Apexorca Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Har för första gången upplevt ett stycke med instrumentet Mahler hammare. Mahler's Symphony No. 6, The Tragic, har detta verktyg/instrument i slutet. Det är minst sagt en dynamisk upplevelse. Hjärtsjuka patienter bör undanhålla sig denna upplevelse. Jón Leifs har ett intressant stycke från Saga Symphony - IV Glamr og Grettir är spännande och om ni inte spelat loss basarna på högtalarna tidigare är det risk nu. Det börjar extremt lugnt och svagt och man förleds att höja volymen, men gör inte det. Testa spåret först innan ni höjer för att inte förstöra anläggningen. Ca 2.58 in i låten händer det efter att fått en liten föraning ungefär en halvminut innan. När Mahler hammaren smäller till blir det extremt fysiskt. Min polare flög upp i luften med svår hjärtklappning 1 gången. Det finns många varianter. Gemensamt är att det låter snabbt, hårt och djupt. Som en kanon, vilket är meningen Någon som vet om fler stycken med denna hammare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Nej sörru, Hammaren hittade Gustav Mahler på enkom för sin sjätte symfoni (Finalen)! Det finns ingen högtalare i världen som kan återge denna realistiskt, jag vet, har letat i 30 år efter en sådan! Om du googlar "Mahler Hammer Blows" kommer du att hitta mer info än du nånsin behöver veta! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottmannen Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 (edited) Hmmm, den måste jag spela ikväll. Jag har samtliga Mahlersymfonier, vissa i flera utgåvor. Har inte hört 6e i nya hornsystemet dock, det kan nog bli lite skoj. Apropå Leifs - Geysir är ganska kul också. Edited October 14, 2013 by Grottmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottmannen Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Förresten, om det är slagverksmusik du är ute efter så kan jag rekommendera Schwandtners slagverkskonsert. Här är ett extranummer taget ur den konserten, Evelyn Glennie är solist: (Stående ovationer 2 minuter, sedan kommer extranumret) Här diskuterar Joe Schwandtner konserten med Evelyn Glennie, lite smakprov även där: "Cosmos", otrolig! Jag är barnsligt förtjust i slagverksmusik, man kan göra så mycket. Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=zLckHHc25ww Min personliga åsikt är dock att stora hornsystem är en nödvändighet för att återge sådant här någorlunda trovärdigt. Och då blir det spektakulärt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottmannen Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Ni kanske tycker jag är nördig men den här måste med också: (Sirenen för ju tankarna till Edgar Varese´s musik, "Jonisering" heter det stycket om jag minns rätt.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Ni kanske tycker jag är nördig men den här måste med också: (Sirenen för ju tankarna till Edgar Varese´s musik, "Jonisering" heter det stycket om jag minns rätt.) Perfekt. Tackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Har för första gången upplevt ett stycke med instrumentet Mahler hammare. Mahler's Symphony No. 6, The Tragic, har detta verktyg/instrument i slutet. Det är minst sagt en dynamisk upplevelse. Hjärtsjuka patienter bör undanhålla sig denna upplevelse. Jón Leifs har ett intressant stycke från Saga Symphony - IV Glamr og Grettir är spännande och om ni inte spelat loss basarna på högtalarna tidigare är det risk nu. Det börjar extremt lugnt och svagt och man förleds att höja volymen, men gör inte det. Testa spåret först innan ni höjer för att inte förstöra anläggningen. Ca 2.58 in i låten händer det efter att fått en liten föraning ungefär en halvminut innan. När Mahler hammaren smäller till blir det extremt fysiskt. Min polare flög upp i luften med svår hjärtklappning 1 gången. Det finns många varianter. Gemensamt är att det låter snabbt, hårt och djupt. Som en kanon, vilket är meningen Någon som vet om fler stycken med denna hammare? Den skivan får du gärna ta med dig på lördag Apex kan va roligt att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Den skivan får du gärna ta med dig på lördag Apex kan va roligt att testa. Om du vågar så tar jag med den. Har du kvar de gamla basarna om de andra hamnar på golvet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottmannen Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 (edited) Jag funderar lite på om man kanske skulle ordna en träff med slagverk som tema? Finns ett intresse för att provlyssna 500 kg horn med känslighet på en bit över 100dB så kan jag tänka mig att ordna detta. Edit: En kommentar om Evelyn Glennie som är solist i de flesta klippen ovan. Hon är döv sen 12 års ålder men "hör" med kroppen. Här berättar hon om hur detta kan gå och hur man VERKLIGEN lyssnar: http://www.allmusic.com/artist/evelyn-glen...26390/biography Edited October 14, 2013 by Grottmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Om du vågar så tar jag med den. Har du kvar de gamla basarna om de andra hamnar på golvet... Härligt den måste testas skulle det gå åt helv.så får jag väl köpa nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Jag funderar lite på om man kanske skulle ordna en träff med slagverk som tema? Finns ett intresse för att provlyssna 500 kg horn med känslighet på en bit över 100dB så kan jag tänka mig att ordna detta. Absolut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Jag funderar lite på om man kanske skulle ordna en träff med slagverk som tema? Hur djupt kan "Phil Spector" spela Bernt? 100dB vid 10Hz skulle impa storligen på mej, men inte 100dB vid 100Hz.. Hur som helst skulle det vara kul att höra Mahlersläggan väl inspelade hos dig, för att inte tala om en del annan slagverksmusik jag kan fantisera om efter att ha hört den i källarn på jobbet! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottmannen Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Hur djupt kan "Phil Spector" spela Bernt? 100dB vid 10Hz skulle impa storligen på mej, men inte 100dB vid 100Hz.. Hur som helst skulle det vara kul att höra Mahlersläggan väl inspelade hos dig, för att inte tala om en del annan slagverksmusik jag kan fantisera om efter att ha hört den i källarn på jobbet! /ptr De är designade för 28 Hz men i praktiken har jag fullt flås ner till 25. De får väl lite rumsstöd. Jag får återkomma med en träff efter Stockholmsmässan, höra med regeringen osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts