P-pan Posted August 27, 2013 Posted August 27, 2013 (edited) Think Outside The Box... Mänskliga tongångar med hjärtat i musiken är kanske något man ibland glömmer som audiofil ? Men det verkar finnas botemedel både på det emotionella som analytiska området. Edited July 13, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted August 28, 2013 Author Posted August 28, 2013 (edited) Att ta fram fantasirika linjer i något sorts kompositmaterial är kanske inte så svårt rent tillverkningsmässigt ? Att böja trä i samma form kräver nog både sin man/kvinna och ett antal arbetstimmar... Till just denna skapelse så går det åt en sisådär 6 veckor innan det börjar strömma musik ur det hela. Edited July 13, 2014 by P-pan Quote
K-man Posted August 28, 2013 Posted August 28, 2013 Läckert! Ser nästan ut som vrakved...med en svedd touch...! \\K-man Quote
P-pan Posted August 28, 2013 Author Posted August 28, 2013 (edited) ... träelefant? Lite åt det "snabliga" hållet är det faktiskt men den här vingliga gången är mer harmonisk i sina ljudliga uttryck jämfört med den fyrfotade arten med betar. Och inte käkar den jordnötter heller... Edited July 13, 2014 by P-pan Quote
calle_jr Posted August 28, 2013 Posted August 28, 2013 Som vanligt har jag inte en susning, men det skulle ju kunna vara ett snidat mellanregisterhorn. Quote
Richard Posted August 28, 2013 Posted August 28, 2013 Kan vi vara överens om att det är ett avancerat DIY-projekt? //Richard Quote
P-pan Posted August 28, 2013 Author Posted August 28, 2013 ...det skulle ju kunna vara ett snidat mellanregisterhorn. Eller en ovanligt stor Didgeridoo ring audio och modellen heter Jazz Quote
Apexorca Posted August 28, 2013 Posted August 28, 2013 Eller en ovanligt stor Didgeridoo ring audio och modellen heter Jazz B&W Nautilus remake? Quote
P-pan Posted August 28, 2013 Author Posted August 28, 2013 B&W Nautilus remake? Lite åt det hållet är det ju faktiskt, fast kanske en aning upp och ner Quote
plundin™ Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 Ser nästan ut som ett träalternativ till dessa: /ptr Quote
P-pan Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 (edited) Ser nästan ut som ett träalternativ till dessa: /ptr Likheterna finns onekligen men lösningen till hur högtalarelementet är monterat skiljer sig nog en del... förmodligen också längden på "kanalen" i hornet... Edited July 13, 2014 by P-pan Quote
Hans-Tommy Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Eller en ovanligt stor Didgeridoo ring audio och modellen heter Jazz jag var nere i finrummet på Audio Concept och kollade in dem idag. Klart fräcka högtalarna, riktigt kul variant tycker tommy jag försökte gå in på hemsidan men misslyckades Quote
P-pan Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 (edited) Det är ju inte lätt att få en realistisk känsla för hur stor en högtalare egentligen är då de visas på bild. Dessa jazziga gossar mäter faktiskt "bara" 105 cm över golvet så vid en nära ljudupplevelse så ter de sig riktigt smidiga i formatet. Vikten stannar på c:a 25 kg styck. Några av de övriga specarna ser ut som följer: Känslighet: 92 dB Impedans: 8 ohm Frekvenssvar: 35 Hz - 20 KHz Och förstärkaren bör åtminstone ha en 10 watts motor för att orka med att dra igång musiken. Det lilla fullrange-elementet kommer från Fostex och skulle jag gissa så är det något ur deras Sigma serie. Papperskonen är hur som helst väldigt lätt, under 2,2 gr fick jag berättat för mig. Dessutom tillverkad av träfibrer från bananträd Edited July 13, 2014 by P-pan Quote
