Jump to content

LP i Greater Manchester, Lancashire o Merseyside


calle_jr

Recommended Posts

Inte bara Northern Soul

We've Got A Ticket To Ride

eller

LP i Greater Manchester, Lancashire o Merseyside

DSC_4805.JPG

En stor del av den musik jag spelar har sitt ursprung från de brittiska öarna. Det säkraste kortet är alltid att välja

original och då från det land där musiken producerats. Det var därför mycket lyckosamt att hela familjen nappade

på en rundtur i Greater Manchester, Lancashire och Merseyside - förvisso hemmaplan för Northern Soul, men

framför allt troligen de bästa skivaffärerna i hela UK.

Jag har besökt en del av dem, och kommer visa exempel på det.

Såklart blir det även allmän turistinformation på vägen.

l7.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi börjar i Liverpool som genomgått en fenomenal utveckling sedan ett antal år tillbaka.

Staden är numera medtagen på Unescos världsarvslista.

Det trodde ni inte! (inte jag heller innan jag kom hit)

DSC_4633.JPG

DSC_4638.JPG

DSC_4677.JPG

DSC_4642.JPG

DSC_4650.JPG

DSC_4686.JPG

Six areas in the historic centre and docklands of the maritime mercantile City of Liverpool bear witness to the development of one of the world’s major trading centres in the 18th and 19th centuries. Liverpool played an important role in the growth of the British Empire and became the major port for the mass movement of people, e.g. slaves and emigrants from northern Europe to America. Liverpool was a pioneer in the development of modern dock technology, transport systems and port management. The listed sites feature a great number of significant commercial, civic and public buildings, including St George’s Plateau.
Link to comment
Share on other sites

Härligt Calle ska bli kul att följa men det är som P-pan skriver man sitter med lite avund och kikar på dom som

kan ha semester för att själv gå till jobbet nästan varje dag :(

Undrar om hela semesterkassan gick till att inhandla det svarta guldet :app:

Hoppas på många fina bilder och ett härligt reportage :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Har varit en del i Storbritannien förr men då främst i London.

Här är en tråd om LP i London.

Fyll på!

Hoppas på många fina bilder och ett härligt reportage :icon_smile_cool:

Påminde mig om att denna tråd passar bättre under Musikforum, trots bilder.

Många som åker till Danmark, England, Tyskland, Japan, USA eller andra ställen för att köpa skivor börjar med att skriva en lista över album som de tänkt sig leta efter. Så gjorde även jag förr. Glöm det!

Sätt högsta prio på att kartlägga var butikerna ligger och deras öppettider. Det är värt många timmars dyrbar semestertid.

Därav en gnutta seriositet med denna tråd :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har semester :icon_smile_cool: men följer gärna med på sightseeing ändå :mm:

Här är min sightseeingkarta till Liverpool;

liverpool.JPG

A: Bostad

B: Cult Vinyl, Grand Central, 35 Renshaw Street, L1 2SF

C: 3B Records, 5 Slater Street, L1 4BW

D: Probe Records, 5-9 Slater Street, L1 4BW Flyttat till: Retail Unit 1, The Bluecoat, School Lane, L1 3BX se nedan F

E: Vinyl Emporium / Hairy Records, 124 Bold Street, L1 4JA

F: Probe Records, Retail Unit 1 The Bluecoat, School Lane, L1 3BX

En bra grej att utgå från är första delen av postnumret, som här L1, L2, L3 osv. Många engelsmän kan sina city via postnummer men såklart inte alla gatunamn.

Link to comment
Share on other sites

Du har valt bostaden med omsorg :D

Jag bokade första natten här hemifrån. I övrigt inget förbokat.

Cult Vinyl på 35 Renshaw Street ligger i något man skulle kunna kalla en shopping mall - Grand Central Hall.

DSC_4766.JPG

Byggnaden är klass II-listad, och var tidigare hemvist för metodistkyrkan i Liverpool.

Nu är den helt omgjord med en massa skumma butiker, varav en av dem är Cult Vinyl.

DSC_4757.JPG

DSC_4779.JPG

Link to comment
Share on other sites

Detta är den bästa butiken som jag kunde hitta i Liverpool.

DSC_5006.JPG

DSC_5008.JPG

DSC_5011.JPG

Välsorterat måste man säga om Cult Vinyl, om än sorteringen utförts lite grovt. Som exempel har han taggat med ABCDE, FGHIJ, KLMNO, PQRST och UVXYZ. Men det var 20 backar av vardera :D

Kolla även på väggarna och i skyltfönstret - han hade mycket bra album uppsatta.

Han hade även tidig svensk Agneta Fältskog och blev glad när jag påpekade att "Swiss Made" inte stämde :)

Innan köp - Syna skivorna, pruta och fråga efter mängdrabatt. 10% rabatt räcker till några pints Guinness :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Vinyl-digging-karta ...

I dubbel bemärkelse :D

En bra vinylbutik ska spela bra musik, och när man bläddrar eller tjatar med ägaren eller stammisar så funkar alla genres.

DSC_5822.JPGDSC_5760.JPG

DSC_5834.JPGDSC_5846.JPG

Trots hemstad för Beatles och Billy Fury blev det inga album med dessa. Det närmaste var Harry Nilsson :)

I övrigt Genesis, Steamhammer och L7.

The round-headed Oblio has had to wear a pointed hat since birth to conceal his "pointless" condition from his pointy-headed peers. However, Oblio is accepted in the town despite his nonconformity until one day when the son of an evil Count in the land is unwittingly dishonored by Oblio. The Count's son challenges Oblio to a one-on-one game of Triangle Toss (where participants catch the triangle on their heads), which Oblio wins. In a fit of rage, the Count (who wants his son to rule the land one day) confronts the good-hearted but timid King to reaffirm the law of the land, which states that those who are pointless must be banished from the kingdom and into the Pointless Forest. A jury reluctantly convicts both Oblio and his dog Arrow (who helped him win the Triangle Toss), leaving the king no choice but to send the pair away.

Oblio and Arrow are sent to the Pointless Forest, but soon discover that even the Pointless Forest has a point. They meet curious creatures like giant bees, a "pointed man" pointing in all directions who proclaims "A point in every direction is the same as no point at all", a man made of rock, three dancing fat sisters, and the man made out of leaves who helps Oblio see that everyone has a point, though it might not be readily displayed.

Oblio and Arrow spend the night in the Pointless Forest, then awaken to a large stone hand with the finger pointing to their "destination". They take the road indicated by the hand and make their way back to the Land of Point, where they receive a hero's welcome from the land's citizens, and the King. Oblio begins to tell his story but is interrupted by the furious Count, who is then silenced by the King.

Oblio tells the King and the people of the land that everything has a point, including the Pointless Forest, and himself. Angered, the Count pulls off Oblio's pointed hat, but is taken aback when he sees a point on top of Oblio's bare head.

Upon this revelation, the points of everyone else in the land disappear, and pointed buildings become round. Oblio's cap is removed only to discover that while everyone and everything else is becoming round, he has developed a point.

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte att man kan göra som Boombox gjorde; man ställer sig på området man ska besöka i Google Maps och skriver ordet "records".

Det mesta man får upp är korrekt, se här!

Dock missar man ju då butiker som Cult Vinyl, och en sökning på Vinyl ger ännu bättre träffar. Dock inte Cult Vinyl :unsure:

Graffiti:

DSC_4749.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag visste inte det när jag letade och när jag fick reda på det hade jag inte mer tid att åka dit :dead:

...men av en tillfällighet ( ;) ) kom vi hit igen innan vi åkte hem;

DSC_5067.JPG

DSC_5068.JPG

DSC_5069.JPG

Detta var en guldgruva för de som gärna väljer återutgåvor.

Ägaren var mycket kunnig och hade en hel del pärlor inom psyk, prog, heavy, kraut och folk, som ss återutgåvor.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt trevligt att få följa med till Liverpol - man får riktig lust att åka dit :mm:

Finfina bilder som vanligt och jag gillar skarpt dina bilder på dörrar :unsure:

Jag håller med och tur med vädret oxå :D

Hur många skivor blev det, klarar du viktgränsen för handbagage Calle_jr?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...