new order Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Har funderat ett tag på att försöka mig på att tillverka diffusorer.Idén är enkel.Att ta frigolit eller den hårdare blå varianten och göra precis som den här gamla tråden jag fann på hififorum.Man använder en frigolitskärare.Men jag tänkte göra det manuellt med mallar istället.Sedan är det bara att måla och fästa fast i taket med kardborre och dubbelhäftande kardborre. Vet inte riktigt vad man ska ha för slags mönster.Har ni några ideer?Inte allt för avancerat bara. Quote
Apexorca Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Har funderat ett tag på att försöka mig på att tillverka diffusorer.Idén är enkel.Att ta frigolit eller den hårdare blå varianten och göra precis som den här gamla tråden jag fann på hififorum.Man använder en frigolitskärare.Men jag tänkte göra det manuellt med mallar istället.Sedan är det bara att måla och fästa fast i taket med kardborre och dubbelhäftande kardborre. Vet inte riktigt vad man ska ha för slags mönster.Har ni några ideer?Inte allt för avancerat bara. Det finns ju många diffusorer ute på marknaden. Inspireras av ett mönster man tror på borde väl vara bra. Men man måste nog räkna på det om man skall få den effekt man önskar. Annars blir det bara en chansning på vilka frekvenser den diffuserar Skulle tro att frigolit har en relativt stor egenskap att absorbera också. Quote
new order Posted November 7, 2013 Author Posted November 7, 2013 Effekten man vill åt är väl att sprida reflexerna? Är ytorna ojämna bör de fylla den funktionen iaf. Quote
Apexorca Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Effekten man vill åt är väl att sprida reflexerna? Är ytorna ojämna bör de fylla den funktionen iaf. Ja, men ojämnheterna i ytan duffuserar bara vid vissa frekvenser beroende ffa på hur djupa ojämnheterna är. Våglängden kontra djupet i diffusorn styr villka frekvenser som diffuseras. Grunda - hög frekvenser, Djupa - Lågre frekvenser. Tunna paneler som bara är några centimeter djupa diffuserar, om jag förstå det hela rätt, bara relativt högt upp i frekvens kanske från 2000 Hz. Det finns folk här som kan det bättre än jag. Golden horn kommer ner till 800hz och uppåt och de är rätt djupa 13 cm . Vingarna pga sin speciella form ner till 250hz och uppåt. Råder dig att mäta lite först om det inte skall bli vingar för pengarna. Då blir du home safe eftersom de diffuserar över stor del av frekvensregistret. Quote
conan Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Ifall du har bokhyllor fyllda med böcker hemma kan du ju ställa dem i första reflexen från högtalarna och ändra böckernas placering i djupled. Det är en gratisövning och kanske inspirerar till bokläsning på köpet! Ska man nå "perfekta" resultat tror jag man ska välja diffusorer från erkända tillverkare som specificerar effekten av dem (frekvensområde, diffusion, absorption mm). Quote
Matrixen Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Djupet på slottarna påverkar djupet på frekvenserna som diffuseras och variationen påverkar enkelt uttryckt bandbredden. Tänk dock på att porösa material släpper igenom lägre frekvenser och därmed inte ger någon diffusion under en viss frekvens. Gissar att frigolit kan ha begränsningar I detta avseende. Quote
calm Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Jag skulle säga att detta med att framställa fungerande diffusorer är svårare än vad man kan tro. Kräver matematisk/frekvensmässig exakthet och balans. I alla de fall jag sett och hört fungerande diffusorer så har dessa varit i hårda material trä eller plast, till skillnad mot absortorer som omvandlar energier till värme. Reflexen skall tidsmässigt fördröjas så den kommer i ett för öra och hjärna uppfattbart ljud. Effekten är att man uppfattar detaljer i ljudet som hjärnan inte annars hinner att uppfatta. Detta är den mer amatöristiska beskrivningen, men effekten är lyssningsmässigt dramatisk. Skulle satsa på billigare pappvingar eller begagnade diffusorer som ibland kommer ut på marknaden. Calm Quote
yawner Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Om du har tid och energi tycker jag absolut att du ska prova. materialen du funderar på är ju billiga så det värsta som kan hända är ju att du inte får det resultat du önskar... samt att du skaffar dig en massa ovärderlig kunskap i ämnet akustik! Mvh. Jesper Quote
Georg Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Det finns en hemsida som är full med roliga calkylatorer som kan räkna fram diverse olika diffusorer m.m http://www.mh-audio.nl/ Gå inte vilse bland allt bara!! Quote
Georg Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Glömde nämna att det bästa är att hämta programmet Acusticcalkylator som du hittar på den här länken : http://www.mh-audio.nl/user/acoustic%20calculator.asp Ha så kul!! Quote
new order Posted November 8, 2013 Author Posted November 8, 2013 Jag ska följa Yawners och speciellt Georgs råd.Tack för tipsen.Sånt här kan ju vara skoj.Dessutom är min tumme inte placerad mitt i handen,så testa kan man ju göra iaf. Svanå är otroligt kunnig.Men det finns andra duktiga inom akustik med som är mer tillgängliga än Svanå.Existerar han ens? Eller är han en myt och vandringslegend? Quote
figge Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Jag ska följa Yawners och speciellt Georgs råd.Tack för tipsen.Sånt här kan ju vara skoj.Dessutom är min tumme inte placerad mitt i handen,så testa kan man ju göra iaf. Svanå är otroligt kunnig.Men det finns andra duktiga inom akustik med som är mer tillgängliga än Svanå.Existerar han ens? Eller är han en myt och vandringslegend? Verkar vara lite både och, pratade med honom för 14 dagar sedan. Efter det har det varit tyst, skall gör ett nytt försök nästa vecka igen. Quote
P-pan Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Svanå är otroligt kunnig.Men det finns andra duktiga inom akustik med som är mer tillgängliga än Svanå.Existerar han ens? Eller är han en myt och vandringslegend? Klart han existerar... Om han nu inte sitter vid ritbordet och har djupa veck i pannan.Det har ju varit lite lugnt med nyheter på Svanåfronten så det borde väl snart komma något nytt Quote
new order Posted November 8, 2013 Author Posted November 8, 2013 Klart han existerar... Om han nu inte sitter vid ritbordet och har djupa veck i pannan.Det har ju varit lite lugnt med nyheter på Svanåfronten så det borde väl snart komma något nytt Ha! Den mannen är lika verklig som Fantomen!Sorry,men har svårt att tro på att han finns.Det går ju inte ens få tag på prislistor till hans prylar. Quote
P-pan Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Ha! Den mannen är lika verklig som Fantomen!Sorry,men har svårt att tro på att han finns.Det går ju inte ens få tag på prislistor till hans prylar. Jodå, skicka mig ett pm med vad du vill ha prisuppgift på så ska jag försöka kolla läget Quote
Suomela Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 http://high-performance.dk/manufacturers/S...k/products.html /Suomela Quote
Bobecca Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Har funderat ett tag på att försöka mig på att tillverka diffusorer.Idén är enkel.Att ta frigolit eller den hårdare blå varianten och göra precis som den här gamla tråden jag fann på hififorum.Man använder en frigolitskärare.Men jag tänkte göra det manuellt med mallar istället.Sedan är det bara att måla och fästa fast i taket med kardborre och dubbelhäftande kardborre. Vet inte riktigt vad man ska ha för slags mönster.Har ni några ideer?Inte allt för avancerat bara. Varför ska du tillverka egna? Frigolit, hmmmmmmm.......... Jag brukar säga, det finns wingar och sen så finns det...................??? Ja, just det wingar! Quote
warp56 Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Det går absolut att få tag på! Var själv inne på att fixa nåt själv, men valde tillslut pappvingar från Svanå som jag inte ångrar. Oerhört svårt å tro att merparten är av pappmtrl! Quote
