Jump to content

Devialet


K-man

Recommended Posts

Jag gjorde ett snabbförsök att testa JRiver/AIR combon på Mac igår kväll men lyckades inte få dem att leka snällt. Valde Devialet AIR 2.1 i Core Audio/Settings i JRiver och tryckte på play men inget hördes. Om någon har fått detta att funka är jag nyficken hur ni gjorde.

Jag har varken Devialet eller en Mac-dator så jag kan inte ge dej några bra svar. I windows går man in under Tools/Options i JRiver för att ställa in ljudet. Jag använder Dirac rumskalibreringssystem och det lägger sig som ett "virtuellt" ljudkort mellan JRiver och ljudutgången i datorn och det fungerar bra. Jag gissar att programvaran för Devialet Air fungerar på ett liknande sätt så jag tycker att det borde fungera. På Computer Audiophile finns en tråd särskild för JRiver för Mac. Kanske kan du hitta någon användbar information där, se följande länk

http://www.computeraudiophile.com/f11-soft...58/index17.html

Link to comment
Share on other sites

På Computer Audiophile finns en tråd särskild för JRiver för Mac. Kanske kan du hitta någon användbar information där, se följande länk

http://www.computeraudiophile.com/f11-soft...58/index17.html

Ja, vad jag förstår så funkar AIR som ett virtuellt ljudkort. Core Audio verkar dock funka helt annorlunda jämfört med Windows audio och jag har ännu inte riktigt bemästrat det. Får läsa på lite. Tack för tipset om tråden på CA, jag skakat trädet där, får se om något trillar ut.

Frågade Thierry från Devialet om AirPlay support och han sade att de inte har några planer på det f n. Det finns iofs en enkel workaround med en Airport Express eller AppleTV, men synd ändå. :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad jag förstår så funkar AIR som ett virtuellt ljudkort. Core Audio verkar dock funka helt annorlunda jämfört med Windows audio och jag har ännu inte riktigt bemästrat det. Får läsa på lite. Tack för tipset om tråden på CA, jag skakat trädet där, får se om något trillar ut.

Frågade Thierry från Devialet om AirPlay support och han sade att de inte har några planer på det f n. Det finns iofs en enkel workaround med en Airport Express eller AppleTV, men synd ändå. :(

Eftersom Devialet redan implementerat streamingfunktionalitet så skulle det nog inte vara så mycket jobb att lägga till stöd för AirPlay med det kanske inte är så lätt att ha med Apple att göra. Apple har en tendens till att vilja kontrollera och det är antagligen inte så lätt att hantera för ett mindre företag.

Här är ett tips på en mediaspelare som designmässigt skulle passa ihop med Devialet.

http://www.myoliveone.com/ones

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Devialet redan implementerat streamingfunktionalitet så skulle det nog inte vara så mycket jobb att lägga till stöd för AirPlay med det kanske inte är så lätt att ha med Apple att göra. Apple har en tendens till att vilja kontrollera och det är antagligen inte så lätt att hantera för ett mindre företag.

Haha, "inte så mycket jobb" för den som inte behöva göra jobbet kanske! ;) Men jag förstår vad du menar, det skulle nog inte kräva några hårdvaruändringar, bara att implementera stöd för protokollet. Jag gissar att Devialets invändningar är mera pragmatiska. Att göra listan är lång, och samtidigt ser de nog AirPlay som en sämre variant av deras egen AIR (stödjer t ex inte högupplöst, inget native Windows stöd m m) och som inte är överhuvudtaget inriktat på ljudkvalité som är deras huvudspår. Men vem vet?

Här är ett tips på en mediaspelare som designmässigt skulle passa ihop med Devialet.

http://www.myoliveone.com/ones

Tror att ett av D's huvudspår just nu är att implementera stöd för UPnP (gissningsvis som en MediaRenderer DCP). Detta är rätt naturligt nu när de har ethernet anslutningar på sina enheter. Vad ska de annars till för? Gör dem detta rätt kopmmer kunderna kunna välja fritt bland MediaServrar och Kontrollenheter.

OliveOne ser snygg och intressant ut och det snackas en hel del om SimAudio MiND på det andra forumet, men jag behöver inte en kontrollenhet till, iPad/iPhone duger bra för mig. Frågan är om jag kan få JRMC att fungera med AIR (iPad appen verkar vara skitsnygg) eller om jag får konvertera allting till ALAC och kör iTunes/Remote.

