Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej allihopa :)

Håller på och knopar ihop egna högtalarkablar och är på gång att köpa kabel men...

Vilket material är bäst att ha i isoleringen???

Jag har läst på internetet och blir förundrad... Alltifrån luft och bomull till nissar som vill ha järnpulver inbakat i plasten. Sedan är det dessa tabeller på dielektriska material. I den ena står det si och i den andra står det så. Vissa säger att silikon har 1,4 medan andra visar konstanter uppåt 12-14, vissa säger pvc 1,4 medan andra säger 5.

Blir inte riktigt klok på vad som är rätt och riktigt.

Och sen...vart ska man sikta för att inte driva själva kabelbyggandet till absurda nivåer, dvs vilket material använder fabrikanter av kablar i säg 20 000kr-klassen?

Referenser, erfarenheter och fakta mottages tacksamt.

MVH

Per

Posted (edited)

Det beror väl på hur långt man vill driva byggandet. Ifall det handlar om högfrekvenskablar krävs maskinell tillverkning för att klara precisionen på den mekaniska uppbyggnaden, men för högtalarkabel skulle jag säga att det är lite enklare och beror på vad man vill uppnå - låg induktans eller låg kapacitans samt vilken resistans man vill ha. Det är inte självklart att dessa parametrar går hand i hand. Sedan kommer det visuella, naturligtvis. Ifall en mer avancerad kabelmodell krävs så kanske ett simuleringsprogram är bäst.

Skärmningsegenskaper är inte helt oviktiga heller.

Edited by conan
Posted

ledare, dielektrikum, isolering och skärm. Försök förstå vad som är viktigt för de olika ingående delarna i en kabel innan du börjar köpa dyrt material. Det är ofta lätt att hitta tillräckligt bra ledarmaterial. I de högre kabelkvaliteterna är det oftast dilektrikum, isolering och geometri som arbetas mest med. Skärmning är en separate skola, som vissa ser som en självklarhet o andra tillverkare ser som något ont. Skall du bygga egna högtalarkablar, rekommenderar jag att vänta med skärming. Har du inte mycket stor kunskap är det risk att du får en avrullande filterverkan. Skärm är viktigare I nätkablar och signalkablar.

Posted

Hej å tack för era svar

Det är just när jag surfat runt och läst om diverse försök att bygga egna kablar som jag insett att själva isoleringen av varje enskild kabel kan ha en påverkan. Det är i det avseendet jag blir fundersam när jag sedan läser olika tabeller på dielektriska konstanter för olika material och de väldigt ofta visar olika...och ibland väldigt olika.

Jag har på olika sajter och av olika uttalanden lärt mig att silikon är bra eller används ofta för att bygga högtalarkablar. Men när vissa tabeller sedan dissar silikon och visar på höga dielektiska konstanter, undrar jag ju hur det står till med likformigheten i dessa tabeller.

Vad det gäller själva ledarmaterialet så har jag en vän som är rätt duktig på fysik och metallurgi, han jobbar som så'n nisse, han sa t ex till mig att all ren koppar är syrefri. Så att leta efter specifik ofc kabel är rätt onödigt eftersom alla kablar med ren koppar är ofc samt att koppar verkligen var att rekommendera pris/prestandamässigt.

Men jag är lite nyfiken på naturmaterial som bomull och trä, för de finns oftast inte med i "listorna".

//P

Posted
Hej å tack för era svar

Det är just när jag surfat runt och läst om diverse försök att bygga egna kablar som jag insett att själva isoleringen av varje enskild kabel kan ha en påverkan. Det är i det avseendet jag blir fundersam när jag sedan läser olika tabeller på dielektriska konstanter för olika material och de väldigt ofta visar olika...och ibland väldigt olika.

Jag har på olika sajter och av olika uttalanden lärt mig att silikon är bra eller används ofta för att bygga högtalarkablar. Men när vissa tabeller sedan dissar silikon och visar på höga dielektiska konstanter, undrar jag ju hur det står till med likformigheten i dessa tabeller.

Vad det gäller själva ledarmaterialet så har jag en vän som är rätt duktig på fysik och metallurgi, han jobbar som så'n nisse, han sa t ex till mig att all ren koppar är syrefri. Så att leta efter specifik ofc kabel är rätt onödigt eftersom alla kablar med ren koppar är ofc samt att koppar verkligen var att rekommendera pris/prestandamässigt.

Men jag är lite nyfiken på naturmaterial som bomull och trä, för de finns oftast inte med i "listorna".

//P

Lite kul att du nämner trä.

Jag har nyligen köpt interconnectkabel från Bibacord som faktiskt har en distans i form av halvor av balsaträ som sedan är lindad runt med bomullsgarn. För att kabeln skall kunna böjas hjälpligt så är balsaträt uppdelat i sektioner i längdriktningen. Balsaträt bildar då själva isoleringen och tråden ligger "naken" mot träet. Vad han har för legeringar i tråden är däremot en hemlighet, men så mycket vet jag att det är olika grader av silver plus något annat. Fantastiska kablar som ger ett outstanding ljud.

Calm

Posted
...järnpulver inbakat i plasten.

TMR använde det i sina nätsladdar och det fungerade då som ferriter för att ta bort högfrekventa störningar på nätet - och de var mycket omtalade i Tyskland för en 10-15 år sedan ;)

Posted
Lite kul att du nämner trä.

Jag har nyligen köpt interconnectkabel från Bibacord som faktiskt har en distans i form av halvor av balsaträ som sedan är lindad runt med bomullsgarn. För att kabeln skall kunna böjas hjälpligt så är balsaträt uppdelat i sektioner i längdriktningen. Balsaträt bildar då själva isoleringen och tråden ligger "naken" mot träet. Vad han har för legeringar i tråden är däremot en hemlighet, men så mycket vet jag att det är olika grader av silver plus något annat. Fantastiska kablar som ger ett outstanding ljud.

Calm

På senaste HiEnd-mässan pratade jag med en lirare som använde balsaträ i kablarna, undrar om det var han? Tycker jag känner igen namnet, hmmm. Jag har nämligen haft just trä av olika slag i tankarna rätt länge och eftersom balsa är lätt och luftigt så...

Tja, vi får se. Till å börja me ere silikon som gäller då :)

Posted
På senaste HiEnd-mässan pratade jag med en lirare som använde balsaträ i kablarna, undrar om det var han? Tycker jag känner igen namnet, hmmm. Jag har nämligen haft just trä av olika slag i tankarna rätt länge och eftersom balsa är lätt och luftigt så...

Tja, vi får se. Till å börja me ere silikon som gäller då :)

Jo det var säkert han, Fredrik Berefelt forskare och docent på FOI. Men vid sidan har han hållit på att utveckla kablar under lång tid. Ödmjuk och trevlig kille. Vilka kablar! lyfter fram detaljer och innehåll i musiken. Hade jag råd skulle jag köpa hans högtalarkablar också. Har hört dem och imponerats stort!

Calm

Posted

Jaha...

Ere nån som e bra på vart man får tag på silikonisolerade kablar av koppar eller silver??? Eller finns det t o m i nån tråd här som jag missat?

//Per

Posted
Jaha...

Ere nån som e bra på vart man får tag på silikonisolerade kablar av koppar eller silver??? Eller finns det t o m i nån tråd här som jag missat?

//Per

Brukar finnas på ebay.

"Den som söker han letar."