new order Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 I natt så får vi vet vad det är för modell som ska presenteras.Spekulationerna är många.Nya modeller av Maxx,Sasha eller Sophia?Kanske en helt ny serie?Vem vet?Jo de på Wilson vet ju såklart men där är det munkavle på. Quote
Ekman Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Sasha2 känns mest troligt, det är den äldsta av deras nuvarande modeller. Om det inte är en helt ny modell på gång då förstås... Quote
new order Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 Såg på tidslinjen av deras produktlinje att Maxx 3 var äldre. Quote
Ekman Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Såg på tidslinjen av deras produktlinje att Maxx 3 var äldre. Så är det kanske ja? kändes som om Sasha har varit med längst. Jag är mest nöjd över den nya mjukvaran till Devialet som släpptes idag en bra hifidag. Quote
new order Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 Jepp.Sasha 2 med den nya softdome diskanten.Tycker det är lite synd att dom slutar med focal diskanten.Den hör ju liksom till W.A lika mycket som Focal! Quote
Ekman Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Jepp.Sasha 2 med den nya softdome diskanten.Tycker det är lite synd att dom slutar med focal diskanten.Den hör ju liksom till W.A lika mycket som Focal! Det viktigaste är väl ändå att produkten blir så bra som möjligt, man kan inte låsa sig i gamla tekniker som har spelat ut sin roll. Det sagt så tycker jag dom är mycket snyggare med Focaldiskanten. Quote
new order Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 Det viktigaste är väl ändå att produkten blir så bra som möjligt, man kan inte låsa sig i gamla tekniker som har spelat ut sin roll. Det sagt så tycker jag dom är mycket snyggare med Focaldiskanten. Självfallet.Fast jag tror inte Focal håller med om att deras diskant spelat ut sin roll direkt... Håller med.De gamla var snyggare.Nu kan du slå till på ett par Sasha ettor snart! Quote
Ekman Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Självfallet.Fast jag tror inte Focal håller med om att deras diskant spelat ut sin roll direkt... Håller med.De gamla var snyggare.Nu kan du slå till på ett par Sasha ettor snart! Focal använder ju inte ens själva den diskanten fortfarande väl? tror de kör Beryllium i nästan alla sina modeller. och ja mina tankar går lite åt det hållet, om priset kan gå ner lite så kommer det stå ett par Sasha här inom inte allt för lång framtid! Quote
Apexorca Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Focal använder ju inte ens själva den diskanten fortfarande väl? tror de kör Beryllium i nästan alla sina modeller. och ja mina tankar går lite åt det hållet, om priset kan gå ner lite så kommer det stå ett par Sasha här inom inte allt för lång framtid! Sasha är aldrig fel. Quote
new order Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 Focal använder ju inte ens själva den diskanten fortfarande väl? tror de kör Beryllium i nästan alla sina modeller. och ja mina tankar går lite åt det hållet, om priset kan gå ner lite så kommer det stå ett par Sasha här inom inte allt för lång framtid! Det kanske de gör!Tycker de ser ut likadant så jag tog det för givet bara.Jag som inte ens gillat metalldiskanter tidigare,formligen avgudar titanium diskanten faktiskt! Vi ser alltså en uppackningstråd här snart!Skoj! Quote
Ekman Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Ehm ja vi får väl se hur snart, ska inte lova för mycket men det är ditåt tankarna går iallafall. Jag har hört något om att Focal inte låter Wilson eller andra köpa diskanter av dom i beryllium och i längden är det lite svårt att jobba med en underleverantör som behåller de bästa tekniska framstegen för sig själva. Quote
Bebop Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 På tal om Wilson så fick jag nya Stereophile idag. De testar nya Wilson Alexi som höjs till skyarna och med tanke på priset, en fjärdedel av Alexandria XLF, imponerar än mer än Wilsons flaggskepp. I USA kostar de ca 350,000 kronor med en snitt-"moms" på omkring 8-10%. Här går de lös på 525,000. Synd att det skall vara sådana skillnader även om de är begripliga med tanke på tullavgift, högre moms i Sverige och att Stylus Audio också måste leva. Vad jag inte begriper är hur de kan spela så bra med rörförstärkare typ VTL och Audio Research med tanke på att impedansen går ner ända till 2 ohm vid 80 Hz och under 4 ohm i spannet 50-300 Hz. Quote
Apexorca Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 På tal om Wilson så fick jag nya Stereophile idag. De testar nya Wilson Alexi som höjs till skyarna och med tanke på priset, en fjärdedel av Alexandria XLF, imponerar än mer än Wilsons flaggskepp. Alexia står på min "måste höra på" lista. Jag tror också den är grym. Jag förväntar mig ett lite nytt sound från Wilson. Samma anda med fart, fläkt och spelglädje men lite tillägg av sofistikerad ordning ffa i toppen. Kanske också den det bästa av flera världar. Likt TAD??? Och med SF's mjuka nerv. Quote
new order Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 (edited) Alexia står på min "måste höra på" lista. Jag tror också den är grym. Jag förväntar mig ett lite nytt sound från Wilson. Samma anda med fart, fläkt och spelglädje men lite tillägg av sofistikerad ordning ffa i toppen. Kanske också den det bästa av flera världar. Likt TAD??? Och med SF's mjuka nerv. Jag tror på Alexia!De är troligen den största högtalaren (storleksmässigt)jag skulle kunna tänka mig äga.Skulle gärna lyssna på dom oxå men det hade varit att plåga sig i onödan för min egen del. När det gäller Wilson och deras softdome diskant så undrar jag om den är "softare" än titanium varianten ljudmässigt?Kan inte tycka att Sophiorna läter hårdare längst upp i jämförelse med Cremona.Snarare tvärtom.Tror nog mer det beror hur delningen ligger och hur väl de lyckas integrera in vilken diskant de än månde vara i designen. På tal om S.F så är det faktiskt ett rätt stort hopp i deras line.Från Stradivari till Aida är hoppet stort.Borde det inte komma något som fyller ut det glappet snart? Edited November 20, 2013 by new order Quote
Hasse Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Självfallet.Fast jag tror inte Focal håller med om att deras diskant spelat ut sin roll direkt... Håller med.De gamla var snyggare.Nu kan du slå till på ett par Sasha ettor snart! När jag pratade med en Steve på ARC för några år sedan så nämnde han att var det något de inte var helt nöjda med i Wilson´s ljud så var det diskanten. Vid den tiden hade de Maxx 1 eller 2 och någon W/P. Steve använde själv MG20.1 och ARC har ju förutom Wilson även Maggie 3.7 i sina lyssningsrum så de har ju något att jämföra med Jag tror på Alexia!De är troligen den största högtalaren (storleksmässigt)jag skulle kunna tänka mig äga. Det jag hörde på mässan indikerade att Alexia kräver mycket av rummet men i det stora rum de spelade i där lät de klart bra. Quote
Bebop Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Den som söker skall finna... Se även följande Youtube-klipp: http://stereo.net.au/articles/news/wilson-...ew-loudspeaker/ Quote
calm Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Det jag hörde på mässan indikerade att Alexia kräver mycket av rummet men i det stora rum de spelade i där lät de klart bra. Vet inte om jag håller med? Visst var det klart bättre än i våras då det var en katastrof ljudmässigt. Men med tanke på priset så borde det låta bättre. Jag tror inte att det är något fel på Alexia, tvärt om, men de kräver som alla högkvalitativa högtalare god omsorg om uppställningen och rummet. Alexiorna lät ansträngda i diskanten och inte så mycket bättre i mellanregisterdelen heller. Tyvärr var ingen av Wilson-uppställningarna någon hit. Duetterna rent pinsamt. Visserligen bättre på söndagen då man placerat om dem, men inte bra. Saknade Peter McGrath som är erkänt duktig på att ställa upp grejorna. Calm Quote
Apexorca Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 På tal om S.F så är det faktiskt ett rätt stort hopp i deras line.Från Stradivari till Aida är hoppet stort.Borde det inte komma något som fyller ut det glappet snart? Jo. Det vore intressant. Quote
Daniel Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Vet inte om jag håller med? Visst var det klart bättre än i våras då det var en katastrof ljudmässigt. Men med tanke på priset så borde det låta bättre. Jag tror inte att det är något fel på Alexia, tvärt om, men de kräver som alla högkvalitativa högtalare god omsorg om uppställningen och rummet. Alexiorna lät ansträngda i diskanten och inte så mycket bättre i mellanregisterdelen heller. Tyvärr var ingen av Wilson-uppställningarna någon hit. Duetterna rent pinsamt. Visserligen bättre på söndagen då man placerat om dem, men inte bra. Saknade Peter McGrath som är erkänt duktig på att ställa upp grejorna. Calm Hej Calm, Tråkigt att du tycker det. I rummet på Nordic Light var det just Peter McGrath som ställde upp högtalarna. Men jag håller med. Han är duktig. Men det rummet var svårt. Nu senast var rummet enklare och det var många som tycket att det lät väldigt bra. Men uppenbarligen inte du, vilket är helt ok. Vi har alla olika smak och preferenser, samt emotionella kopplingar här i världen. Så måste det få vara. Angående rum och uppställningar så finns det många åsikter och tankar där ute. Och här kommer ytterligare en från mig. Jag har levt med Alexia i nästan ett år nu. I två olika rum, plus på två olika mässor. Jag har även mycket erfarenhet av de andra modellerna i Wilson Audios sortiment samt Sonus faber. Alexia är den högtalare som jag tycker är enklast att integrera i små rum. Möjligheterna att justera är fler och basintegrationen är följsammare med tanke att elementen har olika storlek. Om någon är intresserad så skicka mig ett PM, så kan ni få lyssna med egna öron. Och det utan någon som helst rumsakustik. Jag har inte hunnit så långt ännu. Att ställa upp en högtalare på en mässa är som alla förstår lite problematiskt. Inte för att själva uppställningsprocessen skiljer sig så mycket från en installation i ett hem. Förutom att man hemma under lång tid haft möjlighet att justera med hyllor, mattor, möbler och även mer avancerade lösningar som i ditt rum Calm. Jag såg reportaget i Hifi & Musik. Det ser verkligen fint ut, roligt att du även har diffusorer på golvet. Det illustrerar omtanken man kan ägna sig åt hemma tycker jag. Tid är ofta en faktor som behövs för att få till ljudet riktigt bra. Skillnaden mellan bra och sublimt är ofta väldigt liten när det kommer till High end. Ibland har man tur. Ibland har man erfarenhet av rummet sedan tidigare. Under många år jobbade vi i ett rum på Sheraton som vi kunde väl. Då funkade det ofta. Samma sak på andra platser i Sverige. Men nu har vi varit i för oss helt okända rum. Vilket bekymrar mig att behöva säga. Jag tycker att vi ska lyckas bättre. Och framförallt hatar jag att behöva be om ursäkt för detta. Nordic Light ställde till det för oss. Så fort vi trycksatte rummet började allt att sjunga med. Nu senast var ljudet betydligt bättre tycker jag personligen. Även Duetterna lät riktigt bra på söndagen tycker jag. Visst fanns det en hårdhet i toppen i båda rummen. De var ju trots allt helt kala väggar och vi fick inte sätta upp några diffusorer på väggen. Men som sagt. Vi ska kunna göra bättre i vilket fall. Tur för oss var att det faktiskt var väldigt många som kom fram och gav oss komplimanger för det fina ljudet. Men det är som vanligt på mässor. Man får ris och ros. Vi tar till oss av båda. Och kämpar för att bli bättre. Som tur är så finns det möjlighet att lyssna på Alexia i Sverige. Kontakta oss så kan vi hjälpa till med det. Annars kan man ju läsa testerna i både Stereophile och senaste The Absolute Sound. Där har de haft möjlighet att testa i sina egna system under längre tid. Jag skulle bli förvånad om någon här som fick chansen att prova Alexia i för dem bekanta miljöer skulle tycka att det var något större fel på dem. :-) De är faktiskt helt fantastiska. Men det är ju helt väntat att just jag säger det. På nästa mässa ska vi skärpa till oss. Det är ett löfte. Quote
