regamannen Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Som nicket antyder har jag alltid gillat Regaprylar, det gör ju livet enklare. Men efter en flytt så fick jag aldrig riktigt till ljudet. Diskanten var lite för skarp och även om REL-basen är bra så fick jag inte riktigt till det. Basen blev för bullrig på en del skivor och ok på andra. Så jag bestämde mig för nya högtalare, ersätta Amphion Ion+ och Rel-basen med ett par golvare. Och kanske en rörförstärkare...? Och så mycket bättre det blev! En Leben förstärkare och ett par Tannoy Precision högtalare, tillsammans med min gamla Rega P5 och Apollo CD spelare, blev ett fantastiskt lyft! Kompletterade också med en Parasound RIAA. Det är förstås högre kvalitet på ljudet, dvs renare och mer detaljrikt. Men framförallt är det så mycket mer musikaliskt, så mycket bättre klang från akustiska instrument och högre närvaro, mer live känsla och nån slags tredje dimension i musiken. Jag är fortfarande förvånad och imponerad att Leben-förstärkaren med sin 15 rörwatt förmår att vara så kraftfull och dynamisk! Så nu sitter jag mest och är nöjd och lyssnar på musik, gamla plattor som ger en ny känsla och en massa ny kul musik. Livet är helt enkelt lite bättre nu! Quote
A/Wing. Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Grattis till uppgraderingen det är ju en så skön känsla när man får till det Då sitter både du och jag och bara spisar musik så mycket det går Nu har jag börjat på a i skivhyllan och slutmålet är ö. Skivorna har fått en ny innebörd riktigt njutbart Quote
new order Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 En nyttig erfarenhet det där med att vidga sina vyer.Man kan som du bli positivt överraskad och finna att sitt ljudideal kan finnas på fler produkter än från ett enda märke ex.vis! Skoj att du blev nöjd. Quote
regamannen Posted September 21, 2013 Author Posted September 21, 2013 A/wing - Det stämmer, det är kul att lyssna på plattorna igen och upptäcka så mycket nytt. Små skillnader i nyanser som betyder så mycket för musiken. Även om min uppgradering inte är av samma klass som det arbete du gjorde. new order - Visst är det ju enkelt att fastna för ett märke, anläggningen passar ihop och det är enkelt att uppgradera. Fast nu blev det ju så mycket bättre att gå utanför ramarna, att lämna boxen. Quote
das Boot Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Jag gläds med dig och du förmedlar känslan på ett målande sätt. Kul att läsa! Jag kan tänka mig att Leben och Tannoy är en trevlig kombination. Hur kom du fram till just den kombon? Quote
conan Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 En Leben förstärkare och ett par Tannoy Precision högtalare, tillsammans med min gamla Rega P5 och Apollo CD spelare, blev ett fantastiskt lyft! Leben och Tannoy lyssnade jag till på en mässa för några år sedan. Det lät riktigt bra, och det är inte så konstigt egentligen. Jag fastnade för Quads rörsteg vilka varit förebild för Leben. Även om Tannoy är trevliga så kanske ett par Quad elektrostater bör avlyssnas med en Leben! Quote
regamannen Posted September 23, 2013 Author Posted September 23, 2013 Att det blev just kombinationen av Leben och Tannoy berodde lite på timing och tillfälligheter. Egentligen skulle jag ju bara köpt ett par nya högtalare, som skulle passa till min Rega-rigg, men också, eventuellt till en rör-förstärkare framöver. Så jag letade efter ett par lättdrivna golvhögtalare som passade den musik jag lyssnar till. Men jag hade ju kollat mycket på Leben förstärkare och lyssnat på dem ett par gånger.... När jag hälsade på hos Audio Concept för lite råd om högtalare, rekommenderade de Tannoy. När jag provlyssnade så stod det en Leben där bland allt annat, så det ena gav det andra. När jag hörde dem tillsammans så föll allt på plats. Det var det "soundet" jag ville åt. Visst kanske jag borde lyssnat på andra högtalare, andra förstärkare och andra kombinationer. Men ska jag vara riktigt ärlig blir jag mest förvirrad av att lyssna på enskilda komponenter och försöka pussla ihop dem i mitt huvud. Jag kan helt enkelt inte riktigt föreställa mig hur en högtalare och en förstärkare låter tillsammans, utan att lyssna på dem tillsammans. Nu ägnar jag mig åt att lyssna till en massa bra musik och att flytta runt högtalarna för att hitta nån slags optimal placering. Det är en trevlig sysselsättning. Jag blir lite nyfiken hur ni mer erfarna lyssnare gör för att hitta rätt helhet på anläggningen? Hur pusslar ni ihop alla upptänkliga kombinationer? Quote
conan Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Hur pusslar man ihop en anläggning? Man får börja resan någonstans och prova sig fram. Ibland står man och stampar med komponenter som spelar hyfsat men aldrig riktigt skänker glädje. Sedan så kan man ta sjumilakliv ibland och landa i den optimala anläggningen. För min del började jag i högtalaränden och provade lite olika varianter. Sedan med den högtalare jag gillade bäst bytte jag förstärkare och hamnade i en trevlig anläggning men inte så att glädjen att spela fanns på alla skivor. Därefter bytte jag högtalare igen och gjorde det radikala klivet över till elektrostater. Då insåg jag att förstärkaren inte alls passade till högtalarna ... och då blev det byte av förstärkare igen. Resan slutar nog aldrig ... bara stannar till ibland på hållplatser - en del med finare utsikt än andra. Quote
calle_jr Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Sedan så kan man ta sjumilakliv ibland och landa i den optimala anläggningen. Och det finns mer än ett bra ljud. De flesta här på Euphonia som jag lyssnat hos har bra ljud, även om det låter väldigt olika. Jag börjar tro att det oftare är fel på mig än på de system jag får höra. Stressad, slutkörd, rastlös gör något negativt med hörselnerven. Quote
Bebop Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Jag blir lite nyfiken hur ni mer erfarna lyssnare gör för att hitta rätt helhet på anläggningen? Hur pusslar ni ihop alla upptänkliga kombinationer? Besöka sin hifibutik Läsa hifitidningar, t ex norska Fidelity, engelska HiFi News och amerikanska Stereophile (och/eller) Gå på mässor Träffa likasinnade Bjuda hem sig till hifivänner t ex bland Eufoniavänner Läsa Euphonia Googla på utrustning och kombinationer Lyssna på musik Gå på konserter Det tar inte särskilt lång tid tills du märker att du börja bygga upp din erfarenhet och med den känner du dig säkrare på vad vilka mål du sätter. Audio Concept är duktiga och du kommer långt med deras råd. Leben, Rega och Tannoy kan du säkert leva med rätt länge. Mitt tips är att ta det lugnt och njut ett tag nu medan du bygger upp din erfarenhet. Quote
A/Wing. Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Besöka sin hifibutik Läsa hifitidningar, t ex norska Fidelity, engelska HiFi News och amerikanska Stereophile (och/eller) Gå på mässor Träffa likasinnade Bjuda hem sig till hifivänner t ex bland Eufoniavänner Läsa Euphonia Googla på utrustning och kombinationer Lyssna på musik Gå på konserter Det tar inte särskilt lång tid tills du märker att du börja bygga upp din erfarenhet och med den känner du dig säkrare på vad vilka mål du sätter. Audio Concept är duktiga och du kommer långt med deras råd. Leben, Rega och Tannoy kan du säkert leva med rätt länge. Mitt tips är att ta det lugnt och njut ett tag nu medan du bygger upp din erfarenhet. Det där var ju en ganska bra sammanfattning hur jag hittade rätt väg i min villsna framfart i hifiträsket Quote
calm Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Skulle man ge något tips hur man bygger en bra anläggning oavsett pris, så finns det bara en väg enligt mitt förmenande. Lyssna, lyssna och åter lyssna. Att skaffa sig lyssningsreferenser oavsett om det är live eller i form av inspelad musik är den bästa vägen. Lita på hörseln och bestäm dig för vad som låter bra. Låna hem utrustning! Låter det bra så är det bra! Allt annat är egentligen oväsentligt. Calm Quote
sprudel Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Och det finns mer än ett bra ljud. De flesta här på Euphonia som jag lyssnat hos har bra ljud, även om det låter väldigt olika. Jag börjar tro att det oftare är fel på mig än på de system jag får höra. Stressad, slutkörd, rastlös gör något negativt med hörselnerven. Delar din slutsats! Quote
Apexorca Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Det är en trevlig sysselsättning. Jag blir lite nyfiken hur ni mer erfarna lyssnare gör för att hitta rätt helhet på anläggningen? Hur pusslar ni ihop alla upptänkliga kombinationer? Bebop har nämnt en del bra jag håller med om. Kortfattat och bra. Jag broderar ut lite. - Lyssna mycket på musik, reproducerad och live. Viktigt för att veta vad bra ljud är och vad du gillar in ljudet. Försök hitta och definiera det ljudet du gillar. Din referens. Den kan dock ändras med ökad erfarenhet och kunskap. -Jag googlar en hel del och hittar massa tester. Det hjälper mig att hitta produkter. Vissa produkter fastnar jag för. - Lyssnar på många olika system och se vad du gillar. Låter det bra är det bra, men man lär sig också med tiden vad som är kvalitet och bara imponator ljud. Men bara för det låter dåligt behöver det inte vara dåligt. Akustik och annan matchning med produkter kan vara fel. Det tar lite tid och erfarenhet behövs. Det får man med åren... - Låna hem och hör hur det låter hos dig. Testar gärna produkter mot varandra hemma. - Vill man ha ett riktigt bra system måste några grundläggande detaljer vara ok. För att veta vad det är man testar bör akustiken vara rätt bra ordning på. Strömmen också. Utan grundläggande ordning på detta blir det svårt att få att bra ljud vad man än sätter ihop för system. Det har jag själv erfarit med akustiken. Jag försökte kompensera för allt möjligt med tweeks och nya produkter, men det jag egentligen bara hörde var den dåliga akustiken. Quote
Apexorca Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Och det finns mer än ett bra ljud. De flesta här på Euphonia som jag lyssnat hos har bra ljud, även om det låter väldigt olika. Jag börjar tro att det oftare är fel på mig än på de system jag får höra. Stressad, slutkörd, rastlös gör något negativt med hörselnerven. Håller verkligen med. Det låter bäst när man är lugn och mår bra. Quote
Engelholm Audio Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 I diskussioner med andra kan man ibland inte tro sina öron! I vissa fall har det dock visat sig bero på språkförbistringar, vaga ords svaghet eller kort och gott okunskap. Vad är mellanregister? Vad är bas? Vad är djup bas? Jag påstår inte att följande aktivitet är den roligaste timmen på jorden, men det är en timme som kan ge dig ökad insikt och spara dig andra problem. Det ökar diskussions-möjligheterna med dina kompisar (som gjort samma övning). Ta en kompis till hjälp och be om att få lyssna på sinustoner, från 20 till 20000hz. Gissa frekvensen. Sätt epitet som bas, mellan, låga mellan, etc på frekvenserna. Jag vågar påstå: lär dig av hur dålig du gissar! Att t.ex. gissa fel på 30 och 60 Hz är en hel oktav! Kör en låt av det lite glesare slaget och låt en realtids-spektrumanalysator köra parallellt. Observera vilka frekvenser rösten, gitarren, baskaggen, pukan, high-hat, etc ligger. Slut. ...Som sagt - inte den roligaste timmen men lärorikt och en kraftfull insikt i hur svårt det är att bedömma frekvenser, vilket i sin tur leder till många andra insikter. Tänk att i diskussion med säljare och kompisar vara ett snäpp mer säker på att min upplevelse och mina ord hänger bättre ihop! Quote
