Jump to content

Recommended Posts

Posted
SET201/2/3: Gala Performance of Die Fledermaus i en vackert sammetsklädd box :mm:

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...kola/set201.jpg

När Karajan var bra... :app:

En omvälvande tid såklart, men jag undrar vad som gjorde att han bytte stil under andra halvan av sin karriär?

Jag har hört att Karajan förbjöds av Hitler att dirigera i Bayreuth efter att ha tabbat sig totalt under en konsert som t.o.m fick avbrytas.

Posted

Jag fann detta:

...one day in June 1939 he was conducting "Die Meistersinger" at Bayreuth in front of Hitler and his guests the King and Queen of Yugoslavia when

he suddenly could not remember the music (he was conducting without the score). The singers stopped and the curtain came down. Hitler was very

angry and said that Karajan would never conduct at Bayreuth again. This event may actually have helped his career after World War II. Many people

who had worked for the Nazis and for Hitler were not allowed to work.

Jag tror det blev för mycket Jet-set liv och man brukar skämtsamt säga att han snabbade på spelningarna för han ville ut med sin Jacht :blush

Posted
Jag fann detta:

Jag tror det blev för mycket Jet-set liv och man brukar skämtsamt säga att han snabbade på spelningarna för han ville ut med sin Jacht :blush

:)

Han var ju gift med en judinna, och det borde ha varit en extremt riskfylld tid även för honom.

Om inte, så borde det i så fall vara en riskfylld tid efter kriget.

Märkligt hur det verkar som vissa har ett carte blanche genom livet.

Jag kan inte historien så jag kan ha helt fel, men på ytan verkar det så.

Posted

Lite senare drog vi norröver för att söka inspelningsplatsen för barnprogrammet "Sommarlov" efter önskemål från unga fröken BTS,

här var det ett helvetes skrålande från serveringens högtalare. :dry:

IMG-2190-2.jpg

Scenen låg strax intill och

IMG-2184-2.jpg

vi avslutade dag 1 på

IMG-2193-2.jpg