SMT Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Att fokusera diffusion på att en enskild modul diffuserar bredbandigt i närfältet har gjort att SMT varit tvungen att ligga lite lågt med marknadsföringen , nya hemsidan samt Wingshoppen (4 svenska fabriker skapar logistik problem ) då Wing effekten snabbt spridit sig lika snabbt som namnet indikerar Flera nya spännande Wing familje medlemmmar har tagits fram under varma sommar och höst månader (presenteras inom kort ,bla CES ) Några ex Filmhusets upphottade Mauritz salong i Stockholms med S-wings längs sidoväggarna . Pinsamma mix flaws i Skyfall upptäcktes pga av Wing effekten vid invigningen (mixats i LA ) http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...-%28SMT%29-room http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...or-my-Magico-Q1 http://www.minhembio.com/warp56/28111A6 http://www.component.se/forum/index.php?sh...e=5#entry192856 http://www.gearslutz.com/board/9146186-post39.html Nya laminerade pappvingen med mdf lock och lister ( känd Procella kund på AVS forum ) finns nu som en std produkt i vitt och svart (ett trettotal andra kulörer finns samt även en budget i natur papp finns ) Asien satsningen är dock den som tagit mest tid och inom kort så ska SMT:s första show rum byggas upp hos ett känt företag Djupa veck hälsningar Matts www.diffusor.com matts@diffusor.com Quote
new order Posted November 8, 2013 Author Posted November 8, 2013 Varför ska du tillverka egna? Frigolit, hmmmmmmm.......... Jag brukar säga, det finns wingar och sen så finns det...................??? Ja, just det wingar! Fattar inte att frigolit på något sätt skulle vara ett sämre material än papp?Speciellt inte den blå markisoleringsskivan. Ja,jag har märkt att du är lite betuttad i vingarna... Quote
calle_jr Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 det värsta som kan hända är ju att du inte får det resultat du önskar... Det värsta som kan hända är att de fattar eld. Cellplast brinner som bensin. Dessutom är det inte helt lätt att hitta en färg som fäster utan att smälta cellplasten. GH tillverkas av flamskyddad plast. Kul att bygga själv, men jag skulle rekommendera bygga dem i tex trä, gips eller varför inte tunnplåt? Quote
new order Posted November 9, 2013 Author Posted November 9, 2013 (edited) Svanås pappwingar borde väl gå att fästa i tak tycker man.De bör inte vara allt för tunga menar jag? Calle.När det gäller frigolit och cellplast och depron och liknande så visst brinner de.Men om de skulle brinna som bensin så borde något av alla radiostyrda plan jag krashat gone in flames.Inte ett enda har gjort det trots Cellplast och Litiumpolymer accar.Har du varit med om något inom byggsvängen? En vattenbaserad färg borde gå att använda. Edited November 9, 2013 by new order Quote
calle_jr Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 Calle.När det gäller frigolit och cellplast och depron och liknande så visst brinner de.Men om de skulle brinna som bensin så borde något av alla radiostyrda plan jag krashat gone in flames.Inte ett enda har gjort det trots Cellplast och Litiumpolymer accar.Har du varit med om något inom byggsvängen? Hehe, synd. Jag brukade använda balsa till modellflyg. De exploderade inte heller när man krashade Cellplast har använts på låglutande tak där en svetsloppa har fått hela taket att stå i lågor. Det finns flera fall med stora hus som brunnit pga man har haft cellplast i fasaden. Det är inte tillåtet med exponerad cellplast i svensk byggnation längre. En vattenbaserad färg borde gå att använda. Precis, lösningsmedelsfri. Men jag har testat med sådana (enligt etiketten) som smälter cellplast ändå. Prova på en bit och låt den ligga några timmar innan du målar allt. Quote
Grottmannen Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 Ska man nå "perfekta" resultat tror jag man ska välja diffusorer från erkända tillverkare som specificerar effekten av dem (frekvensområde, diffusion, absorption mm). I det avseendet tycker jag att http://www.rpginc.com/ är ett föredöme! De har dessutom massor av intressant läsning på http://www.rpginc.com/Technology.cfm Alla patenten de har kan man också läsa såklart på amerikanska patentverket. Quote
calle_jr Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 I det avseendet tycker jag att http://www.rpginc.com/ är ett föredöme! Quote
Recommended Posts