Jump to content

George Duke RIP


Shamrock

Recommended Posts

Tråkig nyhet. Ännu en stor musiker har lämnat jordelivet.

George Duke R.I.P

Det här var en riktigt dålig nyhet, näst intill chockerande. Kollade hans YouTube trailer i förrgår inför hans nya släpp Dreamweaver - se YouTube-klippet:

George Duke har funnits med "alltid" sedan jag hörde honom på Zappas skivor första gången och blev nyfiken på vem han var. Parallellt med att han spelade hos Zappa lanserade han soloprojekt på skivbolaget BASF-MPS som alla är pärlor och de skivor jag skattar högst av hans egna utgivningar. Zappa hjälpte honom en hel del med dessa album kring sound och produktion.

yrlc.jpg

Men hans bana startade som pianist i det klassiska jazzidiomet. Han fnyste åt elektronik och tyckte inte att det var seriöst för en så välskolad musiker som han (detta säger han i en intervju om hans tid med Zappa som finns på YouTube). Zappa fick honom på andra tankar. George Duke finns inspelad med så gamla rävar som Herb Ellis och Harry "Sweets" Edison på tidiga Concord-plattor, med Cannonball Adderley och många många fler innan hans karriär fick en annan bana i och med Frank Zappa och hans efterföljande karriär.

Här ett par exempel från George Dukes tidiga inspelningar.

cxcc.jpg

Efter BASF-MPS gick han över till Epic-stallet där första plattan var From Me To You (1977) som hade likheter med de tidigare, men det var med A Brazilian Love Affair från 1979 som hans musik tog lite andra former. Här samarbetade han med brasilianska musiker. Plattan svänger grymt. Efter det brasilianska äventyret kom den ena plattan efter den andra och har gjort så i strid ström. Personligen tycker jag att många av dessa är lite intetsägande. De hör väl hemma mer i entertainment-/dansfacket. Men oavsett om man gillar det eller inte så är det ytterst välproducerat och George Duke har producerat och arrangerat mängder av inspelningar både i eget och i andras namn.

70pw.jpg

Han har gett ut ca 40 album i eget namn och förmodligen lika många om inte fler där han deltar i andra grupper. Mest kända är förmodligen samarbetet med Frank Zappa, hans samarbete med basisten Stanley Clarke med vilken han gjorde plattor och turnéer under Stanley Clarke/George Duke Project; samt med brasilianska sångerskan Flora Purim. Det finns utmärkta plattor i den konstellationen utgivna av Milestone andra halvan av 70-talet.

På senare år har han också gjort lite mer nakna inspelningar där hans pianospel fått störr utrymme. Utmärkta exempel på detta är After Hours (1998), Face The Music (2002) och In A Mellow Tone (2006)

u48o.jpg

George Duke är ingen rock' n' roll'-are. Han hör hemma i soul, funk, jazz-facket och där har han gjort ett ordentligt avtryck som varar länge, länge ... Wikipedia har ett relativt fylligt uppslag om honom som du kan läsa här.

40gr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mycket sorglig nyhet... :(

Väldigt bra skrivet Bebop, håller med om allt du skriver. After Hours och Face the Music är två av mina favoriter, Black Messiah från FtM är grymt bra. Har inte alla hans album men nog ca 18-20 st iaf.

George Duke har även varit en av mina favoriter sedan tiden med Zappa. Haft turen att se honom 4-5 ggr, första gången på Jarlateatern -79/80 (med en tonårig Sheila E på slagverk/trummor) och sedan på Berns med Stanley Clarke för ett antal år sedan. Senare även på Fasching och Konserthuset.

Konserten på Jarlateatern var en närmast chockartad upplevelse (på ett bra sätt), det var det funkigaste och svängigaste jag någonsin hade hört.

Han verkade vara en väldigt trevlig och sympatisk person, ingen diva alls. Träffade honom efter några av konserterna när han signerade sina CD-plattor, han var väldigt artig och tackade så mycket för att man både kom till konserten och dessutom köpte skivorna. Enda artisten som jag har signerade plattor med. :blush

(Hade iofs en autograf av Mick Jagger som jag fick av en kusin som träffat honom i London 1970 men den sålde jag billigt till en tjej på 70-talet. Inte så smart.......) :dead:

Skall genast köpa Dreamweaver, hörde lite smakprov från den på hans hemsida innan den släpptes. Den verkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Bra beskrivet Bebop.

Detta var en förbannat tråkig nyhet. Jag har lyssnat på Duke sedan slutet av 70-talet, mestadels på hans soloplattor och de tillsammans med Stanley Clarke.

På senare år har jag även lyssnat på de Frank Zappa plattor där han medverkat. Riktigt bra :)

Tycker att hans skivor fram till -82 är mycket bra, sedan mycket skräp fram till slutet av nittiotalet då det började bli bra igen.

Nästan alla hans bra plattor har en variant på "Dukey stick", lite av hans signatur för oss som gillar den funkiga sidan:)

Här spelad live i studion med bl a Byron Miller på bas, Leon 'Ndugo' Chancler på trummor och Sheila E på percussion!!

Sicket sväng :mm:

http://www.youtube.com/watch?v=CT2ZBoWtNes

Link to comment
Share on other sites

Mycket tråkigt.

Jag såg honom live för ca 3 år sedan på Ronnie Scotts i London. Jag och mina bröder satt vid ett bord precis framför scenen ca 2 m från honom själv. En mycket bra konsert och ett minne för livet.

Jag själv upptäckte honom när han gjorde en platta med Flora Purim (Thats what she said, 1978), den lyssnade jag mycket på. Zappa lyssnade jag inte mycket på alls, förstod honom inte, men på senare år har jag börjat lyssna en del på honom tillsammans med GD också, genom min bror Jörgens försorg (en mognads fråga antar jag ;) )

Leif

Edited by Mårten Design
Link to comment
Share on other sites

Här är en hel konsert från samma konsertturne som vi såg på Ronnie Scotts.

Bitvis fruktansvärt bra! Speciellt de Miles Davis-aktiga passagerna.

Jag är en sån som kommit i kontakt med George Duke via Zappa.

Hittade aldrig "rätt ingång" via det som testades från Duke/Clarke.

Link to comment
Share on other sites

Tråkiga nyheter att min hjälte George Duke har gått bort 5/8 i blodcancer.

Han var helt klart en av de bästa keyboard-spelarna inom jazz och fusion och han lämnar hos min familj ett stort tomrum. Han gjorde soundtracket till delar av vårt liv. Jag har samlat hans alster och lyssnat aktivt på hans musik sedan 1979 då första skivan inhandlades. Nu 2013 gillar mina barn hans musik.

Jag träffade honom även en gång efter en konsert och han var en verkligt mysig kille. Precis så trevlig som han verkar ;-)

Kommer att sakna honom mycket.

-------------------------------

Slår ihop trådar om samma tråkiga nyhet//Calle_jr.

-------------------------------

Link to comment
Share on other sites

-------------------------------

Slår ihop trådar om samma tråkiga nyhet//Calle_jr.

-------------------------------

Tack för hjälpen med att slå ihop tråd ;-)

Känns tungt även idag....Duke hade en enorm spelglädje som verkligen lyser igenom till plattorna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...