calm Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 I diskussioner med andra kan man ibland inte tro sina öron! I vissa fall har det dock visat sig bero på språkförbistringar, vaga ords svaghet eller kort och gott okunskap. Vad är mellanregister? Vad är bas? Vad är djup bas? Jag påstår inte att följande aktivitet är den roligaste timmen på jorden, men det är en timme som kan ge dig ökad insikt och spara dig andra problem. Det ökar diskussions-möjligheterna med dina kompisar (som gjort samma övning). Ta en kompis till hjälp och be om att få lyssna på sinustoner, från 20 till 20000hz. Gissa frekvensen. Sätt epitet som bas, mellan, låga mellan, etc på frekvenserna. Jag vågar påstå: lär dig av hur dålig du gissar! Att t.ex. gissa fel på 30 och 60 Hz är en hel oktav! Kör en låt av det lite glesare slaget och låt en realtids-spektrumanalysator köra parallellt. Observera vilka frekvenser rösten, gitarren, baskaggen, pukan, high-hat, etc ligger. Slut. ...Som sagt - inte den roligaste timmen men lärorikt och en kraftfull insikt i hur svårt det är att bedömma frekvenser, vilket i sin tur leder till många andra insikter. Tänk att i diskussion med säljare och kompisar vara ett snäpp mer säker på att min upplevelse och mina ord hänger bättre ihop! Man kan konstatera att grundtonernas spektra i akustiska instrument är förhållandevis ganska komprimerat 30-5000Hz medan övertonerna har ett betydligt större spann. http://sv.wikipedia.org/wiki/Musikinstrument Skalan är logaritmisk precis som du konstaterar. Men frågan är om det mäskliga örat förmår att dektektera skillnader rent frekvensmässigt och till vilken nytta? Att pricka toner skulle göra en person med absolut gehör till den bästa testlyssnaren. Men är det så? Jag tvivlar! Jag och många med mig som använder lyssning som urvalskriterie har sannolikt ett annat sätt att beskriva verkligheten än att sätta begrepp som frekvensområde eller enstaka toner i centrum. Nej det är nog snarare helheten med inbördes relationer mellan toner, harmonier, dynamik etc.. som känns viktiga och hur egentligen ett cymbalslag skall låta relativt verkligheten. Själv är jag förtjust i triojazz, som vanligen innefattar bas trummor och piano. Här är klanger och harmonier det mest framträdande elementet i musiken, med pianot och cymbalernas rika övertonsspektra. Kontrabas som ligger djupare i tonskalan är väl knappast definierad som annat än rytmiskt stöd i botten, inte huruvida den ligger på 20,30 eller 60 Hz. Det finns som vanligt lite olika sätt att se på verkligheten. Jag har inget behov av att fixera toner utifrån enstaka sådana, utan mer utifrån vad hela spektrat inklusive övertoner ger för ljudbild totalt i att beskriva ett instrument så verklighetstroget som möjligt. Det ligger mer på träning med livemusik som referens. Men kanske en kul övning, men knappast något urvalskriterie. Calm Quote
Bebop Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Skalan är logaritmisk precis som du konstaterar. Men frågan är om det mäskliga örat förmår att dektektera skillnader rent frekvensmässigt och till vilken nytta? Att pricka toner skulle göra en person med absolut gehör till den bästa testlyssnaren. Men är det så? Jag tvivlar! Jag och många med mig som använder lyssning som urvalskriterie har sannolikt ett annat sätt att beskriva verkligheten än att sätta begrepp som frekvensområde eller enstaka toner i centrum. Nej det är nog snarare helheten med inbördes relationer mellan toner, harmonier, dynamik etc.. som känns viktiga och hur egentligen ett cymbalslag skall låta relativt verkligheten. Själv är jag förtjust i triojazz, som vanligen innefattar bas trummor och piano. Här är klanger och harmonier det mest framträdande elementet i musiken, med pianot och cymbalernas rika övertonsspektra. Kontrabas som ligger djupare i tonskalan är väl knappast definierad som annat än rytmiskt stöd i botten, inte huruvida den ligger på 20,30 eller 60 Hz. Det finns som vanligt lite olika sätt att se på verkligheten. Jag har inget behov av att fixera toner utifrån enstaka sådana, utan mer utifrån vad hela spektrat inklusive övertoner ger för ljudbild totalt i att beskriva ett instrument så verklighetstroget som möjligt. Det ligger mer på träning med livemusik som referens. Men kanske en kul övning, men knappast något urvalskriterie. Naturligtvis är det så som du skriver i sista stycket, åtminstone tycker jag det också. Men tonsvepet är lite kul ändå och inte utan nytta. Det hörs väldigt enkelt i vilket frekvensområde du har de stående vågorna, vilket kan justeras genom att flytta lyssningspositionen eller högtalarna fram och tillbaka. Ett sätt att gaffla in lyssningspositionen s a s. Sedan måste man åter sätta sig och lyssna på det sätt du skriver. En annan kul grej är att bli varse vad man hör och inte hör. Det finns en stor övertro bland många hur högt upp och hur lågt man kan höra och känna och när jag gjort sådana svep hemma, mest för skojs skull, så blir en hel del lite nyvakna när de hör och ser att de inte kan detektera någon signal över t ex 14,000 Hz (men mikrofonen och skärmen visar fullt utslag). Med bara en skiftnyckel behövs ingen verktygslåda. Ibland får man ta till lite olika verktyg dock beroende på vad man söker. Quote
calm Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Naturligtvis är det så som du skriver i sista stycket, åtminstone tycker jag det också. Men tonsvepet är lite kul ändå och inte utan nytta. Det hörs väldigt enkelt i vilket frekvensområde du har de stående vågorna, vilket kan justeras genom att flytta lyssningspositionen eller högtalarna fram och tillbaka. Ett sätt att gaffla in lyssningspositionen s a s. Sedan måste man åter sätta sig och lyssna på det sätt du skriver. En annan kul grej är att bli varse vad man hör och inte hör. Det finns en stor övertro bland många hur högt upp och hur lågt man kan höra och känna och när jag gjort sådana svep hemma, mest för skojs skull, så blir en hel del lite nyvakna när de hör och ser att de inte kan detektera någon signal över t ex 14,000 Hz (men mikrofonen och skärmen visar fullt utslag). Med bara en skiftnyckel behövs ingen verktygslåda. Ibland får man ta till lite olika verktyg dock beroende på vad man söker. Visst är det roligt att testa sina hörselbegränsningar ibland. Gjorde faktiskt ett audiogram för några år sedan och konstaterade då att högfrekvenshörsel var intakt. Men en avtagande "coqtailpartyeffekt" dvs förmågan att detektera och urskilja enskilda röster i ett sorl av flera. Ligger i området ca 4 kHz. Calm Quote
Engelholm Audio Posted September 26, 2013 Posted September 26, 2013 Man kan konstatera att grundtonernas spektra i akustiska instrument är förhållandevis ganska komprimerat 30-5000Hz medan övertonerna har ett betydligt större spann. http://sv.wikipedia.org/wiki/Musikinstrument Skalan är logaritmisk precis som du konstaterar. Men frågan är om det mäskliga örat förmår att dektektera skillnader rent frekvensmässigt och till vilken nytta? Att pricka toner skulle göra en person med absolut gehör till den bästa testlyssnaren. Men är det så? Jag tvivlar! Jag och många med mig som använder lyssning som urvalskriterie har sannolikt ett annat sätt att beskriva verkligheten än att sätta begrepp som frekvensområde eller enstaka toner i centrum. Nej det är nog snarare helheten med inbördes relationer mellan toner, harmonier, dynamik etc.. som känns viktiga och hur egentligen ett cymbalslag skall låta relativt verkligheten. Själv är jag förtjust i triojazz, som vanligen innefattar bas trummor och piano. Här är klanger och harmonier det mest framträdande elementet i musiken, med pianot och cymbalernas rika övertonsspektra. Kontrabas som ligger djupare i tonskalan är väl knappast definierad som annat än rytmiskt stöd i botten, inte huruvida den ligger på 20,30 eller 60 Hz. Det finns som vanligt lite olika sätt att se på verkligheten. Jag har inget behov av att fixera toner utifrån enstaka sådana, utan mer utifrån vad hela spektrat inklusive övertoner ger för ljudbild totalt i att beskriva ett instrument så verklighetstroget som möjligt. Det ligger mer på träning med livemusik som referens. Men kanske en kul övning, men knappast något urvalskriterie. Calm Jag måste varit otydlig, eller ser vi bara väldigt olika på saken. Jag gör ett försök till. Jag skrev bland annat: Jag påstår inte att följande aktivitet är den roligaste timmen på jorden och du skriver: Men kanske en kul övningKanske menar vi samma sak - inte det viktigaste i välden men nått bra att ha i ryggsäcken? Jag skriver: vara ett snäpp mer säker på att min upplevelse och mina ord hänger bättre ihop och du skriver Att pricka toner skulle göra en person med absolut gehör till den bästa testlyssnaren. ..."mer säker" är inte det samma som absolut eller 100% säker. Bara mer säker. Du skriver Men frågan är om det mäskliga örat förmår att dektektera skillnader rent frekvensmässigt och till vilken nytta. Jag försökte besvara det i mitt inlägg: ge dig ökad insikt och spara dig andra problem....inte alls i andemeningen att "kan du pricka frekvenser rätt så kan du välja rätt högtalare". Jag upplever att minsta lilla objektiva tips eller rekommendation skall bemötas med att "lyssning som urvalskriterie" inte längre får fortsätta att råda! Jag upplever att minsta lilla objektiva tips eller rekommendation skall ställas mot "hur mkt man tränat på hifi genom livemusikslyssnande". Min intention beskrev jag: Jag påstår inte att följande aktivitet är den roligaste timmen på jorden, men det är en timme som kan ge dig ökad insikt och spara dig andra problem. Det ökar diskussions-möjligheterna med dina kompisar (som gjort samma övning). Inte hur man får fram den bästa hifi-testaren. Inte att "lyssning som urvalskriterie" skall sopas under mattan (till förmån för sinus-tons-bingo). Quote
conan Posted September 26, 2013 Posted September 26, 2013 Jag har precis som Calm insett att lyssna på testtoner inte ger något. När jag kör ett frekvenssvep genom mitt system så låter det eländigt illa och inte alls jämnt och fint. Trots detta låter det riktigt bra med riktig musik! Musikens instrument och vokalister väcks till liv! Högtalarens brister under frekvenssvepet är som bortblåsta. Dock finns det tillfällen när man kanske vill köra testtoner - när man är vilse i en uppkoppling och inte förstår vad som är fel. Det kan vara fel fas, högtalarelement som börjar bli dåliga eller liknande. Quote
regamannen Posted September 26, 2013 Author Posted September 26, 2013 Intressant diskussion! Många bra tips för att lära sig mer, att förstå lite bättre. Men som alltid handlar det nog om att göra mycket av det man vill lära sig. Att lyssna mycket och att lyssna aktivt. På så mycket som möjligt. Så nu lutar jag mig tillbaka och sätter på bra musik. Quote
Apexorca Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 Jag har precis som Calm insett att lyssna på testtoner inte ger något. När jag kör ett frekvenssvep genom mitt system så låter det eländigt illa och inte alls jämnt och fint. Trots detta låter det riktigt bra med riktig musik! Att lyssna på testtoner har jag aldrig gjort förutom om någon akustik snubbe varit hemma för att mäta. Quote
new order Posted September 28, 2013 Posted September 28, 2013 Det ena utesluter inte det andra va?Engelholm Audios input är mer från en konstruktörs synpunkt,medans vi andra är glada amatörer.Om än med lyssningserfarenheter och har detta med musik som en hobby. Quote
Recommended Posts