Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som gammal Qln-fantast (innan det blev Kinahögtalare) så upptäckte jag dessa gamla burkar på Blocket häromveckan, satte mig i bilen till Borås och kom hem ett par högtalare rikare.

Kommer ihåg hur mycket jag drömde om att kunna skaffa dessa högtalare när de kom ut på marknaden i början på 2000-talet med en prislapp över 50.000:-, och nu kom jag över dessa för 15.000:-.

Kort och gott den maffigaste ljudbild jag någonsin haft och där det också går att spela väldigt högt utan att det börjar låta ansträngt eller okontrollerat, och utan behov av enorma effektresurser pga den höga verkningsgrade, och när man väl sitter i sweetspot så verkar rummets akustik vara ett mindre problem i ekvationen, totalt sett förmodligen några av fördelarna med denna typ av line-source design.

Sedan trots så mycket kabinett, inte en tillstymmelse till lådljud eller vibrationer och resonanser, vilket förmodligen till stor del kan tillskrivas Q-board tekniken.

Totalt sett en högtalare som verkligen kan återge storskalig musik i naturlig livenivå utan att låta ansträngt, vilket är det jag mest retar mig på i andra högtalare, oavsett prisklass, att det till slut ofta blir en begränsning i mindre 2-, 3-, 4-, osv-system.

Nackdel då? Jo, den tar ju sin lilla plats och är i princip oduglig om du inte sitter i sweetspot med en marginal i höjdled om cirka 2 dm.

Kul att se om några fler här i tråden har erfarenhet av dessa. :)

http://speakerdesign.se/historia/

post-40-0-51069600-1375443581_thumb.jpg

Posted
Läckert med gamla high end högtalare!Det finns många bra äldre konstruktioner men jag har tyvärr aldrig hört dessa.

En sak jag lärt mig av mitt drygt 25-åriga hifi-intresse är att man kan göra grymma fynd idag på begagnatmarknaden om man har lite koll på vilka prylar som fortfarande presterar. :)

Posted
Kul att se om några fler här i tråden har erfarenhet av dessa. :)

Jag har inte ägt några men jag hörde dem hemma hos salig Olle Mårtenson vid ett tillfälle. Vill minnas att de då var under utveckling och

och att där spelades med en frisk och öppen karaktär tillsammans med bland annat en integrerad Accuphase :unsure::?: Årtalet kan ha

varit sent åtti tidigt nitti... :Thinking:

Posted
Jag har inte ägt några men jag hörde dem hemma hos salig Olle Mårtenson vid ett tillfälle. Vill minnas att de då var under utveckling och

och att där spelades med en frisk och öppen karaktär tillsammans med bland annat en integrerad Accuphase :unsure::?: Årtalet kan ha

varit sent åtti tidigt nitti... :Thinking:

Det är stort och öppet. Registrena spelar helt oberoende av varandra. Finns småsaker jag kan gilla i mina ombyggda Signaturer bättre, i rätt sammanhang, men i stort sett är detta en fullständigt obesvärad ljudbild full av andrum.

Posted

Bara att gratulera till fyndet. Begagnatmarknaden är verkligen suverän. IOFS mest för köpare. Alla gagnas ju dock av att det är cirkulation på grejer, även handlare. Eftersom det även är hyfsat lätt att sälja grejer så vågar ju folk köpa nytt.

//Richard

Posted

Kul! Har också lyssnat på den sammen med Olle, och om jag inte helt cyklar fel så var det ngn hottad variant som testades med...

...och som ngn skrev, det finns mycket gammalt som är riktigt bra. Bara att underhålla!

\\K-man

• 2 weeks later...
Posted

Så har de kommit upp på spikes med. Det gjorde helt klart lite för fundamentet i basen och ett snäpp mer stabilitet i ljudbilden.

post-4213-0-92381300-1376838522_thumb.jpg

Har nu haft dessa ett par veckor, och är mycket nöjd. Det spelar stort, luftigt och oansträngt, och kräver inte mycket muskler på förstärkarsidan, dock avslöjas skit i signalkedjan obarmhärtigt ärligt.

Allt det jag gillar med en god elektrostat finns här, men så med alla de fördelar som ändå dynamiska element har.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

En kompis hade högtalarna på hjul.

Är det bra, frågade jag?

-Ja, jag får inte ha högtalarna där jag vill ha dom, så när jag inte lyssnar är dom tillbakaknuffade mot väggen, när jag lyssnar drar jag enkelt ut dom.

Allt för familjefriden.

Edited by Björn-Ola
Posted

Det sägs ju att det inte är målet som gör resan värd, utan vägen.

Placeringen av huvudhögtalarna är väl mer eller mindre klar, men nu testar jag med två subbar - av olika fabrikat.

Jag tillämpade den klassiska "krypa runt golvet" metodiken, och hittade helt klart att detta var bästa placeringen, vilket helt klart också hörs.

Inte helt familjevänligt, men vad skall man göra..?? Det finns väl inga genvägar till det perfekta..

post-4213-0-27529200-1378313598_thumb.jpg