calm Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Hej Calm, Tråkigt att du tycker det. I rummet på Nordic Light var det just Peter McGrath som ställde upp högtalarna. Men jag håller med. Han är duktig. Men det rummet var svårt. Nu senast var rummet enklare och det var många som tycket att det lät väldigt bra. Men uppenbarligen inte du, vilket är helt ok. Vi har alla olika smak och preferenser, samt emotionella kopplingar här i världen. Så måste det få vara. Angående rum och uppställningar så finns det många åsikter och tankar där ute. Och här kommer ytterligare en från mig. Jag har levt med Alexia i nästan ett år nu. I två olika rum, plus på två olika mässor. Jag har även mycket erfarenhet av de andra modellerna i Wilson Audios sortiment samt Sonus faber. Alexia är den högtalare som jag tycker är enklast att integrera i små rum. Möjligheterna att justera är fler och basintegrationen är följsammare med tanke att elementen har olika storlek. Om någon är intresserad så skicka mig ett PM, så kan ni få lyssna med egna öron. Och det utan någon som helst rumsakustik. Jag har inte hunnit så långt ännu. Att ställa upp en högtalare på en mässa är som alla förstår lite problematiskt. Inte för att själva uppställningsprocessen skiljer sig så mycket från en installation i ett hem. Förutom att man hemma under lång tid haft möjlighet att justera med hyllor, mattor, möbler och även mer avancerade lösningar som i ditt rum Calm. Jag såg reportaget i Hifi & Musik. Det ser verkligen fint ut, roligt att du även har diffusorer på golvet. Det illustrerar omtanken man kan ägna sig åt hemma tycker jag. Tid är ofta en faktor som behövs för att få till ljudet riktigt bra. Skillnaden mellan bra och sublimt är ofta väldigt liten när det kommer till High end. Ibland har man tur. Ibland har man erfarenhet av rummet sedan tidigare. Under många år jobbade vi i ett rum på Sheraton som vi kunde väl. Då funkade det ofta. Samma sak på andra platser i Sverige. Men nu har vi varit i för oss helt okända rum. Vilket bekymrar mig att behöva säga. Jag tycker att vi ska lyckas bättre. Och framförallt hatar jag att behöva be om ursäkt för detta. Nordic Light ställde till det för oss. Så fort vi trycksatte rummet började allt att sjunga med. Nu senast var ljudet betydligt bättre tycker jag personligen. Även Duetterna lät riktigt bra på söndagen tycker jag. Visst fanns det en hårdhet i toppen i båda rummen. De var ju trots allt helt kala väggar och vi fick inte sätta upp några diffusorer på väggen. Men som sagt. Vi ska kunna göra bättre i vilket fall. Tur för oss var att det faktiskt var väldigt många som kom fram och gav oss komplimanger för det fina ljudet. Men det är som vanligt på mässor. Man får ris och ros. Vi tar till oss av båda. Och kämpar för att bli bättre. Som tur är så finns det möjlighet att lyssna på Alexia i Sverige. Kontakta oss så kan vi hjälpa till med det. Annars kan man ju läsa testerna i både Stereophile och senaste The Absolute Sound. Där har de haft möjlighet att testa i sina egna system under längre tid. Jag skulle bli förvånad om någon här som fick chansen att prova Alexia i för dem bekanta miljöer skulle tycka att det var något större fel på dem. :-) De är faktiskt helt fantastiska. Men det är ju helt väntat att just jag säger det. På nästa mässa ska vi skärpa till oss. Det är ett löfte. Daniel! Jag har all respekt för att en mässa har de begränsningar som du beskriver och det är inte lätt att få det optimala ur en högtalare och system på dessa premisser. Jag underströk också att jag tror att Alexia är en alldeles utmärkt högtalare ur alla synpunkter. Så slutsatsen är att jag inte har någon invändning mot högtalaren. Men och det är snarare uppställningen och rummet som jag tycker förklenade intrycket ljudmässigt och där kan man faktiskt göra något akustiskt om man vill och planerar i god tid. Jag vet inte vad du menar med emotionella kopplingar? Jag antar att du menar att jag har andra preferenser när det gäller märken, så stämmer det, men det förtar inte min förmåga att göra hyfsat rättvisa bedömningar av andra. Jag har såvitt jag kan minnas givit synnerligen positiva recensioner i Wilsonsammanhang. Maxx 2 på Lärarhögskolan i Stockholm som fick upp mina ögon och öron för akustikbehandling. Alexandriorna på Elit Plaza i Gbg som är en av 10-topp lyssningar i livet och en mer anspråkslös uppställning av Sofiorna eller möjligen Sacha på samma hotell. Även den senaste spelningen som ni hade på Sheraton i något rum på övervåningen var bra. Men den gemensamma nämnaren var i samtliga fall att ni hade preparerat och givit rummet omsorg i något avseende. Jag tror att det är detta som är skillnaden och möjligen att Peter som är perfektionist lagt sin hand på det hela. Det är som du skriver de subtila skillnaderna som avgör. Wilson har också gjort en resa ljudmässigt med sina högtalare. Beröras eller inte det är skillnaden. Det skulle vara roligt att fullt ut lyssna på denna högtalare som jag är helt övertygad om har alla potentialer att prestera. Som motprestation lovar jag att skriva om lyssningen på detta forum. Så pm:a mig med förslag på när och var. Calm Quote
Daniel Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Daniel! Jag har all respekt för att en mässa har de begränsningar som du beskriver och det är inte lätt att få det optimala ur en högtalare och system på dessa premisser. Jag underströk också att jag tror att Alexia är en alldeles utmärkt högtalare ur alla synpunkter. Så slutsatsen är att jag inte har någon invändning mot högtalaren. Men och det är snarare uppställningen och rummet som jag tycker förklenade intrycket ljudmässigt och där kan man faktiskt göra något akustiskt om man vill och planerar i god tid. Jag vet inte vad du menar med emotionella kopplingar? Jag antar att du menar att jag har andra preferenser när det gäller märken, så stämmer det, men det förtar inte min förmåga att göra hyfsat rättvisa bedömningar av andra. Jag har såvitt jag kan minnas givit synnerligen positiva recensioner i Wilsonsammanhang. Maxx 2 på Lärarhögskolan i Stockholm som fick upp mina ögon och öron för akustikbehandling. Alexandriorna på Elit Plaza i Gbg som är en av 10-topp lyssningar i livet och en mer anspråkslös uppställning av Sofiorna eller möjligen Sacha på samma hotell. Även den senaste spelningen som ni hade på Sheraton i något rum på övervåningen var bra. Men den gemensamma nämnaren var i samtliga fall att ni hade preparerat och givit rummet omsorg i något avseende. Jag tror att det är detta som är skillnaden och möjligen att Peter som är perfektionist lagt sin hand på det hela. Det är som du skriver de subtila skillnaderna som avgör. Wilson har också gjort en resa ljudmässigt med sina högtalare. Beröras eller inte det är skillnaden. Det skulle vara roligt att fullt ut lyssna på denna högtalare som jag är helt övertygad om har alla potentialer att prestera. Som motprestation lovar jag att skriva om lyssningen på detta forum. Så pm:a mig med förslag på när och var. Calm Fint. Då hör jag av mig inom kort. Ja, det var så jag menade med emotionella kopplingar. Vi binder oss vid saker bortom det rent rationella. :-) Quote
calm Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Fint. Då hör jag av mig inom kort. Ja, det var så jag menade med emotionella kopplingar. Vi binder oss vid saker bortom det rent rationella. :-) Som t.ex. musikaliska upplevelser! Calm Quote
Daniel Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Som t.ex. musikaliska upplevelser! Calm Precis så. Quote
gozzi Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Härligt att Wilson släpper nytt, då ökar möjligheten till ett par Sasha 1 hemma i ljudrummet. Kan fortfarande inte glömma mina WP7 än hellre lyssningen på Clarion som jag tyckte lät sanslöst luftigt & förtrollande Quote
pärr Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Fint. Då hör jag av mig inom kort. Ja, det var så jag menade med emotionella kopplingar. Vi binder oss vid saker bortom det rent rationella. :-) Möjligen och om jag har tid så erbjuder jag också lyssning av Wilson i s.k hemmiljö. Det är extremt stor skillnad mot att lyssna på en uppställning på mässa. Jag förstår precis vad Daniel menar med att "större" Wilson är mer lättplacerade genom betydligt fler inställningsmöjligheter än Sophia och Sasha. Stora rum är en större utmaning osv. Jag har ju som de flesta vet, tror jag, Wilson Maxx3 och där finns oändligt många inställningsmöjligheter om man sitter i mindre rum. Icke att förglömma att man kan modifiera delningen genom medföljande motstånd etc.. Jag har själv modifierat lite genom att höja mellanregistret något.. Jag upplever att merparten av alla kommentarer om Wilson här på forat grundar sig mer på recensioner i HiFi tidningar och mässupplevelser, men i mindre utsträckning på lyssning i hemmiljö.. Fortsätt gärna kommentera varför Wilson nu skulle vara så dåliga eller bra, men om du kommenterar så hoppas jag du som kommenterar har upplevt Wilson i andra miljöer än på mässa eller i ett trångt hörn i en butik... /Pärr Quote
calm Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Möjligen och om jag har tid så erbjuder jag också lyssning av Wilson i s.k hemmiljö. Det är extremt stor skillnad mot att lyssna på en uppställning på mässa. Jag förstår precis vad Daniel menar med att "större" Wilson är mer lättplacerade genom betydligt fler inställningsmöjligheter än Sophia och Sasha. Stora rum är en större utmaning osv. Jag har ju som de flesta vet, tror jag, Wilson Maxx3 och där finns oändligt många inställningsmöjligheter om man sitter i mindre rum. Icke att förglömma att man kan modifiera delningen genom medföljande motstånd etc.. Jag har själv modifierat lite genom att höja mellanregistret något.. Jag upplever att merparten av alla kommentarer om Wilson här på forat grundar sig mer på recensioner i HiFi tidningar och mässupplevelser, men i mindre utsträckning på lyssning i hemmiljö.. Fortsätt gärna kommentera varför Wilson nu skulle vara så dåliga eller bra, men om du kommenterar så hoppas jag du som kommenterar har upplevt Wilson i andra miljöer än på mässa eller i ett trångt hörn i en butik... /Pärr Visst är det skillnad på hemmiljö och andra tillfälliga uppställningar som butiker eller mässor etc. Min poäng var just detta att det är viktigt att man lägger ner omsorg och om möjligt försöker att skapa de bästa rumsliga förutsättningarna för en demo. Jag har hört Wilson i olika sammanhang, även i hemmiljö och är familjär med vad de kan prestera när de är på topp. I fallet Alexandria-demon i Gbg var det ett rum som i det närmaste liknade just hemmiljö, men adderat med en del akustikhjälpmedel för att ta bort en del rumsliga defekter. Detta var så nära perfektion man överhuvudtaget kan komma. Garanterat en av livets allra bästa lyssningar. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=86270 (ingen bra bild, men ljudet var så mycket bättre) Jag poängterar än en gång att det inte är något fel på Alexia, utan just uppställning och brist på akustikhjälpmedel som var problemet, som fick högtalaren att underprestera. Jag tror mig kunna höra skillnaden. Om man nu mindre framgångsrikt demade på Nordic Light, med en utrustning i mångmiljonklassen VTL, Odin-kablage rätt i genom, Romulus, Brinkman etc., så borde man lärt sig läxan och jobbat mer med rummet. Det finns mobila diffusorer och annat att tillgå som hjälp i detta sammanhang. Så visst går det om man planerar. Att i princip kvadratiska rum med en fönstervägg är ett problem i sammanhanget borde inte komma som en överraskning. Så jag vet hur bra det kan låta även i mässammanhang och att det finns ytterligare potential i hemmiljö. Jag ser fram emot att få detta bekräftat ytterligare en gång. Calm Quote
Daniel Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Härligt att Wilson släpper nytt, då ökar möjligheten till ett par Sasha 1 hemma i ljudrummet. Kan fortfarande inte glömma mina WP7 än hellre lyssningen på Clarion som jag tyckte lät sanslöst luftigt & förtrollande Kul att du gillade det! Det gjorde faktiskt vi också. Quote
calm Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 För att ingen skall sväva i tvivelsmål om att jag inte dissar Wilson för att jag valt ett annat märke själv, så saxar jag ur min recension av Alexandriorna från september 2008 på detta forum. " Eftersom jag är en pianoälskare, var det en särskild glädje att få höra ett direktinspelat material som Peter hade på sin lilla portabla bandspelare. Piano är ett svårt instrument att återge och oftast spricker det i någon del. Har hört ett otal pianojazz-spelningar live och själv utövat instrumentet i min tidiga ungdom, så jag vet hur det skall låta. I detta fall var allt på plats. Klangen, kroppen, övertonerna, dynamiken, tonbalansen och timingen. Otroligt och det bästa jag någonsin hört i form av inspelat material! Ni som ännu inte haft möjligheten och är intresserade av musikåtergivning av ett slag som aldrig spelats tidigare, skynda till Elit Plaza och njut. Bättre än så här blir det inte!" Calm Quote
