Jump to content

FFrrEEddRRiiKK utmanar Bebop

FFrrEEddRRiiKK

Recommended Posts

Hej Bebop,

Jag skulle vilja komma förbi med mitt lilla HRT Stagesystem och se hur nära eller långt bort från ditt system det når.

Antar du utmaningen?

http://www.hembiobutiken.se/extra/HM13_04_hrt_stage.pdf

www.hifisentralen.no/forumet/attachments/bransjenyheter/220815d1381447787-hrt-stage-systemet-ekte-high-end-lyd-til-kun-kr-11-000-hifi-104_eqrev_hrt-lr.pdf

Edited by FFrrEEddRRiiKK

Hej Bebop.

Stort tack och det skall bli mycket, mycket spännande och intressant. Jag återkommer till dig under ovan period.

Under tiden antar jag att diskussionen främst kommer fortsätta här.

Jag tycker det vore roligt att följa upplösningen i denna duell på detta forum där det togs upp.

Jag tycker det vore roligt att följa upplösningen i denna duell på detta forum där det togs upp.

Jag förväntar mig inte annat än att Bebops setup bör krossa Stage främst i fråga om ljudtryck och baskapacitet. Det är främst övriga parametrar som ljudbild (djup, bredd, höjd - 3D) upplösning, närvaro, timing och neutralitet i detta rum som jag är nyfiken på.

Jag förväntar mig inte annat än att Bebops setup bör krossa Stage främst i fråga om ljudtryck och baskapacitet. Det är främst övriga parametrar som ljudbild (djup, bredd, höjd - 3D) upplösning, närvaro, timing och neutralitet i detta rum som jag är nyfiken på.

Ja sådant här är spännande. Jag har själv gjort test mellan billigt och extremt dyrt (läs bra, och då ofta dyrt). Är det dyra bäst eller kan extremt bra innovativa nya prylar mäta sig? Jag har aldrig hört HRT. Men tidigare sådana uttalanden om produkter ha i mina öron alltid underpresterat i jämförelse. Men utvecklingen går framåt och förr eller senare händer det kanske? Är det med dessa prylar vi först får uppleva det? Jag är mycket nyfiken på resultatet.

Ja sådant här är spännande. Jag har själv gjort test mellan billigt och extremt dyrt (läs bra, och då ofta dyrt). Är det dyra bäst eller kan extremt bra innovativa nya prylar mäta sig? Jag har aldrig hört HRT. Men tidigare sådana uttalanden om produkter ha i mina öron alltid underpresterat i jämförelse. Men utvecklingen går framåt och förr eller senare händer det kanske? Är det med dessa prylar vi först får uppleva det? Jag är mycket nyfiken på resultatet.

Synd vi skall behöva vänta cirka 2 månader till bara. :shy:

Jag har hört ett oräkneligt antal stativare i mina dar och kan konstatera att det kan låta förvånansvärt bra utifrån storlek på kabinett och högtalarelement.

I en annan tråd finns ett slående exempel på det. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...10671&st=45

Men det är stor skillnad på en stativhögtalare och en fullvolyms golvhögtalare. Egentligen på alla parametrar, men inget är sämre eller bättre utan bara annorlunda. Beroende på vilken musik man lyssnar på och i vilket rum, så anpassar man högtalarvalet. Många stora högtalartillverkar vet det och har alla modeller på sitt program.

En av mina favoriter i stativargruppen är utan tvekan Magico Mini II, dyr som bara den, men vilket ljud....

http://www.soundbysinger.com/manf.php?doc_id=232

Har också ett par S.f. Memento hemma till låns och det är också en fantastisk högtalare.

Skall man börja sin hifikarriär så är stativaren ett bra val, men lyssnar man runt en del så brukar aptiten växa med tiden. Det viktiga är att man aldrig släpper kravet på bra ljud och därför är kvalitet viktigare än storlek. Jag tycker att Fredrik har en bra inställning, välja ljud efter egna smaken och stå på sig!

Calm

Edit tillägg

Edited by calm

Jag har hört ett oräkneligt antal stativare i mina dar och kan konstatera att det kan låta förvånansvärt bra utifrån storlek på kabinett och högtalarelement.

I en annan tråd finns ett slående exempel på det. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...10671&st=45

Men det är stor skillnad på en stativhögtalare och en fullvolyms golvhögtalare. Egentligen på alla parametrar, men inget är sämre eller bättre utan bara annorlunda. Beroende på vilken musik man lyssnar på och i vilket rum, så anpassar man högtalarvalet. Många stora högtalartillverkar vet det och har alla modeller på sitt program.

En av mina favoriter i stativargruppen är utan tvekan Magico Mini II, dyr som bara den, men vilket ljud....

http://www.soundbysinger.com/manf.php?doc_id=232

Har också ett par S.f. Memento hemma till låns och det är också en fantastisk högtalare.

Skall man börja sin hifikarriär så är stativaren ett bra val, men lyssnar man runt en del så brukar aptiten växa med tiden. Det viktiga är att man aldrig släpper kravet på bra ljud och därför är kvalitet viktigare än storlek. Jag tycker att Fredrik har en bra inställning, välja ljud efter egna smaken och stå på sig!

Calm

Edit tillägg

Lite så jag resonerar också. Jag har ju ett par Qln Artec 1600 i mitt 5.1 system, och de kan spela avsevärt högre, helt annan ljudbild, men i ett mindre rum bredvid Stage, så är jag inte så säker på att de varit ett självklart val. Lika lite som Stage nog ges rättvisa i det rum HRT Stage står i. Skall dock villigt erkänna att jag inte testat än. :D

Tittar jag på Bebops rum, med risk för att bilderna kanske är lite missvisande eller inaktuella, så får jag en känsla av att Dynaudiornas kapacitet vad gäller ljudbildens bredd inte utnyttjas till fullo och att det ser fasligt nära hörn/bakvägg och sidoväggar (vilket högtalare med bra basoutput inte brukar gilla), fast akustikbehandlingen har kanske gjort underverk härtill. Hade varit intressant att se hur frekvensgången ser ut i detta rum med aktuellt system.

Tittar jag på Bebops rum, med risk för att bilderna kanske är lite missvisande eller inaktuella, så får jag en känsla av att Dynaudiornas kapacitet vad gäller ljudbildens bredd inte utnyttjas till fullo och att det ser fasligt nära hörn/bakvägg och sidoväggar (vilket högtalare med bra basoutput inte brukar gilla), fast akustikbehandlingen har kanske gjort underverk härtill. Hade varit intressant att se hur frekvensgången ser ut i detta rum med aktuellt system.

Hade nöjet att besöka Bebop för några veckor sedan och om det ser ut som väggarna är begränsningar i ljudbilden så är det inte så när man lyssnar på plats. Akusikbehandlingen i rummet gör att ljudbilden utvecklar sig utanför högtalarnas placering och får en bredd som känns lyssningsvis mycket bredare och högre. Detta genom att diffusionen lurar örat. Upplevde detta i båda lyssningspositionerna, både mer närfält i fåtöljen och lite mer tillbakadraget i soffan.

Det är en av effekterna som jag också hör hemma hos mig själv. Där jag kör Golden Horn både i sidreflexen och golvreflexen. Ställer man som jag mfl. gjort Wingen i en halvcirkel bakom lyssningsstolen så får man dessuton mera focus i detaljerna i den stora ljudbilden.

Utan tvekan är Bebops system ett av top 10 i min värld. Svårslaget :mm::mm:

Calm

• 3 weeks later...
Jag skulle vilja komma förbi med mitt lilla HRT Stagesystem och se hur nära eller långt bort från ditt system det når.

Antar du utmaningen?

Jag har fått ett PM som säger att du säljer HRT och att det var du som demade i Malmö?

Stämmer detta?

Jag är van vid att köra med öppna kort och jag upplåter inte mitt hem för lycksökare som vill använda ett besök för att kampanja produkter. Om du är en "vanlig" hifi-kille som vill komma och jämföra så är du fortfarande välkommen.

Så hur ser din hand ut? Om det är så att du har branschanknytning så har vi regler för detta:

Som en värdefull del av forumsverksamheten ser vi möjligheten till kontakt mellan folk i hifibranschen och medlemmar med hifi som hobby. För undvikande av oklarheter skall medlemmar som driver företag eller innehar anställning med anknytning till hifi/musik ange detta i sin signatur. Här passar det även bra med en länk till eventuell hemsida.

Tydlighet varar längst.

Timbre

Jag har fått ett PM som säger att du säljer HRT och att det var du som demade i Malmö?

Stämmer detta?

Nej, jag säljer inte HRT. Det var Göran Chatall, distributör för HRT, som demade i Malmö. Jag fick lov att låna hans svit på mässan för några VIP demos för några av mina vänner.

Får jag fråga vem som ljuger för dig via PM, så att vi, som sagt, kan köra med öppen hand?

Nej, jag säljer inte HRT. Det var Göran Chatall, distributör för HRT, som demade i Malmö. Jag fick lov att låna hans svit på mässan för några VIP demos för några av mina vänner.

Får jag fråga vem som ljuger för dig via PM, så att vi, som sagt, kan köra med öppen hand?

Vad konstigt att Göran demade ute i fikahörnan på Malmömässan om han hade en svit för VIP-besökare. Var ju inte direkt fördelaktiga omständigheter att dema några HT där överhuvudtaget.

Verkar ligga en hund begraven någon stans som sprider lite dålig odör i sammanhanget.

Jag såg uppställningen i hallen på mässan, men tyckte att den inte var värd att lyssna på under sådana dåliga förutsättninger. Men det fanns tydligen ett lyssningsrum till som sannolikt var bättre och i vart fall inte kan varit sämre än hallen. Varför vill man inte optimera intrycket när man demar? Brist på personal eller inte vilja betala för ett utställarrum? Om Fredrik demar för VIP-gäster i det rummet så finns det väl en koppling till säljaren som känns starkare än vanlig kund/kompis-relation?

Känns som det är dags för lite ytterligare redovisning i ärendet!

Calm

Det är väl inte sällan så att "främlingar" har egen vinning i bakfickan även om det naturligtvis finns de som helt osjälviskt ger av sig själva.

Jag har haft lyssnare hos mig som senare visat sig ha varit hemma hos mig för att kolla produkten inför inköp till butik. Det har också hänt att jag fått höra av säljare att de ogillar tester av privatpersoner på grund av att resultatet blir subjektivt.

Hur som helst får man väl avgöra från fall till fall om man ska bjuda in någon att testa sina grejor hemma hos sig. Det verkar spännande med detta mötet ändå.

Verkar ligga en hund begraven någon stans som sprider lite dålig odör i sammanhanget.

Jag såg uppställningen i hallen på mässan, men tyckte att den inte var värd att lyssna på under sådana dåliga förutsättninger. Men det fanns tydligen ett lyssningsrum till som sannolikt var bättre och i vart fall inte kan varit sämre än hallen. Varför vill man inte optimera intrycket när man demar? Brist på personal eller inte vilja betala för ett utställarrum? Om Fredrik demar för VIP-gäster i det rummet så finns det väl en koppling till säljaren som känns starkare än vanlig kund/kompis-relation?

Känns som det är dags för lite ytterligare redovisning i ärendet!

Calm

Från början var tydligen tanken att dema Stage i denna svit, men publiken fick och kunde inte röra sig fritt upp till 6:e plan pga kortlås i hiss etc., så det fick bli den mindre lämpliga hallen, också då det bara fanns en personal. Systemet skulle alltså ha spelats på två ställen var den ursprungliga tanken.

VIP-gästerna i detta fall var några bekanta som jag ville dela min entusiasm för systemet med, och då gav Göran mig förtroendet att få använda denna svit till det.

Säg till om du behöver ytterligare redovisning i ärendet och/eller om något verkar oklart.

Från början var tydligen tanken att dema Stage i denna svit, men publiken fick och kunde inte röra sig fritt upp till 6:e plan pga kortlås i hiss etc., så det fick bli den mindre lämpliga hallen, också då det bara fanns en personal. Systemet skulle alltså ha spelats på två ställen var den ursprungliga tanken.

VIP-gästerna i detta fall var några bekanta som jag ville dela min entusiasm för systemet med, och då gav Göran mig förtroendet att få använda denna svit till det.

Säg till om du behöver ytterligare redovisning i ärendet och/eller om något verkar oklart.

Som en vanlig utmaning så kan det vara en kul grej, men ligger ett marknadsföringssyfte bakom så är det inte lika intressant.

Därav berättigade frågor.

Calm

Jag vet inte om jag trott fel, men jag har trott att FFrrEEddRRiiKK haft/har anknytning till HiFi branschen på ett yrkesmässigt sätt. Uppenbarligen i bildbranschen i alla fall. Dessa går ju numera mer och mer hand i hand.

Alla vi entusiaster får nog goda relationer med olika människor som man trivs med i branschen. Att FFrrEEddRRiiKK får göra denna Vip-demo stör inte mig. Men om det skulle vara så, att det finns marknadsmässiga klurigheter i ett sådant projekt, blir det ointressant.

Har du eller har du haft anknytning till HiFi-branshen yrkesmässigt?

Det kan ju vara bra att veta nu när diskussionen hamnar där. Ditt svar blev bara om HRT men det kan ju vara annat också.

Nyfiken Apexorca.

Edited by Apexorca

Jag kollade in som hastigast på MinHembio och ser tyvärr låsta trådar, ställningskrig och liknande för/emot HRT. Det är kanske inte otroligt att detta händer. "HRT Stage" kostar inte så mycket men sägs vara kompetent att slå "High-End" för mångdubbla pengarna.

Det kanske ligger något i HRTs design "allt från början" som faktiskt ger fördelar i både pris och prestanda. Jag skulle säga att det är en intressant utmaning men också att man måste vara ödmjuk inför resultatet av densamma.

Jag kollade in som hastigast på MinHembio och ser tyvärr låsta trådar, ställningskrig och liknande för/emot HRT. Det är kanske inte otroligt att detta händer. "HRT Stage" kostar inte så mycket men sägs vara kompetent att slå "High-End" för mångdubbla pengarna.

Det kanske ligger något i HRTs design "allt från början" som faktiskt ger fördelar i både pris och prestanda. Jag skulle säga att det är en intressant utmaning men också att man måste vara ödmjuk inför resultatet av densamma.

MinHembio.com tålde tydligen inte att HRT Stage diskuterades livligt (även om en del inlägg emellanåt kom ifrån ämnet), så tråden stängdes. Otroligt dåligt av det forumet och deras moderatorer, med tanke på trådens tillväxt på så relativt kort tid från start. Jag PM:ade även moderatorn och erbjöd mig att inte opponera mot de som hade intryck som jag inte delade, men beslutet bestod: tråden kommer inte öppnas igen.

Frågan är fri men det svarar jag naturligtvis inte på annat än att du får alltid vara beredd på dubbla lojaliteter när budskapet inte är tillräckligt tydligt.

Jag har också tagit del av kommunikationen på MinHembio och även på Component.se. Uppenbarligen sätter du igång rörelser som blir okontrollerbara och ställer samma frågor som jag gjort här. Demos i VIP-rum som inte är några demos, försäljning av HRT som du förnekar som du sedan vidimerar etc.

Uppsåtet känns inte kristallklart och jag avstår därför den s k utmaningen och minskar därmed risken för ytterligare spektakel i frågan. Därmed är detta ämnet uttömt för min del.

Frågan är fri men det svarar jag naturligtvis inte på annat än att du får alltid vara beredd på dubbla lojaliteter när budskapet inte är tillräckligt tydligt.

Vad är det du finner otydligt i mitt budskap?

försäljning av HRT som du förnekar som du sedan vidimerar etc.

Utveckla gärna denna rad.

Uppsåtet känns inte kristallklart och jag avstår därför den s k utmaningen och minskar därmed risken för ytterligare spektakel i frågan. Därmed är detta ämnet uttömt för min del.

Tråkigt att du inte har större förtroende för ditt system mot lilla billiga HRT Stage.