Guest BTS Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 (edited) Vi har tillbringat några dagar i ett mycket varmt och vackert Malmö och före avresan var Calle_jr vänlig att tipsa om lämpliga antikvariat. Första anhalten blir Folk å Rock vilka ser ut att ligga kvar på samma adress som i fordoms dagar. Vägen går genom Gustav Adolfs Torg och trots de tyngre skyarna var vädret strålande under hela Malmövistelsen. Edited August 6, 2013 by BTS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 På Södergatan ökar vimlet och värmen och strax ska det bläddras i okända vinylbackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Folk å Rock ligger på hörnet Skomakaregatan-Lilla Torg och ett stenkast ifrån Seriemagasinet som är en annan butik vilken snart får ett besök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 På Södergatan ökar vimlet och värmen och strax ska det bläddras i okända vinylbackar. Det brukar bli dyrt att bläddra i sådana backar... Trevligt att få se lite stadsbilder från Malmö och kanske ännu trevligare om vi får se vad du fyndat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag köpte fem plattor på Folk å Rock, alla i ett skick som ger begreppet NM ett ansikte. Ray Thomas, Hopes Wishes & Dreams Justin Hayward-John Lodge, Blue Jays Gerry Rafferty, City To City Gerry Rafferty, Night Owl Mike Oldfield, Incantations Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 (edited) På Seriemagasinet köpte jag tre plattor och det blev: :mm: Soundtracket till Thunderball EX Renaissance, Novella NM Och Yes, Relayer NM Edited August 6, 2013 by BTS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Andra dagen var jag på Repeat Records på Amiralsgatan tillsammans med Calle _jr. Priserna kändes här lite högre än vanligt men jag fick med mig David Bowie, The Man who Sold The World i ett blänkande skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Vackra bilder från Malmö! Priserna kändes här lite högre än vanligt men jag fick med mig David Bowie, The Man who Sold The World i ett blänkande skick. De är något högre, men det finns inga dåliga album i den butiken. Vad gäller kvalitet på utbudet är det ett par pinnhål högre än Seriemagasinet, och 10 pinnhål högre än Esset. Om man tar som exempel "The Man Who Sold The World", så har den förmodligen aldrig funnits på Esset. Där får man bläddra bland "Let's Dance", "Tonight" och Never Let Me Down"... För min del har denna skillnad ett värde. Om det är en tidig rca-återutgåva från uk, us eller de, så får man lätt betala 300 sek för denna, och det tror jag inte du gjorde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Vackra bilder från Malmö! Tack. De är något högre, men det finns inga dåliga album i den butiken. Vad gäller kvalitet på utbudet är det ett par pinnhål högre än Seriemagasinet, och 10 pinnhål högre än Esset. Om man tar som exempel "The Man Who Sold The World", så har den förmodligen aldrig funnits på Esset. Där får man bläddra bland "Let's Dance", "Tonight" och Never Let Me Down"... För min del har denna skillnad ett värde. Om det är en tidig rca-återutgåva från uk, us eller de, så får man lätt betala 300 sek för denna, och det tror jag inte du gjorde Det är en RCA-utgåva från uk, stampern säger BPRS-4512 och BPRS-4513 och P 1972 på båda sidor... Jag betalade 200 och det får världens bästa Bowieplatta kosta i det här skicket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Det är en RCA-utgåva från uk, stampern säger BPRS-4512 och BPRS-4513 och P 1972 på båda sidor... Jag betalade 200 och det får världens bästa Bowieplatta kosta i det här skicket. LSP 4816. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Det är en RCA-utgåva från uk, stampern säger BPRS-4512 och BPRS-4513 och P 1972 på båda sidor... Jag betalade 200 och det får världens bästa Bowieplatta kosta i det här skicket. Det gäller att kunna sina saker och i februari förra året "vann" jag "DAVID BOWIE MAN WHO SOLD ORIG UK 1990 EMI - STEREO LP" - och nu när jag kollade så stod det mycket riktigt "All tracks digitally Remastered by Dr. Toby Mountain" och jag betalade oxå 200kr med frakt från England (£12.39 för skivan) Originalet från 1970 är på Mercury och den släpptes först i USA och sedan England.... Skivan släpptes först på Mercury, sedan på RCA och mitt engelska ex på EMI Vi gör alla fel..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Originalet från 1970 är på Mercury och den släpptes först i USA och sedan England.... Skivan släpptes först på Mercury, sedan på RCA och mitt engelska ex på EMI En liten foundering kring det här med vad som menas med original. Den släpptes mycket riktigt på Mercury i USA 1970 och 1971 på RCA i England. Men eftersom det är en engelsk artist där jag antar att inspelningen och originalmastern är gjord i England, borde då inte den engelska utgåvan vara originalet? Kan t ex en amerikansk pressning av ett Beatlesalbum någonsin kallas original. Jag menar att det är skillnad på original och förstautgåva. Ett närliggande exempel har jag med Chick Corea där hans senaster "Virgil" är inspelad, producerad och mastrad i USA där den släpps om några veckor. Men jag köpte mitt ex redan i maj pressad i EU där den släpptes i ett antal lander redan då. Det är mao den första EU-utgåvan men för mig kommer originalet från USA. Tänker jag helt galet tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Tänker jag helt galet tro? Det tycker jag inte alls. Det finns ett original i varje land den utges med första mastern. I detta fall med Bowie finns original med minst tre olika omslag. I uk kom den ut med klänningomslaget på Mercury innan denna, varför LSP 4816 ses som en RI. Förbaskat bra album! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Visst var det väl så att man gjorde ett masterband och sedan ett antal kopior på det som man skickade till olika världsdelar? Vilket land fick den första kopian i så fall? Kanske gjorde man father/mother/stamper från originalmasterbandet i hemlandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 På Skivesset hittade jag Soundtracket till The Rose Ry Cooder, Soundtracket till Crossroads 10.000 Maniacs, Blind Man's Zoo Mozart, The Four Horn Concertos med Barry Tuckwell Mozart, The Marriage Of Figaro Kitaro, Silk Road The Spring Time Of The Year, 16 Folk Songs arranged by Vaughan Williams Ett rasande fint ex av Fiddler on the Roof med Zero Mostel Och likaledes ett mycket fint ex av musikalen Cabaret :mm: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Visst var det väl så att man gjorde ett masterband och sedan ett antal kopior på det som man skickade till olika världsdelar? Vilket land fick den första kopian i så fall? Kanske gjorde man father/mother/stamper från originalmasterbandet i hemlandet? Tror du har rätt. I detta fallet så utfördes inspelning, mixning och mastring i uk. Den amerikanska SR-61325 tillverkades i us. Den engelska 6338041 och tyska 6338041D tillverkades sannolikt i uk resp de. Det har varit populärt med fejkade utgåvor av detta album. Vissa är mycket välgjorda, men ett ganska säkert kort är att kolla på matrisnumret. Om det är maskinstämplat och inte ristat för hand så är det förmodligen en äkta pressning. Det finns t.o.m böcker som ovetande visar omslag från fejkade utgåvor. Här på väggen i en skivaffär i Manchester hänger tre counterfeit / unofficial / semi-official bowie-plattor; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Det är en RCA-utgåva från uk DE, stampern säger BPRS-4512 och BPRS-4513 och P 1972 på båda sidor... Med glasögon på och under bättre belysning läser jag LSP 4816 på konvolutet och att den är tyskpressad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 (edited) Originalet från 1970 är på Mercury och den släpptes först i USA och sedan England.... Skivan släpptes först på Mercury, sedan på RCA och mitt engelska ex på EMI Vi gör alla fel..... Verkar vara en populär skiva att få äga... http://www.tradera.com/-david-bowie-the-ma...40407_187443489 Edited August 7, 2013 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Tror du har rätt. I detta fallet så utfördes inspelning, mixning och mastring i uk. Den amerikanska SR-61325 tillverkades i us. Den engelska 6338041 och tyska 6338041D tillverkades sannolikt i uk resp de. Det har varit populärt med fejkade utgåvor av detta album. Vissa är mycket välgjorda, men ett ganska säkert kort är att kolla på matrisnumret. Om det är maskinstämplat och inte ristat för hand så är det förmodligen en äkta pressning. Det finns t.o.m böcker som ovetande visar omslag från fejkade utgåvor. Tack Calle. Var tvungen att ta fram mitt "klänningsex" på Mercury och kolla. Numret, 6338041 - 1Y - A/ 2Y - B, ser åtminstone ut att vara maskinstämplat. Något annat som kan indikera om den är äkta eller falsk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Tack Calle. Var tvungen att ta fram mitt "klänningsex" på Mercury och kolla. Numret, 6338041 - 1Y - A/ 2Y - B, ser åtminstone ut att vara maskinstämplat. Mycket trevligt! Något annat som kan indikera om den är äkta eller falsk? Ja Kan du inte ta ett foto på omslaget och en etikett Det duger med mobilkamerafoto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 (edited) Ja Kan du inte ta ett foto på omslaget och en etikett Det duger med mobilkamerafoto. Det var inte att begära lite . Får försöka imorrn när en mer kunnig person på det här med att överföra foton (och hennes Iphone) finns hemma Hmm, hittade det här vilket troligtvis gör att mitt ex i ett nafs förvandlas till kattguld "Here are a couple of the more obvious errors: * Bowie’s boot goes right to the edge of the sleeve on the fake. There is about a centimetre more sleeve on the original. * On the label, next to the date 1971 there is a circled R. The genuine label should have a circled P." Om jag minns rätt gav vi inte så värst mycket för "klänningsexet". Däremot kostade originalutgåvan av JD´s "Atmosphere" i färg, som vi köpte vid samma tid i London, en hel del men den är för länge sedan såld..... med rejäl vinst Edited August 7, 2013 by Hasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 På Skivesset hittade jag ... Detta bekräftar min egen erfarenhet av att fynden gör man på skivesset Mozart: Marriage of Figaro, Kleiber/VPO är den