Jump to content

Devialet


K-man

Recommended Posts

Devialet verkar vara en produkt som verkligen står för less is more...och det tilltalar...!

...vad har ni för erfarenheter av dessa prylar? Vet att det finns några på forumet som har dessa prylar i lite olika varianter och versioner. Hur nyttjar ni dem? Kör ni USB, Wifi-streaming, Airplay(apple)? Fungerar dessa delar utan "buggar" eller är conceptet inte helt på plats rakt över?

...är det rent av ngn som hängt upp den på väggen? :)

en.devialet.com/home-en-us/

Vänligen

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min D-Premier med wifistreaming och det funkar perfekt utan buggar just nu och låter riktigt bra.

Det har varit lite buggar med tidigare versioner av mjukvaran däremot men det är enbart för AIR-funktionen, alla de fysiska ingångarna har alltid funkat som dom ska.

Ångrar inte en sekund att jag bytte ut tre stycken stora, varma och ärligt talat rätt fula apparater mot en enda som har bättre funktionalitet och dessutom låter ett par snäpp bättre.

Det vet du förresten säkert redan men Hifi-Consult har fått in den nya Devialet170 nyligen!

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant! Vad kör du för mediaspelare då Ekman? Är det PC eller MAC? Har du även testat via Iphone/Android?

\\K-man

Jag streamar från min laptop/pc och har alla filerna lagrade på en NAS och det funkar perfekt.

Jag har även testat streama från min iPhone och det funkar också bra men man kan bara streama från musikspelaren och inte från appar på telefonen och dessutom måste du ha musikspelaren öppen så det är inget jag gör speciellt ofta, Android har jag aldrig testat med.

Link to comment
Share on other sites

...Jag har kört Devialet sedan maj 2011. Min erfarenhet är att det mesta fungerar på ett bra vis. Precis som Ekman skrev tidigare hade tidiga versioner av AIR problem men idag fungerar 24/192 streaming utmärkt. Och då pratar vi trådlös överföring. AIR-programvaran skapar ett virituellt ljudkort som tillåter dig streama alla ljudkällor i din dator. Du kan använda vilket program du vill för avspelning.

Det som är intressant är de uppdateringar man gjort under den tid jag ägt förstärkaren. När jag köpte den hade den en nätdel med 800 VA kapacitet - efter en mjukvaru-uppdatering hade nätdelen växt till 2,1kVA, tonkontroller har tillkommit under vägen, likaså digitalt delningsfilter för subwooferbruk med justering av filterbranthet och delningsfrekvens.

Det är spännande med en produkt som hela tiden växer med uppgiften! :)

Mvh Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag streamar från min laptop/pc och har alla filerna lagrade på en NAS och det funkar perfekt.

Jag har även testat streama från min iPhone och det funkar också bra men man kan bara streama från musikspelaren och inte från appar på telefonen och dessutom måste du ha musikspelaren öppen så det är inget jag gör speciellt ofta, Android har jag aldrig testat med.

Menar du att det inte går att streama från tex. Spotify på en iPhone till Devialet med hjälp av Airplay?

Link to comment
Share on other sites

Airport är begränsat till 16/48 alltså CD kvalitet och kan inte förmedla högre upplösning.

Nu pratar vi ju Spotify så då är högre upplösning helt meningslöst ändå.

Men ska man streama Spotify från iPhone till den så behövs som sagt en apple tv eller airport express som mellanhand.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sprudel och K-man,

det stämmer att Airport express inte kan skicka ut en digital signal med högre upplösning än 16/44,1. Men som Ekman skrev: i fallet Spotify och Wimp levererar ingen av formaten en högre ljudkvalitet än vad Airport Express klarar av att sända ut.

Mvh

Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker men jag tror inte att det går nej.

Som tur är så skulle det aldrig vara aktuellt för mig ändå.

Jag trodde att Devialet hade stöd för Airplay men nu har jag läst på lite och funnit att den inte har det, precis som Björn skriver.

Jag kan faktiskt hålla med dej om att Spotify har dåligt ljud ibland. Jag använder Wimp HIFI och jag tycker att Wimp har en högre och framförallt jämnare kvalite.

Link to comment
Share on other sites

Har provat Devialet 170 och höll på att trilla baklänges av draget i basen, det är en helt fantastisk produkt pris prestanda

Själv kör jag med en specialbeställd Sonosenhet från Wired 4Sound 6.800:- med tull och frakt

Den klarar 24/96

Jag körde en koaxkabel från min Sonos in i Devialeten och det lät makalöst bra

Man har ju tillgång till ett fantastiskt utbud av musik från Sonos Wimp Nasservern med endast några klick med fjärren

Magiskt lycka till på er alla i jakten

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min D-Premier med wifistreaming och det funkar perfekt utan buggar just nu och låter riktigt bra.

Det har varit lite buggar med tidigare versioner av mjukvaran däremot men det är enbart för AIR-funktionen, alla de fysiska ingångarna har alltid funkat som dom ska.

Ångrar inte en sekund att jag bytte ut tre stycken stora, varma och ärligt talat rätt fula apparater mot en enda som har bättre funktionalitet och dessutom låter ett par snäpp bättre.

Hej K-man!

Vill bara lägga in mina två cent. Jag instämmer med Ekman till fullo.

Jag kör huvudsakligen från Sonos Connect via S/PDIF av bekvämlighetsskäl (har rippat alla mina skivor till FLAC som inte funkar ihop med iTunes) men har konverterat det mesta högupplösta materialet jag har till ALAC och lagt det på en Mac varifrån AIR funkar numera bra (i skrivande stund version 2.1, har funkat bra sedan 2.0, tidigare versioner not so much). Det borde vara lätt för Devialet att utveckla AirPlay stöd och jag antar att det ligger någonstans på roadmappen men har ingen "inside track" om när det skulle kunna komma.

Jag fick nyligen tillbaka min pickup, som hade varit på hälsoresa i Japan (den hade fått sig en knuff av reservstäderskan) och kör även vinyl med stor gädje.

Jag ångrar inte heller bytet. Tvärtom. Bort med tunga skrymmande lådor och in med någonting nätt och diskret men ändå "state of the art". Ljudet är jag mer än nöjd med, Devialeten driver mina högtalare på ett sätt som lekande lätt avslöjer rummets alla begränsningar. Näst på dagordningen står lite akustiska behandlingar från "magic Matts".

Jag njuter nu av det bästa ljudet jag någonsin åstadkommit i mitt hem. Om bättre utrustning finns (och det gör det säkert) är jag helt ointresserad av de aestetiska kompromisser som den innebär. Devialet är för mig som att äta kakan och ha den kvar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det struts....tänkte på FLAC och Mac...du har inte provat ngn annan läsare? Jag tänkte närmast på Jriver som jag kört på PC med lyckat resultat. Nu har jag i allt förutom den gått över till MAC, och det som håller mig tillbaka där är alla FLAC-rippningar jag har...och att jag drar mig för konvertering...

Jriver MAC skall ju funka bra med Devialet med efter vad jag förstår?

...eller ngn annan?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Tack för det struts....tänkte på FLAC och Mac...du har inte provat ngn annan läsare? Jag tänkte närmast på Jriver som jag kört på PC med lyckat resultat. Nu har jag i allt förutom den gått över till MAC, och det som håller mig tillbaka där är alla FLAC-rippningar jag har...och att jag drar mig för konvertering...

Jriver MAC skall ju funka bra med Devialet med efter vad jag förstår?

...eller ngn annan?

\\K-man

Jag har provat alla läsare som finns (trodde jag, har ej testat Jriver - visste inte att det fanns till Mac) och min favorit fwiw är Audirvana. Problemet är att min Mac är stationär och står på mitt skrivbord i ett annat rum (lyysnar på den med hörlurar via Weissen medans jag jobbar och när övriga familjen har lagt sig), så om jag ska använda den som signalkälla till bigriggen måste jag då luska ut hur man kan fjärrstyra den med ajfån/paddan. När allt detta redan finns med Sonos, som dessutom funkar i alla andra rum i huset, finns redan laddad i hela familjens olika iPryttlar och är bekant för alla och när jag redan äger den nödvändiga burken och kabeln, så finns inte så mycket motivation att experimentera vidare.

Masskonvertering borde inte vara ett problem. Jag masskonverterade de som då fanns av min samling från ALAC till FLAC för ett antal år sedan mja dBpoweramp Music Converter (enda anledning jag har kvar windowspest i huset) och programmet har uppgraderats många gånger sedan dess. Kanske tar några dagar, men inte värre än så. Ångrar man sig är det bara att konvertera tillbaka. Det enda man förlorat är några kilowatt-timmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat alla läsare som finns (trodde jag, har ej testat Jriver - visste inte att det fanns till Mac) och min favorit fwiw är Audirvana. Problemet är att min Mac är stationär och står på mitt skrivbord i ett annat rum (lyysnar på den med hörlurar via Weissen medans jag jobbar och när övriga familjen har lagt sig), så om jag ska använda den som signalkälla till bigriggen måste jag då luska ut hur man kan fjärrstyra den med ajfån/paddan. När allt detta redan finns med Sonos, som dessutom funkar i alla andra rum i huset, finns redan laddad i hela familjens olika iPryttlar och är bekant för alla och när jag redan äger den nödvändiga burken och kabeln, så finns inte så mycket motivation att experimentera vidare.

Masskonvertering borde inte vara ett problem. Jag masskonverterade de som då fanns av min samling från ALAC till FLAC för ett antal år sedan mja dBpoweramp Music Converter (enda anledning jag har kvar windowspest i huset) och programmet har uppgraderats många gånger sedan dess. Kanske tar några dagar, men inte värre än så. Ångrar man sig är det bara att konvertera tillbaka. Det enda man förlorat är några kilowatt-timmar.

Jag kör också JRiver och är mycket nöjd med den mediaspelaren. Det finns en iPad/iPhone app för att styra JRiver som är grymt bra. Jag kör visserligen PC men appen borde fungera med Mac-versionen av JRiver också. Appen heter JRemote.

Här är en länk med info om den http://www.jremote.net

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit lycklig ägare i lite drygt två år. Jag använder Air via PC, CD via digital ingång, men de senaste ½ året, mest vinyl.

Ett par gånger om året kommer det en uppdatering, ibland är det dramatiska förbättringar, andra gånger adderas nya användbara funktioner. Skulle man behöva någon typ av hjälp, svarar Devialet snabbt och kompetent. Av all HiFi utrustning jag köpt finns det inget jag har varit lika nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också JRiver och är mycket nöjd med den mediaspelaren. Det finns en iPad/iPhone app för att styra JRiver som är grymt bra. Jag kör visserligen PC men appen borde fungera med Mac-versionen av JRiver också. Appen heter JRemote.

Här är en länk med info om den http://www.jremote.net

Jag gjorde ett snabbförsök att testa JRiver/AIR combon på Mac igår kväll men lyckades inte få dem att leka snällt. Valde Devialet AIR 2.1 i Core Audio/Settings i JRiver och tryckte på play men inget hördes. Om någon har fått detta att funka är jag nyficken hur ni gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...