calm Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 (edited) Gjorde en liten tripp i världen i våras och hämtade lite bilder och intryck. Musik kan uttryckas på olika sätt och varför inte i ett konstverk!? Denne herre uttrycker starka känslor. Sång eller trampad på tårna? Calm Edit tillägg Edited August 20, 2013 by calm Quote
calm Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 Konst kan också precis som musik uttrycka känslor av hat eller kärlek. Grafitti har onekligen olika kvaliteter! Calm Quote
P-pan Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Trevligt Får vi en liten pulskännare från Äpplet kanske ? Quote
ukiro Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Ja bild 2 här är tagen från High Line Park. Quote
calm Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 Ja bild 2 här är tagen från High Line Park. Helt rätt! Men även den första! High Line Park är byggd på en gammal nerlagd järnväg som i likhet med många NYC gamla spår går på viadukter en bit upp i luften. Här har man skapat en lång park som fortfarande är i uppbyggnadsskedet. Den sträcker sig från Meatpacking District och skall gå ett par kilometer norrut när den är färdigbyggd. http://www.thehighline.org/about/park-information Rätt häftig med många konstverk och framförallt sittplatser överallt och kaféer. Hela anläggningen och området i kring håller på att förändras från ganska sunkiga kvarter till modebutiker och annat. Calm Quote
calm Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 Detta har blivit lite av en lungn lunga i det övrigt hektiska New York. Häftig idé. Calm Quote
Apexorca Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 (edited) Skall bli kul att följa ditt reportage från min favoritstad Calm. Det är en riktigt häftig plats. När de skulle avgöra vad som skulle hända med denna relik utlystes en tävling varpå en ung student kläckte iden om en park på dessa pelare som burit järnväg. Det blir en lugn plats där det historiska arvet är tydligt med en ny modern touch i det. Det blir ju också väl besökt och uppskattat. Vad jag förstår är det altid mycket folk där, men var är det inte det i NY. Jag var där en solnedgång för snart 2 år sedan. Det var magiskt. Hela området runt omkring, Soho är det väl, sprudlar i en härlig puls. Skild från den i mer centrala delar. Inte så dressad och stressad. Coolare och tar ut de kreativa uttrycken mer. Friare ungdomligare. Det passar oss Calm! Jag kan se om jag kan komplettera med lite bilder som jag tog där. Jag får nog åka tillbaka snart igen känner jag. Edited August 16, 2013 by Apexorca Quote
calm Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Skall bli kul att följa ditt reportage från min favoritstad Calm. Det är en riktigt häftig plats. När de skulle avgöra vad som skulle hända med denna relik utlystes en tävling varpå en ung student kläckte iden om en park på dessa pelare som burit järnväg. Det blir en lugn plats där det historiska arvet är tydligt med en ny modern touch i det. Det blir ju också väl besökt och uppskattat. Vad jag förstår är det altid mycket folk där, men var är det inte det i NY. Jag var där en solnedgång för snart 2 år sedan. Det var magiskt. Hela området runt omkring, Soho är det väl, sprudlar i en härlig puls. Skild från den i mer centrala delar. Inte så dressad och stressad. Coolare och tar ut de kreativa uttrycken mer. Friare ungdomligare. Det passar oss Calm! Jag kan se om jag kan komplettera med lite bilder som jag tog där. Jag får nog åka tillbaka snart igen känner jag. Till NYC återvänder jag gärna och har redan bokat nästa resa. Det finns både igenkännandet och ständigt nya intryck. Calm Quote
calm Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Vi lämnar lugnet vid Highline Park och tar tunnelbanan ner till södra delen av Manhattan. Här hittar man Wall Street och pulsen kring finansdistriktet. Men det finns ett annat mål och något som jag aldrig missar vid ett besök i NYC, nämligen den här affären: Väl framme verkade allt nedstängt och bommat och jag tänkte att även denna affär drabbats av nedladdningstidens konsekvenser. På porten satt dock en skylt med hänvisning runt hörnet, så jag kunde andas ut. http://www.jr.com/information/directions.jsp Calm Quote
calm Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Tyvärr visade sig att affären som tidigare bestod av tre våningar med allt från pop/rock till jazz och klassiskt, hade reducerats betänkligt. På jazzsidan som tidigare var riktigt välsorterad fanns en hel del kvar men mycket verkade blivit utplockat i flytten. Dessutom var personalstyrkan decimerad och min favoritexpedit var borta. Deltidsmusiker med god koll om nya artister. Det blev som vanligt några kassar. Calm Quote
eliot Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Tyvärr visade sig att affären som tidigare bestod av tre våningar med allt från pop/rock till jazz och klassiskt, hade reducerats betänkligt. Samma sak upplevde vi i Zürich i år Jecklin vid Kunsthaus som tidigare var 3 våningar och som de sista åren reducerats till två våningar hade nu slått igen De har kvar försäljning av musikinstrument, noter mm - men inte skivor En vän berättade att han gjort riktiga fynd vid utförsäljningen.... Quote
eliot Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 High Line Park är byggd på en gammal nerlagd järnväg som i likhet med många NYC gamla spår går på viadukter en bit upp i luften. http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zps106d2abd.jpg Här har man skapat en lång park som fortfarande är i uppbyggnadsskedet. Den sträcker sig från Meatpacking District och skall gå ett par kilometer norrut när den är färdigbyggd. http://www.thehighline.org/about/park-information http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpse067460d.jpg Rätt häftig med många konstverk och framförallt sittplatser överallt och kaféer. Hela anläggningen och området i kring håller på att förändras från ganska sunkiga kvarter till modebutiker och annat. Calm Jag såg ett reportage om detta och det verkar mycket trevligt - Kul att få följa med på dina strövtåg i New York Quote
calm Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Jag såg ett reportage om detta och det verkar mycket trevligt - Kul att få följa med på dina strövtåg i New York Ja åker man till NYC så kan jag varmt rekommendera en promenad i Highline park. Den är så annorlunda jämfört med andra parker jag sett. Calm Quote
calm Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Apropå parker så är ju Central Park den definitivt största och mest innehållsrika och omfattande. Här händer alltid saker i musikaliska sammanhang och legendariska är de stora spektakulära gratiskonserterna, t.ex Simon and Garfankel mfl. Vi missade tyvärr en mindre gratiskonsert med Mariah Carey som avhölls en tidig morgon utan allt för stor annonsering. Däremot är små spontana konserter alltid ett inslag. Tex den här från Juilliard School som ligger vid Lincoln Centre i närheten av parken. Här en liten barockensamble med en riktigt skönsjungande countertenor. http://www.juilliard.edu/about/brief-history Calm Quote
byZan Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 NYC är aldrig fel, hoppas komma dit igen, kanske när man fyller jämnt nästa gång Ett roligt reportage som inspirerar, tack! /byZan Quote
calm Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 (edited) Det finns andra musikaliska upplevelser som denna att njuta helt gratis. Detta äldre par hade stationerat sig nära the Boathouse i Central Park. De spelade på olika former av harpor och musikaliskt var det elisabethanska toner och riktigt proffsigt framförda. Man kan säga att det mesta som spelas offentligt i staden är riktigt bra och sällan det vi är vana att höra på gator och torg i Stockholm, där tiggarmomentet är mer framträdande. The Boathouse, där vi åt frukost ett antal mornar, har en finavdelning men också en mera budgetvänligavdelning utomhus. I sjön kan man ro i en hyrd roddbåt. Trevligt och avspänt. Med denna frukost står man sig en lång bit in på dagen och det kan behövas när man i princip är gående hela dagen. Calm Edit tillägg Edited August 19, 2013 by calm Quote
calm Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Det här huset har en stark musikalisk anknytning. The Dakota, John Lennons sista bostad och huset utanför där han blev skjuten. Hans minne lever kvar på ett tydligt sätt i Central Park. Mosaiken med texten Imagine har Yoko Ono bidragit till. Den har blivit en vallfärdsplats för Lennon-fans. Calm Quote
calm Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Vi flyttar oss snabbt mellan stadsdelarna i NYC och hittar en för mig ny bekantskap i sydvästlig riktning. Bästa sättet är att ta tunnelbanan. In Living Stereo http://inlivingstereo.com/ En butik jag missat tidigare. Noterar att de flesta byggnader tycks leva under ett extra tak. Kanske ett resultat av stormen Sandy som drabbade stan med fruktansvärd kraft? Eller också en konsekvens av amerikansk skadeståndspraxis? Calm Quote
calm Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Affären som både säljer utrustning och nya och LP-skivor ligger på Great Jones Street i närheten av 3rd Street och Broadways södra delar. https://maps.google.se/maps?gl=se&daddr...w+York,+NY,+USA Ett ungt gäng grabbar i butiken med genuint musik och hifi-intresse. Trevligt bemötande och inget översitteri som jag mött t.ex. hos Sounds by Singer för ett antal år sedan. Calm Quote
Apexorca Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Det här huset har en stark musikalisk anknytning. The Dakota, John Lennons sista bostad och huset utanför där han blev skjuten. Yoko Ono har visst hela övervåningen i detta hus hörde jag när jag var där. Quote
plundin™ Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 In Living Stereo Verkar vara en butik med ett sortiment helt i min smak! /ptr Quote
Putte Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Hej Jag kan inte annat än hålla med, High Line Park är ett häftigt ställe. Nästan en oas i den stora brusande staden. Jag har förmånen att åka dit åtminstone en gång per år och passar på att ta en tur där. Avstressande kan man lugnt säga. Jag skall dit i oktober och om vädret tillåter blir det en tur. Vill nog gärna gå till butiken Living Stereo också, glad och tacksam för tipset. Jag kan hålla med om snorkigheten hos Sounds by Singer, trots det så saknar jag den affären, den var trots allt en höjdare. Vissa av de produkter som fanns där är ju inte så ofta synliga hos oss, även om det blivit bra i Sverige med ett flertal riktigt bra affärer, utan snorkighet. Quote
calle_jr Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Häftigt! Verkligen njutbart, kul att se och läsa. Eller också en konsekvens av amerikansk skadeståndspraxis? Ja, den här typen av temporära tak kan ju permanentas då det flera månader per år är stor risk för nedstörtande istappar. Jag kan mycket väl tänka mig det är enklare få tillstånd till ett "temporärt" skydd än ett permanent skärmtak över stadens gångbana Quote
calm Posted August 21, 2013 Author Posted August 21, 2013 Om man kliver in i butiken så hittar man på ett entresolplan en liten men god skivavdelning med både nya och gamla vax. Det blev ett antal gamla godingar till vinylsvarven som jag skall visa senare, men också David Bowies senaste skiva. Avdelningen rymmer både jazz, mest äldre och rockskivor av varierande åldrar. Tittar man ner från övervåningen kan man se butiken, med diverse uppställningar och två ordentliga lyssningsrum. I yttre delen mest mindre högtalare och elektronik. Rakt fram det mindre lyssningsrummet och till höger det större rummet som innehöll en hel del spännade godbitar. Calm Quote
calm Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 (edited) I stora lyssningsrummet fanns en hel del utrustning för provlyssning. Vi talar rör och analoga signalkällor. Inget digitalt så långt jag såg. Det andades exklusivitet med Shindo som huvudattraktion. Men vi återkommer till det. De här högtalarna har jag aldrig sett förut. Davone ett för mig okänt danskt fabrikat. Fick inte chansen att lyssna men såg designmässigt ganska läckra ut. Lite retro -60 tal när den danska designen stod på topp. http://www.davoneaudio.com/ Notera golvet, som var lagt överallt i lyssningsrummen. Limmad och skruvad plywood för att undvika resonanser på golv som mitt som gärna spelar med. Calm Edit tillägg Edited August 22, 2013 by calm Quote
calm Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 (edited) Här ett första smakprov på Shindos exklusiva produkter som hålls som top 10 vad gäller rör och återgivning. Här en liten effektförstärkare Cortese F2A 10 w i class A. Handemade in Japan. http://www.shindo-laboratory.co.jp/English...tese%20F2a.html Den ser inte mycket ut för världen designmässigt, men allt krut är lagt på innehållet och prestandan. Calm tillägg Edited August 22, 2013 by calm Quote
calm Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 (edited) Ytterligare en effektförstärkare i monoutförande Corton-Charlemagne 80. http://www.shindo-laboratory.co.jp/English...magne%2080.html 70 w i ren klass A. Calm edit tillägg Edited August 22, 2013 by calm Quote
plundin™ Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 (edited) Här ett första smakprov på Shindos exklusiva produkter som hålls som top 10 vad gäller rör och återgivning. Bristen på Shindo i Sverige är grunden för min övertygelse att Sverige bör lämna EU! /ptr Edited August 22, 2013 by plundin™ Quote
calm Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 Bristen på Shindo i Sverige är grunden för min övertygelse att Sverige bör lämna EU! /ptr Man kan ju alltid ta sig till USA eller Japan och få med sig ett lämpligt bagage hem! Ville inte fråga om priser men säkert inte billigt. Men det är som alltid pris och kvalitet hör ihop! Calm Quote
plundin™ Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Man kan ju alltid ta sig till USA eller Japan och få med sig ett lämpligt bagage hem! Fast då har man problemet med 100 eller 110 volt, som vi har dryftat här många gånger! Jag tycker fortfarande att det finns många vettiga orsaker varför små hantverksmässiga tillverkare borde exkluderas från RoHS! Det är ju inte deras fel att Bly och Kadmium låter bättre... Sorry Calm, det var inte min mening att OT'ea din tråd! /ptr Quote
Recommended Posts