Putte Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Hej Eftersom det finns så mycket kunskap inom Euphonia vill jag ställa en fråga rakt ut. Velvet Undergrounds LP med Andy Warhol bananen är ju en inte helt okänd skiva som jag dessvärre inte köpte då den kom. Är det någon som vet om originalet hade ett "fold-out" fodral? Jag har nämligen hittat en som har det och jag vill ha originalet och inget annat. Eftersom den är rätt kostsam vill jag veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Jag kollade lite på Discogs, se länk De första utgåvorna kom 1967 där Verve V-5008 (mono) respektive V6-5008 (stereo) från -67 får tillskrivas originalstatus. För att avgöra den tidigaste versionen får du gräva lite djupare. I följande länk får du fler ledtrådar. Velvet Underground På Popsike får du också lite hintar om till vilka priser riktiga original har sålts för. Vi pratar om nivåer kring 3-4,000 USD Hej Eftersom det finns så mycket kunskap inom Euphonia vill jag ställa en fråga rakt ut. Velvet Undergrounds LP med Andy Warhol bananen är ju en inte helt okänd skiva som jag dessvärre inte köpte då den kom. Är det någon som vet om originalet hade ett "fold-out" fodral? Jag har nämligen hittat en som har det och jag vill ha originalet och inget annat. Eftersom den är rätt kostsam vill jag veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Putte Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Hej Tack för hjälpen Bebop. Skall surfa runt lite och se vad jag hittar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Hej Tack för hjälpen Bebop. Skall surfa runt lite och se vad jag hittar På Discogs (som även har lite av en mäklarroll) finns ett par hundra vinyl av bananen till salu av skiftande aktualitet och pris - från en 10:a till ca 13,000 SEK. Se här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Det primära med förstapressningen är att man kunde skala av skalet från bananen, förutom en japansk 80-talsutgåva så har inga andra utgåvor av denna platta haft denna feature! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 denna feature! Precis, och jag kan se framför mig dispyten mellan Lou Reed och Andy Warhol när den sistnämnde kraftigt försenade släppet och fördyrade produktionen. Nu i efterhand ses väl samarbetet med Warhol som en tillgång, men vid tidpunkten gick de skilda vägar. Av utgåvorna med högt pris tror jag själva bananskalet utgör minst halva värdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts