Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Think Outside The Box...

OutsideTheBoxDSC_5223_1140_0004163_zps61724683.jpg

Mänskliga tongångar med hjärtat i musiken är kanske något man ibland glömmer som audiofil ?

Men det verkar finnas botemedel både på det emotionella som analytiska området.

:)

Edited by P-pan
Posted (edited)

Att ta fram fantasirika linjer i något sorts kompositmaterial är kanske inte så svårt rent tillverkningsmässigt ?

Att böja trä i samma form kräver nog både sin man/kvinna och ett antal arbetstimmar...

OutsideTheBoxDSC_5226_1143_000417_zps2b753b32.jpg

Till just denna skapelse så går det åt en sisådär 6 veckor innan det börjar strömma musik ur det hela.

Edited by P-pan
Posted (edited)
... träelefant?

Lite åt det "snabliga" hållet är det faktiskt men den här vingliga gången är mer harmonisk i sina ljudliga uttryck

jämfört med den fyrfotade arten med betar.

OutsideTheBoxDSC_5223_1140_0004164_zps18a0546f.jpg

Och inte käkar den jordnötter heller...

OutsideTheBoxDSC_5223_1140_0004161_zps4ee759a4.jpg

Edited by P-pan
Posted
...det skulle ju kunna vara ett snidat mellanregisterhorn.

Eller en ovanligt stor Didgeridoo :icon_smile_cool:

thinkoutsideDSC_5234_1151_000420_zps239bf992.jpg

ring audio och modellen heter Jazz

Posted (edited)
Ser nästan ut som ett träalternativ till dessa:

/ptr

Likheterna finns onekligen men lösningen till hur högtalarelementet är monterat skiljer sig nog en del...

OutsideTheBoxDSC_5223_1140_0004162_zps18390040.jpg

förmodligen också längden på "kanalen" i hornet...

OutsideTheBoxDSC_5238_1155_000418_zps21676ae6.jpg

Edited by P-pan
Posted
Eller en ovanligt stor Didgeridoo :icon_smile_cool:

thinkoutsideDSC_5234_1151_000420_zps239bf992.jpg

ring audio och modellen heter Jazz

jag var nere i finrummet på Audio Concept och kollade in dem idag. Klart fräcka högtalarna, riktigt kul variant

tycker tommy

jag försökte gå in på hemsidan men misslyckades

Posted (edited)

Det är ju inte lätt att få en realistisk känsla för hur stor en högtalare egentligen är då de

visas på bild. Dessa jazziga gossar mäter faktiskt "bara" 105 cm över golvet så vid en nära

ljudupplevelse så ter de sig riktigt smidiga i formatet. Vikten stannar på c:a 25 kg styck.

Några av de övriga specarna ser ut som följer:

Känslighet: 92 dB

Impedans: 8 ohm

Frekvenssvar: 35 Hz - 20 KHz

Och förstärkaren bör åtminstone ha en 10 watts motor för att orka med att dra igång musiken.

MembranDSC_5207_1127_000435_zpscd184732.jpg

Det lilla fullrange-elementet kommer från Fostex och skulle jag gissa så är det något ur deras Sigma serie.

Papperskonen är hur som helst väldigt lätt, under 2,2 gr fick jag berättat för mig. Dessutom tillverkad av

träfibrer från bananträd :icon_smile_cool:

OutsideTheBoxDSC_5197_1117_000412_zpsdb52b309.jpg

Edited by P-pan
Posted
Dessutom tillverkad av träfibrer från bananträd :icon_smile_cool:

Bananfiber är mycket intressant material som vi säkert får se mer av. Det finns stort överskott av bananplantor som efter skörden ligger och förmultnar då metangas bildas som är en kraftfull växthusgas (mer än 20 gångare kraftigare än t ex koldioxid). Ju fler bananplantor vi kan förädla till annat material ju mindre miljöpåverkan av metangas.

Det pågår mängder av utvecklingsprojekt nu för att skapa nya material till golv, till fanér, byggplattor mm av bananfiber. Och uppenbarligen också till högtalare. Mercedes lär ersätta ädelträ i instrumentpanelerna med bananfanér.

Materialet är starkt och relativt okänsligt för fukt och har också hög motståndskraft mot eld vilket kan kännas betryggande med eldfängd musik.

Posted (edited)
Det lilla fullrange-elementet kommer från Fostex och skulle jag gissa så är det något ur deras Sigma serie.

Papperskonen är hur som helst väldigt lätt, under 2,2 gr fick jag berättat för mig. Dessutom tillverkad av

träfibrer från bananträd :icon_smile_cool:

Det verkar vara FE108E Sigma http://www.supersonic.se/dokument/Fostex%2...%20Datablad.pdf

Edited by Grottmannen
Posted
Det verkar vara FE108E Sigma ...

Det kan det mycket väl vara men dessa småttingar spelar inte helt ensamma.

Åtminstone inte i denna uppställning...

RingSubDSC_5210_1130_000436_zps991b44d8.jpg

Lite basstöd mår man nog inte dåligt av :mm:

Subwoofern CH 1 spelar ner till gränserna runt 19 Hz och stannar någonstans runt 120 Hz.

Den ger en riktigt bra botten, speciellt till ett bra inspelat solo med ståbas, med fullt bibehållen dynamik.

Subben kan placeras på två sätt dels som på bilden men också "liggandes" , bakåt på rygg s.a.s .

De små rörstegen är Ring Audios egen konstruktion, man har såklart även tagit fram ett eget försteg för matchningens skull.

RingStaumlrkareDSC_5203_1123_000437_zps61453fdd.jpg

Posted (edited)
Det kan det mycket väl vara men dessa småttingar spelar inte helt ensamma.

Åtminstone inte i denna uppställning...

RingSubDSC_5210_1130_000436_zps991b44d8.jpg

Lite basstöd mår man nog inte dåligt av :mm:

Subwoofern CH 1 spelar ner till gränserna runt 19 Hz och stannar någonstans runt 120 Hz.

Den ger en riktigt bra botten, speciellt till ett bra inspelat solo med ståbas, med fullt bibehållen dynamik.

Subben kan placeras på två sätt dels som på bilden men också "liggandes" , bakåt på rygg s.a.s .

De små rörstegen är Ring Audios egen konstruktion, man har såklart även tagit fram ett eget försteg för matchningens skull.

RingStaumlrkareDSC_5203_1123_000437_zps61453fdd.jpg

Ser inte ut som om suben lever upp till samma estetiska standard som högtalarna... Inte i mina ögon i alla fall... Synd!

Färgar dessa högtalare ljudet mycket?

Edited by Apexorca
Posted

Fick tyvärr inte möjlighet att lyssna på dessa orginella högtalare när jag var nere i förra veckan, men blir rejält nyfiken.

Måste ta en koll.

Calm

Posted (edited)
Svedd träelefant?

Att högtalarna är svedda är det ingen som helst tvivel om.

Ytan/färgen tas fram genom att med varsam hand bränna träet med en gasollåga till önskad nyans.

Därefter oljas det hela för att till sist förseglas med ett lager vax.

Just denna variant av "infärgning" tror jag Ring Audio kallar Artistic.

Varianterna av träslag i övrigt är körsbär, ek och bok.

ThinkOutsideDSC_5209_1129_000464_zps90380547.jpg

Dessutom finns ju varianten gjord i komposit med vitt och svart som färgval.

Edited by P-pan