kanske dyraste Decca Operaboxen och i engelskt Decca original har den gått för så mycket som $ 3383 - men mer normalt är $800 och London utgåvan kostar lätt $100 (se här) Själv har jag den som Ace Of Diamonds Boxen GOS 585/7 (GOS=Grand Opera Series) ....och som återutgåva av Speakers Corner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 (edited) Mozart: Marriage of Figaro, Kleiber/VPO är den kanske dyraste Decca Operaboxen och i engelskt Decca original har den gått för så mycket som $ 3383 - men mer normalt är $800 och London utgåvan kostar lätt $100 (se här) Jag gav för en tid sedan $9.99 för ett annat London-exemplar där vinylen är NM och för exemplaret från Skivesset fick jag hosta upp hela 150 Sek , även där är vinylen NM, troligen aldrig spelad. Edited August 8, 2013 by BTS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag gav för en tid sedan $9.99 för ett annat London-exemplar där vinylen är NM och för exemplaret från Skivesset fick jag hosta upp hela 150 Sek , även där är vinylen NM, troligen aldrig spelad. Det var tur att jag inte fann det då jag har 230 operaboxar - som jag knappast spelar. - och de tar plats.... Jag vet inte om du vet att de allra första Decca operorna först gavs ut med plastfodral, "wallet", innan boxarna. De är rätt jobbiga att handskas med då de är ömtåliga och plasten lätt spricker - men det är kul att ha några - Jag har SXL 2150-1-2 Peter Grimes, SXL 2167-8-9 Aida/Karajan, SXL 2170/1 La Boheme/Serafin och LXT 554/5 (mono) Tosca som Wallet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomano58 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 (edited) Tack Calle. Var tvungen att ta fram mitt "klänningsex" på Mercury och kolla. Numret, 6338041 - 1Y - A/ 2Y - B, ser åtminstone ut att vara maskinstämplat. Något annat som kan indikera om den är äkta eller falsk? Jag har ett fejkat ex av US-utgåvan med det tecknade omslaget. Köptes innan jag kände till det men den var inte dyr som tur var. Handristat nummer. Du bör dock höra om den är äkta eller ej, iaf det ex jag har låter inte bra. Dåligt utförd press (för snabb?) med massor av små gropar. Den som P-Pan länkar till är troligen äkta, dels ser omslaget slitet ut, de fejkade brukar vara riktigt fina, samt att det har ett cutout-hål. Tror bara det är US-utgåvan som brukar dyka upp som fejkad. Verkar ha varit vanligt där då även andra som tex tidiga Deep Purple på Tetragrammaton ofta är fejk. Det gäller typiskt skivor som inte såldes i så stora mängder när de lanserades men blev populära senare. Edited August 8, 2013 by tomano58 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Det var tur att jag inte fann det då jag har 230 operaboxar - som jag knappast spelar. Jag kan ta hand om dom om du vill få mer plats. Jag vet inte om du vet att de allra första Decca operorna först gavs ut med plastfodral, "wallet", innan boxarna. De är rätt jobbiga att handskas med då de är ömtåliga och plasten lätt spricker - men det är kul att ha några Jag har aldrig sett någon. När i tiden tog boxarna över Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Första kvällen drog vi ut till Ribban för att svalka oss, det var helt öde. En massa tång låg på jäsning i vattenbrynet och badutstyret låg lyckligtvis kvar på hotellet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Första kvällen drog vi ut till Ribban för att svalka oss, det var helt öde. En massa tång låg på jäsning i vattenbrynet och badutstyret låg lyckligtvis kvar på hotellet... http://www2.picturepush.com/photo/a/135774.../IMG-2152-2.jpg :mm: Jag har inte varit på ribban sen 1973 med mamma, men det var ett jäkla fint foto. Ber om tillstånd att låna det fotot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Ber om tillstånd att låna det fotot. Beviljas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag har aldrig sett någon. När i tiden tog boxarna över De tidigaste operaboxarna ingick i den vanliga numreringen som SXL 2150-1-2 Peter Grimes, SXL 2167-8-9 Aida/Karajan, SXL 2170/1 La Boheme/Serafin och dessa gavs ut som wallet.... Decca började 1960 att ge ut skivboxar med numrering som började med bokstäverna SET och den första boxen var SET201/2/3: Gala Performance of Die Fledermaus i en vackert sammetsklädd box ... en box som innehåller tre skivor. Motsvarande monoutgåva fick beteckningen MET201/2/3. SET - Stereo Entertainment Theatre [series]. Deccas utmanare i box-ningsfajten med Columbias SMS-boxar (Stereo Masterworks Series) och EMI:s SLS (Stereo Library Series). SET släpptes noga räknat i oktober 1960. Jag är inte säker på att jag sett en SET-box som wallet ?!? SET 201-3 släpptes som sagt ursprungligen som en kostsam box i sammet ...och SET 204-8 Tristan und Isolde släpptes bara som box PS. Den sista Operan i SXL 2000-serien SXL 2281-2 Mascagni Cavalleria Rusticana släpptes som wallet (se länk) - och den släpptes i september 1961 enligt min referensbok! PPS. Den enda boxen jag känner till i SXL 6000 serien är SXL 6015-16 Die Fledermaus som är en vanlig box av papp (två skivor med själva operetten från SET201/2/3). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts