Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sonus faber-vännerna är många på Euphonia. Ramlade över följande intervju med Livio Cucuzza, som är bär det mesta ansvaret av deras senare design.

Dessutom en länk till andra prylar han har designat där en del är rätt så kända alster.

Posted

Intressant läsning. Han ser ung ut. Verkar vara riktigt duktig kille. Gillar musik. Så klart.

Avslutar med ett citat: "I'm an audiophile, so I can say this: turn off your stereo when you can go out for a walk, but never turn off the music!". Hur då? Hur gör man det?

Posted
Avslutar med ett citat: "I'm an audiophile, so I can say this: turn off your stereo when you can go out for a walk, but never turn off the music!". Hur då? Hur gör man det?

Man tar egen ton och lägger ut t ex "Singin' In the Rain", "Till havs" eller "Summer Summer in The City" - det finns låtar för alla eventualiteter ... ;)

Posted
Intressant läsning. Han ser ung ut. Verkar vara riktigt duktig kille. Gillar musik. Så klart.

Skaffa Spotify med Telia och lyssna på miljontals låtar i din mobil.

Beställ och kom igång idag!

Samt undvik störande konversation och fåglars sång... :)

Posted

"All music is what awakes within us when we are reminded by the instruments;

It is not the violines or the clarinettes.

It is not the beating of the drums.

Nor the score of the baraone singing his sweet romanza;

Nor that of the women´s chorus -

It is nearer and further than they"

Lovenly

Eunice Waymon

Age 12

Jag tycker det passar bra in här.

Posted

Intressant läsning!

Förstår att Livio är en industridesigner som har en del meriter i ryggsäcken, med anknytning till hifi.

Men frågan om högtalarna är ett samprojekt med någon konstruktör som står för det rena tekniska? Industridesigners har ju ofta uppgiften att utveckla själva skalet och en del utseendemässiga detaljer sedan konstruktören har givit förutsättningarna för. Vad jag förstår är någon annan ledare för konstruktionsdelen?

Calm

Posted
Men frågan om högtalarna är ett samprojekt med någon konstruktör som står för det rena tekniska? Industridesigners har ju ofta uppgiften att utveckla själva skalet och en del utseendemässiga detaljer sedan konstruktören har givit förutsättningarna för. Vad jag förstår är någon annan ledare för konstruktionsdelen?

Calm

Säkert är det så men mitt intryck Sf-diskussionerna på forumet är att det handlat mer om utseendet än om ljudet. Inte minst sedan det nya ägarskapet som stuckit ut med nya modeller sedan Serblins dagar och om de nya modellerna följer traditionen. Nu har vi ett ansikte bakom den yttre förändringen.

Med det vill jag naturligtvis inte förringa ljudet. De låter säkert bra.

Posted
Säkert är det så men mitt intryck Sf-diskussionerna på forumet är att det handlat mer om utseendet än om ljudet.

Med det vill jag naturligtvis inte förringa ljudet. De låter säkert bra.

Ja mycket handlar om utseendet, men jag skulle inte tro att gott rykte ljudmässigt och god försäljning av högtalare skulle fungera om den musikaliska presentationen inte skulle var mycket bra. Det har också diskuterats mycket om ljudprestanda tycket jag.

Posted (edited)

Kul med ny design men själv föredrar jag mer den klassiska Sonus looken där Olympica tycks ha lånat design från båda håll. Den känns både modern men känns ändå nästan som Franco har skapat den. Olympica 1 påminner till viss del om Francos senaste stativare Accordo designmässigt tycker iaf jag :)

Edited by Hifi_Perka
Posted

Intressant artikel!

Säkert är det så men mitt intryck Sf-diskussionerna på forumet är att det handlat mer om utseendet än om ljudet. Inte minst sedan det nya ägarskapet som stuckit ut med nya modeller sedan Serblins dagar och om de nya modellerna följer traditionen. Nu har vi ett ansikte bakom den yttre förändringen.

Både Livio Cucuzza, Paolo Tesson och Nicolao Umberto betonar väldigt tydligt hur de samarbetar intimt genom hela utvecklingsprocessen.

De sitter intill varandra i samma rum, med både lab och tillverkning vägg-i-vägg.

Ofta har de även komponentleverantörer med sig tidigt i designen.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...23/DSC_1394.JPG

Sf förringar inte utseendet som en (psyko)akustisk parameter, eller att syn- och hörselnerver växelverkar.

• 3 weeks later...
Posted

Spännande. Det skulle jag också gjort om jag jobbade på Sonus :D Tyvärr är det en bit bort. Har bara pratat med Tesson via min gode vän Ludwig, det är väl det närmaste jag kan komma :)

Intressant artikel!

Både Livio Cucuzza, Paolo Tesson och Nicolao Umberto betonar väldigt tydligt hur de samarbetar intimt genom hela utvecklingsprocessen.

De sitter intill varandra i samma rum, med både lab och tillverkning vägg-i-vägg.

Ofta har de även komponentleverantörer med sig tidigt i designen.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...23/DSC_1394.JPG

Sf förringar inte utseendet som en (psyko)akustisk parameter, eller att syn- och hörselnerver växelverkar.