Jump to content

Melody Gardot på Dalhalla

Rajapruk

Recommended Posts

Guest dicdac
Nästa helg spelar Melody Gardot på Dalhalla. Någon mer än jag som skall dit?

Någon som hört henne live? Bra elle an...ananas?

Ska bli spännande att uppleva den omtalade akustiken i Dalhalla.

Låter mycket intressant. Jag kan tänka mej att åka upp till Dalarna för att lyssna på henne. Jag vet dock inte vad Dalhalla är för ställe. Bor du i närheten av Dalhalla så du vet lite mer om arrangemanget?

Hej,

Lyssnade till M. Gardot på Malmö konserthus november 2012.

Ett tight och spelskickligt band backade upp henne vilket resulterade i ett helt annat "sväng" mot det som presenteras på skiva...

En alldeles utmärkt framförd spelning var alla sex besökarna i vårt sällskap eniga om!

Tror inte du blir besviken.

Mvh

Lansen

Låter mycket intressant. Jag kan tänka mej att åka upp till Dalarna för att lyssna på henne. Jag vet dock inte vad Dalhalla är för ställe. Bor du i närheten av Dalhalla så du vet lite mer om arrangemanget?

Nej, jag bor i Göteborg.

Hej,

Lyssnade till M. Gardot på Malmö konserthus november 2012.

Ett tight och spelskickligt band backade upp henne vilket resulterade i ett helt annat "sväng" mot det som presenteras på skiva...

En alldeles utmärkt framförd spelning var alla sex besökarna i vårt sällskap eniga om!

Tror inte du blir besviken.

Mvh

Lansen

Tack för rapporten!

Melody Gardot.Det är den där kvinnan med det lustiga vibratot och som försöker odla sin egna legend?.... :icon_smile_cool: .Nu duckar jag:D.

Kände bara för att provocera lite.F-låt alla Melody Gardot fans.Alla tre... ;)

Edited by new order

Melody Gardot.Det är den där kvinnan med det lustiga vibratot och som försöker odla sin egna legend?.... :icon_smile_cool: .Nu duckar jag:D.

Du får förlåta mig också...

Det kommer inte så många stjärnskott som kan bära en låt utan en massa taffliga producenter som skall lägga sig i allt. En del nya förmågor sticker upp huvudet och sedan är de borta igen. Andra har en förmåga att stanna kvar pga att de har en kvalitet som är svår att direkt sätta fingret på. Melody Gardot är en av dem. Andra är t ex Norah Jones, Madeleine Peyroux, Thierney Sutton och Diana Krall.

Om man sedan inte gillar den amerikanska melodiskatten är ju upp till lyssnaren. Att odla sin egen person i media är en del av jobbet oavsett man heter Lill-Babs, Zlatan, Jonas Gardell eller Melody Gardot. Till skillnad mot en del s k stjärnor, så har Melody Gardot en intressant story bakom sin karriär. Det är mer imponerande att hon framträder över huvudtaget med tanke på den assistans hon behöver i from nervstimulerande instrument och specialgjorda anordningar på scen som kan hålla henne upprätt på scen. En del går att läsa här

Det är kanske så här det kommer att låta på Dalhalla: http://www.youtube.com/watch?v=MJUIoBIz2oc

Kanske borde ge henne en chans.Men jag misstänker att hennes skiva blir en dammsamlare hos mig,precis som den enda Diana Krall skiva jag har är.

Smaken är som baken,jag har bara svårt för hennes konstiga vibrato.Andra gillar det möjligen?Eller rättare sagt tydligen!Tycker det låter lite som det

bara.Förlåt! :blush Edited by new order

fy n.o.

fy, fy, fy!

De måste tighta ihop bandet väsentligt.

Inte MGs sak, men för en i övrigt så fin spelning skulle den detaljen störa mig.

Jo, det är lite glest. Det finns en hel del på YouTube som är tightare. Läste en recension från the Guardian att hon jämförs en hel del med Peyroux och Norah vilket kan vara riktigt, men på scen lär han vara betydligt mer kreativ än dessa.

Five years ago, Philadelphia songstress Melody Gardot arrived on to a jazz-pop marketplace already crowded with Norahs, Dianas and Madeleines. That she has recorded three ever-more-successful albums is a tribute to her Hoagy Carmichael-ish songcraft, and also to the fact that she is a lot weirder, nuttier and more experimental than the competition.

Här det mer tight:

Kanske borde ge henne en chans.Men jag misstänker att hennes skiva blir en dammsamlare hos mig,precis som den enda Diana Krall skiva jag har är.

Smaken är som baken,jag har bara svårt för hennes konstiga vibrato.Andra gillar det möjligen?Eller rättare sagt tydligen!Tycker det låter lite som det

bara.Förlåt! :blush

Diana kan jag lyssna på men däremot så har jag en Peyroux skiva som inte har fått många spelningar direkt, man somnar efter en låt eller två varje gång...

Dålig dag på svetsjobbet i Norrland? Skriv en arg lapp i tvättstugan istället! Eller näthata lite damfotboll på Flashback.

;)

Dålig dag på svetsjobbet i Norrland? Skriv en arg lapp i tvättstugan istället! Eller näthata lite damfotboll på Flashback.

;)

Haha!touché!

Har semester och har egen tvättmaskin så inte det heller!Och ser faktiskt rätt mycket av damfotbolls em.Inget näthat från min sida.Det skulle isf vara mot de dopade sprinters som avslöjats nu.Friidrotten börjar

få likadant löjes skimmer som cykelsporten.Tyvärr.

Oj, Kul med Melody.

Jag och hustru var på hennes konsert i Stockholm för några månader sedan när hon spelade på Waterfront Building... Extremt bra soundstage och ljud. Då jämför jag med Stadion, Cirkus, Globen och andra lokaler (nej inte Madison Square Garden som är bäst i världen) . Kort sagt en extremt bra musikal OCH ljudupplevelse. Beklagar om ni övriga inte kände samma sak. Jag är annars känd för att ha hyfsat stora musikaliska och ljudmässiga krav :) Pärr

Jag och Therese ska till dalhalla och hoppas på en trevlig upplevelse.

Vi kanske ses där. vi ska övernatta i stuga på camping i rättvik.

det ska bli kul att få lyssna på dalhalla. har varit nyfiken på acustiken där ett tag den ska ju vara väldigt bra enligt många!

Bra konsert, helt klart. Men magin var inte 100% där. Lite blandade intryck:

Mäktig arena som var en upplevelse i sig själv. Mycket större än jag hade förväntat mig.

Underbar sommarkväll.

Första låten en besvikelse ljudmässigt. Svårt höra sången. Låg volym. Superbumlig bas. Liten ljudbild för att vara denna setting. First impressions last, det borde Melody lära sig. För sen blev det stegvis bättre till att låta helt fantastiskt i vissa låtar. Ju mer musikerna tog i och spelade högre, desto mäktigare blev det. MÄKTIG bas i baskaggen och basfiolen. Saxofon som svävade i luften i enorm storlek. Melody sjöng himmelskt, bättre än på skiva. Dynamik en masse.

Mellansnacket var riktigt bra. Anekdoter som gav låtarna liv. Hon ville dock framstå som lite djup och "arty" kände jag, men det kändes ändå som en tjej i 20-års åldern som pratade, så att säga.

En låt var en cover och hyllning till Cesaria Evoria, som ju många av oss audiofiler gillar.

Kul att alla låtar kördes i annat tempo och arrangemang än på skiva. Blev intressant att lyssna på.

Många av låtarna var lite för långa för min smak. Jag hann tröttna på vissa. Ett jättefint saxofonsolo var underbart i 2 minuter. De resterande 8 minutrarna kunde skippats.

Publiken hade en medelålder på 170 år, och det var bara halvfullt. Delvis därför det inte "tände" till mer tror jag. Jag tror att Melody och bandet har en eller två växlar till. Jag hade velat se henne på en liten rökig jazzklubb i Brasilien nästa gång.

Hon spelade en ny låt i slutet "Preacher man" med riktigt gott sväng och hit-potential.

Summa summarum, en bra konsert.

Edited by Rajapruk

Guest dicdac

Det var en upplevelse att vara på den arenan. Sist jag var på en konsert så var jag på globen. Vi blev runtslussade som boskap. Fick en ståplats längst bak och jag var tvungen att stoppa bommul i öronen för att inte förlora hörseln ;)

På Dalhalla var det lite festivalskänsla. Inne på området gick det att köpa glass, ta en öl och en jäger innan spelningen började. Det var inga låga köer till något inne på området, vilket delvis kan förklaras med att arenan endast var halvfull.

Jag giller Melody Gardots musik så det var kul att få uppleva den live fast jag kan hålla med Rajapruk om att bandet drog ut på vissa låtar lite för länge. Ljudet var inte på topp. Basen hade en tendens att ta över vilket förvånade mej med take på att arenan är omgiven av klippväggar. Jag tycker dom borde reflektera mer av dom höga frekvenserna men utfomningen av senen reglerade nog austiken en hel del. Men Melody Gardots röst var stark. När jag lyssnat på hennes skivor så har jag inte tänkt så mycket på att hon har så bra sångröst som hon faktiskt har.

• 2 weeks later...