Jag försöka också tänka på hur jag kan få familjen att använda systemet mer så att det inte bara blir "pappas grejor". De kan i princip tre sätt att spela musik (YouTube/AirPlay, Spotify och Sonos) och jag tror inte att det är aktuellt att försöka introducera dem för en fjärde.

Link to comment
Share on other sites

OliveOne ser snygg och intressant ut och det snackas en hel del om SimAudio MiND på det andra forumet, men jag behöver inte en kontrollenhet till, iPad/iPhone duger bra för mig.

Det är väl Mac/android som är kontrollenheter till Moon Mind?Har läst att Mac versionen funkar bäst för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl Mac/android som är kontrollenheter till Moon Mind?Har läst att Mac versionen funkar bäst för tillfället.

MiND är bara en UPnP renderer (sv?) så man borde kunna använda vilken UPnP kontrollenhet som helst. Enligt Simaudios hemsida så har de en egen app för iOS/Android. Det var kanske det du menade?

The 'remote' or control center of a MiND - based music streaming system is an iPod, iPad, iPhone or an Android-powered device.
Link to comment
Share on other sites

MiND är bara en UPnP renderer (sv?) så man borde kunna använda vilken UPnP kontrollenhet som helst. Enligt Simaudios hemsida så har de en egen app för iOS/Android. Det var kanske det du menade?

Du har garanterat bättre koll än mig.Förstod bara att man använder en ipad (ex.vis) att styra det hela.Det var det som jag menade.

Link to comment
Share on other sites

Haha, "inte så mycket jobb" för den som inte behöva göra jobbet kanske! ;) Men jag förstår vad du menar, det skulle nog inte kräva några hårdvaruändringar, bara att implementera stöd för protokollet. Jag gissar att Devialets invändningar är mera pragmatiska. Att göra listan är lång, och samtidigt ser de nog AirPlay som en sämre variant av deras egen AIR (stödjer t ex inte högupplöst, inget native Windows stöd m m) och som inte är överhuvudtaget inriktat på ljudkvalité som är deras huvudspår. Men vem vet?

Självklart är det mycket enklare för den som slipper göra jobbet, men uppriktigt sagt så är det inte så svårt att lägga till stöd för AirPlay när man kommit så långt så att man fixat stöd för tcp/ip, streaming, etc. Om du har intresse och kunskap, så kan du ladda ner källkoden från följande länk för att få en uppfattning om vad som egentligen krävs för att implementera stöd för AirPlay http://sourceforge.net/p/shairport4w/code/HEAD/tree/

Eftersom det är en "hacker-lösning" och killen som skrivit koden inte har något avtal med Apple så har han fått leta på nätet och göra mycket själv. Ett företag som har avtal med Apple får tillgång till exempelkod och dokumentation så för ett sådant företag så är det en enkel sak att implementera stöd för AirPlay.

Det finns inget som säger att AirPlay inte stödjer högupplöst format. Den codec som används i AirPaly är alac och den stödjer upplösningar upp till 24/192, men i praktiken finns det en del begränsningar. Apple iPad stödjer upplösningarna 16/44 och 16/48. AirPort Express stödjer endast upplösningen 16/44 och Apple TV stödjer endast 16/48, men eftersom alac stödjer högra upplösning så bör det inte finnas något hinder för någon att utveckla en AirPlay mottagare som stödjer högra upplösning.

Tror att ett av D's huvudspår just nu är att implementera stöd för UPnP (gissningsvis som en MediaRenderer DCP). Detta är rätt naturligt nu när de har ethernet anslutningar på sina enheter. Vad ska de annars till för? Gör dem detta rätt kopmmer kunderna kunna välja fritt bland MediaServrar och Kontrollenheter.

Om dom nu bestämt sig för att implementerar UPnP/dlna så är det nästan lite konstig att dom inte implementerar stöd för AirPlay samtidigt. Det skulle troligen inte vara så mycket extra arbete, men antagligen finns det något kommersiellt skäl till att dom avstår från att implementera Apple. Du nämnde tidigare ett tänkbart skäl. Det finns troligen fler.

OliveOne ser snygg och intressant ut och det snackas en hel del om SimAudio MiND på det andra forumet, men jag behöver inte en kontrollenhet till, iPad/iPhone duger bra för mig. Frågan är om jag kan få JRMC att fungera med AIR (iPad appen verkar vara skitsnygg) eller om jag får konvertera allting till ALAC och kör iTunes/Remote.

Jag försöka också tänka på hur jag kan få familjen att använda systemet mer så att det inte bara blir "pappas grejor". De kan i princip tre sätt att spela musik (YouTube/AirPlay, Spotify och Sonos) och jag tror inte att det är aktuellt att försöka introducera dem för en fjärde.

Med sådana här digitala musikspelare så handlar det mest om vilken som har det bästa användargränssnittet och på den punkten ligger JRiver med JRemote bra till. Jag har utvärderat en hel del olika varianter, bl.a. Sooloos, Naim och iTunes med Apples iPad app, men ingen av dessa lösningar kunde mäta sig med JRiver/JRemote.

Har du försökt med att få JRiver att fungera med din hörlursrigg? Om inte så föreslår jag att du börjar där. När du fått det att fungera så bör det vara lättare att få JRiver att fungera med Devialet.

Link to comment
Share on other sites

Om dom nu bestämt sig för att implementerar UPnP/dlna så är det nästan lite konstig att dom inte implementerar stöd för AirPlay samtidigt. Det skulle troligen inte vara så mycket extra arbete, men antagligen finns det något kommersiellt skäl till att dom avstår från att implementera Apple. Du nämnde tidigare ett tänkbart skäl. Det finns troligen fler.

Förstår inte varför det skulle vara naturligt att implemnetera AirPlay samtidigt som UPnP, måste ha missat något. Hursomhelst har Devialet sagt att de inte betraktar AirPlay stöd som en hög prioritet och det tycker jag är synd då alla mina barns musikupplevelser utgår numera ifrån iPhone/iPad. Får lägga till en AirPort Express, tillbaka till mångburksträsket :(

Med sådana här digitala musikspelare så handlar det mest om vilken som har det bästa användargränssnittet och på den punkten ligger JRiver med JRemote bra till. Jag har utvärderat en hel del olika varianter, bl.a. Sooloos, Naim och iTunes med Apples iPad app, men ingen av dessa lösningar kunde mäta sig med JRiver/JRemote.

Har du försökt med att få JRiver att fungera med din hörlursrigg? Om inte så föreslår jag att du börjar där. När du fått det att fungera så bör det vara lättare att få JRiver att fungera med Devialet.

Intressant, det vore kul om jag kunde få JRiver/Jremote att funka. Naturligtvis har jag testat JRiver utan AIR och det funkar fint med alla andra Output Devices. Tyvärr verkar Devialet-folket anse att iTunes räcker för Mac och visar inget större intresse för att hjälpa till och felsöka problemet :(

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte varför det skulle vara naturligt att implemnetera AirPlay samtidigt som UPnP, måste ha missat något. Hursomhelst har Devialet sagt att de inte betraktar AirPlay stöd som en hög prioritet och det tycker jag är synd då alla mina barns musikupplevelser utgår numera ifrån iPhone/iPad. Får lägga till en AirPort Express, tillbaka till mångburksträsket :(

Jag gissar att du inte jobbar med utveckling. I korthet kan man säga att det handlar om de synergieffekter som man få genom att samtidigt utveckla två liknande funktioner. Att gå djupare in på det blir för mycket OT, tror jag.

En AirPort Express eller en Apple TV är nog den enklaste vägen för att få till stöd för AirPlay.

Intressant, det vore kul om jag kunde få JRiver/Jremote att funka. Naturligtvis har jag testat JRiver utan AIR och det funkar fint med alla andra Output Devices. Tyvärr verkar Devialet-folket anse att iTunes räcker för Mac och visar inget större intresse för att hjälpa till och felsöka problemet :(

Jag föreslår att du sänder ett mail till JRiver med frågor. JRiver är mycket serviceinriktade. Känner dom till någon lösning så kommer dom säkert att hjälpa till.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mycket intressant produkt detta.

Om jag har datorn precis bredvid stereon, är det då någon mening att jag köper "Air" modellen?

Tänkte köra usb mellan dator och förstärkare. Är det bättre att använda sig av Air kopplingen istället?

Har någon hört om dom kommer med något stöd för DSD?

Edited by Double A
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

Sedan några veckor tillbaka har min re-inkarnerade Devialet D-Premiere landat i form av en D240. Resan till fabriken ToR tog ca 10 dagar och omfattade en komplett uppdatering. Endast chassis och fjärrkontrollen kvarstår i (relativt) ograverat skick. Även dessa två fick dock en re-konditionering på fabriken.

Ivrigt öppnades kartongen och inom 5 minuter från hemkomst stod förstärkaren inkopplad och spelande. och jag kan bara konstatera att resan till Normandie hade gjort en bra förstärkare än bättre. En något varmare och mer "organisk" grundklang, än mer utsträckt diskant med en större grad av finkornighet och ett stabilare basfundament. Som sagt - bra blev ännu bättre!

