Jump to content

Mahler hammare!

Apexorca

Recommended Posts

Har för första gången upplevt ett stycke med instrumentet Mahler hammare. Mahler's Symphony No. 6, The Tragic, har detta verktyg/instrument i slutet. Det är minst sagt en dynamisk upplevelse. Hjärtsjuka patienter bör undanhålla sig denna upplevelse.

Jón Leifs har ett intressant stycke från Saga Symphony - IV Glamr og Grettir är spännande och om ni inte spelat loss basarna på högtalarna tidigare är det risk nu. Det börjar extremt lugnt och svagt och man förleds att höja volymen, men gör inte det. Testa spåret först innan ni höjer för att inte förstöra anläggningen. Ca 2.58 in i låten händer det efter att fått en liten föraning ungefär en halvminut innan.

När Mahler hammaren smäller till blir det extremt fysiskt. Min polare flög upp i luften med svår hjärtklappning 1 gången.

Det finns många varianter. Gemensamt är att det låter snabbt, hårt och djupt. Som en kanon, vilket är meningen

file-771.jpg

file-931.jpg

file-301.jpg

file-1854.jpg

Någon som vet om fler stycken med denna hammare?

Nej sörru, Hammaren hittade Gustav Mahler på enkom för sin sjätte symfoni (Finalen)!

Det finns ingen högtalare i världen som kan återge denna realistiskt, jag vet, har letat i 30 år efter en sådan!

Om du googlar "Mahler Hammer Blows" kommer du att hitta mer info än du nånsin behöver veta! ;)

/ptr

Förresten, om det är slagverksmusik du är ute efter så kan jag rekommendera Schwandtners slagverkskonsert.

Här är ett extranummer taget ur den konserten, Evelyn Glennie är solist:

(Stående ovationer 2 minuter, sedan kommer extranumret)

Här diskuterar Joe Schwandtner konserten med Evelyn Glennie, lite smakprov även där:

"Cosmos", otrolig!

Jag är barnsligt förtjust i slagverksmusik, man kan göra så mycket.

Exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=zLckHHc25ww

Min personliga åsikt är dock att stora hornsystem är en nödvändighet för att återge sådant här någorlunda trovärdigt. Och då blir det spektakulärt!

Har för första gången upplevt ett stycke med instrumentet Mahler hammare. Mahler's Symphony No. 6, The Tragic, har detta verktyg/instrument i slutet. Det är minst sagt en dynamisk upplevelse. Hjärtsjuka patienter bör undanhålla sig denna upplevelse.

Jón Leifs har ett intressant stycke från Saga Symphony - IV Glamr og Grettir är spännande och om ni inte spelat loss basarna på högtalarna tidigare är det risk nu. Det börjar extremt lugnt och svagt och man förleds att höja volymen, men gör inte det. Testa spåret först innan ni höjer för att inte förstöra anläggningen. Ca 2.58 in i låten händer det efter att fått en liten föraning ungefär en halvminut innan.

När Mahler hammaren smäller till blir det extremt fysiskt. Min polare flög upp i luften med svår hjärtklappning 1 gången.

Det finns många varianter. Gemensamt är att det låter snabbt, hårt och djupt. Som en kanon, vilket är meningen

file-771.jpg

Någon som vet om fler stycken med denna hammare?

Den skivan får du gärna ta med dig på lördag Apex kan va roligt att testa.

Jag funderar lite på om man kanske skulle ordna en träff med slagverk som tema?

Finns ett intresse för att provlyssna 500 kg horn med känslighet på en bit över 100dB så kan jag tänka mig att ordna detta.

Edit: En kommentar om Evelyn Glennie som är solist i de flesta klippen ovan.

Hon är döv sen 12 års ålder men "hör" med kroppen.

Här berättar hon om hur detta kan gå och hur man VERKLIGEN lyssnar:

http://www.allmusic.com/artist/evelyn-glen...26390/biography

Edited by Grottmannen

Jag funderar lite på om man kanske skulle ordna en träff med slagverk som tema?

Hur djupt kan "Phil Spector" spela Bernt?

100dB vid 10Hz skulle impa storligen på mej, men inte 100dB vid 100Hz.. ;)

Hur som helst skulle det vara kul att höra Mahlersläggan väl inspelade hos dig, för att inte tala om en del annan slagverksmusik jag kan fantisera om efter att ha hört den i källarn på jobbet!

/ptr

Hur djupt kan "Phil Spector" spela Bernt?

100dB vid 10Hz skulle impa storligen på mej, men inte 100dB vid 100Hz.. ;)

Hur som helst skulle det vara kul att höra Mahlersläggan väl inspelade hos dig, för att inte tala om en del annan slagverksmusik jag kan fantisera om efter att ha hört den i källarn på jobbet!

/ptr

De är designade för 28 Hz men i praktiken har jag fullt flås ner till 25. De får väl lite rumsstöd.

Jag får återkomma med en träff efter Stockholmsmässan, höra med regeringen osv.