Transient Design Posted November 15, 2013 Posted November 15, 2013 Acoustic Revive från Japan har sedan länge gjort sig kända för sina ovanliga och nyskapande lösningar inom ljudåtergivning. Så när nu de ska göra en kontakt-spray för ljudanläggningar så gör de detta grundligt och tar till hjälp metoder från helt andra branscher och testar allt för att gör nåt nytt och bättre. Eller vad sägs om följande: Nano-stora partiklar av diamant (som alla vet består av kolatomer) förbättrar ledningsförmågan och signalöverföringen i kontaktytor eftersom de inte bara rengör dessa utan även fyller i ojämnheter och sänker motståndet. Oljan som är av en mycket hög kvalitet (läs dyr!) förhindrar vidare oxidation hos kontaktytorna och torkar ej. Bäst effekt fås dock först efter ca 24 timmar då alla partiklarna har lagt sig till rätta. Så hur bevisar man att en kontaktspray verkligen fungerar? Man mäter! Fast att mäta på ljudsignaler är inte helt lätt så istället så visar Acoustic Revive på skillnaden med andra exempel som datorer. Tester de gör på datorminnen före och efter visar på stora och tydliga skillnader i hastighet. Samma sak vid behandling av CPU:n och liknande hastighetsökningar kan påvisas. Citat från hemsidan: The major effect is that the nano-diamond carbon particles can get into the minute unevenness of the contact parts which increases the contact surface and improves the conduction characteristics. One proven example of this is that the processing speed of a P/C improved by nearly 20%. Stability increases after applying the liquid in about 24 hours, and sound quality improves drastically. ECI-100 does not have a ‘signature tone’ side effect like conventional contact revival liquids, instead, we obtain a natural and clearly superior sound after treatment with ECI-100. En liten flaska är inte billig men räcker länge och går att använda till ett otal platser i din anläggning: Rörsocklar, RCA-kontakter, nätkontakter, HDMI-kontakter, högtalarkontakter mfl. Kanske att ni kan gå ihop ett par tre vänner och dela på en flaska tillsammans? Och för er som bor i Göteborg med omnejd kan nu besöka Akkelis Audio och få ett provsprut (ta med tex signalkabel) eftersom Stefan har köpt in en första flaska för att själv använda på utrustning och kontakter med glapp och oxidation. Quote
conan Posted November 15, 2013 Posted November 15, 2013 Diamant är en isolator och leder inte ström alls. Huruvida en isolator förbättrar ledningsförmågan vore intressant att få reda på. Det som skulle kunna påverka är oljan som är bas i lösningen. Den skulle kunna agera som vanlig kontaktspray och förhindra oxidation av kontaktytorna. Spännande med dessa nya produkter ... Quote
Bebop Posted November 15, 2013 Posted November 15, 2013 Jag skulle rekommendera stor försiktighet med de s k nanoprodukter och mitt råd är att helt enkelt avstå. Så här skriver bl a Kemikalieinspektionen: Nanomaterial sprids till allt fler områden: från leksaker och elektronik till smink och bilar. Men kunskapen om hur materialen påverkar människa och miljö har stora brister. Rapporten tar upp en mängd förslag på hur hanteringen ska bli säkrare inom EU såväl som nationellt. Man föreslår bland annat mer forskning om riskerna, en anpassning av EU:s kemikalielagstiftning Reach och en tydlig definition av begreppet nanomaterial. Företaget där jag arbetar är en stor koncern med betydande labbresurser. Vi arbetar också tätt tillsammans med AkzoNobel och ajg har sett skrämmande presentationer vad som kan dölja sig bakom nanopartiklar. I brist av klassificeringar innehåller området rena krutdurkar och kan mycket väl bli nästa stora miljöskandal. Det finns många fantastiska användningsområden med nanoteknik, men det finns ännu fler riskområden. Området är i stort behov av forskning för att skilja agnarna från vetet. Det råder nästan samma hysteri som fanns efter Curies upptäckt av radioaktiviteten då det lanserades radiumdricka, radiumcigaretter och tyg impregnerat med radium för att få självlysande effekt. Det finns t ex nanopartiklar som har samma eller värre egenskaper än abestos. Mitt råd är att avstå från sådana här produkter tills vi vet mer. Quote
gcs Posted November 15, 2013 Posted November 15, 2013 Det finns t ex nanopartiklar som har samma eller värre egenskaper än abestos. Så blir det när multiföretagen, mindre företag och marknaden får bestämma hur vi ska ha det. Vi lever i en GALEN VÄRLD. Quote
conan Posted November 16, 2013 Posted November 16, 2013 Världen har nog alltid varit lite galen men idag kan man söka rätt på mer eller mindre sanna fakta om det mesta. Det handlar om att inte gå på marknadsföringstrick hur lätt som helst. Viktigt är ändå att var och en bildar sig en egen uppfattning och handlar klokt därefter. Quote
