Jump to content

Wilson släpper nytt


new order

Recommended Posts

Du har helt klart en poäng. Men jag måste få påpeka en sak till. Kalla det gärna en dåres försvarstal. Men de gånger vi har använt en massa akustikförbättrare så har vi fått flera negativa kommentarer från människor som undrar om Wilson inte kan prestera i "vanliga" rum som inte ser ut som rymdstationer eller något ännu värre. Vi försöker balansera olika åsikter, feedback och kommentarer så gott vi kan. Vi tycker att Wilson Audio (och David Wilson och Peter McGrath håller med oss) KN prestera i "vanliga" hemmiljöer. De har jobbat i mer än 30 år för att det ska fungera. Alla inställningsmöjligheter och omsorg i konstruktionen syftar till att kunna integrera de olika modellerna i olika rum. Vilket är en tuff uppgift. Vi lyssnar ju väldigt mycket på rummet, när vi lyssnar på musik. Och subjektiviteten bygger mycket på vad vi är vana vid. På Nordic Light fick vi en hel del kritik. Vi jobbade med rummet en del från lördag till söndag. Framförallt i de höga frekvenserna där rummet minst sagt var livligt. Men vi fick även många positiva kommentarer. En vanlig kommentar var att det låter ju helt fantastisk om man bara "tänker bort" de otäcka rumsresonanserna. Skickligt och positivt lyssnande tycker jag. Men ingen ursäkt för att vi underpresterade. På Clarion var det nog mer en fråga om smak. Där fick vi betydligt fler positiva och uppskattande kommentarer. Många tycket att det lät väldigt bra. Vi hade ett ventilationssystem som sjöng med ordentligt. En vanlig sak i konferensrum och något som gör presentationen orolig. Sen fanns det ett smalbandigt högfrekvent fluttereko. Det hade vi kunnat ta bort om vi täckte den ena väggen med ett tjockare tyg. Men det hann vi inte. Vi ska givetvis se över mobila lösningar som kan hjälpa oss med krångliga rum. Dessutom så söker vi lite mässkontinuitet. Att veta vilka mässor vi ska vara med på och därmed få chansen att jobba i någorlunda kända miljöer. Det är inte bara vi som tycker att det är lite rörigt just nu. :-)

Men det var roligt att även få en positiv kommentar från gozzi här ovan. Vi har ju som sagt lite olika preferenser här i världen. Jag gillar t ex presentationer med mycket kött, blod och drama. Lite som när man lyssnar på Konserthuset. Man ska vara lite omtumlad av energin och dramatiken. (Tänker lite på när Wienerfilharmonikerna var här och spelade Wagner. Det var oförglömligt. De som var där vet vad jag pratar om.) Någon annan gillar finmejslade presentationer med mycket ordning och reda. Vissa vill ha små stativare med ljuvliga smekningar, andra vill få storstryk av en fullregisterhögtalare. Det finns få världar som presenterar så mycket mångfald som hifi. Det tycker jag är väldigt fascinerande. Ingen sitter inne med hela sanningen. Vi får kanske invänta hifi-Messias. :-)

Jag får även passa på att berömma alla på Euphonia som tillåter mångfald och respekterar en ödmjuk ton i diskussionerna. Det är inte helt vanligt på Interwebben. :-)

Klart att det är svårt att tillfredsställas alla öron, omöjligt skulle jag vilja påstå. Jag håller med om att på senaste mässan så lät det mycket bättre än i våras men visst hade några enkla akustikfix fått det att låta än bättre. Lika väl som några ska förbise rummets dåliga sidor kan väl några förbise de akustikåtgärder som krävs för att det ska låta lite bättre och göra demon ljudmässigt mer "riktig" (läs, mindre dålig rumspåverkan). Goda lyssnare kan med stor säkerhet säkert föreställa sig hur det skulle kunna låta i ett normalt rum hemma (karaktär, klang o s v) så jag tror inte att det är kritik till er utställare som förmedlas utan ens personliga upplevelse. Det kanske ska tolkas som tips av er och något ni ska fundera på om ni vill tillfredsställa just de personernas önskan eller bortse ifrån om ni tycker att ni vill något annat, inga hard feelings för det. Jag är glad att jag får lyssna på så fina produkter och ställa det i proportion till mina egna funderingar kring ljudideal, pengar o s v.

Keep upp the good work, jag kommer på nästa demo också oavsett och detta oavsett akustikfix eller inte, jag tycker det alltid låter fint hos er, mer eller mindre iaf och jag vet vad Wilson kan med för mig rätt förutsättningar.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klart att det är svårt att tillfredsställas alla öron, omöjligt skulle jag vilja påstå. Jag håller med om att på senaste mässan så lät det mycket bättre än i våras men visst hade några enkla akustikfix fått det att låta än bättre. Lika väl som några ska förbise rummets dåliga sidor kan väl några förbise de akustikåtgärder som krävs för att det ska låta lite bättre och göra demon ljudmässigt mer "riktig" (läs, mindre dålig rumspåverkan). Goda lyssnare kan med stor säkerhet säkert föreställa sig hur det skulle kunna låta i ett normalt rum hemma (karaktär, klang o s v) så jag tror inte att det är kritik till er utställare som förmedlas utan ens personliga upplevelse. Det kanske ska tolkas som tips av er och något ni ska fundera på om ni vill tillfredsställa just de personernas önskan eller bortse ifrån om ni tycker att ni vill något annat, inga hard feelings för det. Jag är glad att jag får lyssna på så fina produkter och ställa det i proportion till mina egna funderingar kring ljudideal, pengar o s v.

Keep upp the good work, jag kommer på nästa demo också oavsett och detta oavsett akustikfix eller inte, jag tycker det alltid låter fint hos er, mer eller mindre iaf och jag vet vad Wilson kan med för mig rätt förutsättningar.

/byZan

Tack! Det var roligt att höra ByZan. Vi ska "keep up the good work" och försöka bli bättre hela tiden. :-)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller akustikbehandling eller inte så tror jag att ni själva var de som tog täten i och med demon av Maxx 2:orna på Sthlms-mässan på Lärarhögskolan. Visserligen då i AudioNords regi och därefter har jag varit på några demos där ni på Stylus gjort en hel del åt rummet. Så ni har uppenbarligen i sådant fall bytt strategi.

Jag tror att det finns två skolor när det gäller akustikbehandling eller inte. En del säger att vi skall ta demorummet som det är med de brister eller förtjänster det har och så få förhoppningsvis bättre ljud hemma. Då skulle inställningsmöjligheterna i högtalaren användas hemma, men inte i demon.

Den andra skolan säger att vi skall skapa den bästa demomiljön för att verkligen visa potentialen i produkten fullt ut, även om vi riskerar att det låter sämre i hemmiljön. Det är möjligt att det leder till en besvikelse för en som köper, men då vet han i vart fall att det inte är produkten det är fel på.

Tyvärr tror jag att brister på demos inte leder till fler köp utan färre, eftersom produkten kan underprestera. Det finns säkert de som är så skickliga lyssnare att de kan skala bort felaktigheterna och lägga till förtjänsterna i en demo, trots att förtjänsterna inte är hörbara. Det är en stor skillnad jämfört med att förstå en potential utifrån att det borde låta bättre utifrån utrustningens kvalitet.

Så egentligen är slutsatsen att man aldrig skall köpa något förrän man testat ordentligt hemma först. Men då får man sannolikt chansa om man köper produkter som säljs och byggs på beställning och lita på att det kommer att låta bättre än på demon.

Calm

Link to comment
Share on other sites

När det gäller akustikbehandling eller inte så tror jag att ni själva var de som tog täten i och med demon av Maxx 2:orna på Sthlms-mässan på Lärarhögskolan. Visserligen då i AudioNords regi och därefter har jag varit på några demos där ni på Stylus gjort en hel del åt rummet. Så ni har uppenbarligen i sådant fall bytt strategi.

Jag tror att det finns två skolor när det gäller akustikbehandling eller inte. En del säger att vi skall ta demorummet som det är med de brister eller förtjänster det har och så få förhoppningsvis bättre ljud hemma. Då skulle inställningsmöjligheterna i högtalaren användas hemma, men inte i demon.

Den andra skolan säger att vi skall skapa den bästa demomiljön för att verkligen visa potentialen i produkten fullt ut, även om vi riskerar att det låter sämre i hemmiljön. Det är möjligt att det leder till en besvikelse för en som köper, men då vet han i vart fall att det inte är produkten det är fel på.

Tyvärr tror jag att brister på demos inte leder till fler köp utan färre, eftersom produkten kan underprestera. Det finns säkert de som är så skickliga lyssnare att de kan skala bort felaktigheterna och lägga till förtjänsterna i en demo, trots att förtjänsterna inte är hörbara. Det är en stor skillnad jämfört med att förstå en potential utifrån att det borde låta bättre utifrån utrustningens kvalitet.

Så egentligen är slutsatsen att man aldrig skall köpa något förrän man testat ordentligt hemma först. Men då får man sannolikt chansa om man köper produkter som säljs och byggs på beställning och lita på att det kommer att låta bättre än på demon.

Calm

Som jag sagt tidigare. Du har helt rätt i dina åsikter Man ska alltid försöka göra sitt bästa och vi har aldrig haft som idé att det inte ska vara annat än så bra vi kan avseende mässbudget och framförallt tid. Vi har ingen uttalad policy i frågan akustikreglering eller inte. ;) Vi har bara valt att variera oss och har som jag tidigare sagt varit tvungna att använda helt nya och okända rum.

Inte ens vi var förberedda på den enorma trycksättningen Alexiorna är kapabla av. Och kan i backspegeln konstatera att kombinationen lätta på akustikbehandlingen/stort kalt rum på Nordic Light var aningen optimistiskt i knivuddsvandringen ”tillfredsställa alla smaker”.

Rumsakustikbehandling, eller snarare mängden av är nämligen lika kontroversiellt. Några uppskattar den mindre rumspåverkade ljudreproduktionen mer än den mer rumspåverkade.

Några, likt mig, tenderar att uppskatta den mer rumspåverkade bättre. Men, som sagt, som betraktare och framförallt uppskattare är vi väldigt olika.

Vi jobbar vidare och hoppas att vi i framtiden ska kunna göra dig riktigt glad på en mässa. Likt den på Elite Plaza t ex. För där är vi överens. Det lät väldigt fint.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller akustikbehandling eller inte så tror jag att ni själva var de som tog täten i och med demon av Maxx 2:orna på Sthlms-mässan på Lärarhögskolan. Visserligen då i AudioNords regi och därefter har jag varit på några demos där ni på Stylus gjort en hel del åt rummet. Så ni har uppenbarligen i sådant fall bytt strategi.

Jag tror att det finns två skolor när det gäller akustikbehandling eller inte. En del säger att vi skall ta demorummet som det är med de brister eller förtjänster det har och så få förhoppningsvis bättre ljud hemma. Då skulle inställningsmöjligheterna i högtalaren användas hemma, men inte i demon.

Den andra skolan säger att vi skall skapa den bästa demomiljön för att verkligen visa potentialen i produkten fullt ut, även om vi riskerar att det låter sämre i hemmiljön. Det är möjligt att det leder till en besvikelse för en som köper, men då vet han i vart fall att det inte är produkten det är fel på.

Tyvärr tror jag att brister på demos inte leder till fler köp utan färre, eftersom produkten kan underprestera. Det finns säkert de som är så skickliga lyssnare att de kan skala bort felaktigheterna och lägga till förtjänsterna i en demo, trots att förtjänsterna inte är hörbara. Det är en stor skillnad jämfört med att förstå en potential utifrån att det borde låta bättre utifrån utrustningens kvalitet.

Så egentligen är slutsatsen att man aldrig skall köpa något förrän man testat ordentligt hemma först. Men då får man sannolikt chansa om man köper produkter som säljs och byggs på beställning och lita på att det kommer att låta bättre än på demon.

Calm

Ja det har hänt massor på våra mässor angående akustik! :)

Själv ställde jag ut Engelholm Audio första gången 2006 och tog då tag i akustiken.

Nästa gång, 2008, tog jag ytterligare steg och konkade in 0.7 ton SMT prylar i vårt lilla rum under trappan.

Själv förespråkar jag att mässljudet inte ska gå ut på att i varannan mening skylla på rummet.

Och för att nyansera så tycker jag heller inte att alla rum ska "go all in" på akustikfronten (även om det kan tjäna sitt syfte i enstaka fall).

Link to comment
Share on other sites

Ja det har hänt massor på våra mässor angående akustik! :)

Själv ställde jag ut Engelholm Audio första gången 2006 och tog då tag i akustiken.

Nästa gång, 2008, tog jag ytterligare steg och konkade in 0.7 ton SMT prylar i vårt lilla rum under trappan.

Själv förespråkar jag att mässljudet inte ska gå ut på att i varannan mening skylla på rummet.

Och för att nyansera så tycker jag heller inte att alla rum ska "go all in" på akustikfronten (även om det kan tjäna sitt syfte i enstaka fall).

Jag håller helt med. :) Man ska inte skylla på rummet. Även om jag nu flera gånger gjort just det. Jag ber återigen om ursäkt för just det. :black: Men de senaste åren har varit förvirrande angående lokaler. Men vi kommer nog på ett bra sätt att få ordning på det också. Utmaningen ligger ju egentligen i att skapa möjligheter för intresserade människor att lyssna på svårtillgängliga produkter i någorlunda lika miljöer som man har hemma. Kanske ska vi satsa på lite mindre rum.

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med. :) Man ska inte skylla på rummet. Även om jag nu flera gånger gjort just det. Jag ber återigen om ursäkt för just det. :black: Men de senaste åren har varit förvirrande angående lokaler. Men vi kommer nog på ett bra sätt att få ordning på det också. Utmaningen ligger ju egentligen i att skapa möjligheter för intresserade människor att lyssna på svårtillgängliga produkter i någorlunda lika miljöer som man har hemma. Kanske ska vi satsa på lite mindre rum.

Daniel: Jag ser nu att mitt inlägg går att läsa/tolka som direkt kritik på dig och dina kommentarer kring demo-rummet (/n?). :(

Detta var verkligen inte min mening.

Och ni skyller inte på rummet i varannan mening heller. Mig veterligen lyckas ni oftare än sällan med bra demo! :)

Link to comment
Share on other sites

Klart att det är svårt att tillfredsställas alla öron, omöjligt skulle jag vilja påstå. Jag håller med om att på senaste mässan så lät det mycket bättre än i våras men visst hade några enkla akustikfix fått det att låta än bättre. Lika väl som några ska förbise rummets dåliga sidor kan väl några förbise de akustikåtgärder som krävs för att det ska låta lite bättre och göra demon ljudmässigt mer "riktig" (läs, mindre dålig rumspåverkan). Goda lyssnare kan med stor säkerhet säkert föreställa sig hur det skulle kunna låta i ett normalt rum hemma (karaktär, klang o s v) så jag tror inte att det är kritik till er utställare som förmedlas utan ens personliga upplevelse.

/byZan

Ibland undrar jag vilka rum de flesta har där hemma men med tanke på den trycksättningen Alexia är kapabel till så har jag svårt att se att den skulle låta bra i ett vad jag kallar normalt rum....om man inte ställer in ett gäng basfällor förståss

(dock fullt möjligt att jag underskattar inställningsmöjligheterna hos Alexia). Visst hade det gått att fixa till rummet med lite dämpning men hur många har ett rum på ca 100 kvm och möjlighet till den luftiga uppställning man nu hade ;)

Jag hade hursomhelst inga problem med ljudet den här gången då jag tyckte det lät väldigt bra. Sedan är det nog som sagt mycket en smaksak då skillnaden i presentation mellan "Alexiarummet" och "Brinkmannrummet" med SF var minst sagt stor. Bägge lät bra men helt olika; Wilson mer "på" med stort imponatorljud medan SF/Brinkmann spelade mer laid back i ett mindre format.

