Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Är gammal medlem som dagligen kollar aktiviteten på sidan och har genom åren hämtat mycket information och inspiration genom alla trådar som skapats. Jag tycker däremot inte att min kunskapsnivå varit hög nog för att bidra med inlägg så för de flesta är jag nog helt okänd, tills nu :)

Hur som helst har jag ett ovanligt problem som jag skulle behöva lite hjälp att reda ut.

Kortfattat så fungerar inte mellanregistret i vänster kanal, däremot diskant och bas. Oavsett uppspelningskälla och åtgärd

Systemet ser ut som sådant: cd-försteg-monoblock-3-vägshögtalare

Det som testats är:

- skiftat vänster/höger högtalare

- bytt högtalarkabel och anslutning på monoblock

- bytt från XLR till RCA mellan försteg och monoblock

- testat olika uppspelningskällor

Allt tyder på att felet ligger i monoblocket men innan jag skickar den till tillverkaren (i Tyskland) skulle jag vara tacksam på tips jag eventuellt förbisett i min felsökning? Tycker själv att det är underligt att bara delar mitt i frekvensomfånget försvinner i förstärkningen och inte information som även är under respektive över om någon komponent som gått sönder... Hur som helst, bättre att fråga och verka dum än att vara dum och inte fråga. Tacksam för tips.

Posted

Konstigt ..

Har du bi-amp eller kanske tri-ampat? Dvs, har den en högtalarkabel för varje element i högtalaren? I så fall kan det ju vara fel på monoblocket.

Posted

Hej,

spontant tänkte jag att det är mellanregisterelementet (eller anslutningar, delningsfilter) som inte är ok. Men du skriver att du har testat att skifta högtalare och det tolkar jag som att du har testat att båda högtalarna funkar som de ska. Verkar lite märkligt att det bara är mellanregistret som inte återges från förstärkaren.

Hoppas det löser sig.

Mvh

Posted

Tar en fråga i taget:

- Har endast en förstärkare per kanal.

- Har normalt en Jorma biwire-kabel med en anslutning mot slutsteget som delar upp sig till två par vid högtalaren. Har testat med två "vanliga" kablar utan framgång.

- Har växlat högtalare och ansluten till höger monoblock fungerar mellanregistret på högtalaren tidigare ansluten till vänster kanal.

- Har under dagen även testat att skifta utgång för signalkabel mellan för och slutsteg och hur den än kopplas så lämnar nämnda slutsteg inget mellanregister. Är det tekniskt möjligt?

Posted (edited)

Hur upplever du uteffekten mellan monoblocken?

Är det rör eller transistor?

Mvh

Edited by boer
Posted
Hur upplever du uteffekten mellan monoblocken?

Är det rör eller transistor?

Mvh

Transistor (Audionet amp max). Effekten finns kvar. Förutom objektiv bedömning kan man på monoblocket avläsa aktuellt wattantal.

Posted

Det verkar onekligen som om förstärkaren är fel på. Det är ett märkligt fel men inte omöjligt eftersom denna förstärkare ser "komplicerad ut". Med detta menar jag inte att den är det - bara att bilderna på en öppnad Audionet har många komponenter som kan gå fel.