Jump to content

Fina lack och records 2die4


calle_jr

Recommended Posts

Tänkte fortsätta från tidigare poster med lite nya inköp och nyfunna vänner i skivhyllan. Fortfarande med fokus på Jazz från 50-60-talet.
De andra posterna finns i tråden - Ditt senaste skivinköp. Denna omgång tycker jag passar bättre i denna avdelning i stället.
Denna gång blir det bara Mono och skivor som aldrig tidigare är spelade..utom av mig. Det som brukar kallas för NOS. Skivor som på ett eller annat sätt blivit kvar i skivaffären som sedan, i detta fall, köpts av en uppköpare som har arkiverat dem och som jag sedan fått förmånen att köpa.

Hur kan jag då veta att de är ospelade?
Det är svårt. Jag kan inte gå i ed på att de aldrig tidigare har legat på någon skivtallrik. Bedömningen sker genom kritisk okulär besiktning. Flera av skivorna har innerfodral som är lika tunt som smörgåspapper. Det är näst intill omöjligt att ta ut skivan utan att fodralet skadas eller spricker. Dessutom har säljaren berättat att skivorna är köpta från gamla lager som exempelvis Waidele Musik i Göteborg.
Ytterfodralet kan däremot vara skadat på grund av ovarsamhet eller att de har legat staplade under en längre tid och fått ring wear. Ytterligare får man kolla centrumhålet på skivan. Är det utan slitage, med skägget kvar från stansen och den dessutom är riktigt tight att lägga på så är sannolikheten stor att den aldrig har varit spelad tidigare. Fingeravtryck är också en indikator.
Skivorna kommer från Evert och det nu nedlagda Pennies From Heaven i Göteborg.

Ibland har det blivit skivor med artister som jag inte är så bekant med. Andra gånger har man turen att hitta något man har letat efter. Oavsett är det intressant att bekanta sig med musiken, artisterna och ibland deras livsöden.

Har skrivit och klippt in lite text om skivbolagen. Rävarna på forumet kan säkerligen allt om detta och mer därtill men det kan vara intressant för de som inte är så insatta.

Jag ger inte några direkta bedömningar om inspelnings och presskvaliteten då de är uppspelade med en Stereopickup vilket inte ger en rättvis bild av ljudet. Stereopickup på Monoskivor ger upphov till en hel del brus och knaster.

Skivorna är uppspelade på en Thorens TD 124 MkII med en SME 3012 Series 2 arm med Ortofon SPU Gold Reference alternativt Ortofon SPU Meister.
En skivspelare som jag tycker passar utmärkt till dessa Micro Groove-skivor.
Utvärdering med Mono-pickup kommer att ske när lämplig pickup är anskaffad.

Först ut blir två skivor från skivbolaget Roost Records.
Roost Records startades 1949 med fokus på jazzinspelningar. Det är också känt som Royal Roost.
Bolaget köptes upp 1958 och inkorporerades då i Roulette Records.

Första skivan ut är med Beverly Kenney på ROOST LP 2206. US-pressing.
Beverly Kenney Sings for Johnny Smith.
Skivan släpptes 1956.

Beverly spelade in totalt 8 skivor. Fyra på Roost Record och fyra på Decca Records. Hennes karriär var tyvärr kort då hon tog självmord 1960 endast 28 år gammal.

Beverly har blivit en kultfigur i Japan och det har getts ut outgivet material och nypressningar från 2006 och framåt.
Klassificerar musiken till Easy Listening men jäkligt bra sådan.

P6280153.jpg

P6280156.jpg

P6280160.jpg

P6280158.jpg

 

Nästa skiva från Roost Records är Diz 'N' Bird in Concert på ROOST LP 2234. US-pressing.
Dizzy Gillespie & Charlie Parker
Sidan 1 är inspelad 1947 på Carnegie Hall
Sidan 2 spelades in i Paris på Salle Pleyel 1953.
Skivan släpptes 1959.
Klassificerar musiken till Bop.

P3310329.jpg

P3310330.jpg

P3310336.jpg

P3310332.jpg

P3310333.jpg

 

Då byter vi skivbolag till Riverside Records.
Riverside är ett välkänt skivbolag i jazzkretsar men jag klipper in texten från Discogs då den sammanfattar Riverside Records på ett bra sätt.
”Launched on a shoestring budget in 1953 by traditional jazz enthusiasts Bill Grauer and Orrin Keepnews in order to reissue classic jazz and blues recordings from the 1920s by King Oliver, Jelly Roll Morton, Ma Rainey, Blind Lemon Jefferson and others. Riverside Records turned out to be one of the premier purveyors of modern jazz. With Keepnews producing the sessions (and writing the liner notes), Riverside soon brought such giants as Thelonious Monk, Bill Evans, Cannonball Adderley and Wes Montgomery to the forefront of American music.”