Numera har förstärkaren utrustats med USB-ingång och RJ-45 kontakt som med fördel(!) används vid musikavspelning från datorn. Varför? - Jo, det låter helt enkelt bättre än via det trådlösa "AIR"-gränssnittet! Dessutom slipper man (åtminstone jag) de störningar som lätt uppstår när man streamar 24/192 filer.

Det är verkligen spännande med nytänkande företag som Devialet. Att erbjuda kunderna framtida uppdateringar av produkter är något många tillverkare gör men tyvärr få som levererar i slutänden. Att dessutom prislappen i sammanhanget är rimlig visar bara på att man har en hög grad av kundfokus som borgar gott inför framtiden.

Har ni ännu inte lyssnat på Devialet i ert eget system - gör det - det vore ett misstag att inte göra det om ni går i uppdateringstankar!

Med vänlig hälsning,

Björn

Link to comment
Share on other sites

Grattis Björn!

Kan bara intyga att den Franska badrumsvågen är fantastisk. Har haft min 170 i 3 mån nu och är helnöjd.

Spelade inledningsvis via USB men övergick snart till Ethernet (kabel) och tycker det var en rejäl skillnad till det bättre.

Skall bli spännande att se vilka SW uppgraderingar som Devialet kommer med framöver.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Björn!

Kan bara intyga att den Franska badrumsvågen är fantastisk. Har haft min 170 i 3 mån nu och är helnöjd.

Spelade inledningsvis via USB men övergick snart till Ethernet (kabel) och tycker det var en rejäl skillnad till det bättre.

Skall bli spännande att se vilka SW uppgraderingar som Devialet kommer med framöver.

Hej "Dof",

Jag har levt med min Devialet sedan maj 2011 och det är kul att se vad de kan. Jag har under min resa fått en större nätdel, trådlös överföring, - först i cd-standard, sedan upp till 24/192, och tonkontroller. Och nu senast en komplett uppdatering till D240!

På listan över utlovade tillskott står väl digital rumskortigering ( därav den nya dsp:n). Sedan får vi väl se vad de mer kan hitta på... ?

Med vänlig hälsning, Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej "Dof",

Jag har levt med min Devialet sedan maj 2011 och det är kul att se vad de kan. Jag har under min resa fått en större nätdel, trådlös överföring, - först i cd-standard, sedan upp till 24/192, och tonkontroller. Och nu senast en komplett uppdatering till D240!

På listan över utlovade tillskott står väl digital rumskorrigering ( därav den nya dsp:n). Sedan får vi väl se vad de mer kan hitta på... ?

Med vänlig hälsning, Björn

Link to comment
Share on other sites

Detta är en klart intressant och välljudande produkt som växer undan för undan! Jag hade hemma och testade lite snabbt för ett tag sedan då jag startat denna tråd och stod i valet och kvalet, men valde då istället att fokusera på högtalarbyte...kanske är det nu läge att testa igen med de nya förutsättningarna. Det skulle helt klart rena upp utrustningsstapeln!!! :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Detta är en klart intressant och välljudande produkt som växer undan för undan! Jag hade hemma och testade lite snabbt för ett tag sedan då jag startat denna tråd och stod i valet och kvalet, men valde då istället att fokusera på högtalarbyte...kanske är det nu läge att testa igen med de nya förutsättningarna. Det skulle helt klart rena upp utrustningsstapeln!!! :)

\\K-man

Trots att du varit med här länge har jag ingen koll på vad det är för system du lirar på nu? :blush En liten presentation med en bild kanske? :)

Link to comment
Share on other sites

Detta är en klart intressant och välljudande produkt som växer undan för undan! Jag hade hemma och testade lite snabbt för ett tag sedan då jag startat denna tråd och stod i valet och kvalet, men valde då istället att fokusera på högtalarbyte...kanske är det nu läge att testa igen med de nya förutsättningarna. Det skulle helt klart rena upp utrustningsstapeln!!! :)

\\K-man

Passa dig, det kan bli dyrt :Shame On You: . Jag gjorde det och den blev kvar.

Ersatte 60 kg Amerikansk elekronik med bravur och jag ångrar mig inte en sekund :D .

Valet för mig blev mellanmodellen 170. Orsaken att jag började fundera på Devialet är

att de nya modellerna har USB och Ethernet (RJ45).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Behövs SAM om man också har en rumskorrigering?

Frågan är nog mer om rumskorrigering behövs om man har SAM?

Om jag har förstått det hela rätt så korrigerar SAM för högtalaren och inte för rummet, det är alltså ingen rumskorrigering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...