Guest Musicus Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 (edited) En fakta basert artikke (2) om höyttalkabler som er verdt å ta med seg videre på sin hifi resa Av Sverre Holm ( professor ved UIO i signalbehandling (informatikk) og professor II på NTNU i medisinsk ultralyd). Magiske höyttalerkabler? mvh Edited August 21, 2013 by Musicus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Det han skriver om är helt korrekt givet kabelmodeller som har resistans, kapacitans och induktans i en viss konfiguration. Verkligheten är inte riktigt så enkel även om det för de allra flesta skulle räcka med standardkabel (EKK eller kanske Supra) med tvärsnitt 2x2.5mm2. Det som saknas i hans resonemang är EMC som jag ofta predikar om. Man kan inte diskutera hur bra en kabel är om man inte tar med apparaterna som ska kopplas samman. Rejält dyra kablar kan vara rena skräpet i en anläggning där apparaterna har en viss karaktäristik. I en annan anläggning kan kabeln fungera ypperligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Musicus Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Man kan inte diskutera hur bra en kabel är om man inte tar med apparaterna som ska kopplas samman. Rejält dyra kablar kan vara rena skräpet i en anläggning där apparaterna har en viss karaktäristik. I en annan anläggning kan kabeln fungera ypperligt. Det var det en annan som også påpekte i kommentarene der jag plokkade linken, men den er lettfattad og tar bort lite "mystik" artikkelen, tycker jag mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts