Jump to content

Hos mig


zood

Recommended Posts

Lite av intrycken då.

Jag ska ärligt säga att jag försökte hålla nere mina förväntningar då jag ännu inte hört någon förstärkare

med denna typ av teknik som övertygat mig fullt ut, inkluderat Devialet som jag lyssnat väldigt mycket på med en stor variation högtalare, jag ska även försöka låna hem den igen med senaste uppdateringen för att se om det

skett någon förfining av ljudet.

Jag har ända sedan Devialet lanserade sin förstärkare tyckt att det är ett väldigt intressant koncept som jag gärna skulle ersätta mina apparater och kablar med

om det levererar ljud i nivå med det jag har nu

Så för att ta reda på hur Wadias senaste skapelse presterar var det bara till att be om att få låna hem ett ex.

Då Wadia alltid har varit ett av mina favoritfabrikat vad gäller digital avspelning så hoppades jag på att något av deras signatur även skulle finnas i denna förstärkare.

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Ska bli intressant att höra dina intryck.

Prismässigt är den ju i nivå med Devialet, men den har väl inte alla dess funktioner.

Gillar också de äldre Wadia CD-spelarna o deras decoding computers.

Frågan är hur mkt som finns kvar av det gamla Wadia sedan FSG köpte upp dem.

Det står att klass D förstärkaren är utvecklad i Italien.

Kan det möjligen vara Powersoft?

Deras PA-steg låter mkt trevligt, om man bortser från fläktkylningen.

Link to comment
Share on other sites

Då jag kopplat in förstärkaren och låtit den stå på x antal timmar för att bli varm så satte jag mig för att lyssna

Började med musik där det är bra driv och tempo, tyckte mig känna igen lite av signaturen från deras CD spelare (lugnet och den sköna tyngden i anslag)

Denna typ av musik tycker jag fungerade bra, det var tight med bra kontroll och det kändes som att rytmen fanns där tillsammans med en bra attackvilja.

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Sedan har vi då musik med lite mer nerv i. Musik där röster/instrument hamnar mer i fokus.

Där blev det tyvärr inte lika bra, den karaktär som jag förknippar med denna typ av förstärkare fanns även hos Wadian och det blev väldigt tydligt

när jag lyssnade på Johnny Cash sista platta och några plattor med Angus and Juilia Stone.

När jag lyssnar på dessa med min befintliga elektronik så griper det tag i mig så att jag både glömmer att andas och får gåshud till tusen.

Med Wadian så blev det inget av detta, precis som Devialet med dessa plattor så känns det nästan som att förstärkarna inte riktigt "vet" hur de ska hantera

denna typ av musik och skjuter till lite extra information istället, ungefär som att det blir en outline kring röster, strängar etc.

T.ex. akustisk gitarr där jag är van vid att "höra" instrumentet vid anslag på strängarna blir det här i stället extra mycket strängljud och knappt något av det som jag kallar instrumentljud ungefär som att det blir en liten extra ringning i strängljudet som heller inte får klinga ut helt, detta gör att hela känslan försvinner för mig och det blir bara ljud.

Första gången jag blev uppmärksammad på detta var när jag för första och sista gången tog en förstärkare i inbyte privat en Audio Research DSI 200 som jag inte lyssnat till före.

Det var ingen rolig upplevelse och jag är väldigt vaksam för att inte hamna där igen.

Jag kan absolut tänka mig att många skulle uppskatta denna Wadia, Devialet eller Audio Research DSI 200 i sina system men hos mig fungerar det inte fullt ut, helst inte när jag har den bredd i musiksmak som jag har.

När jag kopplade tillbaka min Burmester CD och Pass förstärkare så stärkte det mina intryck till 100% men jag ger inte upp hoppet för att det ska komma denna typ av produkt som levererar enligt mina önskemål en dag, samtidigt tycker jag nog att vore att begära för mycket att en apparat till halva kostnaden av produkterna man har skulle kunna prestera på samma nivå.

Hoppas ni förstår hur jag menar i mina intryck och att ni inte ser detta som en sågning, det är endast mina intryck och många lär tycka annorlunda.

Så bilda er en egen uppfattning och låna hem och testa själva.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ni förstår hur jag menar i mina intryck och att ni inte ser detta som en sågning, det är endast mina intryck och många lär tycka annorlunda.

Så bilda er en egen uppfattning och låna hem och testa själva.

Absolut. Man ska säga vad man tycker. Du har testat och det föll dig inte i smaken. Tack för redogörelsen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant Johan, din beskrivning överensstämmer mycket väl på mina egna reaktioner inför olika Class-D lösningar, ofta upplever jag att basen blir platt och onyanserad med dessa..

Det är skönt att veta att man inte är helt ensam med sina intryck!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Intressant Johan, din beskrivning överensstämmer mycket väl på mina egna reaktioner inför olika Class-D lösningar, ofta upplever jag att basen blir platt och onyanserad med dessa..

Det är skönt att veta att man inte är helt ensam med sina intryck!

/ptr

Man är aldrig ensam..bara olika många :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant Johan, din beskrivning överensstämmer mycket väl på mina egna reaktioner inför olika Class-D lösningar, ofta upplever jag att basen blir platt och onyanserad med dessa..

Det är skönt att veta att man inte är helt ensam med sina intryck!

/ptr

Annas är väl basen det område som Class-D brukar få mest beröm för. Används ju i de flesta subbar och de brukar få godkänt.

Link to comment
Share on other sites

Annas är väl basen det område som Class-D brukar få mest beröm för. Används ju i de flesta subbar och de brukar få godkänt.

Det har förundrat mej storligen, men dom kanske inte har förmågan eller intresset av att lyssna efter nyanser under 50Hz... Jag upplever att alla bas-instrument låter som om dom är syntetiska med Class-D steg, det är kanske nått de kan leva med bara för att det går att spela högt med dom?

Det grundläggande problemet, har jag fått det förklarat för mej (ur minnet), är att Class-D har så mycket/lång återkoppling att den dödar transienterna i musiken, man hör tillslaget och flera millisekunder senare kommer utklingningen, därför dödar den inspelningens mikrodynamik. Lyssnar man bara på okritsk musik eller film så har detta kanske ingen större betydelse, men när man som jag lyssnar på Akustiskt baserad musik så är mikrodynamiken grunden för allt, speciellt i basen, eftersom jag menar att basåtergivningen är grunden för all musikåtergivning av kvalitet... (Jag är ingen ingenjör så jag har inget behov av att få det förklarat på nått djupare vis!)

Class-D för mina öron är ljudåtergivnings svar på transfetter!

/ptr

Edited by plundin™
Link to comment
Share on other sites

Det har förundrat mej storligen, men dom kanske inte har förmågan eller intresset av att lyssna efter nyanser under 50Hz... Jag upplever att alla bas-instrument låter som om dom är syntetiska med Class-D steg, det är kanske nått de kan leva med bara för att det går att spela högt med dom?

Det grundläggande problemet, har jag fått det förklarat för mej (ur minnet), är att Class-D har så mycket/lång återkoppling att den dödar transienterna i musiken, man hör tillslaget och flera millisekunder senare kommer utklingningen, därför dödar den inspelningens mikrodynamik. Lyssnar man bara på okritsk musik eller film så har detta kanske ingen större betydelse, men när man som jag lyssnar på Akustiskt baserad musik så är mikrodynamiken grunden för allt, speciellt i basen, eftersom jag menar att basåtergivningen är grunden för all musikåtergivning av kvalitet... (Jag är ingen ingenjör så jag har inget behov av att få det förklarat på nått djupare vis!)

Class-D för mina öron är ljudåtergivnings svar på transfetter!

/ptr

Jag är benägen att hålla med i dessa intryck.

Link to comment
Share on other sites

...Jag har levt med Devialet under en längre tid och jag är inte speciellt beredd att hålla med er generaliserande inställning. Det är ganska stora skillnader mellan olika förstärkare som använder former av digital-teknik - Precis som att det är ganska stora skillnader mellan olika förstärkare som använder rör och och förstärkare som använder transistorer... ;)

Link to comment
Share on other sites

...Jag har levt med Devialet under en längre tid och jag är inte speciellt beredd att hålla med er generaliserande inställning. Det är ganska stora skillnader mellan olika förstärkare som använder former av digital-teknik - Precis som att det är ganska stora skillnader mellan olika förstärkare som använder rör och och förstärkare som använder transistorer... ;)

Jag antar att du inte menar att jag generaliserar, jag skriver om de förstärkare jag lyssnat till och Devialet är efter Audio Research den jag har mest erfarenhet av och man behöver absolut inte hålla med mig, men det betyder ju inte att jag generaliserar för det.

Edit: Men jag lånar gärna hem Devialet för att höra hur den låter med senaste mjukvaran.

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat till Devialet ett par ggr både i affär och på mässa men aldrig hemma-hos. Anledningen till att jag ville lyssna var den att jag tänkte ha ett minimalistiskt system ute i stugan och gillade konceptet.

Tyvärr så föll inte ljudet i min smak även om jag tyckte det lät helt okej och skulle säkert låtit än bättre med lite tweak i mitt eget rum. Men jag fegade ur och inte blev det så minimalistiskt som tänkt, utan det blev ett ganska stort transistorsteg, försteg, dac men ljudet blev i min smak.

Så att testa är aldrig fel och att det sedan skiljer sig i hur det låter i ens öron är inte så konstigt, vi är olika och så även förutsättningarna.

Kul att läsa om dina förehavanden zood :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Lite generaliserande är det väl att nämna Devialet i en provlyssning av Wadian bara för att båda är allt i ett lösningar, de har ändå väldigt olika förstärkarlösningar och det finns ingen som helst anledning att de bör låta liknande och det tror jag inte en sekund på att dom gör heller.

Sen skulle jag inte ens under pistolhot byta ut min Devialet mot Burmester och Pass :D men smaken är väl olika uppenbarligen...

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du inte menar att jag generaliserar, jag skriver om de förstärkare jag lyssnat till och Devialet är efter Audio Research den jag har mest erfarenhet av och man behöver absolut inte hålla med mig, men det betyder ju inte att jag generaliserar för det.

Edit: Men jag lånar gärna hem Devialet för att höra hur den låter med senaste mjukvaran.

Det är bara att komma förbi och låna?

Mvh

Björn

Link to comment
Share on other sites

Lite generaliserande är det väl att nämna Devialet i en provlyssning av Wadian bara för att båda är allt i ett lösningar, de har ändå väldigt olika förstärkarlösningar och det finns ingen som helst anledning att de bör låta liknande och det tror jag inte en sekund på att dom gör heller.

Sen skulle jag inte ens under pistolhot byta ut min Devialet mot Burmester och Pass :D men smaken är väl olika uppenbarligen...

Du nämnde själv Devialet i din första post rörande detta Hemlån men det är klart, då var det ju du o inte någon annan som gjorde det...

Förstår fortfarande inte hur du får mina inlägg till generalisering... jag skriver ju om det jag lyssnat till både vid detta hemlån och tidigare lyssningar där Devialet har vart en av apparaterna.

Trodde det vore intressant att nämna alternativ som man haft funderingar/lyssnat på.

Men det kanske bara är när det är 100% positiva intryck som man ska skriva om en pryl :dead:

Link to comment
Share on other sites

Jag nämnde dom skämtsamt och inte på något sätt att de ska låta likadant, den kopplingen är det enbart du som drar.

Bara det faktum att det är helt olika dacar i dom borde göra att dom låter rätt olika och sen är förstärkarbiten också totalt annorlunda men det är klart man kanske kan lura sig själv till att liten blank låda låter som liten blank låda ;)

Sen behöver du inte försöka spela martyr det första du gör, du får skriva precis vad du vill men du får nog vänja dig vid reaktioner på det också om du gör det i ett publikt forum.

Eller man kanske bara ska kommentera på dina inlägg om man har 100% positiva saker att säga? :D

Link to comment
Share on other sites

Hoppla, o där spelade man martyr med.

Jag skrev att den hade en karaktär som jag även fann hos Devialet och Audio Research för den delen.

Att få det till att de låter lika är för mig främmande...så jag vet inte vem som gör vilken koppling

Jag uppskattar kommentarer oavsett positiva eller negativa sådana.

Men jag förstår fortfarande inte vart du vill komma.

Har du lyssnat på Wadian?

Varför är det så viktigt för dig att de absolut måste låta olika?

Och tack för att du upplyser mig om vad som kan hända när man skriver på ett forum.

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Varsågod, du behövde uppenbarligen den upplysningen.

Och det är inte viktigt för mig alls men jag vill påstå att det är en lat och felaktig beskrivning/generalisering.

De här produkterna har ingenting gemensamt och om de har en liknande karaktär så vore det en fantastisk slump.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...