Jump to content

Devialet


K-man

Recommended Posts

Idag laddade jag ner SAM profilen till mina Focal Electra 1038be, väntat länge på detta att de skulle få till det.

Inom kort släpps mjukvaran 8.1.3 vilket enligt de första som testat den på Devialet chaten ska vara en riktig killer. Jag är så otroligt nöjd med min D400 och om den blir ännu bättre med nästa mjukvara är bara och tacka och ta emot.

För de som lyssnade på tex den gamla D premieren för nått år sedan och inte tyckte de var nått bör lyssna igen för de nya förstärkarna eller uppgraderade D premiers är i min mening riktiga kanon förstärkare.

Kan inte låna bli att visa min nyfikenhet....vad upplevde du för förändring när du körde SAM på dina Focaler? (vs tidigare utan SAM...?)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låna bli att visa min nyfikenhet....vad upplevde du för förändring när du körde SAM på dina Focaler? (vs tidigare utan SAM...?)

\\K-man

Basåtergivningen blir något djupare och mer kontrollerad, basen samspelar bättre med övriga register. Vad jag hört själv tidigare och ifrån andra så ger SAM ofta mer till dem som har stativare då de ofta växer och blir mer potenta i basen, större golvare får ofta lite mindre effekt av SAM.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd att denna proceduren är jobbig nog för att förbli ogjord under långa perioder hos mig... En sån där grej som man vet att man borde göra, men aldrig pallar få gjort. Hursom, ska lyssna på en 200 tänkte jag. Den kan man väl koppla ihop med en annan 200 i framtiden om man vill uppgradera sig?

Man kan börja med en 200 och sen köpa till en 200 companion då den är billigare (saknar fjärr och wifi) men man kan köpa en vanlig 200 med det går bra med vad som. Visst är det här med SD kortrn lite drygt men normalt så kommer det kanske max två uppdateringar per år, nu har de kommit fler då de gjort en del ändringar så man gör fler inställningar direkt i menyer utan och behöva ändra SD kortet på datorn så det har blivit 2 olika mjukvaror sen i mitten på maj och nu kommer det en tredje.

Jag börja med en 200 men efter några månader så fick jag chansen och köpa en companion till ett bra pris och de ångrar jag inte, vilket lyft det gav mina 1038, mer kraft, större ljudbild, tystare bakgrund. Med companionen får man en Crystal cable digital kabel som man kör mellan förstärkarna men jag och många andra har valt att byta ut den mot bättre och där finns vissa vinster med det. Sen är ytterligare en sak att göra är att använda xlr ingången på companionen, jag har en "custom made" Cabledyne RCA-XLR kabel mellan mina förstärkare.

Detta test tycker jag väl sammanfattar vad jag tycker om min 400.

http://www.soundstageultra.com/index.php/e...-amplifier-dacs

The question is: Are you ready for it? If you’re like me, once you hear the Devialet 400, there will be no going back. I’m as surprised as you that I’m saying this, but the Devialet 400s produced the best sound I’ve ever heard.

. . . Jeff Fritz

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Basåtergivningen blir något djupare och mer kontrollerad, basen samspelar bättre med övriga register. Vad jag hört själv tidigare och ifrån andra så ger SAM ofta mer till dem som har stativare då de ofta växer och blir mer potenta i basen, större golvare får ofta lite mindre effekt av SAM.

Ahaa, tack för det!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Hur är din Auralic ansluten till Devialeten?

Jag kör med USB just nu, har provat med AES anslutning med men valde att gå på USB då jag hade en bra kabel och ville inte byta till en ny AES kabel. Har inte jämfört dem rakt av så jag kan inte kommentera skillnaderna men det verkar inte vara några större.

Link to comment
Share on other sites

Nu med de senaste uppdateringarna osv, finns det någon som utvärderat att köra devialet med trådlös överföring från t.ex. mac för högupplöst media? (vs AES eller USB....)

\\K-man

Jag kör en del ifrån datorn via trådat nätverk men inte jämfört direkt hur skillnaderna är. Jag vet att de varit en del problem med att köra ifrån datorn men om det är endast vid trådlöst eller vid trådat nätverk har jag inte satt mig in i. Har faktiskt varit inne på att kanske bygga en lite bättre htpc och köra Roon på den och ha remote appen på min platta. Auralics Android app har en del att önska om man säger som så. Roon kan ju fläta samman det man har på en NAS tex och Tidal. Ska avvakta och se vad Roons samarbete med Auralic leder till först.

För de som är intresserade av Devialet kan jag rekommendera Devialet chaten, ett Engelskt forum där det finns allt man kan tänka sig om Devialet och det är nog de trevligaste forumet jag varit med om, tonen är väldigt trevlig och inga frågor bemöts otrevligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att de varit en del problem med att köra ifrån datorn men om det är endast vid trådlöst eller vid trådat nätverk har jag inte satt mig in i. Har faktiskt varit inne på att kanske bygga en lite bättre htpc och köra Roon på den och ha remote appen på min platta.

Den enda anledning jag kan se att streama trådlöst är om man laddar ner eller rippar från en annan dator än den som man spelar från.

Det har ju kommit några hårddiskar med inbyggd wifi som skulle eliminera detta behov, så att man kan kopiera trådlöst och streama trådbundet. Det är väl en god idé :)

Link to comment
Share on other sites

Den enda anledning jag kan se att streama trådlöst är om man laddar ner eller rippar från en annan dator än den som man spelar från.

Det har ju kommit några hårddiskar med inbyggd wifi som skulle eliminera detta behov, så att man kan kopiera trådlöst och streama trådbundet. Det är väl en god idé :)

Nja...den främsta anledningen är väl att slippa kablar...och inte behöva ha allt samlat på altaret... :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag gjorde en ny ändå då jag skulle ändra lite i configen.

Hur tycker du att de låter med den nya? Jag tycker nog detta är de bästa de fått fram.

Jag tycker det blev ett klart lyft. Framförallt SAM gjorde att basen sträcker ut bättre och är mer kontur rik, vilket gjorde att övriga register blev tydligare.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med USB just nu, har provat med AES anslutning med men valde att gå på USB då jag hade en bra kabel och ville inte byta till en ny AES kabel. Har inte jämfört dem rakt av så jag kan inte kommentera skillnaderna men det verkar inte vara några större.

Hej

Tack för ditt svar. Kör själv med AES.

Link to comment
Share on other sites

http://www.soundstageultra.com/index.php/e...-amplifier-dacs[/url]

The question is: Are you ready for it? If you’re like me, once you hear the Devialet 400, there will be no going back. I’m as surprised as you that I’m saying this, but the Devialet 400s produced the best sound I’ve ever heard.

. . . Jeff Fritz

Har alltid tyckt att Devialet verkar vara en spännande produkt men efter att ha läst testet du länkar till samt Googlade efter fler tester så blir jag synnerligen mer än nyfiken på Devialet 400. Är de verkligen så bra?

Vid tillfälle måste jag ta mig till Audio Concept och kolla in Devialet.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för högtalare och signalkälla till din Devialet?

Jag har ett par Sonus faber Cremona M högtalare och spelar mest från en Mac mini med Pure music 2 via en Nord ost Blueheaven usb kabel musiken ligger på en nas

Link to comment
Share on other sites

Har alltid tyckt att Devialet verkar vara en spännande produkt men efter att ha läst testet du länkar till samt Googlade efter fler tester så blir jag synnerligen mer än nyfiken på Devialet 400. Är de verkligen så bra?

Vid tillfälle måste jag ta mig till Audio Concept och kolla in Devialet.

/Lasse

Devialet är säkert inte för alla men idag tycker jag nog att de är bland de bättre för de pengarna de begär, man får ju mer än en förstärkare. Jag gillar och ha allt i samma maskin ( DAC o riaa) även om jag byta upp mig till 400 så är det ju ändå bara två apparater. Allting i dem är mjukvarubaserat, så där pågår en kontinuerlig utveckling av funktioner kanske på gott o ont tycker vissa men jag ser Devialet som en väldigt framtidssäker förstärkare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på semester i Paris och råkade förbi Devialets butik på Rue Reaumur. Inte långt ifrån operan och de stora varuhusen.

Deras demoanläggning kanske inte var lika imponerande som den i München med tri-ampade Nautilus. Men trevlig pratstund i vart fall. Kan avslöja en nyhet som kommer inom kort inom kort och det är att Eventus Nebula kommer att att finnas i SAM-anpassningen. För den händelse någon sitter på ett par så kan det vara intressant att veta att allt fler läggs in. En för mig riktig drömhögtalare. Fick inte tillfälle att lyssna tyvärr eftersom de anlände samma dag som jag var där.

http://www.eventusaudio.com/ea/nebula.html

undrar hur denna anpassning sker med hänsyn till Nebulas SACC-system?

Calm

edit tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ett tips!

SAM-lab som kör högtalaranpassningar av Devialet har kört igenom ett antal högtalare vid det här laget.

http://en.devialet.com/expert/sam-ready/speakers/list

Men det saknas naturligtvis en del som mina Ktêma till exempel. Man har kunnat rösta för vilka högtalare som skall upp på listan för SAM-anpassning och nu erbjuds en ännu större utvidgning genom att labbet kommer att åka på en turné med ett mobilt labb. Fick ett tips om att de besöker Sverige.

Första stopp i Sverige för SAM-LAB TOUR blir hos Audio Concept den 1-2 september. Här ges en möjlighet för nuvarande och blivande Devialet-ägare att få sin anpassning gjord på plats i butiken om man kan släpa högtalarna dit. För de som har för tunga eller stora högtalare finns kanske andra möjligheter?

För mer info kontakta Robert på Audio Concept eller så kommer säkert mer info på deras hemsida.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ett tips!

SAM-lab som kör högtalaranpassningar av Devialet har kört igenom ett antal högtalare vid det här laget.

http://en.devialet.com/expert/sam-ready/speakers/list

Men det saknas naturligtvis en del som mina Ktêma till exempel. Man har kunnat rösta för vilka högtalare som skall upp på listan för SAM-anpassning och nu erbjuds en ännu större utvidgning genom att labbet kommer att åka på en turné med ett mobilt labb. Fick ett tips om att de besöker Sverige.

Första stopp i Sverige för SAM-LAB TOUR blir hos Audio Concept den 1-2 september. Här ges en möjlighet för nuvarande och blivande Devialet-ägare att få sin anpassning gjord på plats i butiken om man kan släpa högtalarna dit. För de som har för tunga eller stora högtalare finns kanske andra möjligheter?

För mer info kontakta Robert på Audio Concept eller så kommer säkert mer info på deras hemsida.

Calm

Ktema fanns väl på sidan du länkade?

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Se där! Tur att man har mer uppmärksamma forummedlemmar :blush

Läste inte som icke Devialet-ägare igenom listan, men vet åtminstone att Struts här på forumet säkert har uppmärksammat detta. Vi körde en liten lyssningsövning hemma hos mig med hans Devialet och tyckte det lät mycket bra. Min sambo skulle nog gärna byta för att få ner antalet burkar, men jag håller kvar min ASR. Särskilt nu när den är uppgraderad.

Men skulle jag behöva minska till en ny mindre anläggningen så finns nog Devialet med som en av kandidaterna.

Det intressanta med denna produkt tycker jag att den faktiskt lyft den tekniska utvecklingen ett rejält steg. Ljudmässigt har man fått till det riktigt bra vilket jag tyckte att anläggningen i München, med Nautilus-högtalarna, visade.

Vi får se vad SAM-gänget har med sig i bagaget när de kommer den 1-2 september till Audio Concept. Jag är i vart fall nyfiken hur det hela går till och kommer säkert att vara på plats. Då får jag återkomma med rapport.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Se där! Tur att man har mer uppmärksamma forummedlemmar :blush

Läste inte som icke Devialet-ägare igenom listan, men vet åtminstone att Struts här på forumet säkert har uppmärksammat detta. Vi körde en liten lyssningsövning hemma hos mig med hans Devialet och tyckte det lät mycket bra. Min sambo skulle nog gärna byta för att få ner antalet burkar, men jag håller kvar min ASR. Särskilt nu när den är uppgraderad.

Men skulle jag behöva minska till en ny mindre anläggningen så finns nog Devialet med som en av kandidaterna.

Det intressanta med denna produkt tycker jag att den faktiskt lyft den tekniska utvecklingen ett rejält steg. Ljudmässigt har man fått till det riktigt bra vilket jag tyckte att anläggningen i München, med Nautilus-högtalarna, visade.

Vi får se vad SAM-gänget har med sig i bagaget när de kommer den 1-2 september till Audio Concept. Jag är i vart fall nyfiken hur det hela går till och kommer säkert att vara på plats. Då får jag återkomma med rapport.

Calm

Lätt att missa, blev faktiskt lite förvånad över att de var med.

Vilken Devialet provade du där hemma? Förmodar att de var en stereoförstärkare och inte en monoblock uppsättning. Där är för övrigt rätt mycket att hämta med att gå över till monoblock.

Finns nån film på nätet när de mäter upp en högtalare. Lasermätning av konutslag och elektrisk mätning av högtalaren.

Link to comment
Share on other sites

Lätt att missa, blev faktiskt lite förvånad över att de var med.

Vilken Devialet provade du där hemma? Förmodar att de var en stereoförstärkare och inte en monoblock uppsättning. Där är för övrigt rätt mycket att hämta med att gå över till monoblock.

Finns nån film på nätet när de mäter upp en högtalare. Lasermätning av konutslag och elektrisk mätning av högtalaren.

Var övertygad att Ktema inte skulle vara med eftersom de sannolikt inte tillverkats i så många ex. Det säger en del om omfattningen av antalet mätningar. Jag saknade inte så många av mina övriga favoriter när jag gått igenom listan mer noggrant. Totem Model One till exempel finns med som säkert skulle bli utmärkt drivna. Även mina gamla Amati Anniversario fanns med utan bild.

När det gäller mitt test av Devialet hemma så var det ett tag sedan. Det är något eller några år sedan så det måste varit en av de första stereomodellerna av Devialet som då var relativt nya. Ljudmässigt bra men jag håller med dig om att monomodellerna gav ett annat lyft än den minnesbild av mitt lyssningsintryck då. Lite för kyligt metalliskt i toppen för min smak. Men å andra sidan är jag mer åt det varma hållet. Allt är en fråga om tycke och smak.

Vi får se om jag blir så mycket klokare efter besöket hos AC vid mätningarna eller kanske det blir för tekniskt för att kunna förstå. Jag är som bekant inte inne i det datamässiga finliret precis. ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...