Things Are Getting Better på Riverside Records, RLP 12-286. US-Pressing
Cannonball Adderley with Milt Jackson.
Spelades in 28 oktober 1958.
Släpptes 1959.
Bop till Hard Bop

P6280148.jpg

P6280149.jpg

P6300140.jpg

P6280150.jpg

 

Nästa skiva är The Cannonball Adderley Quintet in San Fransisco- recorded at The Jazz Workshop, RPL 12-311. US-Pressing
Liveinspelning från jazzklubben The Jazz Workshop den 18 och 20 oktober 1959
Skivan släpptes 1959
Bop till Hard Bop

P6280122.jpg

P6280124.jpg

P6280129.jpg

P6280126.jpg

 

Snabbt byte till Atlantic Recording Corporation.
Startades som ett oberoende Jazz och R&B skivbolag 1947 i New York som idag har vuxit till ett gigantiskt bolag. Inspelningarna och pressningarna från den tiden håller många gånger hög kvalitet.

Dick Katz: Piano & Pen, Atlantic 1314. US-Pressing
Originalpressning från 1959
Riktigt trevlig att lyssna på.

P6280254.jpg

P6280257.jpg

P6280118.jpg

P6280259.jpg

 

Ännu snabbare byte till Pacific Jazz.
Ett Los Angeles-baserat skivbolag som startade 1952 och som mest släppte skivor med Cool Jazz och West Coast Jazz.

Bolaget ändrade namn till World Pacific Jazz sent hösten 1957. Mer om det nedan.

Zen: The Music of Fred Katz with Paul Horn and The Chico Hamilton Quintet, Pacific Jazz PJ-1231. US-Pressing.
Skivan nedan släpptes 1957 och verkar kommit mitt i brytningen av namnbytet.
På skivetiketten står det Pacific Jazz, likaså på ytterkonvolutet. Däremot på innerfodralet är det tryckt World Pacific Jazz.
Finns även en bonuskupong man kunde klippa ut och skicka in för att få en gratis skiva som gällde fram till och 31 december 1959.

Svårt att klassificera musiken till mer än Jazz med lite asiatiska influenser.

Är rätt förtjust i pressningar från detta skivbolag då de ofta håller en hög klass. Är skivan inte sliten så är de i allmänhet väldigt tysta.

P6280132.jpg

P6280134.jpg

P6300124.jpg

P6300123.jpg

 

Näst sista skivan ut.
Mambo Moves Garner featuring Errol Garner, Mercury MG-20055. US-Pressing
Skivan släpptes 1955

P6280141.jpg

P6280142.jpg

P6300136.jpg

 

Sista skivan ut blir från skivbolaget EmArcy Records som startades 1954. EmArcy är sub label till Mercury Records.

Contrast Featuring Erroll Garner, EmArcy MG 36001. US-Pressing
Originalpressning från 1955

P6280161.jpg

P6280163.jpg

P6280167.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, UffeZ said:

Klassificerar musiken till Easy Listening men jäkligt bra sådan.

Johnny Smith är verkligen en underskattad gitarrist och faktiskt rätt okänd också. Lite märkligt kan jag tycka med tanke på hur stor cool-jazzen var vid den tiden. Om inte annat gjorde både Guild och Gibson gitarrer som designats av Smith. Han var lite av en gitarristernas George Shearing med sitt mjuka sound. Kul att du lyfter fram hans namn. Jag har bara en CD-samling med honom, Moonlight In Vermont där Stan Getz är med. Den är heller ingen stompmusik, tidstypisk cool jazz från början av 50-talet. Den här typen av musik gör sig bäst på LP men det är inte så lätt att hitta bra ex.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Johnny Smith är verkligen en underskattad gitarrist och faktiskt rätt okänd också. Lite märkligt kan jag tycka med tanke på hur stor cool-jazzen var vid den tiden. Om inte annat gjorde både Guild och Gibson gitarrer som designats av Smith. Han var lite av en gitarristernas George Shearing med sitt mjuka sound. Kul att du lyfter fram hans namn. Jag har bara en CD-samling med honom, Moonlight In Vermont där Stan Getz är med. Den är heller ingen stompmusik, tidstypisk cool jazz från början av 50-talet. Den här typen av musik gör sig bäst på LP men det är inte så lätt att hitta bra ex.

Vad kul :)

Jag brukar ha koll på Signaturgitarrerna men inte denna gången. Var tvungen att kolla i mitt referensbibliotek för gitarrer och jomen visst de har till och med gjort en hel hög signaturmodeller för Johnny Smith :mm:

Tog några quick & dirty-bilder från böckerna Norman's Rare Guitars och Gibson Electrics, The Classic Years.

IMG_2884.jpg

IMG_2885.jpg

 

Den stora bilden är en Johnny Smith. Gitarren längst upp till vänster är en signaturgitarr för Trini Lopez.

IMG_2886.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på Erroll Garner som jag hade med några stycken av bland bilderna.
Har en liten story runt det.

Det var Karl-Erik Hagström, tidigare VD för AB Albin Hagström i Älvdalen, som fick in mig på det spåret.
Min familj umgicks rätt mycket med familjen Hagström under -90 och början av 2000-talet.
Eftersom jag samlade på Hagström Gitarrer och Basar under den perioden blev det naturligt.
Karl-Erik var en man av den gamla stammen med oförargliga men bestämda åsikter. Å andra sidan var man nog tvungen att vara bestämt i det egensinniga landet Älvdalen med sitt egna språk och uråldriga traditioner. En Älvdaling släpper inte allt för många in på livet men jag fick den stora förmånen att bli en av de som kom riktigt nära honom.

För de som inte vet något om Hagström så startades det på tidigt 1920-tal av pappan Albin Hagström. Först som importör av dragspel senare som fabrikör. 1958 startade de tillverkning av gitarrer och basar under ledning av Karl-Erik.
Hagström växte stort och hade cirka 40 butiker runt om i landet. Ett antal fabriker i Sverige, Finland, Norge, Danmark. Strax innan kriget satte Albin upp kontor och liten tillverkning i Rockefeller Center i New York.
Hagström var de som hade agentur på de flesta olika märken som togs in i Sverige. Har för mig att de tog in Gibson redan på mitten av 30-talet. 1958 besökte Karl-Erik Fenderfabriken och gjorde upp avtal om import av instrument med Leo Fender.
Under 1966-67 sålde Hagström fler stränginstrument än Gibson och Fender tillsammans. Tillverkningen lades ner runt 1983 då Japanerna hade tagit för stor marknadsandel.
Karl-Erik gick tyvärr bort 2010 och var en helt fantastisk personlighet.

Här kommer två bilder. Ung och lite äldre.

Karl_Erik_Hagstrom_1960s.jpg

Karl_Erik_Hagstrom_2000s.jpg

Ytterligare en bild från storhetstiden med från höger. Karl-Erik, Lasse Lönndahl, Charlie Norman, Hasse Burman, Bengt Eriksson och Roffe Berg.

KEH%201.gif

 

Nu tillbaka till storyn.

Varje gång vi besökte Älvdalen var det tradition att vi herrar skulle sitta i salongen/vardagsrummet och dricka Bourbon Whiskey med Ginger Ale i glas stora som vaser, tillika skulle det lyssnas på Erroll Garner på Karl-Eriks stereo med Fisher rörförstärkare.
Trots att Karl-Erik hade startat gitarrtillverkning så var det inte det instrument han gillade. Piano var favoritinstrumentet.
I takt med att innehållet i flaskan minskade så ökade volymen på stereon och varje gång fick jag en grundlig lektion i Errolls fantastiska spelstil.
Samtalet flöt vidare och nu berättade han om ett tillfälle då Karl-Erik och hans bäste vän Charlie Norman hade åkt till Grövelsjön i norra Dalarna för att fiska. De bodde i Hagströms sportstuga som är ungefär stor som en normal villa. Om det blev så mycket fiskande vet jag inte. Kanske det blev lite mer Bourbon istället.
Någon gång på lördag förmiddag kommer Karl-Erik plötsligt på att Errol Garner spelar i Köpenhamn. Panik uppstod i lägret. Vad göras?
Karl-Erik slänger sig på telefonen och ringer sin privatchaufför och förklarar situationen med order om att boka biljetter, hyra ett privatplan, plocka ihop lite presentabla kläder och möta upp Charlie och Karl-Erik i Älvdalen på ett väl dolt ställe.
De båda herrarna packade in sig i bilen för en så snabb resa det bara gick från Grövelsjön. Matsäck och stärkande färddryck packades. Väl framme i Älvdalen blev det ett snabbt klädbyte med lite Aqua Vera vid skjortkragen och sen snabb transport till Mora Flygplats för vidare transport till Köpenhamn.
De hann precis till konserten och kvällen avlöpte mycket bra med en del inmundigande av Bourbon och annat.
Efter konserten blev det snabb taxi tillbaka till Kastrup för vidare transport till Mora.
I Mora väntade privatchauffören som lämnade av Charlie och Karl-Erik vid privatbilen i Älvdalen som de sedan tog tillbaka till Grövelsjön.

