new order Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Är det någon som köpt cd skivor via eBay.Hur funkar det för er?Det bör inte vara någon större skillnad från amazon kan jag tycka.Men har ingen aning hur det funkar.Någon som prövat? /new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 new order: Det är inga konstigheter, jag har handlat på ebay i över 10 års tid. Ofta paketterar amazon i stora lådor för 1 eller 2 cd, vilket gör att risken för tull ökar. Tips angående amazon sen gammalt är att köpa från nån av säljarna som säljer via amazon. Står ofta under amazons eget pris. "Buy New" eller "Buy Used". Billigare och många ggr snabbare och bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 new order: Det är inga konstigheter, jag har handlat på ebay i över 10 års tid. Ofta paketterar amazon i stora lådor för 1 eller 2 cd, vilket gör att risken för tull ökar. Tips angående amazon sen gammalt är att köpa från nån av säljarna som säljer via amazon. Står ofta under amazons eget pris. "Buy New" eller "Buy Used". Billigare och många ggr snabbare och bättre. Danke! Jag kollade in amazon igår och faktiskt så fanns det ett företag i US som hade bra priser och rating.ImportCDs.Kanske testar man köpa av dom direkt då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Är det någon som köpt cd skivor via eBay.Hur funkar det för er?Det bör inte vara någon större skillnad från amazon kan jag tycka.Men har ingen aning hur det funkar.Någon som prövat? /new order Amazon är ju i huvudsak deras egen butik till skillnad från eBay som inte har några egna varor. Det enda eBay gör är att tillhandahålla Butiksplats Aktions- och betalningsfunktion Regler för säljare och köpare Det borgar ju för en viss kvalitet vid handel, men det är ju i slutänden den aktuella säljaren som står för produktens skick/prestanda, inte eBay. Jag har handlat mycket på eBay och väldigt sällan stött på problem. Betalning med paypal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Har registrerat mig på paypal och ebay nu.Det var en procedur bara det.Men nu slipper jag handla på CDON.Känns rätt skönt.Ska fira med att lägga en beställning på lite infected mushroom.Nu ska baskonerna på mina högtalare få arbeta lite! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Eriksson Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 (edited) Hej! Jag har handlat på Ebay och använt PayPal sedan 1998 och det har fungerat bra hela tiden. En rekommendation är att läsa feedback på säljarna för att minska riksken för bedrägeri. Risken är dock minimal med PayPal "Buyer Protection" jag har behövt avända det två gånger och fått pengarna tillbaka på sådant som inte levererats. Läs vilkoren för "Buyer Protection" så att om du behöver använda det, gör din request på rätt sätt och i rätt tid. Edited November 8, 2013 by Leif Eriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Fick mina skivor idag.Jepp.De blev tull o moms på det hela... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Fick mina skivor idag.Jepp.De blev tull o moms på det hela... Om man håller sig under sisådär 300 kr så brukar man slippa tull. Åtminstone har jag klarat mig från tull och moms. /Torbjörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Om man håller sig under sisådär 300 kr så brukar man slippa tull. Åtminstone har jag klarat mig från tull och moms. Införselgränsen för tull på CD-skivor är 1,300:-. Över detta belopp utgår 3,5 % tull på hela beloppet. Momsen är utan beloppsgräns och den utgår även för frakten. Så är regelverket. Det är dock ingen garanti på att man åker på momsen. Det handlar faktiskt mycket om vem som utför frakten. Jag får en eller två leveranser var månad från Amazon.com i USA med CD-skivor och de senaste 3-4 åren har jag åkt på moms kanske 3-4 gånger. Det blir billigt ändå eftersom albumen kostar endast mellan 70-90 kronor med vissa undantag. I år har jag också beställt 5 leveranser av vinyl från Amazon. För en av dem fick jag upp med börsen. Kanske har med storleken på paketet att göra? Amazon skickar ofta samlastning till en terminal i Tyskland och sedan skickas försändelserna ut därifrån med tysk stämpel. Kanske regelvidrigt, men de går i vart fall inte genom posttullen utan direkt till min brevlåda. Fraktare typ Fedex och liknande är tullombud för Svenska staten. För detta tar de ut en kommission. Det ligger med andra ord i deras intresse att dra in moms. Därför väljer jag om möjligt EMS eller motsvarande som inte är tullombud. De är dessutom billigare. Det är dock ingen garanti för momsfrihet. Jag handlar också en del från Japan. Jag har klarat mig utan moms ett antal år men i år har det inte funkat. Men vill man ha plattorna får man köpa dem där de finns. Vinyl är dyrt att köpa från Elusive, Ackoustic Sounds och Soundstage Direct pga frakten. Amazon tar inte mer för LP än för CD i frakt, vilket är en bråkdel av de andras fraktpriser. Men som sagt, även om jag betalar moms på en CD för $ 12,99 från Amazon.com (inklusive frakt) så blir det totalt omkring 112:- vilket skall jämföras med 149:- på t ex Ginza (exklusive frakt). Butiker är inget alternativ för mig. Dels finns det inga på vettigt avstånd och de som finns lite längre bort har ett för mig ointressant utbud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Bebop: Har du nämnt det där med ointressant utbud för "hövdingen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Fick mina skivor idag.Jepp.De blev tull o moms på det hela... Sicken otur, På eBay så är annars regel nummer ett för min del att styra undan säljare som visar upp att de är anslutna till eBay.com Global Shipping Program. Sådant innebär att moms och andra avgifter betalas direkt i förskott vid köpet. Den här texten finns då i annonsen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Sicken otur, På eBay så är annars regel nummer ett för min del att styra undan säljare som visar upp att de är anslutna till eBay.com Global Shipping Program. Sådant innebär att moms och andra avgifter betalas direkt i förskott vid köpet. Den här texten finns då i annonsen: http://www3.picturepush.com/photo/a/138822...-Box/Ebay-1.png Tack för tipset.Jag köpte direkt av importcds så det var kanske därför?Kommer troligen inte att köpa av dom igen.Två av fem skivor hade mittplupparna skadade.Trots det var i kartong.Men jag börjar tro att det är postgången här uppe som förstör.De måste lira fotboll med paketen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Men jag börjar tro att det är postgången här uppe som förstör.De måste lira fotboll med paketen! Där uppe i N-botten är det väll så långt att köra mellan husen att lantbrevbärarna måste sprätta paketen för att hitta nån ny musik att lira i sin postbil för att inte få lappsjuka... Fast som jag ser det, är smällar man får ta för att hitta bra musik och vem vet, det kanske smittar av sig på nån medmänniska! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Bebop: Har du nämnt det där med ointressant utbud för "hövdingen" Jodå, han är väl medveten om min ståndpunkt och den delas inte fullt ut... Hos "hövdingen" köper jag begagnad vinyl och även ny vinyl när han har de "rätta" plattorna hemma. Men när det gäller CD-plattor så har han lite svårare vilket för övrigt gäller andra också inklusive Bengans och Ginza. Jag köper mycket jazz och en del klassiskt. Framför allt köper jag nya artister och nyutgivningar. Den nya tidens melodi där musik anses vara mer eller mindre gratis har inneburit att de olönsamma artisterna har kastats ut i kylan av de stora bolagen. Det har drabbat jazzen, bluesen och klassisk musik men även lite smalare rock. EMI, Blue Note, Verve, Columbia, Concorde, Epic, Nemperor, Warner Bros med flera har näst intill upphört när det gäller min musik. Undantaget är möjligen ECM och ACT. Det är de små bolagen som gäller och de distribueras helt enkelt inte tillräckligt bra här. Och om de trots allt kan tas fram tar det månader och till priser som jag tycker är oacceptabla. Om vi går tillbaka kring 2004 så avslutade jag veckan med att gå till min skivbutik i Kristianstad som la åt sidan all ny jazz som jag kunde gå igenom och köpa det jag ville ha. Jag kunde sitta i hörnan och gå igenom nyhetslistor som jag sedan kunde hämta beställda album veckan därpå. Problemen kom när hitmusik och volymmusik hittade andra vägar. Då dog även den smala musiken i butikerna. Tyvärr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Där uppe i N-botten är det väll så långt att köra mellan husen att lantbrevbärarna måste sprätta paketen för att hitta nån ny musik att lira i sin postbil för att inte få lappsjuka... Fast som jag ser det, är smällar man får ta för att hitta bra musik och vem vet, det kanske smittar av sig på nån medmänniska! /ptr Haha.Inte fan får vi lappsjuka i vårt eget län!Och att lantbrevbärare skulle lira musik cd i sina bilar finner jag högst otroligt eftersom jag är kanske en av två-tre st som faktiskt köper sin musik.Och på cd därtill! Försöker smitta mina medmänniskor med hifi och musik.Men det är svårt.Det duger med mobilen och spotify låter det som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts