eliot Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 En skiva som jag jagar - men den blev för dyr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Saftigt pris Eliot =). Köpte "A love supreme" från Analogue productions på 45rpm. Låter fint, men har tyvärr inget att jämföra med. Det är en av de mest välinspelade skivor jag har i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Saftigt pris Eliot =). Köpte "A love supreme" från Analogue productions på 45rpm. Låter fint, men har tyvärr inget att jämföra med. Det är en av de mest välinspelade skivor jag har i alla fall. Jag köpte amerikanska originalutgåvan A Love Supreme/John Coltrane, Impulse! AS-77 med VAN GELDER ingraverat, på tradera för 280kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Aaaaarghhhh! Den har jag sökt efter med ljus o lykta. Den är inte så svår att få tag på (finns på discogs) och lär inte vara en av de bättre utgåvorna, se denna tråd på Steve Hoffmans Forum - Jag har själv den Tyska utgåvan med Masterdisk RL ingraverat ("RL" = Bob Ludwig) som låter fantastiskt bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Den är inte så svår att få tag på (finns på discogs) och lär inte vara en av de bättre utgåvorna, se denna tråd på Steve Hoffmans Forum - Jag har själv den Tyska utgåvan med Masterdisk RL ingraverat ("RL" = Bob Ludwig) som låter fantastiskt bra Har även den Tyska utgåvan som köptes av min far när The Nightfly släpptes. Har inte kollat matrisen om det är Ludwig men jag antar det. Javisst låter den bra den med ;-) Det var ett tag sedan jag hade min egen shootout men jag kommer ihåg att jag satt nöjdast med MFSL den gången. Ljudet var lite fylligare och vinylen tystare om jag minns rätt ;-) Det är nog svårt att hitta en utgåva som är olyssningsbar - det mesta verkar funka med denna inspelning ;-.) Har även 5.1 mixen i DTS som kom med en box med alla Fagens skivor. På ett sätt sopar den banan med vinylen om man har bra surround. Det går att få ett fantastiskt tryck med den vid uppspelning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 4, 2013 Author Share Posted December 4, 2013 Min är en svensk Masterdisk RL, och alla utgåvor jag hört låter fantastiskt förutom möjligen cd. Men det är väl därför mfsl gav sig på den. De ger ju knappast ut något som är halvbra inspelat. Jag skulle gärna äga mfsl-utgåvan av ren fåfänga, även om det jag har av Fagen som låter bäst är det som getts ut som maxi 45-varvare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Att dö för lite fin musik, som topic antyder, kan ju vara i häftigaste laget kanske men när jag bläddrade förbi denna på lokala loppisen så skakade det nog till lite extra, jag blev jag riktigt glad Inte ofta jag hittar ett original av den här sorten så den "snurras" ofta här hemma. Skulle jag dessutom nödgas att gradera skicket så fick det nog bli NM. Trevligt fynd när man som jag ofta spelar klassiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 En skiva som jag jagar - men den blev för dyr Såg denna gå på Tradera nyligen och priset stannade på 125:- .Beskrivningen av själva skivan var: mycket fin. Konvolutet var dock inte i bästa skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Hämtade denna ikväll efter 10 veckors leveranstid och envägskommunikation med en av de i särklass jobbigaste säljare jag råkat ut för. Har inte spelat den än, men tror att den platsar här Antonio Vivaldi, Sonatori De La Gioiosa Marca, Giuliano Carmignola - Le Quattro Stagioni. 2013 AudioNautes Recordings - AN-1201 2×LP, 45 RPM, Limited Edition, Remastered, 180 gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Hämtade denna ikväll efter 10 veckors leveranstid och envägskommunikation med en av de i särklass jobbigaste säljare jag råkat ut för. Du betalade väl för dåligt Men självklart platsar den här AudioNautes hemsida var lite "torr" tycker jag, inte mycket att se där inte ... Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Du betalade väl för dåligt Jo, pyttsan Jag var glad att jag lyckades genomföra själva betalningen. Han hade uppgett fel IBAN vilket tog mig fyra timmar att reda ut med samtal till svenska och engelska banker. I det läget tänkte jag inte så långt att be honom skriva om fakturan och lägga till mellanskillnad för recorded delivery Den kommunikation jag fick av honom var: - "It's your own fault, you did not ask for recorded delivery" - "Did you check with your post office?" - "Did you check your neighbor?" - "It's your own fault, you did not ask for recorded delivery" - "Did you check with your post office?" - "Did you check your neighbor?" Är det någon här som går in på posten och frågar: "- Finns det nån post till mig?" Till slut hjälpte Discogs mig stänga av honom tills han hade rett ut detta, varpå han visade mig kvittot där jag såg att han skickat skivorna 8 veckor efter betalning Det innebär att vid tiden för merparten av svaren ovan hade han inte ens packat skivorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Är det någon här som går in på posten och frågar: "- Finns det nån post till mig?" Tyvärr så finns det ju det... Jobbade för några år sedan på ett av de större fraktbolagen vi har i landet.En dag kom det in en kille på terminalen och frågade efter ett paket varpå jag bad om att få sändningsnumret. Något sådant hade han inte men han mätte mellan händerna och sa: - Det är så här stort och brunt. Jag pekade ut mot sorteringshallen där det stod runt 4000 paket i samma storlek och frågade... vilket tror du att det kan vara ? Nåja,tråkigt att höra om dina erfarenheter ang säljaren, det blir låga betyg antar jag...om det nu finns möjlighet till det förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Till slut hjälpte Discogs mig stänga av honom tills han hade rett ut detta, varpå han visade mig kvittot där jag såg att han skickat skivorna 8 veckor efter betalning Det innebär att vid tiden för merparten av svaren ovan hade han inte ens packat skivorna. Vad har han för nick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 En skiva som jag jagar - men den blev för dyr Kanske en dum fråga. Men vad gör den så unik att man är beredd att betala detta fantasipris? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Kanske en dum fråga. Men vad gör den så unik att man är beredd att betala detta fantasipris? Det är ungefär samma fråga som varför det finns människor som är beredd att betala tusenlappar för en äkta Miro i förhållande mot ett tryck. Det är en annan dimension av samlande. Förstautgåva, original osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Det är ungefär samma fråga som varför det finns människor som är beredd att betala tusenlappar för en äkta Miro i förhållande mot ett tryck. Det är en annan dimension av samlande. Förstautgåva, original osv. En osedvanligt bra inspelning ljudmässigt och musikaliskt alltså och endast ett fåtal kvarvarande ex.? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 En osedvanligt bra inspelning ljudmässigt och musikaliskt alltså och endast ett fåtal kvarvarande ex.? Calm Den är en inspelning från 1952 så ljudmässigt är den nog inte så bra utan det är tolkningen som gör den eftersökt - och sedan att den är svår att få tag på som förstautgåva i bra skick på Metronome, Capitolutgåvan är billigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Vad har han för nick Skickas via PM. Capitolutgåvan är billigare "Inte så dyr", om jag får be Har inte spelat den än, men tror att den platsar här Inte ett öga torrt. Kan verka onödigt med ännu en årstidsutgåva, men denna AudioNautes-utgåva är alldeles speciell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Är det någon här som går in på posten och frågar: "- Finns det nån post till mig?" Det händer när jag tycker att en avisering tar för lång tid, det kan ligga en förlupen platta i något hörn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Capitolutgåvan är billigare "Inte så dyr", om jag får be Det finns två utgåvor på Metronome och två utgåvor på Captol och som vanligt är förstautgåvan dyrast Ett inlägg från 2007: "Jag fann en artikel om Camilla Wicks och inspelningen där Kjell Stensson var tekniker och Lars Burman producent: Sibelius invited Camilla Wicks to his home. 'He heard me play the Concerto on the radio the night before and then he called,' she says. 'It was the kind of meeting that's like an audience. He was very kind but I was still struggling with Norwegian and Swedish and my manager translated for me. It filled me with inspiration. I said I would like to have any comments on my interpretation and he said: "Just play it the same way."' To others the composer remarked that she performed the Concerto 'masterfully' – but then he also endorsed the very different readings of Ignatius, Neveu, Bustabo, Barinova and David Oistrakh. What is important, I think, about the recording which Wicks made on 18 February 1952 (Capitol LP CTL7026, P8175) is that she plays with commitment, intuitive understanding and a consistent viewpoint, in which she is aided by the great Sixten Ehrling, conducting the Stockholm Radio SO. Her approach to the slow movement is vibrant but not too much so. You could say that she takes the middle view between the romantic lyricism of Ignatius and the intensity of Bustabo. A few fractionally out of tune notes can be attributed to the spartan circumstances of the sessions. Professor Wicks remembers going virtually straight to the cold Royal Academy of Music auditorium when she arrived in Stockholm that winter morning, because her hotel room was not ready. Although tape was being used, techniques were still a little primitive. 'We had only one day for the recording and we couldn't splice. By the end of the day I was very tired and right at the end of the finale I did something wrong, so we had to do it all again. We listened to see if anything was too bad – we didn't have time to do much in those days.' She was grateful to be working with Ehrling. 'He was so brilliant, he had such passion – I was enamoured of his conducting. I met him earlier to talk about it but he was very busy and he was conducting the Opera. We had toured together, him as a pianist, so it was a matter of friends making this recording. He was always so understanding, so innately and intuitively musical. I played many concertos with him and it was always like riding on a cloud. I didn't have to push at all. I remember thinking in the middle of the Brahms Concerto how wonderful it was to be on this cloud...' Wicks also waxed HMV 78rpm discs with Ehrling at the piano. The Sibelius recording, part of a series made by Ehrling for Metronome and engineered by Kjell Stensson with Lars Burman as producer, is impressive, in spite of small pitch variations presumably caused by power supply fluctuations in wintry Stockholm. It is worth seeking out a copy of the original pressing, on which the Concerto takes up the whole disc; it was later coupled with Ehrling's fine performances of The Swan of Tuonela and Lemminkainen's Return and cut on to one LP side (LP P8327), at the cost of losing some of the first disc's tonal body and solid bass. Capitol P8175" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 "Inte så dyr", om jag får be Det finns två utgåvor på Metronome och två utgåvor på Captol och som vanligt är förstautgåvan dyrast Ett inlägg från 2007: "Jag fann en artikel om Camilla Wicks och inspelningen där Kjell Stensson var tekniker och Lars Burman producent: Capitol P8175" Då finns det en mycket intressant historia bakom både den musikaliska prestationen och den tekniska som onekligen kan höja marknadsvärdet på ett original. Då förstår jag mer att den blir ett eftertraktat objekt. Den förklaringen känns rimlig. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Och den låter hemma hos dig? Helgen är vikt åt vinylspelande och då passar jag på att jämföra och faktum är att MFSL-utgåvan låter en smula mörkt och instängt här jämfört med den Warner Bros 530187-1 180 grams återutgåva som finns att tillgå, jag har även en något sliten UK-press som låter mer öppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 (edited) Beethoven: The Five Piano Concertos/Choral Fantasia Otto Klemperer, Daniel Barenboim, NPO, The John Alldis Choir Ett tips till den som söker en sällsynt vacker Choral Fantasia, den finns här. Angel SD-3752, Edited December 14, 2013 by BTS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 14, 2013 Author Share Posted December 14, 2013 Jag fann en artikel om Camilla Wicks och inspelningen där Kjell Stensson var tekniker och Lars Burman producent Är det brun/grön eller grön etikett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Är det brun/grön eller grön etikett? Metronome CLP 510 är med blå/vit etikett (förstautgåva) eller mörgrön etikett Metronome CLP 85057 Capitol P 8175 är med Turquoise etikett och den senare utgåvan är CAPITOL P 8327, Green/Gold etikett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Capitol P 8175 är med Turquoise etikett och den senare utgåvan är CAPITOL P 8327, Green/Gold etikett Aha, tack. Det var Capitol jag undrade över. Jag kan ju googla själv, men det förekommer mycket fel om denna. Svårt att se skillnad på turkos och grön resp brun/grön och guld/grön från murriga Internetbilder. Det borde inte vara mer än några år mellan dessa, och lite skumt att de byter kat#. Är P 8327 verkligen en återutgåva eller är det en nyinspelning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Aha, tack. Det var Capitol jag undrade över. Jag kan ju googla själv, men det förekommer mycket fel om denna. Svårt att se skillnad på turkos och grön resp brun/grön och guld/grön från murriga Internetbilder. Det borde inte vara mer än några år mellan dessa, och lite skumt att de byter kat#. Är P 8327 verkligen en återutgåva eller är det en nyinspelning? Håller med när det gäller turkos eller grön men grön/guld ser rätt speciell ut: Det är samma inspelning men den senare utgåvan (både Capitol och Metronome) innehåller dessutom "Return of Lemminkainen" De släpptes 1952 respektive 1955... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Hur många har ramlat över Koreanska audiofila utgåvor? En programförklaring som heter duga fångade mitt intresse... och vilka plattor sedan. Wow!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Från ca 1975 till början av 90-talet så präglades mycket av jazzen kring fusion med mer eller mindre elektriska inslag. Ett parallellt spår drevs av framför allt George Wein med sina Pablo-inspelningar av 50-talets mainstreamjazz samt Manfred Eichers speciella klanger på ECM. Däremellan en ständig flod av återutgivningar från Blue Note, Columbia, Prestige och några till. En liten grov generalisering kanske men ungefär så. Men kring 90-talet så var det ungefär som fusionmusikerna (där de flesta hade en historia före från lite mer boppigare och friare jazz) tröttnade. Man gick tillbaka till de mer akustiska uttryckssätten men inte till den gamla jazzen. Nya uttryck skapades och nya musiker lyftes fram i skenet av de gamal stjärnorna. Melodin lyftes fram, nya låtar och man tog också till sig låtskatter skapade i pop- och rockgenerationen istället för att alltid bläddra bland 30- och 40-talens schlager som vi idag kallar The American Songbook CD-spelaren hade också lanserats och LP-skivan var död, sas det. Även om det inte var så, så mådde den inte bra. Mycket av den fantastiska musik som gavs ut då har inte varit tillgänglig på vinyl, dvs inte förrän nu. Det koreanska företaget Khiov vill ändra på detta. Utgivningarna inklusive albumen förbereds i Korea och vinylen pressas i Tyskland. Jag har köpt in 4 stycken så här långt. Fantastisk musik och ett enastående ljud. De kostar en slant, men jag avstår gärna andra plattor, för dessa skall jag bara ha. En av 90-talets klassiker stod Herbie Hanckock för med The New Standard som släpptes 1996. I gruppen ingick Michael Brecker,ts - John Scofield,g - Dave Holland,b - Jack DeJohnette,tr och Don Alias,perc. Alltså den tidens kanske främsta jazzmusiker. Med New Standards avsåg Herbie att belysa att samtiden pop- och rocklåtar var lika bra som de gamla standardlåtarna och de passade jazzidiomet lika bra. Så här presenterades låtskatter av Don Henly, Peter Gabriel, Lennon/McCartney, Babyface, Stevie Wonder, Sade, Paul Simon, Prince, Kurt Cobain och Fagen/Becker Om ni inte har denna plattan och gillar jazz så är det ett givet köp oavsett om det är denna utgåvan eller vanlig CD-utgåva. Mycket bra. I samtliga fall handlar det om dubbelalbum i 180 gram. Det hela är mycket välgjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Det koreanska företaget Khiov vill ändra på detta. Utgivningarna inklusive albumen förbereds i Korea och vinylen pressas i Tyskland. Jag har köpt in 4 stycken så här långt. Fantastisk musik och ett enastående ljud. De kostar en slant, men jag avstår gärna andra plattor, för dessa skall jag bara ha. Om ni inte har denna plattan och gillar jazz så är det ett givet köp oavsett om det är denna utgåvan eller vanlig CD-utgåva. Mycket bra. I samtliga fall handlar det om dubbelalbum i 180 gram. Det hela är mycket välgjort. Varifrån kan man köpa dessa? Hittade inget på deras hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.