Engelholm Audio Posted July 14, 2013 Posted July 14, 2013 Såhär i sommarvärmen kan en sval källare vara en räddare, både vad gäller temperatur och akustik! Äntligen börjar vi skönja frukterna av idogt arbete att förvandla en tråkig källare till något högintressant! Quote
Richard Posted July 14, 2013 Posted July 14, 2013 Tycker också det ser trevligt ut men.... vad gör du där ? Richard Quote
Apexorca Posted July 14, 2013 Posted July 14, 2013 Tycker också det ser trevligt ut men.... vad gör du där ? Richard Jag gissar på akustikarbete... Quote
JockeX Posted July 14, 2013 Posted July 14, 2013 Såhär i sommarvärmen kan en sval källare vara en räddare, både vad gäller temperatur och akustik! Äntligen börjar vi skönja frukterna av idogt arbete att förvandla en tråkig källare till något högintressant! Hur kommer det sig att ni valt att inte använda vingarna? Passar inte lika bra för närfält? Quote
calle_jr Posted July 14, 2013 Posted July 14, 2013 Hur kommer det sig att ni valt att inte använda vingarna? Passar inte lika bra för närfält? AD40 är suveräna pga sitt måttliga djup (95mm), och det är ju inte sällan man har begränsat utrymme. Annars hade nog wingarna varit helgjutna. Quote
Engelholm Audio Posted July 14, 2013 Author Posted July 14, 2013 Jag gissar på akustikarbete... Apexoerca aka "sherlock holmes" - korrekt! Hur kommer det sig att ni valt att inte använda vingarna? Passar inte lika bra för närfält? AD40 är suveräna pga sitt måttliga djup (95mm), och det är ju inte sällan man har begränsat utrymme. Annars hade nog wingarna varit helgjutna. Precis! Varje kund och respektive rum sätter sin prägel på budget, estetik och övriga ramar. Ett citat från dagens möte: "Jag lyssnade på gamla mixningar...och jag hör ju allt jag kompenserat för! Så jag satte på en modern cdskiva...men då hörde jag hur dynamikbegränsade dom är - jag fick leta efter en gammal skiva och det låter riktigt bra! Jag kan ju lyssna på många ställen i rummet - med bra kvalitet!" Intrycken bubblade ur munnen och det är för rackarns kul att jobba med det! I detta kontrollrum ger vi möjlighet till både near- och far field lyssning. Jag tror jag återkommer i slutet på sommaren... Ps. Första budet för kontrollrummet va en ritning från "en annan" där mellan 30 och 120 cm lösull skulle absorbera bort alla problem. Jag frågade stilla: "Tror du att du kommer gilla att vistas i detta rummet då?" Killen svarade: "Näee...jag har tänkt på det; Blir det inte väldigt konstig känsla?". Quote
Engelholm Audio Posted July 15, 2013 Author Posted July 15, 2013 Är det SRV som sitter vid spakarna? http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ld6_1024-cj.jpg Där ser man vad en studiostol och Genelec-monitor kan ge för optiska illusioner! SRV hade nog trivts här... Vingarna hade såklart varit ett bättre alternativ (om än dyrare). Vingarna är framtagna för närfältet vilket illustreras bra i dom förnämliga CATT-simuleringarna. http://www.hakode.se/wing/Flat-V02-2-Timetrace2-1.mp4 http://www.hakode.se/wing/Swing-V01-1-Timetrace2-1.mp4 Quote
plundin™ Posted July 15, 2013 Posted July 15, 2013 Kontrollrummet ser fint ut, men när skall vi få se "Studiorummet"? /ptr Quote
plundin™ Posted July 15, 2013 Posted July 15, 2013 Det är väl som vanligt nu för tiden, en skrubb. ROTFLOL! /ptr Quote
Engelholm Audio Posted September 5, 2013 Author Posted September 5, 2013 Sista delarna av monteringen görs i dagarna. Sen intrimning av basfällorna. Därefter tar vi tag i "skrubben"...vågar utlova en ny syn på "skubb". Quote
Mctwins Posted September 17, 2013 Posted September 17, 2013 Vad händer? Kommer du att visa mätningar? Quote
Engelholm Audio Posted September 17, 2013 Author Posted September 17, 2013 Vad händer? Kommer du att visa mätningar? I mån av tid... Quote
Recommended Posts