För att ingen skall sväva i tvivelsmål om att jag inte dissar Wilson för att jag valt ett annat märke själv, så saxar jag ur min recension av Alexandriorna från september 2008 på detta forum.

Bättre än så här blir det inte!"

Calm

Fattas bara annat med det priset ;). (såg i senaste S-phile att XLF ligger på $200.000)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det finns två skolor när det gäller akustikbehandling eller inte. En del säger att vi skall ta demorummet som det är med de brister eller förtjänster det har och så få förhoppningsvis bättre ljud hemma. Då skulle inställningsmöjligheterna i högtalaren användas hemma, men inte i demon.

Den andra skolan säger att vi skall skapa den bästa demomiljön för att verkligen visa potentialen i produkten fullt ut, även om vi riskerar att det låter sämre i hemmiljön. Det är möjligt att det leder till en besvikelse för en som köper, men då vet han i vart fall att det inte är produkten det är fel på.

Tyvärr tror jag att brister på demos inte leder till fler köp utan färre, eftersom produkten kan underprestera. Det finns säkert de som är så skickliga lyssnare att de kan skala bort felaktigheterna och lägga till förtjänsterna i en demo, trots att förtjänsterna inte är hörbara. Det är en stor skillnad jämfört med att förstå en potential utifrån att det borde låta bättre utifrån utrustningens kvalitet.

Bra konklusioner calm!

Angående det där med potential kan man anta att vi i gemen tycker olika även där.

För en del hifi upplevs prestationsgapet som stort om inte rum, kringutrustning och mjukvara är perfekt matchat.

I detta fall kan potential vara liktydigt med kräsen.

Annan hifi högpresterar ganska oberoende av rum och mjukvara inom rimliga gränser. Men det låter ändå ännu bättre hos den demare som har fixat allt perfekt med rum och precisionshifi.

Så, ni som demar, misströsta inte! Det kommer ändå aldrig finnas total samstämmighet.

Link to comment
Share on other sites

Bra konklusioner calm!

Angående det där med potential kan man anta att vi i gemen tycker olika även där.

För en del hifi upplevs prestationsgapet som stort om inte rum, kringutrustning och mjukvara är perfekt matchat.

I detta fall kan potential vara liktydigt med kräsen.

Annan hifi högpresterar ganska oberoende av rum och mjukvara inom rimliga gränser. Men det låter ändå ännu bättre hos den demare som har fixat allt perfekt med rum och precisionshifi.

Så, ni som demar, misströsta inte! Det kommer ändå aldrig finnas total samstämmighet.

Jag tillhör kategorin kräsen lyssnare eftersom jag anser att ställer man upp dyra grejor för demo så skall ljudet vara därefter. Lägger man ner så mycket pengar på att skaffa utrustning så bör kraven ställas högre än en anläggning som inte kostar så mycket. Jag har hört fantastiska demos i olika sammanhang så jag vet att det går att få till det om man lägger ner en del möda i sammanhanget. Ett sätt är att "nollställa" rummet, ett annat är att optimera uppställningen.

Jag har lite svårt att följa resonemanget att vissa påstår sig kunna lyssna sig till hur det kan låta när det är optimala förhållanden, trots att det för stunden inte låter bra. Är inte det mer fråga om önsketänkande än verklighet? Dvs om att en dyr utrustning borde låta bra egentligen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Daniel !

Plattorna ni vände på mässan var kanon, ni borde posta på hemsidan vilka skivor det var. Klart intresserad av att fynda bland dom :mm:.

Nästa uppgradering blir inom wilson klanen för mig ;)

Roligt att du tycket om dem. Vi kan nog lägga upp lite musiktips på hemsidan. Bra idé!

Link to comment
Share on other sites

Daniel: Jag ser nu att mitt inlägg går att läsa/tolka som direkt kritik på dig och dina kommentarer kring demo-rummet (/n?). :(

Detta var verkligen inte min mening.

Och ni skyller inte på rummet i varannan mening heller. Mig veterligen lyckas ni oftare än sällan med bra demo! :)

Jag tolkade det inte heller så. :) Men jag håller med dig i sak.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att följa resonemanget att vissa påstår sig kunna lyssna sig till hur det kan låta när det är optimala förhållanden, trots att det för stunden inte låter bra. Är inte det mer fråga om önsketänkande än verklighet? Dvs om att en dyr utrustning borde låta bra egentligen.

Calm

Jo, många utgår tyvärr från att det skall vara så.

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör kategorin kräsen lyssnare eftersom jag anser att ställer man upp dyra grejor för demo så skall ljudet vara därefter. Lägger man ner så mycket pengar på att skaffa utrustning så bör kraven ställas högre än en anläggning som inte kostar så mycket. Jag har hört fantastiska demos i olika sammanhang så jag vet att det går att få till det om man lägger ner en del möda i sammanhanget. Ett sätt är att "nollställa" rummet, ett annat är att optimera uppställningen.

Calm

Visst vore det optimalt om ljudet var anpassat för just mig eller dig kanske, men så är det sällan och däri ligger problemet med att man får så många olika intryck från en demo. Att tillfredsställa allas önskningar är omöjligt. Jag håller med dig om att det vore önskvärt med bättre förhållanden än det ibland är men det oavsett prislapp tycker jag.

Jag har lite svårt att följa resonemanget att vissa påstår sig kunna lyssna sig till hur det kan låta när det är optimala förhållanden, trots att det för stunden inte låter bra. Är inte det mer fråga om önsketänkande än verklighet? Dvs om att en dyr utrustning borde låta bra egentligen.

Kan det vara mig du syftar på så vill jag bara förtydliga vad jag menar så det inte blir några missförstånd ;)

Goda lyssnare kan med stor säkerhet säkert föreställa sig hur det skulle kunna låta i ett normalt rum hemma (karaktär, klang o s v)

- Om jag lyssnar på en högtalare som jag inte gillar vad den presterar (karaktär, klang o s v) så tar jag inte ens hem den för att prova hemma.

- Om jag lyssnar på en högtalare som jag gillar vad den presterar (karaktär, klang o s v) så tar jag kanske hem den för att prova hemma och utvärdera, men då får de vara så små/lätta så att de går att hantera.

- Om jag lyssnar på en högtalare som jag gillar vad den presterar (karaktär, klang o s v) och de är så stora att det blir ett problem att hantera så har jag aldrig bett om att få de hemförda för test. Då går jag på vad jag hört de presterat på demos eller hemma-hos, karaktär, klang o s v.

Så menade jag och så har jag gjort och det har fungerat riktigt bra för mig och mitt ljudideal består och jag har blivit nöjd och så vidare. Om det funkar för andra och hur andra gör har jag ingen aning om, jag ville bara tala om vad jag tror en god lyssnare kan föreställa sig hur det kan låta i ett normalt hem.

Om det inte var mig du syftade på så fick jag chansen att förtydliga mina tankar ändå ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Visst vore det optimalt om ljudet var anpassat för just mig eller dig kanske, men så är det sällan och däri ligger problemet med att man får så många olika intryck från en demo. Att tillfredsställa allas önskningar är omöjligt. Jag håller med dig om att det vore önskvärt med bättre förhållanden än det ibland är men det oavsett prislapp tycker jag.

Kan det vara mig du syftar på så vill jag bara förtydliga vad jag menar så det inte blir några missförstånd ;)

Goda lyssnare kan med stor säkerhet säkert föreställa sig hur det skulle kunna låta i ett normalt rum hemma (karaktär, klang o s v)

- Om jag lyssnar på en högtalare som jag inte gillar vad den presterar (karaktär, klang o s v) så tar jag inte ens hem den för att prova hemma.

- Om jag lyssnar på en högtalare som jag gillar vad den presterar (karaktär, klang o s v) så tar jag kanske hem den för att prova hemma och utvärdera, men då får de vara så små/lätta så att de går att hantera.

- Om jag lyssnar på en högtalare som jag gillar vad den presterar (karaktär, klang o s v) och de är så stora att det blir ett problem att hantera så har jag aldrig bett om att få de hemförda för test. Då går jag på vad jag hört de presterat på demos eller hemma-hos, karaktär, klang o s v.

Så menade jag och så har jag gjort och det har fungerat riktigt bra för mig och mitt ljudideal består och jag har blivit nöjd och så vidare. Om det funkar för andra och hur andra gör har jag ingen aning om, jag ville bara tala om vad jag tror en god lyssnare kan föreställa sig hur det kan låta i ett normalt hem.

Om det inte var mig du syftade på så fick jag chansen att förtydliga mina tankar ändå ;)

/byZan

Nej det var inte dig jag avsåg!

Utan generellt att , man kan uttala sig över ett ljud som alla inser måste vara fel och tycker att man på det sättet kan bortse från felet. Dvs på något sätt skala av felet är väl sannolikt möjligt och vanligt t.ex när det gäller förhöjningar i basen. Men att sedan gå till att lägga till något som inte går att höra och på något outgrundligt sätt lägga till detta i lyssningen är väl snarast att betrakta som ett mirakel. Det senare gäller förfiningar i diskant och mellanregister.

Calm

Edit fetning

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Bra :D

Har ibland svårt att i text förstå vad han/hon egentligen menar och tycker att det är svårt att förklara vad jag själv menar till 100% :blush Men tycker det är bättre fråga än att sitta på kammaren och sura över något som man bara tror ;)

Det du skriver i fet text håller jag med dig om.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Visst är det skoj om det kan låta bra på en demo.Så bra som det bara går.Nu är det inte alltid det lyckas.

Trots trots det att man kan ana högtalarnas inre kvaliteer.Trots rummen.

Kanske hade jag inte varit Wilson Audio ägare om inte Sophia 3 och Maxx 3 presterade så pass bra som de gjorde under mässhelgen i Göteborg för några år sedan? :Thinking:

Men som vi säger här uppe "Om inte om funnits hade katten rivit björnen".Vem vet.

Link to comment
Share on other sites

Calle_jr och jag är på mässa i Holland. Vi har också diskuterat ämnet lite. En parameter som kan spela spratt här är hur man bygger hotellrum kontra rum i hus, framför allt väggarnas dämpning och materialval. Jag har också funderat på varför det ofta låtit bättre på mässor i USA/Kanada och i Tyskland. Väggarna där byggs ofta i mer robusta material t ex med spånskivor/träfiberskivor alternativt murade väggar istället för gipsskivor. Man har också andra mått mellan reglar och möjligen andra takkonstruktioner. Kan det vara så att nyare hotell i Sverige inte är optimerade för avancerad hifi?

Link to comment
Share on other sites

Calle_jr och jag är på mässa i Holland. Vi har också diskuterat ämnet lite. En parameter som kan spela spratt här är hur man bygger hotellrum kontra rum i hus, framför allt väggarnas dämpning och materialval. Jag har också funderat på varför det ofta låtit bättre på mässor i USA/Kanada och i Tyskland. Väggarna där byggs ofta i mer robusta material t ex med spånskivor/träfiberskivor alternativt murade väggar istället för gipsskivor. Man har också andra mått mellan reglar och möjligen andra takkonstruktioner. Kan det vara så att nyare hotell i Sverige inte är optimerade för avancerad hifi?

Så kan det mycket väl vara. Det är kanske inte i första hand för mässor av dessa slag som konferensavdelningar byggs utan just för att samla folk för olika ändamål. Då är isoleringen mellan rummen kanske i första hand till för att dämpa överhörning i normal samtalston. Jag vet hur svårt det kan vara ibland att få till lyssningar i omöjliga rum, men att det också går att råda bot på det mesta. Vi har kommit långt i dessa frågor i Sverige och framförallt i fråga om akustikens betydelse för lyssningsintrycket. När jag var i Denver för några år sedan, var det få utställare som använde sig av akustiska hjälpmedel. De flesta körde med olika dämpningar och det ger ett tråkigt och färglöst ljud. Men en utställare stack faktiskt ut genom att byggt en båge med diffusoren för sido- och takreflexen. Det blev genast ett helt annat ljud och ett av de bästa ljuden på den mässan.

Vad vi såg på mässorna i våras var olika sätt att lösa de akustiska problemen och med en del lyckade resultat också. Martens som exempel hade redan konstaterat att rummet inte var optimalt och helt sonika vridit lyssningspositionen diagonalt och lassat in en del HH-are i sitt rum och därmed lyckat riktigt bra. Likaså gjorde AudioNord att de vred uppställningen diagonalt i rummet från lördagen och söndagen. En del som annars lyckats bäst i diskat/mellanregister hade använt sig av diffusorer i större utsträckning för att möta sidoreflexerna i vart fall.

Det vanligaste felen är nog ändå basproblemen med noder som ofta hänger samman med kvadratiska rum som är otacksamma i sammanhanget. Men som sagt det mesta går att lösa.

Jag tycker trots allt att vi kan hålla diskussionen på en normal nivå och kanske rent allmänt diskutera akustikproblem i mässammanhang. Då kan jag faktiskt tycka att vi kommit en bra bit på vägen genom att uppmärksamma problemet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kommer lite sent in i diskussionen.

Jag tycker, som skrivits ovan, att om man skall få en demo med mycket fin hifi så önskar i jag att det är ok ordning på akustiken så att man får en bra uppfattning om hur produkterna kan prestera. Helt enkelt lagom akustikreglerat.

Jag kan förstå att det är frustrerande för demonstratörer som narurligtvis vill visa sina produkter under ok förhållanden när man inte kanske kan styra hur rummen är. Det måste man ju också som spekulant ha viss förståelse för.

Just Stylus tycker jag generellt lyckas bättre än de flesta med att presentera sina produkter. Jag har ju inte varit på Stockholmsmässan så där vet jag inte hur det gått.

Att Stylus är lite mer aktiva än andra med att bära runt produkter till handlare och göra egna demos tycker jag är jättebra. Ofta är akustiken i ordning i butiker och man får mycket bättre upplevelse på sådan demos tycker jag.

Jättebra ide med Stylus musiktipps på hemsidan tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Calle_jr och jag är på mässa i Holland. Vi har också diskuterat ämnet lite. En parameter som kan spela spratt här är hur man bygger hotellrum kontra rum i hus, framför allt väggarnas dämpning och materialval. Jag har också funderat på varför det ofta låtit bättre på mässor i USA/Kanada och i Tyskland. Väggarna där byggs ofta i mer robusta material t ex med spånskivor/träfiberskivor alternativt murade väggar istället för gipsskivor. Man har också andra mått mellan reglar och möjligen andra takkonstruktioner. Kan det vara så att nyare hotell i Sverige inte är optimerade för avancerad hifi?

Jag tycker också mig ha märkt en tydlig sådan tendens till skillnad mellan svenska och andra länders akustiska förhållanden på mässor. Och det är sällan man ser seriös akustikreglering på mässor utanför Sverige.

Förutom materialval kan det där med standardiserade mått också vara en orsak. Vi är världsbäst på standardiserade mått och jag är själv påivrare, men det är ofta akustiskt negativt.

Nya hotell i Sverige är absolut inte optimerade för hifi.

Väldigt få miljöer överhuvudtaget är akustiskt genomtänkta.

Bullerdämpning mellan utrymmen är mycket högt prioriterat, men sällan inom utrymmen och absolut inte klang.

Ps. Vill ersätta ordvalet "robusta" mot "absorberande".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...