Bebop Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Dessutom tillverkad av träfibrer från bananträd Bananfiber är mycket intressant material som vi säkert får se mer av. Det finns stort överskott av bananplantor som efter skörden ligger och förmultnar då metangas bildas som är en kraftfull växthusgas (mer än 20 gångare kraftigare än t ex koldioxid). Ju fler bananplantor vi kan förädla till annat material ju mindre miljöpåverkan av metangas. Det pågår mängder av utvecklingsprojekt nu för att skapa nya material till golv, till fanér, byggplattor mm av bananfiber. Och uppenbarligen också till högtalare. Mercedes lär ersätta ädelträ i instrumentpanelerna med bananfanér. Materialet är starkt och relativt okänsligt för fukt och har också hög motståndskraft mot eld vilket kan kännas betryggande med eldfängd musik. Quote
Hifi_Perrra Posted September 6, 2013 Posted September 6, 2013 (edited) Är dom dyra? Eller jag menar billiga Edited September 6, 2013 by Hifi_Perka Quote
Grottmannen Posted September 6, 2013 Posted September 6, 2013 (edited) Det lilla fullrange-elementet kommer från Fostex och skulle jag gissa så är det något ur deras Sigma serie. Papperskonen är hur som helst väldigt lätt, under 2,2 gr fick jag berättat för mig. Dessutom tillverkad av träfibrer från bananträd Det verkar vara FE108E Sigma http://www.supersonic.se/dokument/Fostex%2...%20Datablad.pdf Edited September 6, 2013 by Grottmannen Quote
P-pan Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Det verkar vara FE108E Sigma ... Det kan det mycket väl vara men dessa småttingar spelar inte helt ensamma. Åtminstone inte i denna uppställning... Lite basstöd mår man nog inte dåligt av Subwoofern CH 1 spelar ner till gränserna runt 19 Hz och stannar någonstans runt 120 Hz. Den ger en riktigt bra botten, speciellt till ett bra inspelat solo med ståbas, med fullt bibehållen dynamik. Subben kan placeras på två sätt dels som på bilden men också "liggandes" , bakåt på rygg s.a.s . De små rörstegen är Ring Audios egen konstruktion, man har såklart även tagit fram ett eget försteg för matchningens skull. Quote
Apexorca Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 (edited) Det kan det mycket väl vara men dessa småttingar spelar inte helt ensamma. Åtminstone inte i denna uppställning... Lite basstöd mår man nog inte dåligt av Subwoofern CH 1 spelar ner till gränserna runt 19 Hz och stannar någonstans runt 120 Hz. Den ger en riktigt bra botten, speciellt till ett bra inspelat solo med ståbas, med fullt bibehållen dynamik. Subben kan placeras på två sätt dels som på bilden men också "liggandes" , bakåt på rygg s.a.s . De små rörstegen är Ring Audios egen konstruktion, man har såklart även tagit fram ett eget försteg för matchningens skull. Ser inte ut som om suben lever upp till samma estetiska standard som högtalarna... Inte i mina ögon i alla fall... Synd! Färgar dessa högtalare ljudet mycket? Edited September 9, 2013 by Apexorca Quote
calm Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Fick tyvärr inte möjlighet att lyssna på dessa orginella högtalare när jag var nere i förra veckan, men blir rejält nyfiken. Måste ta en koll. Calm Quote
Engelholm Audio Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Svedd träelefant? Med akustiken i bakgrunden trodde jag detta var ett hemma-hos. Jag är säker att det finns nån trä-elefant i ett akustikrum? Quote
P-pan Posted September 10, 2013 Author Posted September 10, 2013 (edited) Svedd träelefant? Att högtalarna är svedda är det ingen som helst tvivel om. Ytan/färgen tas fram genom att med varsam hand bränna träet med en gasollåga till önskad nyans. Därefter oljas det hela för att till sist förseglas med ett lager vax. Just denna variant av "infärgning" tror jag Ring Audio kallar Artistic. Varianterna av träslag i övrigt är körsbär, ek och bok. Dessutom finns ju varianten gjord i komposit med vitt och svart som färgval. Edited July 13, 2014 by P-pan Quote
Recommended Posts