Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag håller på och försöker fixa ihop ett system åt en polare och behöver lite hjälp med uppspelningsbiten.

I systemet i fråga så har han en Hegel HD20 dac och vill ha en spelare som man kan koppla in en extern hårddisk via usb och som kan spela upp flac eller aiff filer från den och skicka ut digitalt/koax till DACen.

Har jag förstått rätt att Squeezeboxen fixar detta eller finns det andra alternativ som är bättre?

De enda kraven är att den kan spela från en extern hårddisk bitperfekt såklart och den får gärna även fixa minst 24/96 och vara hyfsat billig.

Edited by Ekman
Posted
en mac mini, ny eller med ett par år på nacken fixar detta både snyggt o smidigt....

Det är definitivt ett alternativ men lite dyrare och inte riktigt lika smidigt kanske.

Posted
Jag håller på och försöker fixa ihop ett system åt en polare och behöver lite hjälp med uppspelningsbiten.

I systemet i fråga så har han en Hegel HD20 dac och vill ha en spelare som man kan koppla in en extern hårddisk via usb och som kan spela upp flac eller aiff filer från den och skicka ut digitalt/koax till DACen.

Har jag förstått rätt att Squeezeboxen fixar detta eller finns det andra alternativ som är bättre?

De enda kraven är att den kan spela från en extern hårddisk bitperfekt såklart och den får gärna även fixa minst 24/96 och vara hyfsat billig.

Jag har själv en SB Touch och är mycket nöjd. Den är enkel att ha att göra med och kan spela 24/96. Min är ansluten till mitt nätverk. Trådbundet eller trådlöst - ok vilket som. Jag har även laddat ner en App för att styra SB med - iPeng. Kostar några kronor men det är den värd. Kör den både på iPhone och iPad.

För ett tag sedan graderade jag upp mig till en Burmester Musiccenter 111 och kör istället min lagrade musik via den. Tyvärr så saknar MC 111 (än så länge i alla fall) en App för Spotify. Därför har jag kvar min SB digitalt ansluten till MC 111 av den anledningen.

Om man dessutom vill modda sin SB går det alldeles utmärkt. Jag gjorde det för något år sedan. Låter ännu bättre efter det. En separat nätdel förbättrar ljudkvaliteten än mer.

Rekommenderas varmt!

//shamrock

Posted

En vanlig laptop är inte aktuellt?

Har själv kört med pc-laptop i flera år tillsammans med J River Mediacenter. Styrs suveränt med både android/ iPhone/ ipad.

//Richard

Posted

SB fungerar mycket bra som nätverkspelare förutsatt att musiken finns i en dator som är igång.

Däremot, så har jag gett upp att få den att fungera ihop med en hårddisk kopplad direkt till SB via USB.

Är det någon här som har lyckats med detta?

Posted
SB fungerar mycket bra som nätverkspelare förutsatt att musiken finns i en dator som är igång.

Däremot, så har jag gett upp att få den att fungera ihop med en hårddisk kopplad direkt till SB via USB.

Nix. Har aldrig provat. Jag har alltid använt mig av en NAS. Qnap eller som nu en Synology. Till Synology finns en färdig App för SB. Mycket enkelt att hantera. En annan fördel med att ha sin musik på en NAS är just att du inte behöver ha din Lap Top eller annan dator igång. Placera sedan NAS i ett annat rum så störs man inte av hårddisk- eller fläktljud. Kanoners!

/shamrock

Guest dicdac
Posted (edited)

@Ekman

Jag känner flera som har en Squeezebox och är nöjda med den men som du kanske vet så tillverkas inte Squeezebox längre men det går antagligen få tag på en begagnad till ett bra pris. Det finns några alternativ och det första jag kommer att tänka på är Sonos Connect. Den enheten styr man från en iPryl eller Andorid enhet. Det går dock inte att koppla en usb-disk till den men den fungerar i stället utmärkt med en NAS. Sonos kan dock inte spelaupp filer med högre samplingsferkvens än 16/44.1 kHz.

Ett alternativ till Sonos är Bluesound. Det är en serie musikspelare som utvecklats av ett dotterbolag till NAD och säljs av hifi-klubben. Bluesound klarar att spela upp filer med en samplingsfrekvens om 24/192 och vissa av spelarna (alla?) har usb-ingång som kan användas för att ansluta en usb-disk. En av musikspelarna i serien har inbyggd hårddisk.

Ett tredje alternativ är Olive One. Den finns ännu inte att köpa men enligt Olive som utvecklar den så ska den börja säljas under sommaren/hösten. När jag läste om den första gången så blev jag mycket intresserad av den men under tiden utvecklingen fortskridit har funktioner tagits bort och priset ökat. Var det egentligen blir av den här apparaten återstår att se, det kanske blir något bra. Olive One har en touch-skärm som den kan styrs med. Den ska också kunna styras med en iPryl.

Själv har jag en Sonos Connect och det jag kan säga om den är att den är stabil som en klippa men användargränssnittet börjar kännas lite omodernt, åtminnstone om man jämför med dom två andra som jag nämt här ovan. Värt att nämnas är att Sonos Connect är den billigste av dom jag nämnt.

Utvecklingen går emot nätverkskopplade muskispelare och därför tror jag att det är bättre att köpa en NAS istället för en usb-disk. En NAS kan man använda till flera saker än att lagra musik på. Ett prisvärt alternativ till att köpa en NAS men ändå få samma funktionalitet som en NAS har är att köpa en usb-disk och koppla den till en router som har usb-ingång. Då får man genom routern samma funktionalitet som man får genom en "dedikerad" NAS men till ett lite lägre pris. Det förutsätter naturligtvis att den router man har stödjer den funktionaliteten.

Edited by dicdac
Posted

Tack för tipsen. Så det är svårt att få squeezeboxen att spela direkt ifrån en hårddisk via usb alltså?

NAS är också ett alternativt såklart men det är lite dyrare och det känns som om man kan få större problem med kopplingen än om man använt USB bara.

Det lutar åt ändå att en begagnad SB och en NAS kanske är den bästa lösningen i det här fallet.

Skumt att det inte finns fler alternativt på marknaden för den här typen av produkt, det borde vara något som många efterfrågar.

Posted
Det lutar åt ändå att en begagnad SB och en NAS kanske är den bästa lösningen i det här fallet.

Ett tips är att du skall välja en NAS med ett färdigt programpaket/App för anslutning av SB. Det förenklar installationen väldigt mycket. Det är min erfarenhet. Med Synology var det verkligen bara Plug and Play. Dessutom har Synology ett mycket snyggt användargränssnitt. Uppdateringar av programpaket sköts exemplariskt.

Det finns kanske andra alternativa NAS men i det här sammanhanget föreslår jag - Synology.

Lycka till!

/shamrock

Posted

Skälet att köpa en SB idag är nog priset.

Accepterar man att man behöver en dator igång eller köpa en lite dyrare NAS med tillräcklig processorkapacitet för att köra programmet SB Server, så har man en smidig och bra lösning som klarar det mesta i musikväg.

Den går att styra från en smartphone eller ännu bättre iPad eller androidsurfplatta.

Tyvärr är processorn i SB Touch för svag för att köra programmet SB Server och därmed göra den oberoende av dator eller NAS med möjlighet att köra programmet. Den klarar dock av internetradio utan problem.

SB var från början en entusiastprodukt som var pionjär inom området.

Det i nebar att man redan från början såg till att den utrustades med digitslutgångar, med möjlighet att lyfta ljudet rejält med separat DAC.

Det var olyckligt att Logitec köpte företaget som utvecklade den.

Jag trodde att man skulle få mer muskler för att utveckla konceptet.

Det blev tvärtom och fortsättningsvis kommer bara billiga i ternetradioapparater från det hållet.

Synd, för med en kraftigare processor i SB Touch, så hade den varit en perfekt produkt för sitt ändamål.

Det behövdes så lite...

Posted

Funkade hos mig men det var med en USB-disk med egen strömförsörjning.

Tror det var problem med usb-diskar som strömförsörjdes via usb-kabeln.

Posted

Björn-Ola: Jag läste artikeln du har skrivit om SB på hififorum, tack för den mycket intressant läsning.

Provade du med en USB-disk med egen strömförsörjning??

Guest dicdac
Posted

Skumt att det inte finns fler alternativt på marknaden för den här typen av produkt, det borde vara något som många efterfrågar.

Det kanske är värt att tänka på det som Björn-Ola skrev i ett inlägg här ovan, att man (troligen?) måste ha en dator igång med "Squeezbox-server" installerad för att det ska fungera att spela musik. Det var i alla fall så med dom tidiga versionerna av Squeezebox. Man kan nog säga att Squeezebox är lite "meckig".

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte skulle finnas fler alternativ på marknaden. Förutom de tre som jag nämnt tidigare så finns tex. Marantz NA7004, Pionner N-50, Simple Audio Roomplayer, Cambridge Stream Magic 6, Cambridge NP30, Denon (två stycken) och Musical Fidelity M1 CliC för att nämna några. Går man upp ett steg i pris så har man tex. musikspelare från NAD, Naim. Går man upp ytterligare ett steg så han man tex. Sooloos, Aurender, Lumin och det finns fler :)

Om du syftar på musikspelare med ett pris under 2000 kr så stämmer det. Såndana finns det inte många eller kanske ingen. Man kan nog säga att anlednigen till att Squeezbox inte tillverkas längre är också förklaringen till varför det inte finns några som har lika lågt pris. I samma pris-segement som Squeezbox finns en uppsjö av "generella" mediaspelare, alltså sådana som går att använda för att spela upp både musik och film samt visa fotoalbum. Den typen av mediaspelare når en betydligt större marknad än vad en dedikerad musikspelare gör och det påverkar prissättningen. När en barnfamilj går in i en "el-lada" för att titta på en digital musikspelare så ser dom att för samma pris kan dom få en mediaspelare som kan spela musik men också visa barnfilmer och då väljer dom troligen mediaspelaren.

Tillverkare av den här typen av musikspelare som Squeezbox vänder sig till hifi-intresserade och eftersom den gruppen trots allt inte är så stor så måste dom ha god marginal. När den sista versionen av Squeezbox släpptes så kostaden den runt 3.500 kr men då fanns Sonos ute på marknaden med betydligt mer funktionalitet, betydligt bättre användbarhet och stabil som en klippa, kort och gott Sonos sprang åttor kring Squeezbox. Jag kan bara gissa mej till vad som hände men jag skulle tro att logitech försökte sig på att nå en bredare marknad genom att sänka priset men där möttes dom istället av konkurens från dom billiga mediaspelarna.

Du kanske ska titta på någon mediaspelare i stället. Utvecklingen har gått framåt så idag har dom ljudkvalite som är likvärdig med dom dedikerade musikspelarna, speciellet om man som i det här fallet tar ut signalen digitalt.

Posted
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte skulle finnas fler alternativ på marknaden. Förutom de tre som jag nämnt tidigare så finns tex. Marantz NA7004, Pionner N-50, Simple Audio Roomplayer, Cambridge Stream Magic 6, Cambridge NP30, Denon (två stycken) och Musical Fidelity M1 CliC för att nämna några. Går man upp ett steg i pris så har man tex. musikspelare från NAD, Naim. Går man upp ytterligare ett steg så han man tex. Sooloos, Aurender, Lumin och det finns fler :)

De där spelarna är betydligt mycket dyrare och gör inte de saker jag vill ju ;) För mig hade det räckt med något som kan spela musik som är lagrad på en hårddisk och sen skickar ut den digitalt. Jag vill inte ha internetradio, jag vill inte betala extra för en DAC som jag aldrig kommer använda osv, ge mig en vanlig enkel spelare bara.

Guest dicdac
Posted (edited)
De där spelarna är betydligt mycket dyrare och gör inte de saker jag vill ju ;) För mig hade det räckt med något som kan spela musik som är lagrad på en hårddisk och sen skickar ut den digitalt. Jag vill inte ha internetradio, jag vill inte betala extra för en DAC som jag aldrig kommer använda osv, ge mig en vanlig enkel spelare bara.

Vissa av dom som jag räknade upp är dyra, vissa till och med mycket dyra. Nu blir det lite svårt att göra en prisjämförelse med Squeezbox eftersom den inte tillverkas längre. Dom butiker som ev. har något ex. kvar har antagligen sänkt priset ganska rejält för att sälja ut. När Squeezbox touch lanserades så kostande den lika mycket eller till och med mer är Sonos.

Internetradio och DAC slipper du inte undan genom att köpa en Squeezbox ;) Squeezbox har en DAC som ligger på samma nivå som den som sitter i Sonos och antagligen också i många andra musik/mediaspelare av det slaget.

Priset har inte så mycket att göra med hur många funktioner det sitter i apparaten. Generella mediaspelare har ofta massor av funktioner men går ändå att få för under 2000 kr. Aurender S10 har varken DAC eller internetradio men kostar ändå 40-50.000 kr ;)

Edited by dicdac
Posted

Nej jag vet men jag tror du förstår hur jag menade också. En enklare produkt utan DAC osv borde självklart kunna gå att få till ett billigare pris, jag vill ha en transport i billig prisklass, inte en full spelare.

Posted
Tror det var problem med usb-diskar som strömförsörjdes via usb-kabeln.

:Thinking:

Han ville inte starta datorn.

En usb-disk som inte får ström lär ju aldrig fungera...

Guest dicdac
Posted (edited)
Nej jag vet men jag tror du förstår hur jag menade också. En enklare produkt utan DAC osv borde självklart kunna gå att få till ett billigare pris, jag vill ha en transport i billig prisklass, inte en full spelare.

Jag förstår att du vill ha en musikspelare utan funktioner som du inte behöver så som dac etc. En sådan musikspelare vänder sig till en så liten marknad att det antagligen blir svårt att få kostnader och intäkter att gå ihop utan att behöva ta hutlöst betalt. Aurender tycker jag är ett bra exempel på en sådan spelare. Stoppar man in lite saker som dac, internetradio, diverse olika musiktjänster så ökar antalet potentiella köpare vilket gör att man kan sätta ett lägre pris på apparaten.

Edited by dicdac
Posted

Jag tycker att du är rätt ute när du kollar på SB och en NAS. En mycket prisvärd kombination. SB som transport med en extern Dac, mycket förnuftigt. Kontakta mig om du vill veta hur det funkar hos mig.

/shamrock

Posted
Stoppar man in lite saker som dac, internetradio, diverse olika musiktjänster så ökar antalet potentiella köpare vilket gör att man kan sätta ett lägre pris på apparaten.

Nåja, riktigt så enkelt förhåller det sig inte i verkligheten. Men jag förstår hur du tänker.

/shamrock

Guest dicdac
Posted
Nåja, riktigt så enkelt förhåller det sig inte i verkligheten. Men jag förstår hur du tänker.

/shamrock

Och hur förhåller det sig i verkligheten då?

Posted
Och hur förhåller det sig i verkligheten då?

Jo, fler faciliteter, HW och/eller SW ger per automatik inte alltid ett lägre pris. Kvalitet och prestanda på ingående komponenter och hur den färdiga produkten fungerar, reflekteras också av priset.

/shamrock

Guest dicdac
Posted
Jo, fler faciliteter, HW och/eller SW ger per automatik inte alltid ett lägre pris. Kvalitet och prestanda på ingående komponenter och hur den färdiga produkten fungerar, reflekteras också av priset.

/shamrock

Att kvalite och prestanda påverkar priset betraktar jag som en självklarhet. Diskussionen handlade om varför det inte finns någon enkel transport med funktionalitet liknande den som finns i Aurender S10 men till ett lågt pris. Ett pris som ligger på samma nivå som tex. priset på Sonos Connect.

Posted
Provade du med en USB-disk med egen strömförsörjning??

Ja, det är en förutsättning. SB klarar inte av att strömförsörja en USB-hårddisk.

Jag testade att koppla in en hårddisk när jag köpte SBT.

Jag fick då igång den, men det funkade dåligt att styra den från min iPod Touch, vilket var en förutsättning för mig. Det överbelastade processorn och det bara hackade.

Så jag gick tillbaka till att styra från datorn. En uppdaterad programvara skulle lösa problemet genom att belasta processorn mindre enligt vad som sades. Men jag testade aldrig när den kom.

För ett tag sedan fick jag en arbetskamrat att köpa en SBT när Telia sålde ut den för 1500kr.

Han kopplade in en USB-hårddisk och SBT kraschade när den scannade musikbiblioteket.

Jag tyckte det var konstigt och provade själv hemma. Samma sak. Den klarade inte av att scanna musikbiblioteket.

Min kompis har nu köpt en NAS.

Posted
Ja, det är en förutsättning. SB klarar inte av att strömförsörja en USB-hårddisk.

Jag testade att koppla in en hårddisk när jag köpte SBT.

Jag fick då igång den, men det funkade dåligt att styra den från min iPod Touch, vilket var en förutsättning för mig. Det överbelastade processorn och det bara hackade.

Så jag gick tillbaka till att styra från datorn. En uppdaterad programvara skulle lösa problemet genom att belasta processorn mindre enligt vad som sades. Men jag testade aldrig när den kom.

För ett tag sedan fick jag en arbetskamrat att köpa en SBT när Telia sålde ut den för 1500kr.

Han kopplade in en USB-hårddisk och SBT kraschade när den scannade musikbiblioteket.

Jag tyckte det var konstigt och provade själv hemma. Samma sak. Den klarade inte av att scanna musikbiblioteket.

Min kompis har nu köpt en NAS.

Eftersom jag numera endast använder (och inte så ofta) min SBT till spottan

så konfade jag om hemma för att testa.

Konfig just nu:

Western Digital My Book® Essential 1TB ansluten till SBT.

SBT via toslink (dacen i SBT är kass, tycker jag) till cambridge stream magic 6.

Cambridge stream magic 6 balanserat till Pimare I30.

Styr SBT via en app i min Samsung-platta och det funkar utan några problem.

Har bara 2.377 musikfiler i detta fall = 63,3 GB musik på disken.

Lyssnar just nu på Eva Cassidy Songbird.

Dock vill jag minnas att SBT, förr när jag använde den dagligen, ibland var väl buggig

men det fixade sig med omstart.

Posted
Eftersom jag numera endast använder (och inte så ofta) min SBT till spottan

så konfade jag om hemma för att testa.

Konfig just nu:.....

Intressant. Tack för inputten.

Undrar varför vi inte får det att fungera.

Mängden filer kanske?

25000 låtar!