Timbre™ Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 Från fiberoptik till apparatunderlägg. Ur den skånska hifimyllan har vi grävt fram apparatfötter att fördriva höstkvällarna med. Dags att presentera Cat Foot och Lion Foot... Kattdjur och råttor brukar ju inte fungera ihop men det handlar om samma ursprung som den numera riksbekanta hifiråttan vilken brukar klättra upp på högtalare emellanåt. Kattfötter under golvet och råttor på taket då både försteg och slutsteg skall få ta nya steg i vibrationsbekämpningens värld. Missa inte denna lyssningsövning... Quote
Timbre™ Posted November 15, 2004 Author Posted November 15, 2004 Att det handlar om två skilda storlekar har naturligtvis alla listat ut men saker och ting är inte alltid vad man tror. Det visade sig att lillebror Cat Foot är avsedd för slutsteg och högtalare där storebror Lion Foot är tänkt för lättare elektronik såsom CD-spelare och försteg. Quote
Guest Viking Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 En anbefaling Timbre: Kjøp noen plater Rubloc Trisolator fra Swedish Acoustics, finnes i 3 hardheter, de 2 mykeste passer hifi. Den mykeste drivversk og pre, de hardere under HT og effekt! Du kan skjære dem i rette størrelser for å passe vekten av komponenten! Quote
Bravo Posted November 16, 2004 Posted November 16, 2004 Skall bli en ny spännande bildserie förstår jag. Vad kostar dessa Rubloc Trisolator då "Viking" och vad har dessa för egenskaper? Quote
Adagio Posted November 16, 2004 Posted November 16, 2004 Kul, Men det vore kul med en mer omfattande test med flera representanter någon gång. Tyvärr verkar det som fötters inverkan inte ger samma resultat med olika elektronik, i varje fall inte i fråga om bättre eller sämre. Skilnaderna kanske är samma men slutresultatets utgång beror mycket på apparaternas klang, mm. Quote
Guest Viking Posted November 16, 2004 Posted November 16, 2004 Bravo: 1000-1500kr pr. plate- holder til et helt anlegg! Trisolator Quote
Sudden Posted November 16, 2004 Posted November 16, 2004 Lite tråkigt att man tagit "vanliga" buntband till dessa annars snygga fötter. Men lite ha begär får man endå Quote
Guest mikael Posted November 16, 2004 Posted November 16, 2004 Det här kommer att bli en intressant test. Blev väldigt nyfiken på dem när jag såg annonsen i Hifi&Musik. Vad kostar dessa fötter? /Mikael Quote
Timbre™ Posted November 16, 2004 Author Posted November 16, 2004 Priset skall vi snarast kolla upp. Quote
Timbre™ Posted November 16, 2004 Author Posted November 16, 2004 En andrahandsuppgift (med reservation för eventuella ändringar) säger att Lion Feet kostar 1500 kr per trepack och att tre Cat Feet klöser 1200 kr ur plånboken. Quote
Ekman Posted November 17, 2004 Posted November 17, 2004 vem tillverkar dessa egentligen? hemsida? ser onekligen speciella ut Quote
Timbre™ Posted November 24, 2004 Author Posted November 24, 2004 Så har lyssningarna kommit igång och man blir lika överraskad varje gång... Att något så basic som apparatfötter kan påverka ljudkaraktären så till den milda grad ger nästan en känsla av overklighet. Allt ifrån Sonic Designs svampighet till BDRs uppstramning och den vägen är ganska lång. Här hamnar vi någonstans mitt emellan med Lion Feet under försteget C-290V. Ett tillbakalutat mellanregister och en mörk ljudkaraktär men samtidigt så långt ifrån ostyrsel och luddighet man kan komma. Med BDR känns basåtergivningen stramare och mellanregistret kan bli väldigt energirikt. Med Lion Feet får man en rundare bas och samtidigt ett oerhört avspänt mellanregister och diskant. Alla mikrodetaljer man är van vid finns med men nu presenteras de mer "på avstånd" och vilket man föredrar handlar naturligtvis om system, utgångsläge och smak. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2004 Author Posted November 24, 2004 Bara genom att laborera med fötternas placering kan man påverka återgivningskaraktären. C-290V har mycket av sina 24 kg centrerade till nättrafon och ett säkert utgångsläge är just där. Övriga två tassar för bästa balans. Quote
Neodynium Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 De verkar ju intressanta... skall bli kul att höra om dina intryck Timbre! =) Samt se lite goa bilder så klart!! /Neo Quote
plundin™ Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Nått som rådbråkat mina sinnen sedan Timbre la upp denna tråden; borde det inte heta "-tassar" katter och lejon har väll inga fötter! Cats och/eller Lions- PAWS : Det verkar i alla fall som om Cambrige International Dictionary of English håller med mej.. Kollar oftast i den eftersom det är den enda av mina dic's som får plats på datorbordet! paw the foot of an animal such as a cat, dog or bear which has CLAWS or nails. /ptr Quote
Bravo Posted November 26, 2004 Posted November 26, 2004 Verkar klart intressanta dessa tassar, då de förvisso icke direkt billiga inte heller tillhör de blodigaste i dessa sammanhang. Quote
Timbre™ Posted November 26, 2004 Author Posted November 26, 2004 Lejontassar men likväl apparatfötter... Quote
Guest mikael Posted November 26, 2004 Posted November 26, 2004 Väldigt bra test Timbre. Det känns verkligen som att du fick med det väsentliga!! För min del gäller nu bara en sak. Dessa fötter skall definitivt prövas i min anläggning!! /Mikael Quote
Timbre™ Posted November 26, 2004 Author Posted November 26, 2004 Tack - nu är det slutstegen som väntar på sin dos. Kombinationer av slutsteg och apparatfötter brukar ge stora utslag. Quote
Timbre™ Posted December 3, 2004 Author Posted December 3, 2004 Så smyger vi vidare på de skånska kattfötterna... Accuphase M-8000 står normalt på egna fötter vilket har gett bäst resultat hittills. Tre stycken A.R.T. Big Feet under respektive slutsteg resulterade i en kraftig ljudförsämring där förstärkarens karaktär gick förlorad. Först en avstämningslyssning... Quote
Timbre™ Posted December 3, 2004 Author Posted December 3, 2004 Vid övningar som dessa är det säkrast med medlyssnare. Bernt och K-man bänkade sig för en öppningslyssning. Quote
Timbre™ Posted December 3, 2004 Author Posted December 3, 2004 K-man har följt slutstegsäventyret på nära håll och kan intyga hur fel det blir när förutsättningarna inte stämmer. Platt, metalliskt och tröttande är ord som passar in i beskrivningen. Quote
Timbre™ Posted December 3, 2004 Author Posted December 3, 2004 Redan i första omgången gick upplevelserna isär och själv är jag möjligen förblindad av basåtergivningen via M-8000 vilket kanske gör att man bortser från egenheter i övriga register. Dessutom kan det vara en smaksak... Quote
Guest Rydberg Posted December 3, 2004 Posted December 3, 2004 Märkligt det där med fötter under elektronik, jag har aldrig hört en tillstymmelse till skillnad. Om vissa fötter kan ge "kraftig ljudförsämring" är det ju väldigt konstigt. Min egen lilla test Quote
Timbre™ Posted December 3, 2004 Author Posted December 3, 2004 Det är nog inte så konstigt. Olika chassin är ju uppbyggda på olika sätt och det handlar väl om synergieffekter. Big Feet passar alldeles förträffligt till Classé CA-400 och BAT VK-150SE. Quote
Guest Rydberg Posted December 3, 2004 Posted December 3, 2004 Synergieffekt? Skaka på ett speciellt sätt menar du? Är inte meningen med olika fötter att steget ska röra sig mindre? Quote
Guest Jorma Posted December 3, 2004 Posted December 3, 2004 Det handlar om resonansfrekvensen. Med olika apparatfötter så ändrar man resonansfrekvensen mot underlaget. Det bästa vore ju att man tog bort den helt, men det går inte. Det finns alltid en resonansfrekvens oavsett vad man använder och den spelar med vare sig man vill eller ej. Detta är något som jag fick förklarat av en som jag tror är en av dom främsta på detta område på Hethrowmässan. Där träffade jag och Leif Olofsson en kille som heter Rolf Kelch. Det var han som var chefsdesigner hos Thorens och designade deras Reference vinylspelare. Efter en konkurs köpte Rolf ut hela Thorens lager och startade i egen regi. Spelaren som han tillverkar idag heter Rolf Kelch Reference 2. Det är en vidareutveckling av Thorens Reference. Han berättade att fjädrarna till chassiet var justerbara för att anpassa resonansfrekvensen till vilken tonarm och pickup man använde. Han sa också att resonansfrekvensen 0 fanns inte i praktiken och att vilken man föredrog var en smaksak, så han menade på att det var upp till var och en att anpassa detta till den egna smaken. Oavsett hur man ställde in den, så fanns den med och påverkade ljudet. Quote
Bravo Posted December 4, 2004 Posted December 4, 2004 Aha, ja det låter ju som en rimlig förklaring till varför det faktiskt låter annorlunda med olika fötter och underlag mm. Quote
Guest Jorma Posted December 4, 2004 Posted December 4, 2004 Ja, den förklaringen är rimlig, men enligt Björn Olsson från Solid Tech som jag har snackat mycket om detta, så är det mer komplicerat än denna enkla förklaring, vilket Rolf Kelch också är medveten om. Jag har haft en del samtal per telefon med Rolf om detta också. Det hanlar också om att oavsett vad man placerar under apparater och också under högtalare, så spelar andra resonasfrekvenser med i mer eller mindre grad. Det handlar alltså också om bandbredden på resonansfrekvensen och om det finns flera resonansfrekvenser med i spelet. Och vilken grad av dämpning som finns vid olika frekvenser Som tex. Solid Techs "Disc of Silence" ligger resonsnsfrkvensen på 5 Hz. Men vid tex. 70 Hz är det 97 % dämpning av frekvensen. Och sedan kommer jag inte ihåg dom övriga frekvenserna som dessa DOS som Björn räknade upp. (Jag får skylla på åldern och att jag inte brukar anteckna det som sägs) Men det är alltså en smaksak vilket man föredrar och jag föredrar så låg resonansfrekvens som möjligt, med så lite återkoppling som det finns möjlighet att uppnå idag med olika fötter. Det är därför som håller på att testa DOS under mina Coltrane och jag återkommer om detta när testerna är klara. Men resultatety beror också på underlaget under fötterna. Hur är golvet? Hur är hyllan som apparaterna ståri ? mm. På Supertreffen i Viborg där jag ställde ut i mars detta år gick det inte att använda Black Diamond Racing puckar under Mårten Design Coltrane Alto. Dom spelade med som kastanjetter med ett jäkla rassel vid bastoner pga. ett mycket svajigt golv. I slutet av februari 2005 ska vi spela med Coltrane på Supertreffen och jag misstänker att vi kommer att riva upp golvet om vi inte kopplar loss Coltrane med fötter med mycket låg resonansfrekvens typ DOS. Quote
Recommended Posts