Daniel Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Visst är det skillnad på hemmiljö och andra tillfälliga uppställningar som butiker eller mässor etc. Min poäng var just detta att det är viktigt att man lägger ner omsorg och om möjligt försöker att skapa de bästa rumsliga förutsättningarna för en demo. Jag har hört Wilson i olika sammanhang, även i hemmiljö och är familjär med vad de kan prestera när de är på topp. I fallet Alexandria-demon i Gbg var det ett rum som i det närmaste liknade just hemmiljö, men adderat med en del akustikhjälpmedel för att ta bort en del rumsliga defekter. Detta var så nära perfektion man överhuvudtaget kan komma. Garanterat en av livets allra bästa lyssningar. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=86270 (ingen bra bild, men ljudet var så mycket bättre) Jag poängterar än en gång att det inte är något fel på Alexia, utan just uppställning och brist på akustikhjälpmedel som var problemet, som fick högtalaren att underprestera. Jag tror mig kunna höra skillnaden. Om man nu mindre framgångsrikt demade på Nordic Light, med en utrustning i mångmiljonklassen VTL, Odin-kablage rätt i genom, Romulus, Brinkman etc., så borde man lärt sig läxan och jobbat mer med rummet. Det finns mobila diffusorer och annat att tillgå som hjälp i detta sammanhang. Så visst går det om man planerar. Att i princip kvadratiska rum med en fönstervägg är ett problem i sammanhanget borde inte komma som en överraskning. Så jag vet hur bra det kan låta även i mässammanhang och att det finns ytterligare potential i hemmiljö. Jag ser fram emot att få detta bekräftat ytterligare en gång. Calm Du har helt klart en poäng. Men jag måste få påpeka en sak till. Kalla det gärna en dåres försvarstal. Men de gånger vi har använt en massa akustikförbättrare så har vi fått flera negativa kommentarer från människor som undrar om Wilson inte kan prestera i "vanliga" rum som inte ser ut som rymdstationer eller något ännu värre. Vi försöker balansera olika åsikter, feedback och kommentarer så gott vi kan. Vi tycker att Wilson Audio (och David Wilson och Peter McGrath håller med oss) KN prestera i "vanliga" hemmiljöer. De har jobbat i mer än 30 år för att det ska fungera. Alla inställningsmöjligheter och omsorg i konstruktionen syftar till att kunna integrera de olika modellerna i olika rum. Vilket är en tuff uppgift. Vi lyssnar ju väldigt mycket på rummet, när vi lyssnar på musik. Och subjektiviteten bygger mycket på vad vi är vana vid. På Nordic Light fick vi en hel del kritik. Vi jobbade med rummet en del från lördag till söndag. Framförallt i de höga frekvenserna där rummet minst sagt var livligt. Men vi fick även många positiva kommentarer. En vanlig kommentar var att det låter ju helt fantastisk om man bara "tänker bort" de otäcka rumsresonanserna. Skickligt och positivt lyssnande tycker jag. Men ingen ursäkt för att vi underpresterade. På Clarion var det nog mer en fråga om smak. Där fick vi betydligt fler positiva och uppskattande kommentarer. Många tycket att det lät väldigt bra. Vi hade ett ventilationssystem som sjöng med ordentligt. En vanlig sak i konferensrum och något som gör presentationen orolig. Sen fanns det ett smalbandigt högfrekvent fluttereko. Det hade vi kunnat ta bort om vi täckte den ena väggen med ett tjockare tyg. Men det hann vi inte. Vi ska givetvis se över mobila lösningar som kan hjälpa oss med krångliga rum. Dessutom så söker vi lite mässkontinuitet. Att veta vilka mässor vi ska vara med på och därmed få chansen att jobba i någorlunda kända miljöer. Det är inte bara vi som tycker att det är lite rörigt just nu. :-) Men det var roligt att även få en positiv kommentar från gozzi här ovan. Vi har ju som sagt lite olika preferenser här i världen. Jag gillar t ex presentationer med mycket kött, blod och drama. Lite som när man lyssnar på Konserthuset. Man ska vara lite omtumlad av energin och dramatiken. (Tänker lite på när Wienerfilharmonikerna var här och spelade Wagner. Det var oförglömligt. De som var där vet vad jag pratar om.) Någon annan gillar finmejslade presentationer med mycket ordning och reda. Vissa vill ha små stativare med ljuvliga smekningar, andra vill få storstryk av en fullregisterhögtalare. Det finns få världar som presenterar så mycket mångfald som hifi. Det tycker jag är väldigt fascinerande. Ingen sitter inne med hela sanningen. Vi får kanske invänta hifi-Messias. :-) Jag får även passa på att berömma alla på Euphonia som tillåter mångfald och respekterar en ödmjuk ton i diskussionerna. Det är inte helt vanligt på Interwebben. :-) Quote
Recommended Posts