Bebop Posted November 16, 2013 Posted November 16, 2013 Världen har nog alltid varit lite galen men idag kan man söka rätt på mer eller mindre sanna fakta om det mesta. Det handlar om att inte gå på marknadsföringstrick hur lätt som helst. Viktigt är ändå att var och en bildar sig en egen uppfattning och handlar klokt därefter. Nanopartiklar och nanoteknik är allvarligare än så. Mindre nogräknade företag inom framför allt kosmetiska industrin tävlar om vem som är först ut med det ena kvasiargumentet efter det andra kring nanoteknik snarare än att bli först och bäst på att påtala risker med att kleta skiten på hud. Och nu skall tydligen hifi-industrin in i samma resa med nano-partiklar i spray som du kan få ner lungorna. Jag häpnar av idiotin. Dessbättre finns det seriösa företag som vägrar befatta sig med nanopartiklar tills dess vi vet mer. Detta av hänsyn till både anställda och kunder. Svanen t ex ställer krav på att inga nanopartiklar får inkluderas i de varor de godkänner. Jag tror absolut att nanotekniken har framtiden för sig inom många områden och det pågår mycket intressant forskning. Men det finns för många frågetecken ännu för att bara släppa loss. Quote
calle_jr Posted November 16, 2013 Posted November 16, 2013 Nanopartiklar är så jävla små att fyller man en hel låda ända upp till kanten så går det ändå i en till. Håll er undan! Quote
conan Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Nanopartiklar är inte bara av ondo utan kan vara till hjälp - rätt använda. Ny Teknik skrev för en tid sedan om nanopartiklar som fått med sig lite läkemedel, tog sig in i tidigare resistenta cancerceller och tog död på dem. Som sagt här tidigare, jag tror inte på nanopartiklarnas förträfflighet i kontaktspray förrän någon visar att det faktiskt fungerar och hur man på ett säkert sätt applicerar sprayen. Quote
Transient Design Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 Givetvis så "vet" jag inte allt här i världen men då jag råkat studerat material-fysik på UU i ett antal år så känner jag att jag ändå har grundläggande kunskaper om material och deras uppbyggnad i atom och molekylnivå. Diamant är en isolator: japp! Fast gränsen mellan kol och diamant är inte helt tydlig i detta gränsland i sådan liten skala. Även mycket tunna kolfiber kan ha "diamant-lika" egenskaper. Då dessa enligt uppgift ska leda ström så tror jag mer det rör sig om små kol-molekyler som har "diamant-lika" egenskaper. Fast i min värd så är det mindre viktigt att "korrekt" benämna dessa utan snarare se vilka egenskaper de råkar ha i detta fallet. Toxicitet: Visst finns det en fara och oro inför alla dessa sk "nano-partiklar" och med all rätt! Fast nu är det pyttesmå molekyler bestående av endast kol-atomer vi talar om här. Som är lösta i en olja! Så möjligheten att lyckas få in dessa i lungorna är mycket, mycket små. Och kroppen kan relativt snabbt bryta ner tex kimrök (kol-pulver) eftersom alla rökare överlever. Det är snarare tjäran som skapar problem för kroppen att få bort. Faktum är att kroppen även kan bryta ner asbest! Fast utsätter man sig för detta "för ofta" så blir det komplikationer då det är en ovanligt svår molekyl som inte man hittar i naturen till skillnad mot kol. Fungerar då denna mysko produkt alls? Jo, det gör den och väldigt bra dessutom. Givetvis så ska man vara skeptisk till alla nya "mirakelmedel" men den som avfärdar en produkt som rent nys utan att själv ha provat eller undersökt den är i min ögon lika oseriös. Spraya produkten på en trasa / bomullstuss (håll flaskan nära trasan för att undvika spill) och använd den sedan till att torka av kontaktytorna. Tops, trasa mm fungerar mycket bra. Eftersom oljan inte torkar så kommer partiklarna att vara bundna och inte bli till damm som kan virvla omkring. Så för att summera: Använd inte denna kontaktspray som mun-vatten! Fungerar den som utlovat: Prova själva och se (eller i detta fallet HÖR)! Mvh Lasse Quote
conan Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Jag läste för en tid sedan om kol-60 som tillverkats på konstgjord väg. Egenskaperna är bland annat svårare att pressa samman än diamant och kallas för ACNR (Aggreted Carbon NanoRods). Kanske är det ACNR som avses här? Det är inte diamant - men hårdare än diamant. Som Bebop är inne på gäller försiktighet. Så små partiklar tar sig in via huden och kan skada cellerna. Quote
fredrik Posted May 1, 2018 Posted May 1, 2018 (edited) Gammal tråd och trots att jag i andra sammanhang, som solkräm eller båtpolish, undviker nanoprodukter har jag nu testat sprayen. Min kompis köpte en flaska för några år sedan som stått oanvänd och nu provade jag hos mig. Sprayade alla kontakter på en gång, men jag har ju Devialet så det blir inte så många, elkabeln, högtalarkontakterna och usb. Har väl inte kört någon direkt A/B lyssning heller. Resultatet sägs ska bli bättre efter 24 timmar men här är jag milt sagt skeptisk. Med det sagt så tyckte jag inte att jag hörde någon skillnad först men efter en liten stunds lyssnande är det nog en skillnad. Kanske lite mer punch i basen och kanske än mer tydlig ljudbild. Nåväl, är det värt 1500 spänn för en flaska? Jag har nog betalat mer för mindre tidigare och sannolikt räcker flaskan i femton år, minst, om man sprejar en gång per år. Men lite tveksam är jag kring nano och miljö. Och därmed är jag något av en hycklare... Edited May 1, 2018 by bfjohansson Quote
Recommended Posts