Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Öly in de måning...

startar arbetet med att rewira min SME V vilket tog en novis kanske tre timmar totalt i anspråk. :icon_smile_cool:

IMG-2686-2.jpg

Syftet med denna rewiring är att få två kontaktytor och två lödningar mindre. Den nya tråden kommer alltså att gå obruten från pickup till RIAA-steg i första hand.

En kontaktyta med lödning som försvinner helt.

IMG-2696-2.jpg

Att rewira en SME V kräver mod och nerver och det tog några månader att samla ihop tillräckligt för att sätta igång. :blush

Det blir solida silverledare från Van Den Hul, närmare bestämt Van Den Hul MCS-300 S som ska i armröret

istället för den sladdriga sytråd som sitter där idag.

IMG-2710-2.jpg

Edited by BTS
Posted

Detta är ett arbete för den händige och lödkunnige, inte speciellt avancerat men tänk på att all garanti ryker om du sätter igång.

Innan vi ger oss i kast med uppgiften kan det vara en god ide att se över maskinparken.

Någon form av lödutrustning med smal spets är nödvändig, här en bedagad Weller.

IMG-2745-2.jpg

Likaså är val av lod inte oviktigt, jag väljer WBT (till höger) 8 dagar i veckan för sin förmåga att flyta ut enkelt utan alltför mycket värme.

IMG-2755-2.jpg

Övriga verktyg som har varit nödvändiga:

• En mindre spårmejsel
  • En liten spetstång med runda käftar
  • En mindre avbitare
  • En skaltång
  • Några mindre insexnycklar

IMG-2756-2.jpg

Och god belysning ett stort plus, speciellt om du är lite skumögd. ;)

Posted

Det första som demonteras är silikonbadet och då blir justeringspunkten för det horisontella lagret synligt.

En snabb blick i instruktionsboken ger klara besked: HANDS OFF. :Nail Biting:

Do not be tempted to interfere with it, to do so will invalidate the guarantee and almost certainly cause permanent damage to the bearings.

IMG-2718-2.jpg

Posted
Syftet med denna rewiring är att få två kontaktytor och två lödningar mindre. Den nya tråden kommer alltså att gå obruten från pickup till RIAA-steg i första hand.

Det bara måste vara en god idé med tanke på dessa svaga strömmar.

Tricket är väl vilken ledare man ska välja och hur lång man kan/ska göra kabeln i förhållande till aktuell pu och phonosteg.

Det vore ju juste att kunna provkoppla innan man färdigterminerar för att utesluta kabeln blir för lång samt att man inte får störningar / brum.

Posted
Likaså är val av lod inte oviktigt, jag väljer WBT (till höger) 8 dagar i veckan för sin förmåga att flyta ut enkelt utan alltför mycket värme.

Jag använder samma och det kallas silverlödtenn :mm:

lotzinn_zps326bc307.jpg

....och jag använder samma lödstation som du ;)

Tillägg: WBT-0820 & WBT-0840 är enligt WBTs hemsida inte Bly-fria och därmed inte ROHS godkända

- det är däremot WBT-0825 & WBT-0845 men då ökar smält temperaturen från 178/180°C till 216/219°C :black:

Posted
Tillägg: WBT-0820 & WBT-0840 är enligt WBTs hemsida inte Bly-fria och därmed inte ROHS godkända

Lodet jag använder är WBT-0820, alltså med bly och jag har inte provat deras blyfria. Kan vara värt ett test.

Det slår mig att min spelare inte heller är ROHS godkänd...

Posted
Tricket är väl vilken ledare man ska välja och hur lång man kan/ska göra kabeln i förhållande till aktuell pu och phonosteg.

Det vore ju juste att kunna provkoppla innan man färdigterminerar för att utesluta kabeln blir för lång samt att man inte får störningar / brum.

Terminering går alltid att göra om senare och tidigare var den totala kabellängden längre än vad den blir nu.

Förutom ökad elektrisk ledningsförmåga med silvret i sig har ledararean ökat och distorsionspunkter eliminerats.

Brum har inte visat sig tidigare vid samma förfarande och i min värld är det svårare att räkna ut hur det här kommer att bete sig

än att uppleva resultatet. :)

Posted

Efter silikonbadet skruvas motvikten och den konstruktion som fäster motvikten till armen, översta bygeln,

hela underdelen som huserar DIN-kontakten och kontakten i främre delen av armröret bort och

de gamla trådarna klipps helt enkelt av. :closedeyes:

Det är relativt enkelt att få i den nya tråden, men det finns en lite knivigare punkt. Den ska vi kika närmare på

lite längre fram. :)

IMG-2721-2.jpg

Det blir ett tomt skruvhål där den främre kontakten monterades tidigare.

IMG-2730-2.jpg

Posted

The Point Of No Return är sedan länge passerad :icon_smile_cool: och just här där tråden viker av 90 grader neråt gäller det att se upp

så det inte blir en knäck på tråden när den sträcks.

IMG-2732-2.jpg

En närmare titt. :26:

IMG-2733-2.jpg

En bild från undersidan ger vid handen att den 5-poliga DIN-kontakt som tidigare satt här nu äntligen är borta :Praying: vilken var den andra av två kontakter som eliminerats. :mm:

IMG-2731-2.jpg

Posted

För många år sedan omkablade jag en Rega RB300. Den hade också extra lödningar. RB300 är en budgetarm och inte förvånande med billig kabel även om jag undrade över lödningarna. Blev litet förvånad över att SME V har extra lödningar. Är det en särskild engelsk tradition med lödningar i tonarmskabeln?

Posted
För många år sedan omkablade jag en Rega RB300. Den hade också extra lödningar. RB300 är en budgetarm och inte förvånande med billig kabel även om jag undrade över lödningarna. Blev litet förvånad över att SME V har extra lödningar. Är det en särskild engelsk tradition med lödningar i tonarmskabeln?

Det kan se ut som att Lucas har lagt ribban även här. ;)

Posted

:mm:

En av originalledarna lagd över de nya för jämförelse. Hur den nya styvare tråden kommer att påverka spårningsegenskaperna återstår att höra. ;)

IMG-2734-2-2.jpg

Posted

Ställ in armen med noll i nåltryck så att den svävar fritt och sväng den sakta med hjälp av att hårstrå fram och åter och kolla att det inte blir några ryck eller ökad friktion på nån del av rörelsen över hela skivytan. Om allt funkar mjuk och fint så kommer det att spåra bra och då vet du det redan innan du monterar den i spelaren.

mvh/Harryup

Posted
Ställ in armen med noll i nåltryck så att den svävar fritt och sväng den sakta med hjälp av att hårstrå fram och åter och kolla att det inte blir några ryck eller ökad friktion på nån del av rörelsen över hela skivytan.

:Idea:

En mycket god ide, tack. :)

Posted

I andra änden av tråden har det blivit dags att montera fjädrande pick-up stift från Clearaudio. :mm:

Det följer med snuttar av krympslang att pynta kontakterna med, de hoppar jag över. ;)

MPC Cartridge Connector

The delicate low-level signals from a phono cartridge need precise and very secure connections.

Differing diameters of cartridge pins are accommodated by the spring-loaded fit of this connector,

ensuring that no vital information is lost.

IMG-2706-2.jpg

Stiften träddes på spetstången med runda käftar under lödning. :app:

IMG-2737-2.jpg

Posted

Jordtråden, som här blev en överbliven bit silvertråd lödas i sin fästpunkt i tonarmen och

IMG-2829-2-2.jpg

i andra änden kläms en gammal hederlig kabelsko fast med hjälp av en kabelskotång

IMG-2836-2.jpg

IMG-2834-2.jpg

Posted

Det drar ihop sig och huset som tidigare huserade DIN-kontakten är tom. tråden dras rakt igenom. :app:

IMG-2848-2.jpg

IMG-2847-2.jpg

Posted

Från kontaktlådan fiskas kontakter fram och lödas på.

IMG-2851-2.jpg

Och när det är det är dags att montera pick-upen är det riktigt nära. :mm:

IMG-2856-2.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Ibland kan det vara fint att ha en reservplan och den blev fort aktuell när armen skulle justeras in. :black:

Tråden är alltså allt för styv och armen lever sitt eget liv i både höjd och sidled. :schild_help:

Räddningen fanns redan i huset då jag var lite rädd för ett sådant scenario och det blev till att montera isär armen igen.

Och med Van Den Hul MSS-7 blev det andra bullar.

Nu spelas det musik och en aningens grå, undflyende och blodfattig vinylåtergivning har nu fått kött på benen och närmar sig digitalåtergivningen i huset. :mm::mm:

Posted
Tråden är alltså allt för styv och armen lever sitt eget liv i både höjd och sidled. :schild_help:

Intressant och lärorikt. Men om jag förstod det rätt så var även den första kabeln avsedd för tonarmar? Till speciella modeller?

Posted
Ibland kan det vara fint att ha en reservplan och den blev fort aktuell när armen skulle justeras in. :black:

Räddningen fanns redan i huset då jag var lite rädd för ett sådant scenario och det blev till att montera isär armen igen.

Och med Van Den Hul MSS-7 blev det andra bullar.

Vari låg skillnaden mellan kablarna? Antalet kardeler eller i höljet?

Kul att det blev bra på slutet!

Calm

Posted

Instämmer i berömmet över bilderna - toppklass! Det finns en till tröskel att övervinna för den modige - min kompis Mats hoppade över pickupstiftshylsorna på kabeln och lödde resolut fast tonarmskablarna direkt på pickupen. Man får vara snabb, hälsar han, och framförallt avleda värmen effektivt. Resultat: MYCKET BÄTTRE! PÅ ALLT!

Närå. Operationen är inget han rekommenderar. Too risky. Men han kan säga: Been there, done that. Det är ju alltid tufft. :icon_smile_cool:

Posted
Instämmer i berömmet över bilderna - toppklass! Det finns en till tröskel att övervinna för den modige - min kompis Mats hoppade över pickupstiftshylsorna på kabeln och lödde resolut fast tonarmskablarna direkt på pickupen. Man får vara snabb, hälsar han, och framförallt avleda värmen effektivt. Resultat: MYCKET BÄTTRE! PÅ ALLT!

Närå. Operationen är inget han rekommenderar. Too risky. Men han kan säga: Been there, done that. Det är ju alltid tufft. :icon_smile_cool:

Välkommen tillbaka! :)

• 4 weeks later...
Posted

:mm:

Att kontaktytor är skit oavsett är ett faktum men så mycket mod som krävs för ovanstående finns inte i huset. Än. ;)

Posted
Men om jag förstod det rätt så var även den första kabeln avsedd för tonarmar? Till speciella modeller?

Ibland gäller det att chansa och här är all info som fanns att tillgå vid tillfället:

Typical use of this wire is internal tone-arm wiring and interconnect between sensors on the human body and outside equipment where signal-loss and deterioration free operation is a must.

Vari låg skillnaden mellan kablarna? Antalet kardeler eller i höljet?

Skillnaden står att finna i de länkar som finns i post 1 och 21. ;)

• 1 year later...