Fullbordat uppdrag!

När detta utspelade sig har jag ingen kunskap om men skulle gissa i slutet på 60-talet eller början på 70-talet.
Kommer på att jag har en skiva med Charlie Norman med titeln Garner & Hemvävt som släpptes 1973.
Inget mästerverk men kul att äga. Kanske resan tur och retur Grövelsjön – Köpenhamn var upprinnelsen till den. Extra kul blir det när jag ser att min gamla styrelseordförande Håkan Elmquist var delproducent tillsamman med Benny Andersson samt att en annan god vän Janne Schaffer spelade. Det var nog ett av hans 500 kronors studiouppdrag. Tror faktiskt att Janne även kallades för femhundringen under en period i studiosvängen.

För den som vill lyssna på lite hemvävt kommer här en bild på underverket.

Garner%20och%20Hemvaumlvt.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte ofta jag orkar gå igenom skivbackar på loppis men i lördags kom orken och ett album jag har letat efter länge.
För det facila priset av 30 kronor förvärvade jag ett album med fem (5) skivor i ta mig sjutton näst intill ospelat skick :app:
Har länge funderat på att köpa albumet men då de oftast ligger på runt 2000 kronor har det tagit emot då man inte vet skicket på det som dyker upp.

Wagners Opera Lohengrin spelad av Vienna Philharmonic Orchestra under ledning av Rudolf Kempe.
His Master’s Voice
White-Angel Series
SAN 121-5 i Stereo
Förstapressning inspelad 1964.

Jobbar hårt på att komma in som Medlem+ :D

P3200408.jpg

P3200409.jpg

P3200410.jpg

P3200411.jpg

P3200418.jpg

P3200421.jpg

P3200423.jpg

P3200425.jpg

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, UffeZ said:

 

Det är inte ofta jag orkar gå igenom skivbackar på loppis men i lördags kom orken och ett album jag har letat efter länge.
För det facila priset av 30 kronor förvärvade jag ett album med fem (5) skivor i ta mig sjutton näst intill ospelat skick :app:
Har länge funderat på att köpa albumet men då de oftast ligger på runt 2000 kronor har det tagit emot då man inte vet skicket på det som dyker upp.

Wagners Opera Lohengrin spelad av Vienna Philharmonic Orchestra under ledning av Rudolf Kempe.
His Master’s Voice
White-Angel Series
SAN 121-5 i Stereo
Förstapressning inspelad 1964.

Jobbar hårt på att komma in som Medlem+ :D

 

 

Härligt! Ser ut att vara i fint skick.

Låter den bra? Ta med den hit nästa gång vet ja.

Dessa kap är vansinnigt roliga att göra. Jag har några som är i den häraden. Men jag vet att du har grymt mycket fina plattor.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Apexorca said:

Härligt! Ser ut att vara i fint skick.

Låter den bra? Ta med den hit nästa gång vet ja.

Dessa kap är vansinnigt roliga att göra. Jag har några som är i den häraden. Men jag vet att du har grymt mycket fina plattor.

Ja skivorna är i mycket gott skick. Skulle nästan gissa att de bara är spelade ett par gånger.
Låter bra men har bara testat med en ADC 10E-MK II MM-pickup denna gången vilket inte är helt rättvist.
Dynamiken verkar sitta rätt rejält i denna box. Seriöst inspelad skulle jag vilja påstå.

Självklart åker den med vid nästa tillfälle då du har en anläggning som avslöjar det mesta :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Härlig tråd detta. :app:

En platta som jag inte tror har nämnts, men som utan tvekan är en record to die for, är denna. Snodd bild i dålig kvalitet, sorry..

71Tjv0f1rBL._SL500_.jpg

https://www.discogs.com/Ikuyo-Kamiya-Beethoven-Piano-Sonata-No23-in-F-Minor-Op57-Appassionata/release/4908818

Maken till ljud får man verkligen leta efter. Och även om man letar länge och väl, kommer man nog misslyckas. ;) 
Dynamiken i denna inspelning är ett fullständigt haksläpp. De där är ju nåt man slänger sig med mellan varven, men vad gäller denna skiva är det faktiskt helt sant.

45rpm direktgraverat från Japan, med ett häpnadsväckande piano och ett minst sagt energiskt spel av Ikuyo Kamiya. Värd varenda krona du betalar för den.

Det blir inte särskilt mycket bättre än såhär. :app:

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, osgorth said:

utan tvekan är en record to die for, är denna.

Ja. Märkligt att man aldrig hör om fler inspelningar av en så skicklig pianist. Hon larmar på Appassionata så strängarna glöder. Kanske nåt för @ishoot att kolla upp on site. Skulle gärna höra mer av henne.
 

klaus-stoll-ikuyo-kamiya.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, osgorth said:

Maken till ljud får man verkligen leta efter.

Instämmer. Eliot chockade mig genom att spela den på sitt dynamiska system. Det blev en omedelbar jakt på Ebay och till slut fick jag tag i ett felfritt exemplar. Det är en utmärkt platta för att visa dynamiken i en skivspelare men också i Beethovens Appassionata. 

Jag har letat efter album då och då men det ser inte ut att finnas så mycket. Japanska Fontec har ett par album http://www.fontec.co.jp/bin/cdd3e.cgi  Enligt Last.FM har hon gjort ett 20-tal inspelningar på RCA men jag undrar om det inte avser ett 20-tal spår. Hon blev professor vid Kyoto Municipal University men det var några år sedan. Vet inte ens om hon är i livet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja. Märkligt att man aldrig hör om fler inspelningar av en så skicklig pianist. Hon larmar på Appassionata så strängarna glöder. Kanske nåt för @ishoot att kolla upp on site. Skulle gärna höra mer av henne.

Detta skall absolut kollas upp! Skall genast sätta mina vänner i arbete ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2017-05-21 at 07:35, calle_jr said:

Ja. Märkligt att man aldrig hör om fler inspelningar av en så skicklig pianist. Hon larmar på Appassionata så strängarna glöder. Kanske nåt för @ishoot att kolla upp on site. Skulle gärna höra mer av henne.
 

klaus-stoll-ikuyo-kamiya.jpg

Så roligt de ser ut att ha ;) men jag betvivlar inte att de spelar gudabenådat.

Link to comment
Share on other sites

Den senaste i Devialet/Fondamentas serie Lost Recordings: Dave Brubeck Quartet - Live at the Kurhaus 1967 är precis släppt och stod och väntade vid min dörr igår kväll. Jag har inte hunnit lyssna än men om ljudkvaliteten är som de tidigare tre släppen lär den låta fantastiskt. Med låtar som Three to get Ready och Take Five så lär den funka för mig ;)

IMG_2524.JPG.22abd588428fdde05b854e0c67907c0f.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1 hour ago, calle_jr said:

:D

Jo, jag tackar :mm:

Jag sitter här och tittar på ett brunt postpaket med måtten 33x33cm. Har det inte gått för långt när man glömt vad det kan vara?

Finns det AA (anonyma audiofiler) i din närhet?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-28 at 20:45, calle_jr said:

Jag sitter här och tittar på ett brunt postpaket med måtten 33x33cm. Har det inte gått för långt när man glömt vad det kan vara?

Det jobbigaste tycker jag är alla kommentarer från hustrun - typ, "kan du inte lyssna på någon av alla dom du redan har!?". Jag skulle vilja se flera leverantörer med anonym avsändare och paket som ser ut att innehålla en stekpanna istället för skivor :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet inte om följande kvalar in sig i denna tråd, dock väldigt bra inspelning och pressning.

Hittade denna och lite annat från Philips och Decca i en back "3 för 40kr"! :D

IMG_20170809_160156_zpsrr6u63nr.jpg

Vivaldi's Le Quattro Stagioni med Viktoria Mullova på violin och orkestrerar gör Chamber Orchestra Of Europe (Philips - 420 216-1) LP, Album 1987

Värt att nämnas att den ser helt ospelad ut.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Albéniz Frühbeck De Burgos - Suite Española
Decca - SXL 6355

1969. UK-press

 

albeniz.jpg


Detta album är intressant, spännande, gastkramande, känslosamt, vackert, temperamentsfullt, sorgligt, livfullt.
Den engelska orkesterns spel och samspel är skickligt och inte minst låter den enastående. Fantastisk inspelning.

 

https://www.discogs.com/Albéniz-Frühbeck-De-Burgos-New-Philharmonia-Suite-Española/release/11031635

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...