P-pan Posted October 26, 2013 Posted October 26, 2013 Tillfällena att besöka Hifi-mässor är riktigt goda så här års och Stockholm är återigen med på kartan för ett dylikt arrangemang Arrangören av Sweetspotmässan tar nya lokaler i besittning och trots att man redan vid entrén fick en hint om att här är det minsann musik och hifimässa så var det många besökare som hade lite svårt att hitta in den rätta vägen. Jag såg minsann den lilla silvriga högtalaren så det var bara att parkera cykeln och kliva över tröskeln... Quote
P-pan Posted October 26, 2013 Author Posted October 26, 2013 När man befinner sig på ett hotell som bär namnet Clarion så är ju inte musikassociationerna särskilt långt borta... det gamla bilstereonamnet lever väl kvar hos många av oss och den design och inredningsansvarige på hotellet verkar ha haft ett gott öra mot den musikaliska världen även under tiden före mässan... Att både fotograf och avspelningsutrustning råkade fastna på bild får väl förklaras med att baren straxt intill, för dagen, serverade kaffet och övriga tilltugg . Och inte var det långt till det "svarta guldet" heller ... Quote
P-pan Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 Jag kastade mig in i ett av de större rummen och fann dessa ... ljudväggen... Fick lite en känsla av att vara på bio... fast utan bild s.a.s Det spelar verkligen stort med Catacombs och färgvalet är nog inget man behöver oroa sig för då man själv väljer kulör. Fler familjemedlemmar stod på sidan... Quote
P-pan Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 Mässans bästa ljud... ... Vi har hamnat hos Vinylbutiken som med Stylus hjälp, får jag anta, ställde ut lite utav vad Brinkmann, Nordost och Sonus Faber har att erbjuda. Det lät väldigt luftigt och rent och vinylskivorna snurrade som aldrig förr. Dessutom höll man ljudnivån på en modest och lagom nivå för att inte sätta igång rummets akustiska egenskaper i allt för hög grad. Ett klokt val även för oss som vanligtvis lyssnar vid lite lägre nivåer då vi sitter hemmavid. Sonus Faber Olympica III Brinkmanns mycket snygga och nätta monoblock var en trevlig överraskning, tror det handlade om sverigepremiär sett till ett mässammanhang ? Överlag en inte helt billig anläggning men det både lät och såg riktigt snyggt ut, svart må vara dammkänsligt men det är sobert Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Nån som fick lyssnat på HRT Stage? Quote
Bebop Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Nån som fick lyssnat på HRT Stage? http://www.minhembio.com/forum/uploads/mon...26374_thumb.jpg Jag lyssnade lite på dem i Malmö. I min referensvärld har de inte så mycket med hifi att göra. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 (edited) I min referensvärld har de inte så mycket med hifi att göra. På vilket sätt har de inte med hifi att göra? Var i din referensvärld tycker du de brister hifimässigt? Edited October 27, 2013 by FFrrEEddRRiiKK Quote
Hasse Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Mässans bästa ljud... ... Vi har hamnat hos Vinylbutiken som med Stylus hjälp, får jag anta, ställde ut lite utav vad Brinkmann, Nordost och Sonus Faber har att erbjuda. Jag tyckte också att det lät väldigt "musikaliskt" här, ingen lyssningströtthet vilket förekom i de flesta andra rum. Visst lät Alexia/Moon/Brinkmann/V2 större och mer imponerande men då pratar vi om ett system som inte bara kräver en stor plånbok utan också rum utöver det vanliga. Håller verkligen med om att Brinkmanns monoblock var läckra. Quote
Bebop Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 På vilket sätt har de inte med hifi att göra? Var i din referensvärld tycker du de brister hifimässigt? De saknar tyngd och fullregister. Det är små högtalare och de låter smått. De register de återger är kanske OK men i min värld skall bra högtalare kunna återge allt från visa till symfonisk musik med ett stort panorama och dynamik med bredd och djup. I den ligan spelar inte HRT. HRT jämför sig själva med system som kostar 50-200,000 till det facila priset av 9,500. Kanske de skall börja jämföra sig själv på den planhalva de spelar, vilket de kanske klarar. En första match skulle kunna vara mot t ex Genelec i motsvarande prisklass, vilket är tufft nog att klara. Quote
P-pan Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 Eftersom HRT är på dagordningen så passar det väl med lite bilder från det rummet Runt Ljud Att något så litet kan spela så pass stort är fascinerande. Det lossnade bra mycket mer ljud än vad jag förväntat mig och skulle det inte vara för att högtalarplatserna runt tv'n redan är upptagna så skulle dessa mycket väl kunna vara en kandidat ifråga... små högtalare men bra mycket större i rocken än vad de ser ut att vara Kan avslöja att det är en lite större "låda" på gång som ska passa som underställ till HRT Stage Det var hur som helst en mycket trevlig demo med väldig variation på musiken... stort plus för det Quote
P-pan Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 (edited) Premiärutställaren Perfect Sense hade riktigt blanka fina grejor med sig. Eller vad sägs om Jeff Rowland ... Riktigt fina byggen som kanske ser lite "kalla" ut i sitt böljande metallhav men hur det låter ska jag låta vara osagt då det mest var demonstratören som hördes då jag vistades i rummet. Det var nätta små byggen och det visuella föll mig riktigt i smaken... Lite smågodis på torrdemo fanns också för beskådan... Det är ett tungt och välrenommerat sortiment Perfect Sense tar med sig in på marknaden eller vad sägs om: Aesthetix Jeff Rowland VTL Nordost Magico Verity Wilson Audio ... för att nu nämna några. Kul att någon, trots det lite bistra marknadsklimatet, törs satsa på en så pass kvalitetsstinn portfölj Edited October 27, 2013 by P-pan Quote
K-man Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Följer gladeligen med på en mässa till! ...och Olympica ter sig klart intressant....och som "vanligt" snygga skapelser från SF! //K-man Quote
Apexorca Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Det är ett tungt och välrenommerat sortiment Perfect Sense tar med sig in på marknaden eller vad sägs om: Aesthetix Jeff Rowland VTL Nordost Magico Verity Wilson Audio ... för att nu nämna några. Kul att någon, trots det lite bistra marknadsklimatet, törs sats på en så pass kvalitetsstinn portfölj Jag skulle tro att just kvalitets stinn är är lättare att sälja än tvärt om. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 De saknar tyngd och fullregister. Det är små högtalare och de låter smått. De register de återger är kanske OK men i min värld skall bra högtalare kunna återge allt från visa till symfonisk musik med ett stort panorama och dynamik med bredd och djup. I den ligan spelar inte HRT. OK, så du är överhuvudtaget inte intresserad av denna prisklass? Vad har du, eller drömmer du om, för system idag? Quote
Bebop Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 OK, så du är överhuvudtaget inte intresserad av denna prisklass? Vad har du, eller drömmer du om, för system idag? Jag går inte in på det i P-pans bildtråd. Min utrustning framgår om du klickar på min nick. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Jag går inte in på det i P-pans bildtråd. Min utrustning framgår om du klickar på min nick. OK. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...showtopic=10693 Quote
P-pan Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 Att lyssna till svenskproducerade högtalare brukar sällan göra mig besviken och sedan jag fick tillfälle att sitta ner i soffan hemma hos Lindome så har jag nu också fått lägga Reidar Perssons Respons högtalar till listan för ovanligt goda musikförmedlare... Det tog ett tag innan jag hittade fram till rummet och väl där så möttes jag av en lätt överbefolkat liten "lokal". Inte att tro annat med tanke på att Reidars modeller brukar vara lite av en dåldis på mässorna i Stockholm så vi var nog många som var nyfikna på hur det skulle låta. Nu bar det sig inte bättre än att jag kom mitt i ett högtalarbyte... ... och inte var bytet av det slaget jag hade velat ha Respons Grand plockades undan och det var med nöd och näppe som de fastnade i minneskortet. Elektroniken var skymd bakom ett antal besökare så den stapeln kom kameran aldrig åt. Vill dock minnas att det var Audio Research för hela slanten. Men det kan ju vara trevligt att ha någonting att se framemot... för de dyker väl förhoppningsvis upp igen Quote
struts Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 De saknar tyngd och fullregister. Det är små högtalare och de låter smått. De register de återger är kanske OK men i min värld skall bra högtalare kunna återge allt från visa till symfonisk musik med ett stort panorama och dynamik med bredd och djup. I den ligan spelar inte HRT. Men skulle man inte kunna säga samma sak om i princip alla monitors/stativare? Om du menar att inga sådana har med hifi att göra så åker många bebisar ut med badvattnet. Har svårt att tro att du menade så. Jag har t ex ett par Spendor LS3/5A kopior i köket. I min värld är de bra högtalare som har väldigt mycket med hifi att göra även om de har uppenbara begränsningar i dynamik och basregistret ("A - Restricted Extreme LF" tror jag Stereophile kallar det). Jag tolkade din kommentar mer som "det de (Stage) gör, gör de inte särsklit bra enligt din uppfattning", eller "D" som Stereophile hade kanske sagt. Tolkade jag fel? Quote
Bebop Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Men skulle man inte kunna säga samma sak om i princip alla monitors/stativare? Om du menar att inga sådana har med hifi att göra så åker många bebisar ut med badvattnet. Har svårt att tro att du menade så. Jag har t ex ett par Spendor LS3/5A kopior i köket. I min värld är de bra högtalare som har väldigt mycket med hifi att göra även om de har uppenbara begränsningar i dynamik och basregistret ("A - Restricted Extreme LF" tror jag Stereophile kallar det). Jag tolkade din kommentar mer som "det de (Stage) gör, gör de inte särsklit bra enligt din uppfattning", eller "D" som Stereophile hade kanske sagt. Tolkade jag fel? Möjligen tog jag i med att använda begreppet HiFi lite vårdslöst. Handlar snarare om vilka krav jag ställer på både högtalare och helhet - alltså på min hifi. Det finns stativare som låter utmärkt, t ex Harbeth, Spendor, Dynaudio, Sonus faber ... men de saknar en dimension för att passa i min värld. Quote
P-pan Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 Lasses Hifi & Audiotrade delade rum... Audiotrade visade högtalare från Reference 3A, modell Veena samt vibrationsätare från Stillpoints, både rack och dämpfötter. Förstärkningen kom från Berning Quadrature i form av deras monoblock med beteckningen Z. Helt nytt märke för min del och de fungerade riktigt bra ihop med cd/förstegsmästaren La Source från Audioaero. Signalkontakten togs om hand av Vertex. Lasses Hifi hade med sig högtalare med en något annorlunda utformning, Onda Ligera... modellnamnet är Wave. En 3-vägare med en känslighet på 93 dB. Vänner av rörförstärkare gör sig kanske en tjänst att lägga lite tid på att lyssna till dessa Även förstärkningen kom från samma firma,den integrerade IPA003. Nagras cd CDP läste av silverdiskarna och Jorma Design såg till att alla apparater fick kontakt. Gillar ni racket så kan jag berätta att det kommer från Hifi Racks... snygg sak Quote
P-pan Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 (edited) Hembiobutiken behövde gott om utrymme. Med rejäla skärmar i form av det senaste tv-apparater man kan finna så var det inte utan att man fick uppgraderingstankar på, för mig, lite "annorlunda" område Kära sambon skulle säkert se dessa gå i uppfyllelse men det står ju inte "hifi" på skärmarna så jag tror jag avvaktar . Men det fanns ju annat också... Franska högtalartillverkaren Triangle var rikligt representerad. Magellan tror jag denna modell heter och man har verkligen inte sparat på krutet då det gäller finish och kvalité. Denna stod dessvärre på silent play så lyssna får man göra i någon av Hemmbiobutikerna. Roksan ger sig in i den trådlösa världen, var ska alla kabelfrälsta ta vägen... Nåja marknaden lär nog få dras med trådbundna apparater även i den snara framtiden så fintrimmandet kan gå vidare. Oxygene Amp.. och överst i montern Oxygene Cd ... prislappen visade runt 30.000:- / styck Kanske det får bli en ny tv ändå... slimmade saker är det och bildkvalitén var helt outstanding. Detta var ett av de två rum som Hembiobutiken förfogade över och jag tror jag har bilder även från det andra, återkommer till det framöver i så fall. Edited October 28, 2013 by P-pan Quote
Engelholm Audio Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Hembiobutiken behövde gott om utrymme. : : Detta var ett av de två rum som Hembiobutiken förfogade över och jag tror jag har bilder även från det andra, återkommer till det framöver i så fall. Tack för bildrapportering, P-pan! Quote
P-pan Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 Tack för bildrapportering, P-pan! Vi måste ju fylla bildforumet med någonting... Tack själv för att du visar din uppskattning. Quote
Grottmannen Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Haha, det ser ju ut som jag headbangar vid mitt lilla krypin vid datorn, måste ha varit en bra låt just då. Quote
das Boot Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Lasses Hifi & Audiotrade delade rum... Audiotrade visade högtalare från Reference 3A, modell Veena samt vibrationsätare från Stillpoints, både rack och dämpfötter. Förstärkningen kom från Berning Quadrature i form av deras monoblock med beteckningen Z. Helt nytt märke för min del och de fungerade riktigt bra ihop med cd/förstegsmästaren La Source från Audioaero. Signalkontakten togs om hand av Vertex. Jasså Audiotrade har Reference 3A - det var en nyhet för mig. Kul att märket fortfarande finns representerat i Sverige. Jag tycker den ser ganska cool ut. Detta kan vara första gången som Ref.3A visas på en mässa i Sverige. Hoppas verkligen att det blir mer i framtiden också. Det trixiga med dessa högtalare är att få till uppställningen men det kanske är så att de nya modellerna inte är lika känsliga? Annars kan det bli en väl stor utmaning att få allt att funka på en mässa. Hur lät det? Tack P-Pan för rapporteringen och bilderna. Det är värt mycket för oss som inte hade möjlighet att närvara!! /das Boot Quote
hrk Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Kul med mässa igen och att framför allt att få chansen att lyssna till dom högtalarna (Wilson Duette) Perfekt Sense hade uppställda vilket var mitt huvudmål denna gång.Jag var där på söndagen vilket tydligen var bra för då lät det tydligen bättre än vad det gjorde på lördagen då dom hade en annan uppställning.Jag har tidigare vid dom tillfällena jag har lyssnat till Wilson inte riktigt blivit övertygad av deras förträfflighet men denna gången vart det annorlunda.Jag tyckte det lät riktigt bra och helt i min smak och med tanke på att det är ett par stativ högtalare som spelade i 75 kvm rum så tar jag av mig hatten för Wilson.Tycker dom har lyckats förträffligt med denna högtalaren.Sen ser jag många fler fördelar med denna högtalare än bara det ljudmässiga. Kul också med en ny aktör i Stockholm som jag hoppas kommer finnas med en lång tid framöver! Lyssnade även till Stylus som hade Wilson Alexia uppställda och vill inte ge mig på en större analys här eftersom jag hade behövt än mer tid till en riktigt vettig uppfattning.Men det jag hörde lät betydligt bättre än vid förra mässan och jag hoppas jag får fler tillfällen att lyssna till dom. Ett annat rum jag tyckte lät bra var där dom körde Gato rakt igenom. Quote
Perfect sense Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Kul med mässa igen och att framför allt att få chansen att lyssna till dom högtalarna (Wilson Duette) Perfekt Sense hade uppställda vilket var mitt huvudmål denna gång.Jag var där på söndagen vilket tydligen var bra för då lät det tydligen bättre än vad det gjorde på lördagen då dom hade en annan uppställning.Jag har tidigare vid dom tillfällena jag har lyssnat till Wilson inte riktigt blivit övertygad av deras förträfflighet men denna gången vart det annorlunda.Jag tyckte det lät riktigt bra och helt i min smak och med tanke på att det är ett par stativ högtalare som spelade i 75 kvm rum så tar jag av mig hatten för Wilson.Tycker dom har lyckats förträffligt med denna högtalaren.Sen ser jag många fler fördelar med denna högtalare än bara det ljudmässiga. Kul också med en ny aktör i Stockholm som jag hoppas kommer finnas med en lång tid framöver! Stort tack för det fina omdömet. Det värmer efter en intensiv helg! Det stämmer att vi gjorde en halvnelson efter lördagens erfarenheter, där ett besvärligt flutter-eko mellan långväggarna och självsvängande ventilationsgaller skapade tidsfel och oönskade förstärkningar i de övre registrena. Under lördagen provade vi att spela längs med rummet (ifrån kortsidan) istället, vilket gav en betydligt mer balanserad ljudbild. Under eftermiddagen spelade systemet så fint som det kan och ska! Bilder och lite information om system och produkter under mässan hittar ni här: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2...3838&type=1 Stort tack för en väldigt trevlig helg, massor av fin musik och många inspirerande samtal! /Marcus | Perfect sense Jeff Rowland Aeris | DAC Wilson Duette 2 Devialet 170 Gato Audio DIA-250 Quote
P-pan Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 Ett annat rum jag tyckte lät bra var där dom körde Gato rakt igenom. Ardstål Tonkraft : Återigen en mycket fin danskproducerad högtalare med tillika elektronik. För er som vill fördjupa er i företagets historia och annat så kan jag rekommendera att kolla deras Hemsida . Det verkar finnas gott om dansk dynamit under huven med tanke på alla erfarna konstruktörer och designers som värvats till företaget. Kvalitetsframgångarna stannar inte bara vid det visuella. Här fanns en riktigt snygg och kraftig botten och övriga register hängde med på ett föredömligt sätt... säkert var även detta rum en kandidat till mässans bästa ljud, för vad det nu är värt ? Det som räknas är väl ändå hur det låter när man väl installerat sina inköp i sin egen boning. Personligen föll jag för designen och det fina ljudet kommer som bekant med på köpet För er som bor i närheten av Göteborg kan jag inte annat än rekommendera ett besök hos Tonkraft och deras nya fina lokaler... att lägga ett öra eller två till Gato Audios produkter mår man bara bra av Quote
Hasse Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Detta kan vara första gången som Ref.3A visas på en mässa i Sverige. Hoppas verkligen att det blir mer i framtiden också. Det trixiga med dessa högtalare är att få till uppställningen men det kanske är så att de nya modellerna inte är lika känsliga? Annars kan det bli en väl stor utmaning att få allt att funka på en mässa. Hur lät det? De hade nog potential att låta riktigt bra. Inte för att de på något sätt lät dåligt på mässan men ljudbilden blev väldigt liten då de stod tätt ihop och man lyssnade nearfield. Inget imponatorljud men heller ingen lyssningströtthet. Quote
P-pan Posted October 29, 2013 Author Posted October 29, 2013 Hembiobutiken rum No:2 ... Här körde man på begäran, eller per demonstration??? för att påvisa vad rummet hade för akustiska egenskaper eller hur mycket bas man kan få ur högtalarna ? Jäklar anåda vad det bumlade i rummet... basresonanser som hette duga får jag nog lov att säga. Jag fick ingen vidare lust att stanna kvar så det bidde bara dessa bilder. Hoppas verkligen att det var en test för det lilla jag tidigare hört av Triangle har varit riktigt bra måste jag säga. Hoppas verkligen att jag har rätt i mitt antagande. Trenden med vitlackerade högtalare verkar för övrigt hålla i sig Quote
Recommended Posts