Jump to content

Recommended Posts

Posted

Internvibrationer och resonansmönster i chassit. Att exempelvis dämpa brum från en trafo samt bryta dess resonanser som uppkommer i bottenplåten. Att förflytta resonansfrekvenser och samtidigt öka stabiliteten (därav tre koner, kattfötter eller vad det nu är). Avkopplingen (eller omkopplingen... :)) till underlaget blir en bonus och de berömda luftburna vibrationerna kan du nog räkna bort.

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Dags för nya fötter.

K-man ser fundersam ut.

Catfoot024.JPG

Med rätt sound plockar man fram luftgitarren... :cool:

Catfoot023.JPG

De´ måste va´ rätt driv i transienterna!

Bernt håller med... :D

Catfoot022.JPG

Posted

Det gäller att ta kort i rätt sekund Timbre.... :o:blush Där fick man för att man showar lite :D

....undrar om inte sista bilden visar då jag illustrerar känslan av att vi just lyft 8000-steget upp i luften och halkat ur greppet med ett brak, och pinsamt förskräckt ser detta faktum.....

\\K-man

Guest Rydberg
Posted

Jorma, Timbre mfl> Det finns många resonsfrekvens etc men vi verkar vara eniga om att elektroniken ska stå så stilla som möjligt, blickstilla vore idealiskt, överens? . Skulle man inte kunna sätta på accelerometrar som mäter acceleration i x, y och z led för att uvärdera fötter som ett komplement till lyssning? Det skulle va intressant att se om mindre rörelse ger bättre ljud dvs om mätvärdet och det subjektiva intrycket skulle korrolera (positivt) :)

Posted

Det finns ännu noggrannare optiska undersökningar som inte "stör" mätobjektet:

Meßprinzip für die Erfassung von Schwingungen an HiFi-Geräten

Mit Hilfe optischer Verfahren lassen sich Geräte-Gehäuse-Schwingungen bis zu einer Auslenkungsempfindlichkeit von ca. 10^-9m nachweisen. Ein solches optisches Verfahren ist die Abtastung der Gehäuseoberfläche  mit Laserdioden, die absolut parallel zur Gehäuseoberfläche ausgerichtet sind  und starr mit diesem gekoppelt sind. Die Wellenlänge liegt mit 710 nm im Rotbereich  und ihr optisches Auflösungsvermögen liegt im Bereich von ca. 10^-12m  (starke Kohärenz). Nachdem der Probant (Geräte-Gehäuse) mit den Laserdioden bestückt  wurde, kann dieser auf eine Ablage im Raum aufgestellt werden. Im Abstand von  10 m seitlich und oberhalb des Probanden sind die Wände mit einer "Dedektorfolie",  die plan auf der Wand bzw. Decke aufliegt, bespannt. Die Detektorfolie besteht  aus nur wenigen Atomstärken Halbleitermaterial, das in einer Matrixform mit ca. 10^-9m seitlichem Abstand auf eine Trägerfolie aufgedampft wurde. Trifft ein Laserstrahl  mit 710 nm Wellenlänge auf das Halbleitermaterial (Detektor), so ändert sich dessen  Leitfähigkeit schlagartig. Diese Dedektorzellen, die matrixförmig angeordnet sind, werden mit einer speziell erstellten Elektronik und einem speziellem Algorithmus  auf einem "Echtzeit-System" auf eine Leitfähigkeitsänderung untersucht.  Der Algorithmus setzt außerdem die Auftreffpunkte der Laserstrahlen in ein maßstabsgerechtes  Raumbild um, d.h. die Schwingungen des Geräte-Gehäuses werden als Schwingungsebene  im Raum mit der richtigen Dimension dargestellt.

"Med en optisk mätmetod med laser (790nm) kan förändringar i apparatens lock påvisas med en noggrannhet på 10^-9m (nanometer)."

Burmester CD – Drivverk CD 916 DA II utan Acapella bas:

Image81.gif

med bas

Image82.gif

och med tre aluminiumcylindrar som koppling mellan bas och apparat

Image83.gif

Bilderna är hämtade från Acapellas webbsida där det finns en matematisk undersökning med mätningar

Mvh,

Eliot

Tillägg: Jag har vid flertalet tillfällen hänvisat till dessa mätningar och angivit länken men då budskapet inte verkar "nå fram" så visar jag här deras mätvärden. Liknande mätvärden borde man få fram med Solid Tech och andra "fötter". :)

Posted
Jorma, Timbre mfl> Det finns många resonsfrekvens etc men vi verkar vara eniga om att elektroniken ska stå så stilla som möjligt, blickstilla vore idealiskt, överens? . Skulle man inte kunna sätta på accelerometrar som mäter acceleration i x, y och z led för att uvärdera fötter som ett komplement till lyssning? Det skulle va intressant att se om mindre rörelse ger bättre ljud dvs om mätvärdet och det subjektiva intrycket skulle korrolera (positivt)  :)

Bladelius hade något sådant inbyggt i Gonduls drive när han tog fram dämpningen till den.

Solid Tech håller på med mätningar, jag återkommer när jag vet lite mer om vad det är, men det är inte med mik. som jag skrev tidigare.

Jag snackade med Björn Olsson om detta i veckan och han gör det tydligen inte själv, utan har anlitat ett proffs inom detta område för att göra mätningarna.

Det är samma företag som har varit inblandad hos både Bladelius och Solid Tech.

Att själv hålla på med detta för att utvärdera färdiga produkter är en sak, men att använda det för att utveckla produkter är väl ett nödvändigt måste för att få fram bästa möjliga produkt.

Det är något som den som har tid att lägga på dessa mätningar kan hålla på med och som vet vad han håller på med och som har riktigt bra utrustning till detta.

Att mäta med billiga amatörgrejer duger inte och inte heller om man inte vet exakt vad man håller på med.

Editerad vad det gäller Solid Techs mätningar. Jag hde missuppfattat Björn och snackade med honom nyss om detta.

Han ska ta reda på mer exakt hur mätningarna går till och vad som används vid mätningarna. Jag återkommer om detta när vi har fått mera kött på benen.

Posted

Om man inte vill bygga upp sin egen mätutrustning så är det enda man kan göra att lyssna sig fram då olika fötter har så olika verkan på olika apparater ;)

- Jag prövade Acapella Fondato Silenzio basen under både försteg och CD-spelare - under den ena var det katastrof medan det var ett klart lyft i det andra fallet :cool:

Försteget som redan var rejält dämpat och väger 30kg blev "överdämpat" medan min Primare DVD30 som är en lättviktare i jämförelse blev bättre med plattformen och ännu bättre med metallcylindrarna som koppling mellan plattform och apparat :app:

Guest Rydberg
Posted

Eliot> Hur kan det bli över dämpat? Man vill väl ha så små rörelser som möjligt?

(Rydberg ser ut som ett stort "?" framför sin skärm) :cool:

Posted

Rydberg>När det gäller placeringar av apparater på olika sorts underlägg så är det mycket jag inte får ihop med min fysikförståelse :D :cool:

(därför brukar jag inte gå in i polemik om detta!)

När det gäller högtalare och skivspelare där vi har något som rör sig kan man diskutera mjukt underlag eller hårt beroende på vad man vill uppnå. Det stämmer då med vad vi väntar oss från fysiken. ;)

- Det märkliga i mitt tycke är att exakt samma tankesätt kan man applicera på förstärkare som ju inte har någon rörlig del. Sätter Du den på ett hårt underlag med spikes på val valda ställen så kan du "tuna" förstärkaren så att den får mer (eller mindre) kick, öka finupplösningen mm. Sätter Du en förstärkare på glas så hörs det klart och sätter Du den på gummi hörs det. Detta har jag demonstrerat många gånger och det behövs bara att man flyttar spikes några cm så ändras ljudet :cool:

Detta har jag gjort sedan 10 år tillbaka ;)

För att förebygga en fråga : jag har inte blindtestat - men jag har hört att något var fel på anläggningen och upptäckt att förstärkaren var flyttad!

Mvh,

Eliot

Posted

På de tidigare mätningarna kunde vi tydligt se placeringen av drivverket på mitten nära framsidan.

- De har även gjort mätningar på förstärkare som Burmesters Monoslutsteg 933 MK II

Image84.gif

och efter att ha placerat den på plattformen med tre cylindrar som kopplar mellan slutsteg och plattform så får vi detta resultatet

Image86.gif

Eftersom detta är en tyngre, stabilare pjäs utan rörliga delar så ser vi - som väntat - färre resonanser, men dessa är i gengäld svårare att dämpa ut. :)

Guest Rydberg
Posted

Eliot jag tänker inte börja prata blindtest, du kan va lugn! :app:

Det enda jag ville ha reda på avr målet med spikes och diverse fötter. Det borde väl vara att allt skulle stå helt stilla? Dvs inga resonanser what so ever. jag reagerade bara att du sa "överdämpat", elektronikprylar kan ju inte bli överdämpade liksom... :)

Btw, någon som testat att sätta slutsteget i ett annat rum med lite längre kablar? Det borde ju ge ett tydligt lyft om det är som ni säger :)

Guest Rydberg
Posted
Om vibrationerna är "luftburna" vill säga  :?:  ;):D

Ja, de luftburna störningarna är ju betydligt större en t.ex. traffons små vibrationer. Eller du kanske tro att det kanske finns ett spöke Laban i alla hifiapparater som man med skrämmer bort med så esoteriska fötter som möjligt ;)

Posted

Då rekommenderar jag dig att testa - och inte bara filosofera ;)

Har Du någonsin utfört något experiment eller är allt förutbestämt från början :?:

Skulle Du mot all förmodan testa så skulle Du finna att luftburna är försumbara.....

Posted

Jag är nog beredd att hålla med Eliot vad det gäller luftburna vibrationer, men det är under förutsättning att man inte har resonansproblem med rummet.

Då kan dom luftburna vibrationerna sätta fart på det mesta.

Normalt så är det endast ca. 02% av effekten som går ut i högtalarna (med normalt effektiva högtalarare) som går ut i form av ljudvågor. Resten blir till värme i elementspolarna och delningsfiltren.

Alla delar i en apparat sätter dess delar i rörelse med dom elektromagnetsika krafterna. Detta gäller också kablar. Det är av den anledningen som jag har dämpat ned mina No.1 och No.2 högtalarkablar med en skärm.

Skärmen är inte där enbart som en skärm. Det är en tung och mjuk skärm som dämpar ded rörelser i kablarna och det är inte dom luftburna vibrationerna som spökar där. Det är dom inre krafterna när det pulserar strömmar i kablarna som sätter dom i vibrationer.

En förstärkare eller annan apparat har mängder med ledare om man ser ett kretskort som ledare.

Nätdelen i en apparat vibrerar alltid i 50 Hz och det är vibrationer som sätter delar av apparaterna i resonans och därmed också i rörelse.

Jag snackade med Björn Olsson från Solid Tech i eftermiddags, därav min edition av mitt tidigare inlägg.

Det företag som han har anlitat för att utföra mätningarna på hans produkter är också anlitad av bla. Volvo för att göra vibrationsmätningar och annat på lastbilar.

Dom har en så känslig utrustning att om man med bägge händerna tar i en lastbilskardan och vrider åt var sitt håll så kan dom mäta detta.

Om man släpper en ihopskrynklad papparstuss på ett betonggolv så kan deras mätutrustning registera vibrationen när papperstusen träffar golvet.

Man kan fråga sig var gränsen går för att vi ska med våra sinnen registrera sådant. Knappast vid så låga värden, men det är också frågan om hur man överför denna mätning till hur vi upplever saker och ting.

Cardas har försökt och jobbat i många år på att få fram ett datatprogram för att kunna överföra det som mäts till hur vi upplever eller hör det.

Han har inte lyckats.

Det saknas alltså vetande i området psykoakustik där bla. Öhman

säger sig ha forskat en hel del.

Psykoakustik är vetenskapen om hur människor uppfattar ljud.

Detta är inget forskningsområde som har varit prioriterat på samma sätt som tex. rymdforskning eller medicinforskning, men ett danskt team på Odense Universitet håller på med ett större projekt inom detta område och kanske kan föra vetenskapen inom detta område en bit framåt.

Men att det inte finns tillräckligt för att med dagens mätmetoder påvisa att allt som kan mätas kan överfötras till hur vi hör och upplever detta är många vetenskapsmän medvetna om. Det är kanske därför som jag har en tung vetenskapsman som en av mina största kunder. Jag kan inte förklara fullt ut varför det låter som det gör och det är han medveten om att om jag hade kunnat det så hade jag skrivit världshistoria.

Han är doscent och blivande proffessor förmodligen nästa år och också doktorand i ämnet supraledare. Det är bla. därför som jag vet att Jack Bybee,s förklaringar på hur hans purifiers fungerar inte är korrekt. Men att dom fungerar tvivlar varken han eller jag på. Han är av den sorten att han är medveten om vetenskapens brister och han hör det han hör, men är samtidigt nyfiken på varför, m,en har hitills inte lyckats att få fram en vetensakplig förklaring på hur dom fungerar.

Så därför håller jag med om Eliot,s uppmaning om att man måste fortfarande lyssna trots att Eliot är fysiker, men han tillhör inte den nyutexaminerade grupp av civilingenjörer som har fått det intryckt i hjärnan att mätning är det enda som gäller.

Du kanske kan nå upp till den nivån också en dag när du har varit med ett tag, Rydberg ;)

Du är på väg emellanåt, men så verkar du tvivla emellanåt på vad du hör eller upplever. Men den insikten vinner man inte över en natt. Jag har själv med ett livslångt hifi och musikintresse blandat med det tekniska intresset varit ute på en lång och slingrande färd. Jag är inte klar över allt så slingrandet forstätter, men den vägen har blivit lite rakare för varje år. :)

Posted

I samband med lyssning på en integrerad förstärkare hade jag min Accuphase DP-11 uppställd vid sidan av och därefter (för att testa gränser) en halvmeter framför baselementen på Amati. Skillnaden mellan BDR på och av var lika stor som när jag lyssnar med lurar. Jag förpassar också de luftburna vibrationerna till försumbarhetsavdelningen.

Posted

Luftburet eller ej, till slut blev det dags för förstärkarlyft.

Catfoot019.JPG

Tweakarlivet kräver ibland stöd av likasinnade.

Övriga bekantskapskretsen skulle nog aldrig riktigt förstå... :o:)

Catfoot020.JPG

Posted
I samband med lyssning på en integrerad förstärkare hade jag min Accuphase DP-11 uppställd vid sidan av och därefter (för att testa gränser) en halvmeter framför baselementen på Amati. Skillnaden mellan BDR på och av var lika stor som när jag lyssnar med lurar. Jag förpassar också de luftburna vibrationerna till försumbarhetsavdelningen.

;) Med dina Staxlurar, Timbre, så bör bör det vara maximalt avslöjande om det skulle hända något mer med dom luftburna vibrationerna. Det kan ju inte var så mycket luftburet som återkopplas till apparaterna med lurarna :D

Men har du testat med att köra högtalarna samtidigt med lurarna.

En kompis till mig gjorde detta av misstag.

Han hade festat lite och framåt nattkröken vid 3tiden kände han för att spela lite musik. Han bodde i en lyhörd lägenhet så han tog på sig lurarna och satt och njöt av muski i gott och väl en halvtimma.

Men naturbehoven trängde på och han tog av sig lurarna för att besöka toa.

Och det spelade för fullt i9 högtalarna och det bankades i väggarna av grannarna.

Hqan höll på att bli vrät efter denna i han stycke stillsamma nattlyssning på musik.

Han hade glömt att stänga av högtalarna. :D

Missa inte detta Timbre när du glad i hågen kommer hem efter en trevlig kväll på stan ;)

Posted
Min trogne granne har flyttat till Saudi och det har kommit nytt folk... :(

Var det dom med vävstolen som var igång en gång per år?

Guest Rydberg
Posted
Då rekommenderar jag dig att testa - och inte bara filosofera ;)

Har Du någonsin utfört något experiment eller är allt förutbestämt från början :?:

Skulle Du mot all förmodan testa så skulle Du finna att luftburna är försumbara.....

Kolla i denna tråden på sidan 2, naturligtvis har jag testat. Resultat: Inte en tillstymmelse till skillnad mellan BDR och min flickväns kemiböcker modell tyngre :)

Angående luftnurna så tror jag vi missuppfattade varandra lite, jag menade naturligtvis externa=luftburna, dvs exiterade av högtalarnas vibrationer (ursäkta om jag uttryckte mig luddigt). Interna kan väl i princip sammanfattas med traffons vibrationer.

Posted
Jorma> Du har så roliga historier :D:D:D:D

Det värsta är att dom är tagna från verkligheten = sannhistorier Eliot :D

Posted
Kolla i denna tråden på sidan 2, naturligtvis har jag testat. Resultat: Inte en tillstymmelse till skillnad mellan BDR och min flickväns kemiböcker modell tyngre :)

Angående luftnurna så tror jag vi missuppfattade varandra lite, jag menade naturligtvis externa=luftburna, dvs exiterade av högtalarnas vibrationer (ursäkta om jag uttryckte mig luddigt). Interna kan väl i princip sammanfattas med traffons vibrationer.

Jodå. Rydberg, jag förstod mycket väl vad du menade med luftburna vibrationer.

Det kan mycket väl vara så att hennes kemiböcker kan ersätta BDR.

Vad är det för böcker och var köper man dom?

Och är dom billigare än BDR?

Posted

Vävstolar och BDR... :) Ja, det var han och tyvärr tog dom vävstolen med sig.

Inga nya avtal... :diss:

Lika mycket som apparatfötter påverkar prestandan, lika mycket påverkar

utplaceringen av dessa och det finns nog inga färdiga recept.

Trafo-teorierna visade sig inte bita på Accuphase M-8000.

Catfoot010.JPG

Posted

Det är ganska tunga slutsteg kan jag meddela.

Timbres granne verkade inte gilla Miles Davis något vidare, i varje

fall inte samma låt tre gånger på raken när han skulle sova... :black:

Posted

Matchvikten är 56 kg men det finns ju handtag... :D

Tillbaka i lyssningsställning och så fick vi apparatfötternas ljudpåverkan bekräftad ännu en gång. Mellanregistret tonades ner, diskanten blev behagligare utan att förlora tidigare detaljer men basen tappade sin yttersta skärpa och luftighet. Den kändes något mer sammanpackad, dock utan att bli sladdrig. Här kommer de personliga preferenserna in och detta kan vara ett bra utgångsläge för att gå vidare. Tålamodet är hifins bästa vän och nu var det bäddat för bottenplåtsövningar på egen hand.

Catfoot025.JPG

Posted

Javisst blir man förvånad ibland....och samtidigt inte...fötter på elektronik...hmmmm....

Mellanregistret är ett område där jag verkar väldigt känslig...där upplevde jag en lugning(?) med dessa fötter under dessa Accusteg. Vi har ju tidigare nämnt att mellanregistret presenteras "rejält" i denna setup, och denna fot gjorde i mina öron gott där....lite av samma karäktärsskillnad upplevde jag i basen, men där vill jag personligen inte ha det lugnare...så i min önskesetup här, så kör jag biampat med tassar under "toppstegen" och tasslöst till "basstegen" :cool:

...i denna setup alltså... :blush

....tassprovet kanske dyker vidare i någon mer anläggning med tiden...

\\K-man