Jump to content

Köpråd ny skivspelare/arm


Alew

Recommended Posts

Hej Euphonia!

Jag börjar återfå vinylsuget efter några år med fokus på CD-samlandet, men känner mig onekligen ganska vilse.

Senast jag var inne i träsket hade jag en enkel TD 165 med originalarm, men letar nu efter något lite roligare.

Phonosteg har jag i min förstärkare, så det är en senare fråga. Prisklass runt 10-15 och helst begagnat.

Övriga anläggningen är Accuphase/Lector/Harbeth.

Tankar? Tips?

Edited by Alew
Link to comment
Share on other sites

oslagbart vacker och med gott rykte: Mitchell Gyro

läcker! och skall visst också vara bra: Wilson Benesch, som finns begad på veteran HiFi

snygg på sitt sätt och bra enligt flera på detta forum: Nottingham Analogue - finns en begad Interspace Jr på Vinylbutiken

Sedan bör det gå att få ihop något väldigt konkurrenskraftigt i form av Simply Black (också snygg)

Sedan är det ju en fråga om preferensser när det gäller fjädrat kontra fast plint - och hög eller låg massa - och de olika ljudkaraktärer som de ger......

Edited by toobs
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på din övriga utrustning, så är min rekommendation Nottingham Analogue Interspace som låter fantastiskt fint med sin originalarm. Om du kan sträcka dig till deras Spacedeck så är det ännu bättre. Med den kan du också växa och senare lägga till separat motorstyrningsenhet och heavy super kit.

Länkarna ovan är hämtade från Vinylbutiken, men spelarna finns på flera ställen i landet.

Link to comment
Share on other sites

Grymt! Många bra tips där. Har kollat lite på Nottingham tidigare men aldrig hört i något system. Onekligen vackra maskiner och intressant tanke med motorn. Gillar stora svarta tunga verk. Verkar som de flesta kör med Nottinghams originalarmar också?

VPI Scout/Classic har alltid låtit bra när jag hört, kanske värt att ta en titt på, brukar ju dyka upp lite oftare på begagnatmarknaden också.

Bebop, vet du några fler ställen än Vinylbutiken där man skulle kunna lyssna? Finns i Skåne.

Keep em coming!

Edited by Alew
Link to comment
Share on other sites

Grymt! Många bra tips där. Har kollat lite på Nottingham tidigare men aldrig hört i något system. Onekligen vackra maskiner och intressant tanke med motorn. Gillar stora svarta tunga verk. Verkar som de flesta kör med Nottinghams originalarmar också?

VPI Scout/Classic har alltid låtit bra när jag hört, kanske värt att ta en titt på, brukar ju dyka upp lite oftare på begagnatmarknaden också.

Bebop, vet du några fler ställen än Vinylbutiken där man skulle kunna lyssna? Finns i Skåne.

Keep em coming!

Ljudupplevelser i Ystad har VPI. I Skåne tror jag inte det finns någon som har Nottingham. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

I Skåne tror jag inte det finns någon som har Nottingham. Lycka till.

Jodå, generalagenten listar Ljudprodukter och Dirty Music som du kan kontakta. Du kan ju också kontakta Kenny på Hi-Tech Audio Malmö Klicka på länkarna så hittar du mejl och telefon.

Om Ljudprodukter vet jag inte så mycket om men Dirty Music har sålt många Nottingham (hans huvudmärke på högtalarsidan är dessutom Harbeth, så ni har säkert lite att prata om). Dessutom är det en lajbans kille att snacka med men det är kanske även Calle på Ljudprodukter. :)

Edit: Förr kunde man besöka Kenny hemma och lyssna på lite olika modeller. Om det är så idag får han själv svara på.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tar bort mitt inlägg.

Ingen respons i min "kapade tråd" baserad på exakt samma fråga som trådskaparens.

Förmodligen bättre skapa egen tråd i ämnet, eller kanske finns det liknande äldre mer

välfylld tråd som vara värt att ögna igenom?

Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...