Jump to content

Trigon Micro Line


mva

Recommended Posts

Budget High End!

En liten recension av Trigon Audio Micro Line. Försteg Snowwhite, Monoblock Dwarf.

90 Watt vid 4 Ohm, 60 Watt vid 8 Ohm.

Pris ca 36 000:-­‐.

För produktbeskrivning besök http://www.improvedaudio.se Samt http://www.trigon­-audio.de

Jag har haft tyskt besök i stereohyllan. Riktigt små är dessa enheter, Snowwhite har storleken BxHxD 200 x 58 x 350 mm och Dwarf 200 x 58 x 330 mm.

Låt mig börja med att säga att Snövit och Dvärgarna låter stort, brett, luftigt, massor av detaljer och pondus. Jag bara kapitulerar för dessa små apparater. Bra gjort Trigon.

Ända nackdelen i mina ögon är att monoblocken har balancerad utgång och den kabeln jag lyckades hitta var av hemmagjord karaktär, typ tändstift till bil därav vissa biverkningar i topparna. Samt att kontakten för strömmen sitter på tok för nära högtalarterminalerna, vilket gör att jag inte kan använda min egen strömkabel (rund kontakt), det funkar bara med platt kontakt.

Men det borde tyskarna kunna fixa.

Nu till lite lyssningsintryck:

Anne-­Lie Ryde “Prima Donna” 1994 EMI/High Fidelity 4751012 Spår “Natten har tusen ögon”

De detaljrika finesserna är tydliga i denna studioproduktion. Mycket spelglädje. Topparna är lite grötiga (kabeln)?

Jazz Orchestra of the Consertgebouw Live at the Bimhuis “Riffs ‘n Rhyt’hms” 2007 JOC Records JR 107.

Spår “Birds Eye”.

Blåset är ypperligt, luft kring blåsinstrumenten. Topparna igen. Dynamiken griper tag i lyssnaren. En höjdarskiva för er som gillar storband.



Herbie Hancock “Dis is da drum” 1994 Polygram Records 314522681-­‐2,

Spår “Butterfly”.

Ett tungt basspår. Massor av fina detaljer. Dynamiken är energifylld. Basen är fast och djup. Denna lilla förstärkare imponerar, vilken attack och energi.

Topparna uppfattar jag som lite ljusa (kabeln).

Jacob Karlzon 3 “The Big Picture” 2011 Stunt Records STUCD 11032.

Spår “The Big Picture”

Det lyser EST över detta spår. Tydliga basanslag, luft kring cymbalerna. Ett skönt spår av en otroligt duktig pianist.

Kanske lite mörk ljudbild.

Hans Ulrik & Lars Jansson Trio “Equilibrium” 2012

Stunt Records STUCD 12162

Spår “Once upon a time”

Hans Ulriks varma tenorsaxofon ligger tydligt i förgrunden

och Lars Jansson lyriska piano lite i bakgrunden. En fantastisk låt där jag bara försvinner in i musiken så att jag glömmer skriva.

En skiva jag kan rekommendera.

Mozart “Une soirée chez les Jaquin” 1999, Zig Zag ZZT 990701

Spår “Ecco quel fiero istante” KV 346 samt “Bona nox” KV 561

Här pratar vi om Djup i ljudbilden och 3D. Rösterna är tydligt utplacerade, klarinetten ligger i förgrunden.

En härlig skiva med tidigare outgivet material av Mozart.

Händel “Saul” 2007 Philips 4758256

Live recording Stadthalle Göttingen Juni 1989.

Spår “O, king, your favour with delights”

Luft och scennärvaro samt publikkontakt. Bred ljudbild, naturtrogna instrument. Röstfraseringen är tydlig.

En härlig liveskiva.

Slutord:

En komplett High End anläggning i mini format.

En anlägging behöver inte väga bly för att låta bra. Byggkvaliteten är tysk premiumklass om vi talar bilspråk. Trigon Imponerar.

MvA 2013

null_zps30751480.jpg

I mitten Snowwhite och brevid Dwarf

null_zps9603dbab.jpg

null_zps08928e88.jpg

Snowwhite

Edited by mva
Link to comment
Share on other sites

Övrig utrustning:

Kablage utöver hemmabygget:

Signalkabel Acrolink Mexel 7N-DA6000

Högtalarkabel Acrolink Mexel 7N-S9000

Strömkabel Acrolink 6N-P4030

Tri Vacuum Tube CD Player TRV-CD4SE

Högtalare NoFrills Audio Caveman 8

Edited by mva
Link to comment
Share on other sites

Skoj läsning. Särskilt trevligt när du ger exempel tillsammans med specifika låtar.

Kan inte minas om jag hört ordentligt på Trigon Audio men ska ha detta i åtanke tillfälle ges. :)

//Richard

Tack Richard!

Kul läsning om ditt källarrum, där har du lagt ner många timmar.

Trevligt att se att du har kvar Triangle högtalarna.

Ska försöka kommar förbi och lyssna någon gång.

Lyssna på Trigon på Sweespot i Stockholm i Oktober.

Mikael A.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...