P-pan Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Att mötas och samspråka om musik och dess förmedlande tillbehör är ju minst sagt en av tjusningarna med den hobby vi håller på med. Att dessutom få lära känna lite nya ansikten är alltid berikande och varje ansikte brukar ju ha sin egen musiksmak som man dessutom får lära känna. Här kommer en liten enkel spegling av vad en helg i trakterna runt Göteborg kan ge för det musikaliska välmåendet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 3, 2013 Author Share Posted September 3, 2013 Resan från Stockholm till Göteborg har nog aldrig tidigare känts kortare ... ressällskapets förtjänst skulle jag tro Att prata bort några timmar med hifi som samtalsämne brukar ju inte vara några problem i allmänhet så varför inte under en bilresa kan man ju tycka. Hur som helst så var vi snart nere vid kuststaden och innan vi skulle ta A/wings lyssningsstol i besittning så hade vi ett antal timmar att s.a.s "slå ihjäl". Sightseeing på vanligt sätt, i all ära, är alltid trevligt men de musikaliska aspekterna var för många för att annat skulle hinns med denna gång. En kort tur ut till naturen hann vi dock med och så här efteråt är det lätt att tro att de flesta "byggstenarna" i trakten är lika noggrant lagda som de ljudanläggningar vi fick tillfälle att lyssna till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 [/b] Verkar vara ett perfekt ställe för att meta krabba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 3, 2013 Author Share Posted September 3, 2013 Verkar vara ett perfekt ställe för att meta krabba Då har du ju menyn redan klar inför nästa års träff ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Då har du ju menyn redan klar inför nästa års träff ? Det är ett jäkla pill med de småkryp man kan tänkas fånga där. Längre ut kan jag tänka mig finns en o annan taska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 3, 2013 Author Share Posted September 3, 2013 Vi tar och lämnar maträtterna en stund och fortsätter med lite andra anrättningar av en mer hårdsmält sort... När vi ändå var i Göteborg så var det väl lika bra att besöka ett par "luriga" säljare också ... Första stoppet föll på Akkelis Audio. Inte för att den gode Stefan är särskilt lurig, om han nu inte råkar vara ute på fiskafänge förstås, men hörlurar och tillhörande förstärkning har han gott om... Röcklinger var något nytt för mig och glädjande nog så tillverkas den också lokalt i Göteborg Drivningen går direkt via rören utan en massa andra karameller som bara är "i vägen" Någon provlyssning blev dock inte men det försöker jag ta igen nästa gång jag är i stan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 E.A.R. HP4 är ngt i hästväg, tyvärr lite i dyraste laget... Den där Röcklinger har jag inte sett innan, men verkar spännade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 (edited) Eftersom Akkelis har gott om rörförstärkare i sitt sortiment så vill det till att ha passande högtalare. Hornkonstruktioner ska de vara va ? .... och gärna med lite färg... Edited September 4, 2013 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 Och så ett litet bildsvep... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Läckert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Snyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Fina bilder Såg vi allt detta verkligen? Tror att min envisa rethosta tog bort koncentrationen lite under helgens begivenheter /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 6, 2013 Author Share Posted September 6, 2013 Läckert Om det är rören du tänker på så kan jag hålla med En del glöd verkar nästan värma bättre än andra och vill man ha den specifika värmen från medelhavet så lär dessa passa perfekt... Tsakiridis verkar vara ett trevligt grekiskt familjeföretag som gått från att tillverka rörförstärkare för endast familjebruk till att sprida välljud åt de flesta av oss med lite av "rörigare" intressen. Få saker i ett hifi-rack sprider väl så mycket välbehag som en vackert lysande luciakrona ... fasen snart är det ju dags att önska sig något fint i julklapp Akkelis har ju gott om rörande produkter så om den grekiska värmen inte skulle falla i smak så är det bara att slå sig ner för att lyssna till andra små strålande värmekraftverk ... ... jag garanterar att han har fler än två Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 8, 2013 Author Share Posted September 8, 2013 nej vi tar väl lite fler bilder va ? ... det är ju trots allt en bildtråd Får be om ursäkt för övervikten av alla glödande objekt men jag har ingen egen lju(s)dkälla av det slaget som kan lysa upp i stugan då mörkret lägger sig om kvällarna. Bilderna får väl kanske närmast ses som ett mindre substitut för det sinade lagret av stearinljus i den Panska boningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Fina bilder och bra inspiration inför det kommande höstmörkret! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 (edited) Den däringa vinylsvarven var snygg.Vilket märke Blandar ihop den där Dr svarven med Clearaudios... Tänker på den högra. Edited September 8, 2013 by new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Tack för fina bilder från min butik Svarven är Dr Feickert Blackbird. Originalet med denna design, dom Tyska kollegorna från Clearaudio har rätt ogenerat "lånat" designen av skivspelaren på samma ogenerade sätt som dom "lånade" Bosse Hanssons konstruktion av Cantus tangentialtonarm. Dr Christian Feickerts svar på det hela var att han får ta det som en komplimang. Hursomhelst, riktigt bra skivspelare, här med en REED tonarm och en Triplanar tonarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Ja det är så skönt att vi har så duktiga fotografer som kan leverera alla fina bilder utan dom blir det inte detsamma med reportagen tack P-Pan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 (edited) Vi tackade Stefan för en stunds mycket trevlig samvaro med gott kaffe och osedvanligt goda "köpekakor" och fortsatte vidare... Nästa stopp innebar också en kopp kaffe såklart ... Edited September 10, 2013 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 "mycke kaffe bli ré!" \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 "mycke kaffe bli ré!" \\K-man Jo men visst, tur vi inte stannade i Säffle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Jo men visst, tur vi inte stannade i Säffle Precis så!!! ....jag har räknat lite på det.... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Vi tackade Stefan för en stunds mycket trevlig samvaro med gott kaffe och osedvanligt goda "köpekakor" och fortsatte vidare... Nästa stopp innebar också en kopp kaffe såklart ... Den riggen känns igen! :mm: Inte minst för trebokstavskombination i toppklass! Kanske några utvecklingsprodukter i sikte, månne? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Kanske några utvecklingsprodukter i sikte, månne? Calm Nja, det ska väl vara "dé ringa där" nya högtalarelementen då förstås. Monterat i en baffel så ser det ju t.o.m ut som riktiga högtalare... Apexorca har ju redan på ett föredömligt sätt spionerat på de nya skapelserna av större modell så jag hoppas ni nöjer er med någon x-tra bild på de nya "småttingarna" ... De är inte små direkt, eller ska vi säga korta i rocken kanske Lågt i tak = sticksåg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Nja, det ska väl vara "dé ringa där" nya högtalarelementen då förstås. Monterat i en baffel så ser det ju t.o.m ut som riktiga högtalare... Apexorca har ju redan på ett föredömligt sätt spionerat på de nya skapelserna av större modell så jag hoppas ni nöjer er med någon x-tra bild på de nya "småttingarna" ... De är inte små direkt, eller ska vi säga korta i rocken kanske Lågt i tak = sticksåg Stora är dom men är det inte en liten fuskbild ändå? Alltid lika trevligt att träffa bröderna på Mårten Tack för kaffe och demo /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 13, 2013 Author Share Posted September 13, 2013 Stora är dom men är det inte en liten fuskbild ändå? /byZan Nej då, de är stora helt enkelt Du fick väl inte ont i knäna va De nya skapelserna låter verkligen stort och med den reptilsnabba basen och all den övriga dynamiken gör att man med lätthet kan förnimma ett liveframträdande sittandes direkt vid scenkanten. Det var en mycket trevlig lyssning får jag lov att säga Snygga vinylanordningar finns det ju gott om men tusan vet om inte Bergman har lyckats bäst då det gäller designen Varje gång det dyker upp en Bergmansnurra framför kameralinsen så får jag väldiga "ryckningar" i avtryckar fingret. Hur de låter får ni ta reda på själva ... (jag får inte glömma lottoraden till helgen). Stort tack till Marten för att vi fick kika in trots alla övriga bestyr som ni hade på gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 (edited) Qch så kom vi då till äntligen fram till A/Wing. Den numer pensionerade cd/sacd-spelaren från Meitner stod ju fortfarande för återgivningen av det lilla silvriga formatet. Vad den lilla killen till höger fyller för funktion mer än att ... för god återgivningen samt sammankalla de akustiska gudarna får nog A/Wing berätta mer om En Meitner skulle man kanske kika lite närmare på... den borde inte ha varit helt utan skuld till varför det lät så pass bra som det nu faktiskt gjorde... trots att tanken på att byta ut den kanske redan fanns hos vår värd ? Men okej... om den gode Meitner endast fungerade som transport så kanske det inte gör någon större skillnad i sammanhanget... fast en ... kanske också måste till... Edited September 21, 2013 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Dom små buddamunkarna gör precis det du skriver tillber högre makter om att det ska låta helt underbart varje gång jag spelar Men så vill jag också ha något att vila ögonen på inte bara en elektronikstapel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 24, 2013 Author Share Posted September 24, 2013 Men så vill jag också ha något att vila ögonen på inte bara en elektronikstapel. Vilar man ögonen så sover man ju... ... och då ser man ju ingenting Nåja, Har man ett par högtalare från Peak så finns det ju åtminstone ett riktigt fint hantverk att beskåda... ... om nu elektroniken skulle falla ur sikte menar jag. Att öronen inte vilar i detta rummet är nog en sanning som åtminstone jag kan leva med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Attans vad du tog bilder, gissar att det kommer mer? Konstigt att de inte är suddiga så som jag hostade Trevliga ställen med trevliga värdar på alla våra stopp /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts