calm Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Så var det då äntligen dags för en länge efterlängtad premiär. Postumt utgivande kanske man skulle kunna kalla detta en framstående mans livsverk, även om den egentliga premiären faktiskt skedde under hans livstid. Vi pratar om en av den sanna högtalarkonstens stora mästare. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Signerade både i topp och botten skvallrar om att detta är något han gärna står för. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 (edited) Vi pratar naturligtvis om denne man. Franco Serblin f.1940 - d.2013 grundaren av Sonus Faber och en av mästarna vad gäller att skapa välljudande högtalare av högsta möjliga hantverk och ljudmässiga klass. Calm Edit upprepning. Edited October 17, 2013 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Skall bli kul at följa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 De klassiska detaljerna känner man igen. Grillen av klädda gummitrådar och metallfästet är väl typiskt Serblinskt. En av hans många innovationer som fått efterföljare. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Vi har sett den på bild tidigare, men man slås av att den är förhållandevis liten ändå. Den assymetriska formen med den insvängda sidan är typiskt för denna innovativa mästare. Det betyder att vi har en höger- och en vänsterhögtalare. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zood Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Nice! Dessa produkter får mig att känna att det finns själ i både ljud och design, något som jag saknat lite hos andra nya högtalare från samma land.. Ser fram emot intryck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Träarbetet är mästerligt i mattlackad solid valnöt. En riktig hantverksprodukt made in Italy. Sidorna är spårade i ändarna för att skapa lite extra elegans. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Om serienumret stämmer med producerade antal så har man varit flitig. Jag misstänker dock att man sannolikt inte börjat på nr 1. Men vem vet? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Basporten är invändigt klädd med blankpolerad aluminium. Även om det inte blir så tydligt på denna bild. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Gillar helt klart vad jag ser! Skall bli riktigt kul att få lyssna på dessa. Vet man vad dessa kommer att kosta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Från den vinkeln ser det ut som att CE-märket är felaktigt utfört. Konstigt om en så seriös tillverkare gör fel på en sådan sak. Om jag inte har helt fel så skall det var gjort en nedanstående bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Gillar helt klart vad jag ser! Skall bli riktigt kul att få lyssna på dessa. Vet man vad dessa kommer att kosta? Återkommer till priset, men så mycket kan man säga att ambitionen, läste jag i en intervju, har enligt Franco Serblin varit att skapa en välljudande högtalare för envar. Dessutom en vacker skapelse kan jag tillägga. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Från den vinkeln ser det ut som att CE-märket är felaktigt utfört. Konstigt om en så seriös tillverkare gör fel på en sådan sak. Om jag inte har helt fel så skall det var gjort en nedanstående bild. Det är sannolikt vinkeln, eftersom det var svårt att vrida kameran så att den kom direkt framifrån. För övrigt har det ingen påverkan vare sig på utsendet eller ljudet, så varför bry sig? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Åhh, så äntligen har de landat! Detta har jag väntat på! :-) \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 (edited) Detta har jag väntat på! :-) \\K-man Då är det nästan dags att ansöka om utresetillstånd... eller ? Edited October 17, 2013 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 (edited) Framifrån ser den ut så här..... Sköna linjespel i kabinett och grill och med tydliga släktdrag med Ktêman och tidigare Serblin-alster. Det vilar en soft elegans över skapelsen inte minst för att träarbetet och den matta lystern i lacken ger ett så gediget hantverksuttryck. Calm Edit tillägg. Edited October 17, 2013 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Det är sannolikt vinkeln, eftersom det var svårt att vrida kameran så att den kom direkt framifrån. För övrigt har det ingen påverkan vare sig på utsendet eller ljudet, så varför bry sig? Calm Anledning till att du skall bry dig är att allt fler "CE-märkta" piratkopierade prylar dyker upp och många gånger är det CE-loggan som skiljer dem från originalet vid en visuell inspektion. Så i det här fallet kanske det rör sig om en piratkopierad produkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Högtalaren är bultad vid stativet med en speciell skruv. Intruktionen handlar om detta och hur den speciella Neutrik-kontakten sammanbinder högtalaren med foten och anslutningsposterna i botten på stativet. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Stativet är lite svårt att fånga på bild. Lite av svanhals, graciöst och enkelt. Foten är tung och stabil platta i polerad aluminium. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Accordo väntade jag lllllläääännnnggggeeee på att utvärdera! Tyckte Accordo hade en karisma, som jag drogs till och gärna hade utvärderat. Till slut fick jag välja en annan högtalare, som ni kan se i signaturen! Men jag blev väldigt nöjd ändå! Kommer säkert att lägga mina öron till Accordo, för en provlyssning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wulfman77 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 En väldigt stilren högtalare med hög waf som nog låter lika bra som den ser ut Sen integreringen med stativet som gör att högtalarkabeln kan ligga fint på golvet uppskattas ,så behövs inte lika lång Kul att följa detta och hur den låter framförallt../magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Bestyckningen kan skönjas bakom spagettiridån. Vi pratar 29 mm softdome ala Ragnar Lian och 150 mm Scan Speak modifierad Revelator mellanregister/bas. http://www.francoserblin.it/home.php?lang=e Specifikationen pratar om en känslighet på 87 dB/1w/1m och minimieffekt om 20w i förstärkare i klass A. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Sen integreringen med stativet som gör att högtalarkabeln kan ligga fint på golvet uppskattas ,så behövs inte lika lång Precis! Och inne i stativet går det via bluetooth! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Precis! Och inne i stativet går det via bluetooth! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Anledning till att du skall bry dig är att allt fler "CE-märkta" piratkopierade prylar dyker upp och många gånger är det CE-loggan som skiljer dem från originalet vid en visuell inspektion. Så i det här fallet kanske det rör sig om en piratkopierad produkt. Ja då är nog "kopiatorn" i världsklass vad gäller träarbete och sannolikt har man redan förbrukat för mycket pengar för att det skall vara ens värt försöket. Nej detta är en äkta Serblin i varje detalj!! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Precis! Och inne i stativet går det via bluetooth! Jojo, visste inte att Neutrik slagit sig på kabel- och kontaktlös överföring! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Högtalaren är bultad vid stativet med en speciell skruv. Calm Lägger upp en bild som lite tydligare visar infästningen mellan stativ och högtalare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Verkligen läckra!Sugen på ett par Calm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Ja, P-pan...det är frågan om det inte är det!! ...det är skapelser som dessa som nästan gör det värt för en fullregisterälskare att försöka integrera en sub... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts