Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag behöver plats för vinylen och funderar på vad som finns där ute att välja på egentligen :?: Är det DIY som gäller för att få det så det passar eller finns det köbehyllor som duger :?:

Tips med bild eller länk emottages med glädje. :) IKEA-prylar och andra rackelverk i papp och spånskiva är inte så väldigt intressant.

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Musicus
Posted

Kanskje ikke den store forundringen men jeg slår igjen ett slag for Quadraspire, modulbasert og flexibelt :)

LP Qube

qube_1.jpg

mvh

Posted

Hur många tusentals plattor pratar vi om?

Gamla hederliga Ikea Bonde var bra på sin tid!

P3090001.jpg

Tyska Regalsystem har en mycket flexibel lösning:

Annars tror jag att platsbygda hyllor vare sig man DYIar eller köper är det bästa alternativet! Nu när man kan få allt skivmaterial sågat på byggmarknaden så känns en DYIad hylla som ett ganska trevligt alternativ! Här hittar man lite inspiration..

/ptr

Posted

Bonde är utmärkt så länge man inte använder dörrar. Då stjäl gångjärnen tyvärr utrymme och det blir lite halvknöligt (i mitt tycke). Själv använder jag IKEA Expedit och då jag inte har krav på att använda dörrar så fungerar det alldeles perfekt. Har skruvat fast 22x45 längst in i samtliga fack som får fungera som stopp. Bonde är ju bättre då den har bakvägg men finns inte kvar hos IKEA idag plus att den var mycket dyrare.

Posted
Bonde är ju bättre då den har bakvägg men finns inte kvar hos IKEA idag plus att den var mycket dyrare.

Jag har ett par sektioner "Bestå" från samma firma.

Mycket bra i 60cm bredder vilket jag tycker är maxbredd på ett fack, och med bakstycke.

Funkar hyfsat att kombinera med Expedit som ju är baserad på 37cm bredder.

Ett tips är att börja med hög sockel. Det är inga problem att ha hyllor upp mot tak, men det är knöligt att låta dem gå mot golv rent handhavandemässigt.

Posted
Jag har ett par sektioner "Bestå" från samma firma.

Mycket bra i 60cm bredder vilket jag tycker är maxbredd på ett fack, och med bakstycke.

Funkar hyfsat att kombinera med Expedit som ju är baserad på 37cm bredder.

Ett tips är att börja med hög sockel. Det är inga problem att ha hyllor upp mot tak, men det är knöligt att låta dem gå mot golv rent handhavandemässigt.

Stämmer, har en hel vägg Bestå som används till annat än skivor dock. Den bör också funka bra även om jag tycker att det blir för breda fack. En avdelare hade varit på sin plats.

Posted

Tack. :) Expedit blir ju enkelt men 13Kg/hyllplan verkar lite lite... :Thinking: Hur många plattor går in i ett hyllplan på Expedit utan att pressa :?: 50 :?:

Och så finns ju det här scenariot. :Nail Biting:

Expedit.jpg

Posted
Tack. :) Expedit blir ju enkelt men 13Kg/hyllplan verkar lite lite... :Thinking: Hur många plattor går in i ett hyllplan på Expedit utan att pressa :?: 50 :?:

Och så finns ju det här scenariot. :Nail Biting:

Expedit.jpg

Jag har Expedit och den fungerar bra, men skulle nog vilja skruva fast något för ett sk. skivstopp för att bli helt nöjd.

Den står inte fritt efter vägen utan har stöd i forma av väggar vilket kan vara bra för att slippa komma hem och se den som på bilden ovan, hualigen vilken chock de skulle vara.

Många fina exempel på annat förvaringssätt ni har visat i tråden och som säkert kan ge inspiration för den som ska skaffa sig någon form av vinylförvaring.

Expedit fungerar fast visst finns det snyggare men själv så lägger jag hellre en order på nya vinylskivor än bygger om. Klokt mycket klokt tycker jag själv, så tycker jag idag iaf ;)

/byZan

Posted

Det där scenariot är självförvållat. Man måste nog ha lite koll åt vilket håll man vänder hyllan.

Ett par tunna träpluggar är inte mycket att ha som mothåll för tyngden i skivorna men en lång hyllskiva har

hyffsad bärighet och dessa verkar vara stående på bilden ovan.

Skulle tro att du nog kommer upp i en 70-80 plattor per fack med en Expedit, lite beroende på hur pass många

gatefolds du har.

Pressar man in skivorna går det i lite till.

Posted
Tack. :) Expedit blir ju enkelt men 13Kg/hyllplan verkar lite lite...

13 kg är definitivt för litet. Jag vägde och räknade förra sommaren och vad jag minns hamnar vikten på 30 - 40 kg per hyllplan. Expedit använd för vinyl är på egen risk. Å andra sidan verkar det för det mesta fungera i praktiken, men jag skulle akta mig för den största varianten av Expedit på 5 x 5 hyllplan i samma stomme. Jag har köpt den minsta på 2 x 2 hyllplan på prov och den fungerar bra. Har också köpt en Quadraspire på prov. Den är utmärkt men kan inte bestämma mig. Beror mest på att jag måste möblera om litet för att få in vinylen på ett bra sätt och där finns för många alternativ. Quadraspire har en klar fördel i den korta fackbredden och är väldigt stabil.

Posted
Hur många plattor går in i ett hyllplan på Expedit utan att pressa :?: 50 :?:

50 album/fack i Expedit blir bra med bibehållen bläddringsmöjlighet.

Då räknar jag normalt snitt av enkel- och dubbelalbum, gatefolds etc. Och jag har innern bakom konvolutet och såklart öppningen i plasten uppåt;

webster.JPG

"Scenariot" kan mycket väl inträffa och förhindras enkelt med en masonite eller tunn plyfa som bakstycke. Då blir det ju lite diy också :D

Och då klarar Expedit vikten av 50 album per fack även i 5x5 utan att blinka.

Guest Musicus
Posted
Har också köpt en Quadraspire på prov. Den är utmärkt men kan inte bestämma mig. Beror mest på att jag måste möblera om litet för att få in vinylen på ett bra sätt och där finns för många alternativ. Quadraspire har en klar fördel i den korta fackbredden och är väldigt stabil.

Kul at noen testar, skulle vel og ville gått for det alternativet om jag var i situasjonen, brukar deras andra rack nu, meget fornöyd, spennande å följe hva du bestemmer dig för :) ...

mvh

Posted
Och jag har innern bakom konvolutet

En ny variant för mig men jag ser poängen. :Idea:

och såklart öppningen i plasten uppåt;

Off Kårs. ;)

Posted
Och jag har innern bakom konvolutet

och såklart öppningen i plasten uppåt;

Off Kårs. ;)

Så har jag det oxå :app:

Här är en gammal bild på hur jag har mina skivor i mitt arbetsrum - det är c:a 50 skivor på djupet med en list fram och en skiva bak. Den understa raden (syns ej på bild) är fylld med operaboxar ;)

vinyl.jpg

Med denna uppställning kan man lätt bläddra men har man för många skivor och skall nå den innersta så får man lätt en hel hög skivor över sig :black:

- Detta system passar för mina klassiska skivor där jag sorterat dem enligt skivmärken och ordningsföljd på utgåvorna, t.ex. DECCA SXL 2001, 2002.... Detta fungerar inte så bra med Pop/rock så den understa raden på bilden har jag gjort om så att kortsidan visas utåt vilket gör att jag får plats med mer skivor - hoppas det håller :blush

Sedan har jag expedit bokhyllor: en 4x4 och en 2x4 i matsalen/köket samt 2st 1x5 på andra platser...

Posted

Off Kårs. ;)

Så har jag det oxå :app:

Här är en gammal bild på hur jag har mina skivor i mitt arbetsrum - det är c:a 50 skivor på djupet med en list fram och en skiva bak. Den understa raden (syns ej på bild) är fylld med operaboxar ;)

vinyl.jpg

Med denna uppställning kan man lätt bläddra men har man för många skivor och skall nå den innersta så får man lätt en hel hög skivor över sig :black:

- Detta system passar för mina klassiska skivor där jag sorterat dem enligt skivmärken och ordningsföljd på utgåvorna, t.ex. DECCA SXL 2001, 2002.... Detta fungerar inte så bra med Pop/rock så den understa raden på bilden har jag gjort om så att kortsidan visas utåt vilket gör att jag får plats med mer skivor - hoppas det håller :blush

Sedan har jag expedit bokhyllor: en 4x4 och en 2x4 i matsalen/köket samt 2st 1x5 på andra platser...

Varför så många Expediter ;)

Posted
Varför så många Expediter ;)

Av den enkla orsaken att jag har så många skivor - och mina Expediter är nästan alla helt fulla ;)

- Dessutom har jag boxar i min DUX Avanti bokhylla ;)

vinylboxar.jpg

...och på annan plats i vardagsrummet

vy7.jpg

OBS: Bilderna är gamla :blush

Posted
Av den enkla orsaken att jag har så många skivor - och mina Expediter är nästan alla helt fulla ;)

Jag förstod det ;)

När kan jag komma och lyssna då? Finns kanske någon skiva jag kan gilla :mm:

/byZan

Posted
När kan jag komma och lyssna då? Finns kanske någon skiva jag kan gilla :mm:

/byZan

Först måste jag se till att jag kan komma ut på balkongen och sätta på kompressorn - min ny platt-TV blockerar vägen :black:

Angående musik så har jag allt utom techno; från Tysk Rap till Gregoriansk Koral :D

Posted

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...ivor1/vinyl.jpg

:mm: :mm: :mm:

- Dessutom har jag boxar i min DUX Avanti bokhylla ;)

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../vinylboxar.jpg

...och på annan plats i vardagsrummet

http://www.euphonia-audioforum.se/eliot/whatis/vy7.jpg

:mm::mm::mm:

Posted

Mina Bonde har jag haft sedan ca 2000 och de är som gjorda för vinyl. Mycket stabila och de har dessutom klarat åtminstone 4 ner- och uppmonteringar. Beslagen fungerar mycket bra som låser varje hyllplan ordentligt. Med en tunn plywoodskiva på baksidan blir de ännu stabilare men jag har klarat mig med original. Mina Bonde huserar ca 3,000 album med mellan 50-60 per hyllplan. Jag har haft bredare massiv hyllor också men jag föredrar korta hyllor. De blir också mer bläddringsvänliga

Posted
Mina Bonde har jag haft sedan ca 2000 och de är som gjorda för vinyl.

Jag tror som sagt "Bonde" har ersatts av "Bestå". "Bestå" har modulhöjd 64 vilket innebär att den finns i höjderna 64, 128, 192cm utan sockel. Bredd 60 / 120cm och djup (20 /) 40cm.

Jag kan rekommendera ett avlastningsplan för skivor in-heavy-rotation.

Såhär har jag gjort med "Expedit" och "Bestå";

DSC_5858.JPG

Vad har du för rumshöjd?

Posted
Jag kan rekommendera ett avlastningsplan för skivor in-heavy-rotation.

- Jag använder golvet i vardagsrummet till det :blush

...och när det blir för mycket där så köper jag en ny bokhylla ;)

Posted
- Jag använder golvet i vardagsrummet till det :blush

Det går också bra!

Om man har matta (glidskydd) och inte har hund :D

Du skulle se bitmärkena i min SRV Texas Flood :black:

Fast han skämdes nog lite...

DSC_0648.JPG

Posted
Tvååfemton.

215 - 192 = 20cm + tolerans, vilket är en mycket bra sockelhöjd! :app:

Speciellt om man har golvplacerad vinyl in-heavy-rotation placerad framför, men även för att slippa ligga på golvet o bläddra.

Du kommer inte ångra dig om du gör så.

Cat Stevens

:D

Han är bara fyra år så han kan inte läsa än, men kanske YOTC eller Bowies filmmusik skall placeras utom räckhåll ;)