner inte speciellt lika men ändå så har dom uppenbarligen samma "karaktär".

De flesta här hade reagerat om någon hade sagt att alla rörförstärkare eller alla klass ab hade samma karaktär.

Liknar"En dåres försvarstal", alltså att försvara sin egen produkt och ståndpunkt . Först var Krell bäst nu Devialet, vad kommer näst?

Link to comment
Share on other sites

Liknar"En dåres försvarstal", alltså att försvara sin egen produkt och ståndpunkt . Först var Krell bäst nu Devialet, vad kommer näst?

Jag har över mina 10+ år på de här forumen försvarat otroligt många fler märken än de där två och min kommentar i den här tråden handlar egentligen inte specifikt om Devialet ens.

Skriv inte korkade generaliseringar så kanske jag slipper kommentera det ;)

För övrigt så har jag aldrig hävdat att Devialet är bäst eller ens i närheten det finns mycket annat jag hellre skulle vilja ha men det blir oftast väldigt mycket dyrare.

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara fråga om det är mina inlägg du får till korkade generaliseringar?

Och är det så så måste jag passa på att fråga om det är fler som får det till det?

Har läst igenom mina inlägg och tycker att jag varit ganska tydlig.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju prova själv att göra en bildtråd med oantastliga analyser och lyssningsjämförelser?

Nej jag tänkte låna hem en rörförstärkare och såga den fullständigt för att den låter som mina fördomar om rör :)

Link to comment
Share on other sites

Kan inte heller påstå att det du skriver bara är korkade generaliseringar.

Tyckte det va ett intressant och uttömmande inlägg om dina upplevelser av Wadian.

Sen råkar jag vara en sån som misstänker att du kanske lånade hem den i förhoppning om att den skulle funka bra hemma hos dig,

inte att det skulle låta skit så du fick såga den. Men det e ju jag det...

Link to comment
Share on other sites

Kan inte heller påstå att det du skriver bara är korkade generaliseringar.

Tyckte det va ett intressant och uttömmande inlägg om dina upplevelser av Wadian.

Sen råkar jag vara en sån som misstänker att du kanske lånade hem den i förhoppning om att den skulle funka bra hemma hos dig,

inte att det skulle låta skit så du fick såga den. Men det e ju jag det...

Tack, och du har helt rätt ang. skälet till hemlån.

Skulle aldrig låna hem något av någon annan anledning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en DSI200 och älskar den. I min set up och med mina öron är den överlägsen allt jag lånat hem och provat på plats i mitt rum. Att du Zood inte delar den uppfattningen spelar inte mig någon roll. Det är ju inte för dina öron jag köpt den :) Av samma anledning ska du självklart fortsätt skriva vad du upplever i dina tester oavsett om det är plus eller minus. Det är alltid intressant att följa - även om man inte tycker lika.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en DSI200 och älskar den. I min set up och med mina öron är den överlägsen allt jag lånat hem och provat på plats i mitt rum. Att du Zood inte delar den uppfattningen spelar inte mig någon roll. Det är ju inte för dina öron jag köpt den :) Av samma anledning ska du självklart fortsätt skriva vad du upplever i dina tester oavsett om det är plus eller minus. Det är alltid intressant att följa - även om man inte tycker lika.

Är av precis samma åsikt även om jag inte har en DSI 200. Jag vet inte om jag märkt av dessa klass D förstärkares svagheter. Har alldeles för lite erfarenheter av dom. Men om Zood inte gillar det han hört, med de förstärkare som han

har hört och tar sig tid att skriva om sina erfarenheter så respekterar jag såklart hans åsikter.

Troligen kommer det gå allt mer mot den här typen av förstärkeri. På gott eller ont. De ska ju vara grönare och ta mindre ström. Det sistnämnda kommer med största sannolikhet att ha stor betydelse.

Hifi branschen har kört med bindel för ögonen rätt länge nu. Men om alla andra områden inom hemelektronik går mot strömsnålare och strömeffektivare produkter så kommer det att bli ett rätt

brutalt uppvaknande. En cpu i en dator är ju betydligt effektivare nu än för några år sedan. Snabbare och tar mindre ström. Jag tror att om inte hifi branschen börjar att självsanera bort de

strömkrävande produkter som finns och går över mot effektivare lösningar så kommer nya och hårda lagar träda i kraft.

Devialet, Wadia, ARC, Linn och företag som redan fuskar inom klass D (eller vad ni vill kalla det.HexFet?) kommer att ha en fördel av det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...