Hasse Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Någon som kan ge tips på en bra och välljudande CD-inspelning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Janos Straker på RCA, kan du hitta både som CD, nedladdning och Vinyl! (Det är väll nedladdnings som gäller om du bara vill ha sarabanden, ie. sats nr 4 ) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Janos Straker på RCA, kan du hitta både som CD, nedladdning och Vinyl! /ptr Du menar Janos Starker på Mercury PS. Här finns inspelningen på HDTRACKS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Tack. Får väl bli Stalker´s ( ) Mercuryinspelning då. Såg att SACD-utgåvan betingade den ringa summan av $300. Har även fått rekommendationer om Pierre Fournier och Mischa Maisky på DG, är fortfarande Starker det starkare kortet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Är fortfarande Starker det starkare kortet? Starker har en kraftfull och passionerad spelstil som får nackhåren att resa sig. I inspelningarna på Mercury så tycks han sitta i rummet och spela. Nästan kusligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Jag håller med Calle Janos Straker på RCA, kan du hitta både som CD, nedladdning och Vinyl! (Det är väll nedladdnings som gäller om du bara vill ha sarabanden, ie. sats nr 4 ) /ptr Starker har spelat in Bachs Cello Sviter hela 5 gånger och good-music-guide.com rekommenderar Starker men den senare RCA inspelningen (se länk) - så det var nog den som plundin rekommenderade Den finns på iTunes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Det var kanske mitt minne som spelade mej ett spratt för jag omindes att RCA-inspelningen var äldre än 1992, hur som helst tycker jag att den är hans musikaliskt bästa! Vete tusan om den inte är den bästa jag har i min samling av bort åt 20 inspelningar av Solocellosviterna! Ljudkvaliteten är alldeles utmärkt, men kanske inte så där audiofilt överdriven som på Mercuryinspelningen. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klas Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Torleif Theden på BIS bör nämnas i sammanhanget tycker jag....märker att jag oftare lyssnar på den än på Starker. Även om den gode Starker inte skäms för sig..- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts